Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Kokeilin ostaa Pilipaliteemasta tällaista. Tuo on siis ihan IPAa eli isopropanolia, tosin lienee vedellä lantrattua. Varmaan 50/50 tjsp. Sen verran iso pullo, että varmaan loppuelämän puhdistusaine siinä. Tuo yhdistettynä haavalappuihin toimii jostain syystä tosi hyvin optiikan puhdistamisessa. Lantratusta IPAsta jää kunnon pisara-haihtumisjäljet varmaan siitä vedestä, mutta yksi hönkäisy ja uusi pyyhintä uudella haavalapulla, tulee tosi kirkkaat lasit.

Olen itse käytellyt suotimiin ja linsseihin ties mitä liuottimia alkaen tärpätistä Sinoliin (= etanoli) ja jopa apteekin myymästä aika puhtaasta isopropanolista tuppaa aina vähän jäämään jotain jäämiä jostain X syystä. Tällä kyseisellä yhdistelmällä hönkäisyineen ei jää mitään.

Kuva

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Linssien pinnoitteet kestää ton aineen?
temama
Viestit: 10020
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja temama »

hyvä käytännöllinen vinkki, mutta

©pjm kirjoitti: Heinä 14, 2022 17 : 56 Linssien pinnoitteet kestää ton aineen?
mutta samaa mietin minäkin. Kestääkö optiikan pinnoitteet tän aineen? Onko jokin erityinen syy, että juuri haavalaput toimivat hyvin?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

temama kirjoitti: Heinä 14, 2022 18 : 12 hyvä käytännöllinen vinkki, mutta

©pjm kirjoitti: Heinä 14, 2022 17 : 56 Linssien pinnoitteet kestää ton aineen?
mutta samaa mietin minäkin. Kestääkö optiikan pinnoitteet tän aineen? Onko jokin erityinen syy, että juuri haavalaput toimivat hyvin?
Joo, siis käsittääkseni haavalaput on joku klassikko näissä. Muistan joskus että kennonpuhdistusketjuissa on siitä puhuttu? Vähän sellaista mikrokuitumaista kangasta se, kerää hyvin lian ja roskat.

Niin ja linssit ja niiden pinnoitteethan kestää melkein mitä vaan kemikaalia. Vaikka bensalla puhdistaa. Eri asia on, kestääkö esim. etulevyn tekstien maali :D . IPA eli isopropanoli eli apteekin "äänipäiden puhdistusalkoholi" on sieltä lievimmästä päästä, joka ei tee kumi/muoviosille vahingossa mitään.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Puhtaalla isopropanolilla olen putsannut Petnaxin, Zeissin, Samyangin, Fujin ja Nikonin kakkuloi melko pitkään. PEC-padilla pyyhkäsy, sitten hönkäys lasiin ja mikrokuituliinalla viimeistely.

Ei ole vahinkoa tullut pinnoitteeseen vielä.
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Laitetaan nyt vielä tähän tämä vanha kunnon ohje, jos kemikaalit epäilyttää

http://www.teknofokus.fi/Foto/puhdistus.htm
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Isopropanolia itsekin käyttänyt aikoinaan kasettidekin äänipäiden puhdistamiseen, samoin kuin niiden rullien ja hyvin kesti rullatkin, joten varmasti kestää optiikkakin.
Tosin kamerarepussa näppärämpi kuljettaa messissä Zeiss:n (tai jonkun muun) pussukkaa, jossa kaikki pumppua myöden pienemmässä koossa, kuin tuollainen Bilteman suihkepullo.
Tosin tuo jaeaeteen vinkki kannattaa ottaa haltuun, sillä säästää melkoisen summan, jos on aktiivinen putsaaja, koska noi Zeissit ym. vst. maksaa huomattavasti enemmän, joten aina voi pakata nuo "Biltemat" pienempään/käytettävämpään muotoon, jollei valmiina löydä.

Ja sellainen vinkki vielä päälle, että ainakin Viledalta löytyy nimenomaan lasille suunnattu mikrokuituliina, joka äärimmäisen tehokas siihen tarkoitukseen. On huomattavasti sileämpää matskua kuin perinteiset mikrokuituliinat, joten voisin kuvitella, että myös hellävaraisempi lasipinnalle, vaikka äärimmäisen tehokas tuntuukin olevan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hyviä vinkkejä! Lisää tälläistä.

