Sony FE 50mm f/1.2 GM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja T71 »

Viime kuussa tässä pihalla kävi yksi TS mies kuvaamassa asuntokeikkaa, eli mitä olen nähnyt, niin joka kaupungissa on varmaan joku TS kuvaaja, joka kuvaa asuntoja. Osa välittäjistä kuvaa itse, mutta on tietty kuvaajajoukko, joka kiertää noita kohteita.
Toinen porukka, joka käyttää paljon TS laseja on tuotekuvaajat ja kolmas se maisemakuvaajat ja arkkitehtuurikuvaajat, joita nyt ei kovin paljoa ole muutenkaan. Itse en ole koskaan nähnyt elävää arkkitehtuurikuvaajaa. Ilmeisesti keikasta ei saa rahaa, mutta TS lasit on niin kalliita, että arkkitehtuurikuvaajilla on akuutti jokatalvinen ravintopula ja niitä kuolee kuin kärpäsiä ikkunalaudalle ja siksi niitä ei juuri näy yhden kesän jälkeen enää missään...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja hama »

Hyvä että edes joltain valmistajalta löytyy kunnon T/S laseja, ettei tarvitse ostaa 10 eri adapteria että saa kaikki haluamansa lasit runkoon kiinni.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja M1O »

hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 6 : 28 Hyvä että edes joltain valmistajalta löytyy kunnon T/S laseja, ettei tarvitse ostaa 10 eri adapteria että saa kaikki haluamansa lasit runkoon kiinni.
Kyllä! Yksi adapteri Sonyyn ja miltei kaikki EF-systeemin lasit on toimintavarmasti käytössä. Kuten myös Sigmat.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 6 : 28 Hyvä että edes joltain valmistajalta löytyy kunnon T/S laseja, ettei tarvitse ostaa 10 eri adapteria että saa kaikki haluamansa lasit runkoon kiinni.
Noni. Eli silloin valintasi lienee EF-, tai R-mount. Niille löytyy omat ketjunsa. Turhaan näissä ketjuissa pyörit kun tiedät ettei nää kuitenkaan sovi. Ei kestä kiittää! 😁
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja hama »

nsamppa kirjoitti: Maalis 20, 2021 8 : 10
hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 6 : 28 Hyvä että edes joltain valmistajalta löytyy kunnon T/S laseja, ettei tarvitse ostaa 10 eri adapteria että saa kaikki haluamansa lasit runkoon kiinni.
Noni. Eli silloin valintasi lienee EF-, tai R-mount. Niille löytyy omat ketjunsa. Turhaan näissä ketjuissa pyörit kun tiedät ettei nää kuitenkaan sovi. Ei kestä kiittää! 😁
Onks tää joku ihan uus trendi digicamera.netissä, ettei voi puhua muusta kuin itse aiheesta ?
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja temama »

hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 8 : 17
nsamppa kirjoitti: Maalis 20, 2021 8 : 10
hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 6 : 28 Hyvä että edes joltain valmistajalta löytyy kunnon T/S laseja, ettei tarvitse ostaa 10 eri adapteria että saa kaikki haluamansa lasit runkoon kiinni.
Noni. Eli silloin valintasi lienee EF-, tai R-mount. Niille löytyy omat ketjunsa. Turhaan näissä ketjuissa pyörit kun tiedät ettei nää kuitenkaan sovi. Ei kestä kiittää! 😁
Onks tää joku ihan uus trendi digicamera.netissä, ettei voi puhua muusta kuin itse aiheesta ?
tää on nyt just niin tätä ,kun mr. rump on sekoittanut poloisten päät epätosilla kärjistyksillä jne. Tän takia olis hyvä puhua mahdollisimman suoraan ja totta, eikä heitellä väittämiä kuin ämpäristä.

Tohon 10 adapterin huuhaa-han on syynä lähinnä maffers, joka tuomitsee adaptereita päivätyökseen, JA HUOM! MYÖS NIITÄ CANON EF- R mount ADAPTEREITA. Kaikki mitat on kuulemma aina 99% varmuudella poskellaan jne.
Ei siihen Sonyynkaan tarvitse kuin yhden kunnon adapterin ja homma on siinä. Ja skriivasin sen aikaisemmin. Sigma tai Metabones.

Juuh. Tää on tosiaan Sony 50/1.2 ketju, ei mikään kuppanen T&S ketju.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja hama »

Onks tää siis ihan vaan joku läppä, että Sonystit tykkää tuunata peilittömiinsä kaiken näköisiä himmeleitä ?
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kaikkiin peilittömiin saa nykyään adaptereilla kiinni slr optiikkaa. Sony oli vain yksi ensimmäisistä peilittömien kanssa niin adapterihässäkkäkin on ollut sen mukainen viime vuosina....

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 28 Onks tää siis ihan vaan joku läppä, että Sonystit tykkää tuunata peilittömiinsä kaiken näköisiä himmeleitä ?
Se lienee jotakuinkin yhtä yleistä kuin TS-objektiiveilla kuvaaminen. On pieni porukka, joka on erikoistunut harrastuksessaan kokeilemaan kaikenlaisia (yleensä vanhempia) objektiiveja, mutta suuri enemmistö haluaa, että kalusto on yhteensopivaksi tarkoitettua ilman mitään ongelmariskiadaptereja. He käyttävät adapterilla jo omistamiaan objektiiveja siirtymäaikana, kunnes saavat hankituksi runkoonsa sopivan objektiivisarjan, minkä jälkeen adapterin käyttö loppuu tai jää satunnaiseksi jonkun erikoisobjektiivin kanssa.
Hannu
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

hkoskenv kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 38
hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 28 Onks tää siis ihan vaan joku läppä, että Sonystit tykkää tuunata peilittömiinsä kaiken näköisiä himmeleitä ?
Se lienee jotakuinkin yhtä yleistä kuin TS-objektiiveilla kuvaaminen. On pieni porukka, joka on erikoistunut harrastuksessaan kokeilemaan kaikenlaisia (yleensä vanhempia) objektiiveja, mutta suuri enemmistö haluaa, että kalusto on yhteensopivaksi tarkoitettua ilman mitään ongelmariskiadaptereja. He käyttävät adapterilla jo omistamiaan objektiiveja siirtymäaikana, kunnes saavat hankituksi runkoonsa sopivan objektiivisarjan, minkä jälkeen adapterin käyttö loppuu tai jää satunnaiseksi jonkun erikoisobjektiivin kanssa.
No emmä ny tiiä. Mä tein just sen ratkaisun et vaihdoin kaikki linssit ef pyrstöisiksi. Ensinnäkin niitä ei tarvii enää vaihdella. Toisekseen ne on hyviä. Ja just nyt oon ostamassa vastaavaa ko otsikon linssi käytettynä kolmasosa hinnalla. Varmaan se olis hienoa ostaa kaikki maailman linssit mutku on köyhä. Pitää tehdä kompromisseja.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja hama »

hkoskenv kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 38
hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 28 Onks tää siis ihan vaan joku läppä, että Sonystit tykkää tuunata peilittömiinsä kaiken näköisiä himmeleitä ?
Se lienee jotakuinkin yhtä yleistä kuin TS-objektiiveilla kuvaaminen. On pieni porukka, joka on erikoistunut harrastuksessaan kokeilemaan kaikenlaisia (yleensä vanhempia) objektiiveja, mutta suuri enemmistö haluaa, että kalusto on yhteensopivaksi tarkoitettua ilman mitään ongelmariskiadaptereja. He käyttävät adapterilla jo omistamiaan objektiiveja siirtymäaikana, kunnes saavat hankituksi runkoonsa sopivan objektiivisarjan, minkä jälkeen adapterin käyttö loppuu tai jää satunnaiseksi jonkun erikoisobjektiivin kanssa.
😂👍
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nsamppa kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 47No emmä ny tiiä. Mä tein just sen ratkaisun et vaihdoin kaikki linssit ef pyrstöisiksi. Ensinnäkin niitä ei tarvii enää vaihdella. Toisekseen ne on hyviä. Ja just nyt oon ostamassa vastaavaa ko otsikon linssi käytettynä kolmasosa hinnalla. Varmaan se olis hienoa ostaa kaikki maailman linssit mutku on köyhä. Pitää tehdä kompromisseja.
Tunnetko jonkun muunkin, joka on tehnyt noin? Otin kanta lähinnä adapterien käytön yleisyyteen enkä teknisiin perusteisiin. Sinulla lienee myös aika videopainotteiset perusteet ja minä ajattelen enemmännkin valokuvaamista.

Jos se mitä täällä on sanottu Sonyt FE 50/1.2:sta pitää paikkansa, kyllä se antaa vastinetta sen mitä se maksaa EF 50/1.2:n yli, jos haluaa muutakin kuin upeaa bokehhia. EF 50/1.2 on selvästikin pelkkä bokehlasi, jonka tekninen suorituskyky on aika nihkeää hintalappuun verrattuna tämän päivän standardeilla. Tai sitten minun kappale on susi, mutta kyllä se on käsittääkseni linjassa sen kanssa mitä siitä yleisesti kerrotaan. Jos tarvitsee kaunista bokehhia eikä kymmenien megapikselien resoluutiota eikä anna kromaattisen aberraation haitata elämää, EF 50/1.2 on hyvä.
Hannu
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja M1O »

hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 8 : 17
nsamppa kirjoitti: Maalis 20, 2021 8 : 10
hama kirjoitti: Maalis 20, 2021 6 : 28 Hyvä että edes joltain valmistajalta löytyy kunnon T/S laseja, ettei tarvitse ostaa 10 eri adapteria että saa kaikki haluamansa lasit runkoon kiinni.
Noni. Eli silloin valintasi lienee EF-, tai R-mount. Niille löytyy omat ketjunsa. Turhaan näissä ketjuissa pyörit kun tiedät ettei nää kuitenkaan sovi. Ei kestä kiittää! 😁
Onks tää joku ihan uus trendi digicamera.netissä, ettei voi puhua muusta kuin itse aiheesta ?
Maffer se tämänkin ketjun paskoi sivuraiteelle TS hömpällä.
Ja tosiaan, olisi suotavaa että asiat pysyisi otsikon aiheessa sillä joku voi yrittää niistä ihan oikeaakin tietoa hakea.
Mutta Sonyyn liityvät säikeet on täällä pääpiirteissään kaikki tahallisesti sutattu.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

hkoskenv kirjoitti: Maalis 20, 2021 11 : 10
nsamppa kirjoitti: Maalis 20, 2021 10 : 47No emmä ny tiiä. Mä tein just sen ratkaisun et vaihdoin kaikki linssit ef pyrstöisiksi. Ensinnäkin niitä ei tarvii enää vaihdella. Toisekseen ne on hyviä. Ja just nyt oon ostamassa vastaavaa ko otsikon linssi käytettynä kolmasosa hinnalla. Varmaan se olis hienoa ostaa kaikki maailman linssit mutku on köyhä. Pitää tehdä kompromisseja.
Tunnetko jonkun muunkin, joka on tehnyt noin? Otin kanta lähinnä adapterien käytön yleisyyteen enkä teknisiin perusteisiin. Sinulla lienee myös aika videopainotteiset perusteet ja minä ajattelen enemmännkin valokuvaamista.

Jos se mitä täällä on sanottu Sonyt FE 50/1.2:sta pitää paikkansa, kyllä se antaa vastinetta sen mitä se maksaa EF 50/1.2:n yli, jos haluaa muutakin kuin upeaa bokehhia. EF 50/1.2 on selvästikin pelkkä bokehlasi, jonka tekninen suorituskyky on aika nihkeää hintalappuun verrattuna tämän päivän standardeilla. Tai sitten minun kappale on susi, mutta kyllä se on käsittääkseni linjassa sen kanssa mitä siitä yleisesti kerrotaan. Jos tarvitsee kaunista bokehhia eikä kymmenien megapikselien resoluutiota eikä anna kromaattisen aberraation haitata elämää, EF 50/1.2 on hyvä.
Tunnen. Ef on aika pirun hyvä mount ja ne lasit on hyviä. Tai siis hyvät lasit on hyviä ja verrattain halpoja. Enkä nyt oikeastaan lähde ollenkaan siihen adapteri jumppaan. R6:ssa mulla ei adapteri oo kertaakaan irronnut kamerasta. Olihan siinä vaivaa laittaa se kertaalleen kiinni mutta niin siitäkin selvittiin. Samaa meinaan tehdä jatkossakin. Oikeastaan noi kaikki uudet mountit on poissa vaihtoehdoista koska focus-by-wire.

Ja se hintalapun nihkeys on täysin omista preferensseistä kiinni. Mä en näe mitään järkeä esim tän langan objektiivista itselleni. Hintaa niin julmetusti että sillä saisi jo muutamankin lampun linssin lisäksi esimerkiksi. Suorituskyvystä menis mun kohdalla varmaan 90% hukkaan. Suttusuodin siihen kuitenkin menee eteen (ef:n kohdalla varmaan ei ees tarvii) niin mihin sitä ääretöntä terävyyttä tarvii? Kunhan sen 4K:n halkoo jotenkuten niin se riittää. Taustat sen sijaan tarvisi muussata aika usein kun suht eksoottisiin paikkoihin välillä joutuu kuvaamaan joten sinällään toi kaunis bokeh on taas rahansa väärti. Eli nää riippuu niin täysin siitä mitä ja miten tekee ettei noita yleisiä totuuksia niin kannata kuunnella. Jos siis tietää mitä tekee ja miten.

E. Sanottakoon et hyvä esimerkki mulle oli ef 35 1.4. Piti olla sitä suttua ja tätä ca:ta ja plääplää. Aivan pirun hyvä lasi. Joo ei ehkä näe puolivartalokuvassa jokaikistä silmäripseä mut en oo vielä lähellekään niin hyvä tekijä että mun hommat silmäripsien määrään kaatuisi. Kyllä mä saan ne sössittyä jo paljon aiemmin.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja Miksus »

En ymmärrä taas yhtään mitä tässä haetaan, EF-laseja on lukemattomia joita on ilo käyttää Sonyn III-mallisarjasta alkaen kun siinä tarkennus on niin hyvä. Eli useimmat lasit on adapterin kanssa ihan samalla viivalla kuin natiivit, ja reilusti edellä DSLR-natiiveja.

Jos adapterin olemassa ololla haluaa toisia kategorisoida tai pitää itseään parempana kun vetää ilman (adapteria) niin siitä vaan.
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja T71 »

EF lasit pelaa useimmiten Sonyn peilittömissä adapterilla paremmin kuin Canonin peilikameroissa. Tarkennus osuu yleensä hyvin, mutta tietyissä tapauksissa ei pelaa lainkaan, kuten huomasin oman EF 85mm 1.2L II lasin kanssa.
Metabonesin ja Sigman adaptereissa on eroa tarkennusalueen koossa ja toiminnassa muutenkin, ja päivitykset muuttaa tilannetta aika ajoin. Tästä syystä itsellä on ne molemmat käytössä.

Itselle Sonyn rungon peruste käytölle on se, että saan sen kiinni omiin objektiiveihini, ei päin vastoin.
Objektiivi on se tärkein lenkki, koska se piirtää kuvan ja siitä löytyy se kuvan luonne. EF laseissa on laajin valokoima "luonnetta" ja muut päälle, niin Sony tai nykyään myös Eos R on paras valinta, jos haluaa juuri tietynlaista kuvaa.

Valitettavasti osa porukasta ei ymmärrä nyt lainkaan mikä ihme on se "luonne". Tälle ei voi mitään.
Kuitenkin, tämä uusi FE 50mm 1.2 GM vaikuttaa myös lupaavalta sen luonteen suhteen, mitä enemmän noita kuvia nyt näkee.
Vähäinen CA vaikuttaa myös tosi hyvältä. Tarkennuskin lienee viilattu osumaan just eikä melkein, joka on 1.2 lasilla oltava kunnossa.
Houkutteleva lasi ja jos hinta tuosta hieman asettuu, niin tämä voisi olla ZA 50mm 1.4 FE sijaan hyvä valinta.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja Miksus »

T71 kirjoitti: Maalis 20, 2021 14 : 22 EF lasit pelaa useimmiten Sonyn peilittömissä adapterilla paremmin kuin Canonin peilikameroissa. Tarkennus osuu yleensä hyvin, mutta tietyissä tapauksissa ei pelaa lainkaan, kuten huomasin oman EF 85mm 1.2L II lasin kanssa.
Sigman MC-11 adapterilla tuo 85mm toimii ilman pienintäkään ongelmaa, minulla.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Hieman ohi aiheen, mutta löyhästi viitaten kun kerran adaptereista juttua, elikäs onko kokemusta kombosta Canon 135mm f2 L ja Sigman adapteri jotta miten pelaa Sony a7r III:ssa ?
Lähinnä kiinnostaa potrettihommissa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
T71
Viestit: 3479
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja T71 »

habannaama kirjoitti: Maalis 21, 2021 11 : 44 Hieman ohi aiheen, mutta löyhästi viitaten kun kerran adaptereista juttua, elikäs onko kokemusta kombosta Canon 135mm f2 L ja Sigman adapteri jotta miten pelaa Sony a7r III:ssa ?
Lähinnä kiinnostaa potrettihommissa...
https://www.youtube.com/results?search_ ... +canon+135

Metabonesin kanssa ainakin pelaa ja tykkään tosta jäljestä mitä lasi tekee.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Sony FE 50mm f/1.2 GM

Viesti Kirjoittaja M1O »

Vastaa Viestiin