Sony FE 28-60 (+ ULANZI WL-1 WIDE)

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
aikaarska
Viestit: 11971
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Sony FE 28-60 (+ ULANZI WL-1 WIDE)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Morjens!

Hommasin kino Sonyyn pienikokoisen, mutta yllättävän laadukkaan FE 28-60/4-5.6 pannukakkuzuumin. Vaikuttaa oikein mukavasti piirtävältä räpsylasilta.

...Mutta hämmästys oli suuri kun kokeilin huvikseen sen edessä Ulanzin WL-1 laajakulmalisäkettä!

https://www.fotonordic.fi/product/11428 ... acrolisake

Se nimittäin toimii yllättävän hyvin yhdessä tämän kino setupin kanssa ;-)

Ainakin f/8-F/11 aukoilla (<5.6, reunat pehmenee).

KuvaulanziwideKit by Aika Arska, on Flickr

Vertailun vuoksi ensin ilman lisäkettä, 28mm:

KuvaSonyFE2860mm28f5 by Aika Arska, on Flickr

Ja nämä on otettu keskokovaan vastavaloon. Ei siis erityisen helppo objektiiville...(siksi palaneet pilvet, sieltä paistoi aurinko)

Ja nyt Ulanzin kanssa, 28mm, f/8:

KuvaSonyFE2860mm28ULANZIf8 by Aika Arska, on Flickr

Tekee noin 22-23mm laajaakulmaa.

28mm, f/11:

KuvaSonyFE2860mm28ULANZIf11 by Aika Arska, on Flickr
Viimeksi muokannut aikaarska, Joulu 26, 2021 11 : 13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja temama »

ohhoh!

En tiedä miten 'uskomaton' setuppi tää on, mutta hauskaa, että noin halapa laajisjatke toimii silmin nähden auttavasti näissä kuvissa!

Ebemmän mua kiinnostaa itse Sony FE 28-60 pannarizuumi, siitä ei ole liikaa revikoita ilmestynyt, mitäs tykkäät siitä A7Ärrkakosen kamuna??
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
aikaarska
Viestit: 11971
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kiitos. Joo, siis uskomatonta tässä ei ole Ulanzi Wide konverteri, vaan minusta oli melko uskomatonta, että se toimii näinkin asiallisesti kino-objektiin kanssa...En olisi uskonut. Olen nimittäin kokeillut kyseistä lisäkettä erillaisissa kameroissa, ja missään se ei ole toiminut kovinkaan järkevästi...Mutta oli erittäin mieluisaa, että se toimii OK juuri FE 28-60 objektiivin kanssa, koska suunnittelin siitä jonkinlaista super-kompaktia kokoonpanoa A7RII:n kanssa.

Itse Sony FE 28-60/4-5.6 on kyllä sekin yllättävän hyvä objektiivi - varsinkin siis kokoonsa nähden.

AF on nopea ja vaikuttaa luotettavalta, ei varmaan voisi olla yhtään vauhdikkaampi vanhahkon A7RII:n kanssa.

Piirto on vaikuittaisi olevan käyttökelpoista koko polttovälialueella, täydestä aukosta lähtien. Toki pimeä lasi, mutta toisaalta ei välttämättä kaipaa himmentämistä edes 42mp kinokennolle. Sony on onnistunut tämän objektiivin kanssa... Paperilla se ei ole haluttava oikein minkään muun tekjiän ansiosta kuin painon ja koon. Mutta käytännössä se on hyödyllisempi objektiivi.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja niffe »

Juu, kyllä konverttereita voi käyttää, kunhan ne ovat laadukkaita. Itse olen reissussa käyttänyt pienikokoista Sonyn FE 28mm f/2-objektiivia ja siihen Sonyn omaa konvertteria Sony 21mm Ultra-Wide Conversion Lens for FE 28mm f/2 Lens (SEL075UWC), joka muuntaa kombinaation 21-milliseksi. Jälki on erinomainen nähtävyyksiä, kuten kirkkoja sisältä päin kuvatessa valovoimaisuuden ja terävyyden kärsimättä.
aikaarska
Viestit: 11971
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, tosin SEL075UWC on varmaan suunniteltu vain FE 28/2 objektiivia varten...Saattaisi silti toimia FE 28-60 kanssa, jos sen lisäkkeen bajonettipinnat löytyisi objektiivista.