Itselleni on tullut ongelmia hyvälaatuisista optiikan puhdistus liinoista siinä vaiheessa kun ne ovat jo menneet turhan likaiseksi (kenties myös rasvaiseksi)... Oletteko pesseet niitä minkälaisella pesuaineella? Vai onko joku ihan perus astianpesuaine hyvä?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jaeaetee kirjoitti: Heinä 14, 2022 11 : 16 Kokeilin ostaa Pilipaliteemasta tällaista. Tuo on siis ihan IPAa eli isopropanolia, tosin lienee vedellä lantrattua. Varmaan 50/50 tjsp. Sen verran iso pullo, että varmaan loppuelämän puhdistusaine siinä. Tuo yhdistettynä haavalappuihin toimii jostain syystä tosi hyvin optiikan puhdistamisessa. Lantratusta IPAsta jää kunnon pisara-haihtumisjäljet varmaan siitä vedestä, mutta yksi hönkäisy ja uusi pyyhintä uudella haavalapulla, tulee tosi kirkkaat lasit.

Olen itse käytellyt suotimiin ja linsseihin ties mitä liuottimia alkaen tärpätistä Sinoliin (= etanoli) ja jopa apteekin myymästä aika puhtaasta isopropanolista tuppaa aina vähän jäämään jotain jäämiä jostain X syystä. Tällä kyseisellä yhdistelmällä hönkäisyineen ei jää mitään.

Kuva

Bilteman sivujen kautta löytyy lisää tietoa tästä puhdistusaineesta ja koostumuksesta:

Etanoli CAS-numero 64-17-5
EY-numero 200-578-6
Indeksinumero 603-002-00-5
Reach-nr: 01-2119457610-43-
H225, Flam. Liq. 2, <12%

Isopropyylialkoholi CAS-numero 67-63-0
EY-numero 200-661-7
Indeksinumero 603-117-00-0
Reach-nr:
01-2119457558-25-xxxx
H225, H319, H336, Eye Irrit. 2,
Flam. Liq. 2, STOT SE 3,
<8%

https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 6855814a5c

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Hei, tosi hyvä huomio, en ollut itse katsonut sitä turvallisuustiedotetta. Eli alkoholia on tuossa noin 20% ilmeisesti ja loput lienee ihan vettä. Ainakin siis näin ajattelin ihan jo laimean tuoksun takia ja niiden kuivumisjälkien.
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

aikaarska kirjoitti: Heinä 16, 2022 10 : 45 Hyviä vinkkejä! Lisää tälläistä.

Itselleni on tullut ongelmia hyvälaatuisista optiikan puhdistus liinoista siinä vaiheessa kun ne ovat jo menneet turhan likaiseksi (kenties myös rasvaiseksi)... Oletteko pesseet niitä minkälaisella pesuaineella? Vai onko joku ihan perus astianpesuaine hyvä?
Olen itse pessyt mikrokuituliinoja fairyllä, käsin, mutta kaikki liinat menee kyllä todella nopeasti rasvaiseksi käsistä. Jotakin vanhoja putkia kun olen purkanut ja putsannut sisältä, niin yhdellä mikrokuituliinalla putsaa tyyliin 3 linssiä ja sitten alkaa jo ihan pikkasen jäädä liinasta jotakin hyhmää pinnoille. Jos käyttää noita haavataitoksia kertakäyttöliinoina, säästyy tältä ongelmalta.
temama
Viestit: 10020
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja temama »

jaeaetee kirjoitti: Heinä 16, 2022 12 : 43 Hei, tosi hyvä huomio, en ollut itse katsonut sitä turvallisuustiedotetta. Eli alkoholia on tuossa noin 20% ilmeisesti ja loput lienee ihan vettä. Ainakin siis näin ajattelin ihan jo laimean tuoksun takia ja niiden kuivumisjälkien.
Niin, eli onko tämä aine turvallista objektiivien puhdistukseen sitten?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

temama kirjoitti: Heinä 16, 2022 13 : 25
jaeaetee kirjoitti: Heinä 16, 2022 12 : 43 Hei, tosi hyvä huomio, en ollut itse katsonut sitä turvallisuustiedotetta. Eli alkoholia on tuossa noin 20% ilmeisesti ja loput lienee ihan vettä. Ainakin siis näin ajattelin ihan jo laimean tuoksun takia ja niiden kuivumisjälkien.
Niin, eli onko tämä aine turvallista objektiivien puhdistukseen sitten?
Kyllä
temama
Viestit: 10020
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja temama »

jaeaetee kirjoitti: Heinä 16, 2022 13 : 33
temama kirjoitti: Heinä 16, 2022 13 : 25
jaeaetee kirjoitti: Heinä 16, 2022 12 : 43 Hei, tosi hyvä huomio, en ollut itse katsonut sitä turvallisuustiedotetta. Eli alkoholia on tuossa noin 20% ilmeisesti ja loput lienee ihan vettä. Ainakin siis näin ajattelin ihan jo laimean tuoksun takia ja niiden kuivumisjälkien.
Niin, eli onko tämä aine turvallista objektiivien puhdistukseen sitten?
Kyllä
asia vilpitön, sitten täytyy porhaltaa bilipaliteemaan hakemaan yksi boteli. Kyllä se litrahinnassa aina Zeissin litkun voittaa, ja Zeissin litkua kun ei voi kuulemma käyttää turvallisesti kuin Zeiss optiikan kanssa (vitsi, vitsi) ;D
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

temama kirjoitti: Heinä 16, 2022 13 : 41
jaeaetee kirjoitti: Heinä 16, 2022 13 : 33
temama kirjoitti: Heinä 16, 2022 13 : 25
jaeaetee kirjoitti: Heinä 16, 2022 12 : 43 Hei, tosi hyvä huomio, en ollut itse katsonut sitä turvallisuustiedotetta. Eli alkoholia on tuossa noin 20% ilmeisesti ja loput lienee ihan vettä. Ainakin siis näin ajattelin ihan jo laimean tuoksun takia ja niiden kuivumisjälkien.
Niin, eli onko tämä aine turvallista objektiivien puhdistukseen sitten?
Kyllä
asia vilpitön, sitten täytyy porhaltaa bilipaliteemaan hakemaan yksi boteli. Kyllä se litrahinnassa aina Zeissin litkun voittaa, ja Zeissin litkua kun ei voi kuulemma käyttää turvallisesti kuin Zeiss optiikan kanssa (vitsi, vitsi) ;D
Zeissin litkua voi itsekin sekoitella apteekin tuotteista, resepti löytyy verkosta :-)
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti: Heinä 16, 2022 10 : 45 Hyviä vinkkejä! Lisää tälläistä.

Itselleni on tullut ongelmia hyvälaatuisista optiikan puhdistus liinoista siinä vaiheessa kun ne ovat jo menneet turhan likaiseksi (kenties myös rasvaiseksi)... Oletteko pesseet niitä minkälaisella pesuaineella? Vai onko joku ihan perus astianpesuaine hyvä?
Mikrokuituliinoja olen pessyt normaalin (pyyhe)liinavaatepyykin joukossa. Huuhteluainetta eikä valkaisuainetta silloin ei saa käyttää, enkä tosin käytä muutenkaan. Ainakin ensimmäiset 25 vuotta on mennyt ilman onglemia.

Mutta yleisesti, miten tahraatte niitä linssejänne, kun minulle riittää yleensä puhdistukseen pelkkä mikrokuituliina, joka kuivana tai pelkällä vedellä hieman nihkeäksi kostutettuna? Tosin vastavalosuojan kanssa ei linssit yleensä ole kovin alttiita tahraamiselle.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo, jos mikrokuituliina ja hönkäisy ei auta, on kakkulassa jotain pahempaa mömmöä. Isopropanoli on tullut kyseeseen kun vaikka metsässä on etulinssiin pudonnut puusta sateella jotain töhnää. Tai rantakivikossa loiskunut enemmän.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Silloin kun ekat mikrokuituliinat tulivat markkinoille, siis aikaa ennen pronssikauden, eräs maahantuoja/tuote-esittelijä sanoi minulle, että niille oikea tapa pestä on pelkkä kiehuva vesi.
Tiedä sitten päteekö enää?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No kai se vähä riippuu mitä töhnää niis o? Hyvässä kuosissa nuo on pysyneet vaikka välillä on niistänyt niihin koleilla syyskeleillä. Tietty kandee olla pyyhkimättä lasia niiston jälkee.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Lasien puhdistukseen ehkä vinkintapainen

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Soon sillai että ihan sama millä pyyhitte mutta sillä samalla kohtaa ei koskaan kahdesti!

Vai pyyhittekö samalla WC paperilla kahdesti?
Vastaa Viestiin