Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja T71 »

Sakke_K kirjoitti: Maalis 20, 2022 21 : 15
T71 kirjoitti: Maalis 20, 2022 20 : 56 Voi teidän kanssa, ootte löytäneet yhteisen vihollisen, Zeissin mainossivun. OK, jatkakaa.
Mä omistan kyllä Zeissia, enkä ole vihollinen. Tuo mainos on kyllä rimanalitus :-) Jatka sä fanittamista tyhjän päällä, jos tuon mainoksen/esitteen pystyt nielemään kirkkain silmin ilman mitään kritiikkiä.
Fiksumpi ymmärtäisi asettaa mainoksen samaan kastiin muiden mainosten kanssa. Nämä ennen ja jälkeen laihdutus, autovaha yms mainokset on kaikki tehty tietokoneella kuten nuokin, muokkaamalla. Ja överisti, mutta mainonta on sellaista. En mä ota siitä stressiä, kun sen tajuaa tyhmempikin, että tossa ei ole kyseessä oikea tilanne.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Eli se linkittämäsi infografiikka on myös yhtä kieli poskella tehty? Kannattaisi kuule laittaa saatesanat tuollaisiin mainoksiin ;-)
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja T71 »

Sakke_K kirjoitti: Maalis 20, 2022 21 : 32 Eli se linkittämäsi infografiikka on myös yhtä kieli poskella tehty? Kannattaisi kuule laittaa saatesanat tuollaisiin mainoksiin ;-)
En oo linkittänny mitään infografiikkaa. Ite koitat keksimällä keksiä jotain vikaa.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Ai sorry, linkki oli sun, mutta temama nosti sen sieltä... ja Maffer hymisi tyytyväisenä. Olisit edes Mafferia varoittanut :-)
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja T71 »

Sakke_K kirjoitti: Maalis 21, 2022 16 : 09 Ai sorry, linkki oli sun, mutta temama nosti sen sieltä... ja Maffer hymisi tyytyväisenä. Olisit edes Mafferia varoittanut :-)
Eiköhän aikuinen ihminen osaa varoa ja näkeehän tuon jokainen, että se ns ympyrä oli mitä sattuu. Ei ne eri asiat siinä pidä mitenkään paikkansa, mutta kokonaisuutena se Zeiss look muodostuu tosiaan luonnollisista väreistä, terävyydestä ja mikrokontrastista ja siitä 3D fiiliksestä. Se terävyys ei ole aina hyvä täydellä aukolla, mutta esim 85mm Zeiss planar on törkeän terävä f4 aukolla. Siinä on melkein pakko käyttää softaria potrteissa. Mutta siis joku väite minimaalisesta CA:sta on ihan puutaheinää, ainakin täydellä aukolla. Vilkaise nyt ajatuksen kanssa sitä rinkulaa itsekin, niin kyllä siellä on joku iltapäiväkerho viinaksissa miettinyt, että mitähän tohonkin tökkäisi.
Mutta... se on mainontaa. Se ei tee lasista sen huonompaa. Osa Zeissin laseista on oikeasti huonoja monessa asiassa. Ei ne ole mitään ihmeentekijöitä, mutta kun tietää missä ne on hyviä ja käyttää niitä siihen, niin mikään maailmassa ei tee yhtä hienoa kuvaa.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja temama »

Sakke_K kirjoitti: Maalis 21, 2022 16 : 09 Ai sorry, linkki oli sun, mutta temama nosti sen sieltä... ja Maffer hymisi tyytyväisenä. Olisit edes Mafferia varoittanut :-)
Mitäs sekoilua tää nyt on?

Kyseinen lätty oli suoraan sieltä Zeissin sivuilta mihin linkattiin.

Ja ainakin mafferin mielestä se oli oikein hyvä kiteytys Zeissin laseista. Eiköhän Matti tiennyt mistä plätty oli repäisty.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä, plätty pitää oikein hyvin kutinsa.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti: Maalis 21, 2022 20 : 31 Kyllä, plätty pitää oikein hyvin kutinsa.
"Eiköhän aikuinen ihminen osaa varoa ja näkeehän tuon jokainen, että se ns ympyrä oli mitä sattuu."
- mielipiteet ovat... mielipiteitä
Viimeksi muokannut Sakke_K, Maalis 21, 2022 20 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Maalis 21, 2022 20 : 31 Kyllä, plätty pitää oikein hyvin kutinsa.
Minusta nuo "very low cromatic aberrations" (huom CA: 100MP, ZE 50P) ja "high aperture" (Batis 85mm f1.8?) tai "top optical design" (vuodelta höyryveturi) tai edes "sharp even open aperture" (85 P, 50mm 1.4 P jne) ei oikein sovi kuvioon.
Nää jotkut hommelit voi pitää kutinsa Batis linsseihin, mutta Zeiss Classic yms on ihan eri maata, vaikka niissa tuo Zeiss look on paljon isompi. Ja melkein heittäisin sen "top mechanical design" myös mäkeen, sen verran noita joutuu korjaamaan ja on aika epäkeskoa kamaa se, mitä kaupasta saa. Vaikka on lasia ja umpirautaa, suurelta osin noin classicit. Tai ehkä mä en vaan tajua mikä ton kuvion idea on? ;)
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja temama »

T71 kirjoitti: Maalis 21, 2022 20 : 53. Tai ehkä mä en vaan tajua mikä ton kuvion idea on? ;)
Onhan se kieltämättä aika sekava. Siinä on hyviä pointteja, mutta sitten myös hyvin epäselviä, kuten;

- high aperture - ???
- high dynamic range - okei?
- prime lens - niin? Mitäs jos käyttäjä haluaa zuumin?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja T71 »

On sitä Zeiss lookia zoomeissakin.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten olet niitä korjannut? Itse olen tehnyt Leitax-muunnoksia kolme jolloin avannut classic-sarjalaisia, mutta ei niissä mitään korjattavaa muuten ole ollut pl. kivikkoon telomiset omana mokana. Sutuille tehdään kuten sutuille yleensä - palautetaan.
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Mikrokontrasti ja 3D-vaikutelma

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Maalis 21, 2022 21 : 11 Miten olet niitä korjannut? Itse olen tehnyt Leitax-muunnoksia kolme jolloin avannut classic-sarjalaisia, mutta ei niissä mitään korjattavaa muuten ole ollut pl. kivikkoon telomiset omana mokana. Sutuille tehdään kuten sutuille yleensä - palautetaan.
Suttuja on pitänyt huollattaa ja yksi 50mm Planar oli niin sekaisin, että siitä ei olis tullut mitään huoltamallakaan. Oon huomannut, että on tiettyjä laseja, joita ei esim käytettynä löydy ehjänä kuin tuurilla, mikä lie valmistusvika syynä. Ja noissa on sellainen jojo, että se kasaus vaikutta oudosti suorituskykyyn esim niin, että lasissa voi olla kaamea field curvature ja reuna CA, jos sen kasaus on pielessä. Keskeltä kuitenkin ihan huipputerävä. Hirveellä valituksella menee sitten takuuseen.
Viimeksi korjatessa muuten aukko oli jäänyt vähän kiinni ja sellainen meni kanssa korjaukseen, mutta oli edullinen ebay löytö ja myyjä maksoi kulut.
Vastaa Viestiin