Olen kyllä samaa mieltä, että jos optinen lisäke toimii, niin se toimii, eikä sellaisen käyttöä pidä ainakaan periaatesyistä karsastaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja habannaama »

niffe kirjoitti: Elo 04, 2021 8 : 37 Juu, kyllä konverttereita voi käyttää, kunhan ne ovat laadukkaita. Itse olen reissussa käyttänyt pienikokoista Sonyn FE 28mm f/2-objektiivia ja siihen Sonyn omaa konvertteria Sony 21mm Ultra-Wide Conversion Lens for FE 28mm f/2 Lens (SEL075UWC), joka muuntaa kombinaation 21-milliseksi. Jälki on erinomainen nähtävyyksiä, kuten kirkkoja sisältä päin kuvatessa valovoimaisuuden ja terävyyden kärsimättä.
Tykkäsin tuosta 28/2:sta, mutta myin pois syystä että melkomoisesti sai jälkikäsittelyssä linjoja suoristella, mitenkä tuon "laajislisäkkeen" kanssa homma luonistaa?

Kysyn kun joskus miettinyt, pitäisikö hommata uudelleen, kiitos sen kun kevyt, pieni ja nätti piirto, eli mainio reissulasi.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21567
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei kannata kikkailla. Loxia 21mm on pieni ja pyyhkii noilla pöytää. Käytettynä löytyy alta donitsilla. Sonyn 20mm G on myös pienempi kuin tämä viritys.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja niffe »

habannaama kirjoitti: Elo 04, 2021 13 : 42 Tykkäsin tuosta 28/2:sta, mutta myin pois syystä että melkomoisesti sai jälkikäsittelyssä linjoja suoristella, mitenkä tuon "laajislisäkkeen" kanssa homma luonistaa?

Kysyn kun joskus miettinyt, pitäisikö hommata uudelleen, kiitos sen kun kevyt, pieni ja nätti piirto, eli mainio reissulasi.
Siinähän se mysteeri juuri onkin. Sonyn FE 28mm f/2 ei todellakaan ole arkkitehtuurikuvaajan ykkösvalinta, mutta muuten hintalaatusuhteeltaan briljantti. Samoin lisäke ei mielestäni vaikuta juurikaan kuvanlaatuun muuta kuin perspektiivimuutoksella joka tulee muutenkin laajakulmaisempaan päin mentäessä. Hankin nämä silloin, kun objektiivivalikoima näille oli vielä olematon, mutta ei minulla mitään kiirettä ole ollut myydä niitä eteenpäinkään, vaan kulkevat mukana vapaa-ajan reissusetissä.
aikaarska
Viestit: 11971
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Vetää väkisin hymyn kasvoille :-)

Pieni ja kompakti 28-60 kinozuumi ja kilikali laajakulmalisäke, silti lopputulos tälläistä (linkistä täysresokuva):

KuvaulanziwideKuva1f11 by Aika Arska, on Flickr

KuvaulanziwideF9kuva2 by Aika Arska, on Flickr

KuvaulanziwideKuva1f8 by Aika Arska, on Flickr

...Tässä ilman lisäkettä, 28mm:

KuvaWITHOUTulanzi28mmKuva3f11 by Aika Arska, on Flickr

...Ja tässä samasta paikkaa lisäkkeen kanssa:

Kuvaulanzi28mmKuva3f11 by Aika Arska, on Flickr

...En olisi ikinä uskonut, enkä uskaltanut toivoa, että mokoma lisäkkeen kanssa saisi näin käyttökelpoista kuvaa. Itseasiassa en uskonut, että Sonyn FE 28-60 pikkuzuumikaan olisi näinkin terävä objektiivi 42mp kinokennolle...Joskus ihan kiva yllättyä positiivisesti ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar
Viestit: 4904
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja elmar »

Onneksi olkoon, näyttäis toimivan aivan ok. Kokeilin tuota konvertteria RX100 IV:n kanssa, jolle se on alunperin tehty: https://www.ulanzi.com/products/ulanzi- ... or-cameras . Jälki oli karmeaa muhjua, nurkat eivät terävöityneet millään aukolla edes välttävälle tasolle. Palautin.
aikaarska
Viestit: 11971
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Uskomaton setup - FE 28-60 + ULANZI WL-1 WIDE

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo. Olin ostanut Ulanzin jo jonkun aikaa sitten lähinnä yhtä m43 kokoonpanoa varten, mutta ei se siinä oikein toiminut. Nurkat muhjua.
Kuitenkin se ilmeisesti toimii ihan hyvin joidenkin RX100 mallien ja ZV-1 kameroiden kanssa, ainakin käyttäjäpalautteen mukaan...Mutta näinkin hyvä toimivuus FE 28-60 kinolasin kanssa tuli aivan puskista! Hauska juttu.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: FE 28-60 (+ ULANZI WL-1 WIDE)

Viesti Kirjoittaja temama »

Sen minkä pukki tuo, sen kamerakauppias vie!

Fotonordikkiin on jo laitettu tilaukseen kaikenlaista filtteriä yms roinaa, mutta vielä vielä olisin kysynyt Sonyn FE 28-60 zuumista, onko sen 400-500€ arvoinen? Ältsään että se ei ole mikään valovoimahirmu, mutta nyt haluisin äärettömän kätevän FF yhteensopivan pikkuzoomin kinodigiin. Nyt olebn välistä käyttänyt sonyn mainiota E 16-50 pannaria, mutta se on vain apsc glasi! Silti olen tykännytsilloin kun tarviin lähes taskukokoisen setupin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
aikaarska
Viestit: 11971
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony FE 28-60 (+ ULANZI WL-1 WIDE)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

KuvaSonyFE2860 by Aika Arska, on Flickr

Joo, no onhan tuo siis ainakin naurettavan pieni...Ja jos on valmis hyväksymään vaatimattoman valovoiman, niin lohdutukseksi voin sanoa, että kuvanlaatu on hyvää täydestä aukosta lähtien.

Tässä on Dpreviewn galleria, otettuna 61mp Sony A7RIV kameralla:

https://www.dpreview.com/sample-galleri ... 4836355863

Etupää ei pyöri tarkentaessa, eikä zuumatessa, joten helppo käyttää filttereitä. Siinä on 40.5mm etukierteet. Itse olen käyttänyt 49mm filsuja 40.5-49mm step-up rinkulan avulla.

Oikeastaan ainoa pieni miinus menee tämän objektiivin vähän erikoisesta mekaniikasta, liittyen "kuljetusasentoa". Jos objektiivin haluaa kääntää täysin kasaan, niin se täytyy kiertää 28mm asetuksen yli "lukuitus" asentoon. Tässä lukitusasennossa objektiivi ei toimi. Eli jos objektiivi on kasassa lukittuna kamerassa, ja sen haluaa nopeasti käyttöön, niin objektiivi täytyy kiertää lukitusasennosta takaisin 28mm asentoon. Ei iso juttu ollenkaan, mutta hektisessä tilanteessa saattaa vähän ärsyttää.
Kyllä minä sanoisin, että FE 28-60mm on sen 399€ arvoinen, ja se johtuu pienestä koosta ja hyvässä kuvanlaadusta. Ja siitä, että siinä on hyvä AF varsinkin minunlaiselle Sony kuvaajalle jolla ei ole liikaa natiiveja moderneja FE mountin laseja joilla saisi kaikki irti Sonyn AF systeemistä, videointi mukaanlukien. Tällä pienellä objektiivilla onnistuu.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony FE 28-60 (+ ULANZI WL-1 WIDE)

Viesti Kirjoittaja temama »

yeppulis. kiitos arska. Mennyt Joulu huikkasen huurussa, mutta gyl se lähtee tästä tasaantumaan.

Menin vinguttelemaan pukkirahoja kaikenmaailman fotokrääsään, täytyy nyt kattoa mistä toi 28-60 lähtis halvimmalla. Se vois olla kyllä aika kiva.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin