Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ämpärit esiin. Heti nurkkatesti alkuun. Eli:

1) Tarkenna äärinurkkaan jokin kontrastinen pikkukohde
2) Ota kuva
3) Sommittele sama testikohde kaikkiin muihin äärinurkkiin ja ota kuvat muuttamatta tarkennusta
4) Toista sopivin välein läpi polttovälialueen

Kaikkien nurkkien osalta tulisi testikohteen olla yhtä skarppi. Sanomattakin selvää että jalustalta ja vielä eri etäisyyksiltä (metri, 5m, 10m ja ääretön). Lasi on niin kallis että kannattaa romutesti tehdä heti alkuun ja pistää takaisin jos ja kun tulee susi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja mvert »

Meinasin pärjätä yksinkertaisemmalla testillä:

https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1534737/0
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toi on sama asia mutta vaikeammin. Noh Fred on näköjää nyysiny mun ämpärimetodin kun se todettiin hyväksi Sony-ajalta romujen metsästykseen.
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja mvert »

Sama idea tosiaan tuossa Fredin tavassa, mutta testaus vain äärettömään ja käsivaralta nopealla suljinajalla. Selviää vähemmillä kuvilla ja aikaa menee vain muutama hetki. Nyt vaan odottelmaan vähän valoa, että saa jostain kontrastia tuon tämän hetken pimeän ja sumun sijaan.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kannattaa varmistaa muukin kuin ääretön. Vaikka se 5m etäisyys. Zoomit ovat aina monimutkaisia tapauksia miten ne käyttäytyvät optisesti.

Esim. Mulla on nyt melko tyyris 24mm kinovastaava GFX-obiska mikä on lähietäisyydellä hieman vino ja ääretön on taas melkolailla suora tarkennustason suhteen.
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Miksi tuossa fredin testissä on keikuteltu ja pyöritelty tuota kameraa? Eikö toimi jos vain jalustalta kuvaa joka kulman samalla tarkennuksella yhteen pisteeseen?🤔
Viimeksi muokannut talonherra, Helmi 24, 2021 20 : 21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja hama »

talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 17 : 39 Miksi tuossa fredin testissä on keikuteltu ja pyöritelty tuota kameraa? Eikö toimi jos vain jalustalta kuvaa joka kulman samalla tarkennuksella yhteen pisteeseen?🤔
Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että siinä just tehdään niin ?
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja talonherra »

hama kirjoitti: Helmi 24, 2021 18 : 07
talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 17 : 39 Miksi tuossa fredin testissä on keikuteltu ja pyöritelty tuota kameraa? Eikö toimi jos vain jalustalta kuvaa joka kulman samalla tarkennuksella yhteen pisteeseen?🤔
Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että siinä just tehdään niin ?
Kyllä. Oiskiva tietää mikä siinä on ideana. Siinä pyörittelyssä ja että kallellaan kuvataan.🙂
Mistä syystä sen kysyminen ärsyttää? Hama..
Että kun ei ymmärretä kysymystä itse niin vittoillaan?😂
Eli juurikin siinä PYÖRITTELYSSÄ. saavuttaako sillä jotain mitä ei vaakassa ton tekemällä saavuttaisi. Ymmärsittekö?
Viimeksi muokannut talonherra, Helmi 24, 2021 20 : 32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja hama »

talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 20 : 06
hama kirjoitti: Helmi 24, 2021 18 : 07
talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 17 : 39 Miksi tuossa fredin testissä on keikuteltu ja pyöritelty tuota kameraa? Eikö toimi jos vain jalustalta kuvaa joka kulman samalla tarkennuksella yhteen pisteeseen?🤔
Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että siinä just tehdään niin ?
Kyllä. Oiskiva tietää mikä siinä on ideana. Siinä pyörittelyssä ja että kallellaan kuvataan.🙂
Mistä syystä sen kysyminen ärsyttää? Hama..
Että kun ei ymmärretä kysymystä itse niin vittoillaan?😂
Eli juurikin siinä PYÖRITTELYSSÄ. saavuttaako sillä jotain mitä ei vaakassa ton tekemällä saavuttaisi. Ymmärsittekö?
Eikös se tullut tuolla aikaisemmin jo selville mikä tässä on ideana ja Mafferhan tän väitti keksineen, vaikka tää Mafferin mielestä onkin " Toi on sama asia mutta vaikeammin " .
Tyhmyys ärsyttää ja se että luulee itsestään liikoja.
Monesti auttaa kun edes viitsii lukea mitä edellä on kirjoitettu, liian vaikeaa, siltä usein tuntuu.
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja talonherra »

hama kirjoitti: Helmi 24, 2021 21 : 27
talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 20 : 06
hama kirjoitti: Helmi 24, 2021 18 : 07

Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että siinä just tehdään niin ?
Kyllä. Oiskiva tietää mikä siinä on ideana. Siinä pyörittelyssä ja että kallellaan kuvataan.🙂
Mistä syystä sen kysyminen ärsyttää? Hama..
Että kun ei ymmärretä kysymystä itse niin vittoillaan?😂
Eli juurikin siinä PYÖRITTELYSSÄ. saavuttaako sillä jotain mitä ei vaakassa ton tekemällä saavuttaisi. Ymmärsittekö?
Eikös se tullut tuolla aikaisemmin jo selville mikä tässä on ideana ja Mafferhan tän väitti keksineen, vaikka tää Mafferin mielestä onkin " Toi on sama asia mutta vaikeammin " .
Tyhmyys ärsyttää ja se että luulee itsestään liikoja.
Monesti auttaa kun edes viitsii lukea mitä edellä on kirjoitettu, liian vaikeaa, siltä usein tuntuu.
Puhut nyt tuossa tyhmyyshommassa ja liikojaluulemisessa nyt vissiinkin itsestäsi?😂
Onko äitin pikku mörrimöykyllä nyt kuukautiset vai muuten vaan huono päivä?🤔

Käsittääkseni kukaan ei ole tuolla edellä maininnut että mitä eroa tuolla viistossa kuvaamisella saa? No ehkä hieman enemmän pinta-alakohtaista näkemystä tarkennusalueelle ja sen mallille.. mutta onkohan muutakin hyötyä? Joku viisaampi vois vastata jos on tuosta järkevää mielipidettä. Kiitos😊

Haman ei tarvitse vaivautua enään kun näyttää olevan noin raskasta henkisesti..
Ylläpito voiskin laittaa tämän Haman pikkusen levähtämään ku näyttää tuo ihmisille asiallisesti vastailu ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä olla jatkuvasti niin vaikeaa..

Minä en moisen takia viitsi vaivautua 😂👍 painit Hama kummiski sen verran kevyessä luokassa😊
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja hama »

talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 22 : 07
hama kirjoitti: Helmi 24, 2021 21 : 27
talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 20 : 06

Kyllä. Oiskiva tietää mikä siinä on ideana. Siinä pyörittelyssä ja että kallellaan kuvataan.🙂
Mistä syystä sen kysyminen ärsyttää? Hama..
Että kun ei ymmärretä kysymystä itse niin vittoillaan?😂
Eli juurikin siinä PYÖRITTELYSSÄ. saavuttaako sillä jotain mitä ei vaakassa ton tekemällä saavuttaisi. Ymmärsittekö?
Eikös se tullut tuolla aikaisemmin jo selville mikä tässä on ideana ja Mafferhan tän väitti keksineen, vaikka tää Mafferin mielestä onkin " Toi on sama asia mutta vaikeammin " .
Tyhmyys ärsyttää ja se että luulee itsestään liikoja.
Monesti auttaa kun edes viitsii lukea mitä edellä on kirjoitettu, liian vaikeaa, siltä usein tuntuu.
Puhut nyt tuossa tyhmyyshommassa ja liikojaluulemisessa nyt vissiinkin itsestäsi?😂
Onko äitin pikku mörrimöykyllä nyt kuukautiset vai muuten vaan huono päivä?🤔

Käsittääkseni kukaan ei ole tuolla edellä maininnut että mitä eroa tuolla viistossa kuvaamisella saa? No ehkä hieman enemmän pinta-alakohtaista näkemystä tarkennusalueelle ja sen mallille.. mutta onkohan muutakin hyötyä? Joku viisaampi vois vastata jos on tuosta järkevää mielipidettä. Kiitos😊

Haman ei tarvitse vaivautua enään kun näyttää olevan noin raskasta henkisesti..
Ylläpito voiskin laittaa tämän Haman pikkusen levähtämään ku näyttää tuo ihmisille asiallisesti vastailu ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä olla jatkuvasti niin vaikeaa..

Emojin käytöstä antaisin -10+ .

Minä en moisen takia viitsi vaivautua 😂👍 painit Hama kummiski sen verran kevyessä luokassa😊
Viimeksi muokannut hama, Helmi 25, 2021 16 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T71
Viestit: 3444
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja T71 »

talonherra kirjoitti: Helmi 24, 2021 20 : 06 Kyllä. Oiskiva tietää mikä siinä on ideana. Siinä pyörittelyssä ja että kallellaan kuvataan.🙂

Eli juurikin siinä PYÖRITTELYSSÄ. saavuttaako sillä jotain mitä ei vaakassa ton tekemällä saavuttaisi. Ymmärsittekö?
Muokataan sen verran vastausta, että ei tässä kääntelyssä periaatteessa ole mitään järkeä, paitsi, että sisätiloissa kannattaa kuvata vaakaan aina kamera oikeinpäin, koska silloin ei tavoitella maiseman tutkimista eri kohdista.
Tuo viistokuvametodi on siitä hankala, että kun kuvataan maisemaa äärettömässä, niin paras testivalo on hieman suodattunut kontrastinen sivuvalo, mutta kuvien eri reunoja ja osia ei voi verrata keskenää siksi, että valon suunnan muutos muuttaa kuvan eri osien kontrastia.

Tästä on itseasiassa 2 eri versiota, on kahden testikuvan metodi ja 4 testikuvan metodi, sekä homman voi hoitaa myös yhdellä kuvalla, jos osaa. Se on ns sadan vitosen metodi, eli sata vitosta maahan ja kuvaus linjalangalla määritellen suoraan alaspäin. Siitä näkee periaatteessa heti mikä nurkka on toista pehmeämpi.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyllä tosta vaikeaa saadaan. Mä hoidan ton testin niin että tarkennus keskelle, täys aukko, puolentoista metrin päästä kohti seinää ja vilkaisee läpi. Jos kaikki nurkat suurinpiirtein siellä päin niin ok merkki niskaan ja kuvaamaan. Jos on vähän vanhempi linssi tai zoomi niin vähän väljemmin kriteerein katsoo ton. Jos taas epäterävyys on kaikissa nurkissa suurinpiirtein sama niin samapa tuo jos ei nyt ihan skeidaa oo. Toki toi on niin kuvaajasta kiinni mut mulle ei nurkkiin oikein koskaan niin oleellista tule niin eipä sillä niin merkitystä. Muutenkin jos 4K:on asti riittää terävyys niin siitä eteenpäin on mulle hifistelyä. Muutenkin kun liike-epäterävyys ja suttufilsut syö sen viimeisimmän terävyyden, niin kyllä ne mun pätkien heikkoudet näkyy jossain muussa terävyyden puutteessa. Harrastuksessa sen sijaan muksujen naamat tulee harvoin sommiteltua nurkkaan. Esimerkkinä vaikka Canonin 35 1.4 mark 1. Tällä foorumilla varmaan aivan surkea mut mä tykkään mielettömästi. Käytössä sekä töissä että vapaa-ajalla. Etenkin sen piirrossa on jotain todella nättiä.

Tää nyt on vain mun näkemys ja tapa ja pätee vain muhun.
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Normaalioptiikka R5 kaveriksi

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Tuossa asiassa oon kyllä Sampan kans samaa mieltä(omaanikin) käyttöön riittävä.
Juu ei tuo omakaan esim ef 50 1.4 oo mikään huippulinssi mut mulle toimii.
Enempi viat kuvanlaadussa johtuvat omista töppäyksistä.😂
Vinjentointikaan ei mua haittaa linsseissä, joissskin tapauksissa jopa tykkään siitä.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Vastaa Viestiin