RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

En huomannut Canonin uudella RF 50/1.8 STM -kakkulalla omaa ketjua joten avaan sellaisen.

Härpäkehän on noin tuplaten kalliimpi kuin EF-versio. Onko hintaerolle katetta?

Oma vastaukseni on, että on. Omituista kyllä en osaa yksilöidä tarkasti, että mitä.

Kuvauskokemus on miellyttävämpi. Sormituntuma on miellyttävämpi. Aistit väittävät että uutukainen on riittävän hiljainen, tarpeeksi nopea eikä mikään häiritse - ainakaan vielä.

Kuvia katsoessa epäterävä alue vaikuttaa levollisemmalta ja kontrasti paremmalta. En tiedä onko kyse placeboefektistä, mutta omaan silmään jälki on etenkin epäterävillä alueilla ja makrokontrastin suhteen paljon miellyttävämpää. (Osa vaikutelmasta tulee ainakin makrokontrastin osalta varmaankin myös kennon vaihtumisesta 6D2 ==> R6.)

Suosittelisinko?

Tämän hetken putkitarjonnalla ehdottomasti.

Bonuksena on se, että R6 sujahtaa pikkuviiskymppisen kanssa nätisti taskuun. Kennovakaaja ja kennon dynamiikka tekevät yhdistelmästä myös ilta- ja yökuvaamiseen hyvin sopivan parin.

Miinuksiakin varmaan ilmenee, mutta vielä en ole sellaisia huomannut. Ehkä muut osaavat kertoa niistä enemmän?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja AMA »

Mä oon kanssa ollut tyytyväinen. Hintaan ja kokoon nähden oikein oiva peli. Tekee R:stä näppärän kokoisen kuljetettavan. Ei toki aivan pärjää kalliimmille ja painavammille linsseille kuvanlaadussa, mutta sitä tuskin kukaan odottikaan.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten laitatte täyskäripeilittömän taskuun? Siis miten kiva sitä on siellä kuljettaa? Tämä tulee aina esille viikoittain jossain peilitön-ketjussa kuinka kivaa se on. Onko teillä joku valokuvaajan takki?

Kuva
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Huhti 01, 2021 15 : 49 Miten laitatte täyskäripeilittömän taskuun? Siis miten kiva sitä on siellä kuljettaa?
Kyllä puoli kiloa roikkuu kaulassakin mukavammin kuin 2.5 kg. Kenties ero on vielä isompi kuin taskussa. Toisaalta kunnon kameran raahaaminen tuo "tekemisen meininkiä".
Hannu
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Vaikka olisi vähän kalliimpi kuin vanha budjetti 50, niin silti edullinen laatuun nähden. Itse käytän 50/1.8 STM objektiivia Sonyn A7RII+Sigma MC-11 adapterin kanssa. Toimii erittäin mallikkaasti. Sain tämän objektiivin joskus alle satasella, niin en lähtenyt satsaamaan Sonyn omaan FE 50/1.8 budjettilasiin, joka sekin ihan hyvä.
Jokatapauksessa minun mielestäni nämä valmistajien omat edulliset 50/1.8 objektiivit ovat parasta katetta mitä melkein voi saada. Ovat yleensä tarpeeksi skarppeja, ja voi vähän leikitellä bokeh ominaisuuksillakin. Canon 50/1.8 STM on yksi parhaista tässä luokassa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja Miksus »

aikaarska kirjoitti: Huhti 01, 2021 17 : 42 Jokatapauksessa minun mielestäni nämä valmistajien omat edulliset 50/1.8 objektiivit ovat parasta katetta mitä melkein voi saada. Ovat yleensä tarpeeksi skarppeja, ja voi vähän leikitellä bokeh ominaisuuksillakin. Canon 50/1.8 STM on yksi parhaista tässä luokassa.
Joo.., Minulle osunut (yksilö?) 40mm 2.8 STM on myös hämmästyttävän hyvä adapterilla sekä ilman. Ehkä halpaa lasia myös katsoo vähän eri silmin, en tiedä.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, olen myös lukenut 40/2.8 pannarista paljon positiivista.

Tottakai halvalle lasille antaa vähän helpommin anteeksi, mutta itse en kuitenkaan 50/1.8 tapauksessa olisi kovin paljon valmis antamaan periksi. Esimerkiksi täydelläkin aukolla oletan, että piirtää suhteellisen järkevästi myös laita-alueilta, kinolle. Canon 50/1.8 STM vastaa melko mukavasti tähänkin haasteeseen.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

hkoskenv kirjoitti: Huhti 01, 2021 16 : 50
Maffer kirjoitti: Huhti 01, 2021 15 : 49 Miten laitatte täyskäripeilittömän taskuun? Siis miten kiva sitä on siellä kuljettaa?
Kyllä puoli kiloa roikkuu kaulassakin mukavammin kuin 2.5 kg. Kenties ero on vielä isompi kuin taskussa. Toisaalta kunnon kameran raahaaminen tuo "tekemisen meininkiä".
Vastaus: 3,72 Kandelaa kiva. Repun taskussa vähän keveempi setti viel menee, mut 2 kg:n kimpale saa ton roikkumaan aika takapainosesti. Voin laittaa tosta taskuun laittamisesta jonkun opetusvideon youtubeen tai pyydettäessä järjestän asiasta kurssin sopuhintaan.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: RF Nifty Fifty 50/1.8 STM

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sorry, tuli pikku sekaannus. Tarkoitin edellä siis Canon EF versiota 50/1.8 STM objektiivista, mutta ketjun aihe olikin RF versio. No, tuo EF versio on vielä edullisempi, en tiedä onko EF ja RF version välillä paljonkaan eroa sitten - optisesti...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin