Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä olen ottanut ryhmäkuvia sekä 24mm, että 50mm objektiiveilla. Ensin mainittu vääristää ihmisiä, sekä on turhan laaja, kun kuvausetäisyyttä pitää kuitenkin olla useampi metri ja 50mm taas on pahuksen ahdas.

42 mm [ sqrt(24^2 + 35^2) = 42,44 ] olisi perspektiiviltään ehkä paras, mutta kaiketi kaikki objektiivit väliltä 30 mm - 45 mm menettelee tähän hommaan.
Vai onko pidemmät polttovälit tässäkin parempia, kuten potreteissa?

Kysymys kuuluukin: Mikä on paras objektiivi useampirivisen 10-50 hengen ryhmän kuvaukseen?

PS. Ohkasella haulla tuli vastaan Canonille EF-objektiiveja ainakin seuraavia:
  • Sigma Art AF 30 mm f/1.4 DC HSM, Canon
  • ZEISS DISTAGON T* 35mm f/1.4 ZE, Canon
  • Sigma 35mm f/1.4 Art DG HSM -objektiivi, Canon
  • Canon EF 35mm f/2 IS USM
  • Canon EF 35mm f/1.4 L II USM
  • Tamron SP 35mm f/1.4 DI USD, Canon
  • Tamron AF 35mm f/1.8 SP Di VC USD, Canon
  • Canon EF 40mm f/2,8 STM
  • Sigma 40mm f/1.4 A DG HSM, Canon
  • Tamron SP 45mm f/1.8 Di VC USD Lens for Canon EF
  • Canon TS-E 45mm F2.8
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

EF 24-70/2.8 L II on riittävän hyvä.
Nyt kuvaan RF 24-70/2.8 L:llä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja mirrored »

35/1,4 Tamron ja Sigma ovat huippuluokkaa. Myös melkoisia punnuksia, ainakin maailman parhaaksi tituleerattu uutuus-Tamron.

Itse harkitsisin myös kevyttä ja monipuolista 17-35mm Tamronia. https://www.google.com/search?client=fi ... ASaS6JV2rY" onclick="window.open(this.href);return false;

Ryhmän koon ja välimatkan mukaan joutuu polttoväliä lyhentämään. Normaali on kuitenkin hyvinkin normaali ryhmille, tai lyhyt tele, mutta välillä tarvitaan laajakulmaakin. Pääsääntönä kaiken varan ottaa askelia taakse käyttäisin ensin, vaikka se aiheuttaisi järjestelytyötä. Kyse on kuitenkin muustakin ja taustan sommittelu mukaan on joskus oleellista - vrt. miljöömuotokuvat - ja laajakulma siksi valinta.

'Huippu' laajis sallii kroppaustakin hyvin ja esim. kroppimoodilla paras osa F=35mm ruudusta muuntuu normaalin kuvakulmaksi. Himmentämään joutuu usein 5,6 tai enemmän ja siten valovoiman merkitystä objektiivihankintaan voi puntaroida.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja hama »

Tuo Tamronin 35mm f /1.4 on kyllä terävä täydestä aukosta lähtien, mutta outoa on että aukoilla 1.4-2.8 on reunapiirto jopa parempi kuin keskipiirto.
Jotain on ilmeisesti tehty eri tavalla.

https://www.ephotozine.com/article/tamr ... erformance" onclick="window.open(this.href);return false;
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mä kuvaan 35:lla, 70-200:lla tai 16-35:lla. Riippuen tilasta ja kuun asennosta - osittain siksi, et mä en tykkää 24-70:ssä niin paljoa, et sellasen ostasin. Ulkona yleensä pääsee kauas jolloin mä käytän pidempää (70-200), vaikka sillä välillä vähän joutuukin huutamaan. Canon 16-35 f4 is toimii ihan hyvin isommissa ryhmissä ja tiukemmissa tiloissa, koska noita kuitenkaan tarvii täydellä aukolla räiskiä. 35-70 välin voi vaikka kropata jos ei tarvii koko seinän printtiä tehdä. Tän vuoden kuvauksia varten ostin ittelleni joululahjaksi ton Tamronin 35 1.4:n, mut lähinnä muuta kuin ryhmiä varten - toki silläkin niitä kuvaa jos ei jaksa vaihtaa ja sattuu mahtumaan. Massan suhteen mulla kulkee tossa kilossa kipuraja eli sen kokosia vielä raahaa koko illan ilman suurempia kiroamisia - ryhmiä ny harvemmin tulee räiskittyä kovin montaa tuntia.

Ja paras on se mikä on kameralaukussa - kaupan hyllyssä olevat linssit toimii tosi huonosti etänä. Ja kaikki riippuu lopputuotteesta - postimerkkiin kuvaa vaikka fisulla ja kroppaa rajusti.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuo Tamron näyttää olevan samalla tapaan suunniteltu kuin vanha Contax N 17-35mm mikä oli täydellä aukolla reunoilta parempi kuin keskeltä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulle FF:llä oikeastansa kaikki mikä on 24 mm laajempaa on ihan turhaa.
24-70/2.8:lla vois pärjätä melkein yksinään....ryhmäkuvissa ihan ehdoton.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Shuko »

jaava kirjoitti:Vai onko pidemmät polttovälit tässäkin parempia, kuten potreteissa?
Kyllä, mutta yleensä rajoittava tekijä on tilan tarve.

Paras putki lienee jonkinlainen zoomi (24-70, 24-105 jne), jolla on helpompi muokautua vaihtuviin tiloihin ja ryhmänkokoihin. Ryhmäkuvia varten on ehkä turha katsella mitään valovoimaista kiinteää.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Hannu KH kirjoitti:Mulle FF:llä oikeastansa kaikki mikä on 24 mm laajempaa on ihan turhaa.
24-70/2.8:lla vois pärjätä melkein yksinään....ryhmäkuvissa ihan ehdoton.
Näin se menee - jokaisella on oma parhaansa (yhden turha on toisen tyyli). Siksi toi paras-kyselyvaihe menee aikuisikään mennessä ohi, kun ei tarvii enää kuunnella kehnoa bändiä vain siksi. et luokan suosituinkin kuunteli. Toisen puolesta on aika vaikee päättää, joten eihän näistä kyselyistä voi muuta seurata kuin yksi vastaus: tytär jos äiti ei oo elossa, paitti jos on negrofiili.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos tarttee reunimmaisen sedän viikset olla terävät, niin ei ainakaan mitään suttuzoomia kannata käyttää. Runnoo sen ryhmän sellaiseen kasaan että objektiivin kuvakulma riittää. Ihmispyramidi on hauskemman näköinen kuin rivitetyt puupökkelöt. Varsinkin jos huipulla on se hyllyvä maitovalas.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Maffer kirjoitti:Jos tarttee reunimmaisen sedän viikset olla terävät, niin ei ainakaan mitään suttuzoomia kannata käyttää. Runnoo sen ryhmän sellaiseen kasaan että objektiivin kuvakulma riittää. Ihmispyramidi on hauskemman näköinen kuin rivitetyt puupökkelöt. Varsinkin jos huipulla on se hyllyvä maitovalas.
Aika usein pitää mennä tilanteiden, tilojen ja toistenkin aikataulujen mukaan.
Paha sitä on tasamaalle kovin korkeita pyramideja 5 minuutissa rakennella.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jaava kirjoitti:Kysymys kuuluukin: Mikä on paras objektiivi useampirivisen 10-50 hengen ryhmän kuvaukseen?

PS. Ohkasella haulla tuli vastaan Canonille EF-objektiiveja ainakin seuraavia:
  • Sigma Art AF 30 mm f/1.4 DC HSM, Canon
  • ZEISS DISTAGON T* 35mm f/1.4 ZE, Canon
  • Sigma 35mm f/1.4 Art DG HSM -objektiivi, Canon
  • Canon EF 35mm f/2 IS USM
  • Canon EF 35mm f/1.4 L II USM
  • Tamron SP 35mm f/1.4 DI USD, Canon
  • Tamron AF 35mm f/1.8 SP Di VC USD, Canon
  • Canon EF 40mm f/2,8 STM
  • Sigma 40mm f/1.4 A DG HSM, Canon
  • Tamron SP 45mm f/1.8 Di VC USD Lens for Canon EF
  • Canon TS-E 45mm F2.8
Noilla alkutiedoilla valitsisin EF 40 mm f/2.8, jos se on riittävän laaja 50 mm:iin nähden; pienikokoinen, mahdollisesti monikäyttöinen, hyvin tarkka ja eikä edes maksa paljoa.

Tuonkokoiseen ryhmään olen viimeksi (siis sisällä) käyttänyt zoomin 37 mm asentoa, ja silloin 40 mm oli jo hieman ahdas. Ja mieluiten kuvaan tilan sallimalla pisimmällä polttovälillä, joten siitä mahdollisesta etäisyydestähän se on pitkälti kiinni. Laskelmasi 43 mm:n objektiivejä onkin yllättävän vähän.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja jaava »

Objektiivin olis hyvä olla sen verran hyvä, että tuolla 50 miljoonan senselin kennolla ei tulis kovin paljon takkiin optiikan takia.
Mulla on Canon EF 17-40mm f/4L USM, mutta (imho) sen kuvan laatu on enemmän sopiva käsivarakuvaukseen 20MPix kameralla.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saksasta amazom.de:stä irtoaisi:
Tamron 35mm F/1.4 Di USD for Canon
Our Price: €849.94
FREE Standard Shipping
Mikä muuttui ostoprosessin aikana 885€:ksi ilman selityksiä ja minä stoppasin siihen. No ainakaan en selityksiä huomannut.

Voi sanoa mun olevan melkein Tamron 35mm F/1.4 Di USD for Canon
omistaja:)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja niffe »

Minä kuvaan kaikki ryhmäkuvat Sigman 24-105-millisellä. Yleensä välttelen polttovälien molempia päitä ja metatietojen perusteella kuvaan enimmäkseen (90% kaikista kuvista) 32-55 millimetrin välillä.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ihmispyramidi ei ollu kuitenkaan vitsi. Mulla on tallessa yläasteelta vanha kuva jossa meidän luokan kuva olikin otettu rivipönön sijaan liikuntapäivänä ihmispyramidina. Se onkin ainoa kuva joka on jäänyt pysyvästi mieleen. Luokanvalvojamme silmälasit nimittäin hajosivat rytäkässä.
mlphotic
Viestit: 31
Liittynyt: Kesä 23, 2019 10 : 52

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja mlphotic »

Kyllä ryhmäkuviin paras polttoväli on 40 mm. Se ei koskaan ole liian lyhyt kuten 35 mm on lähes aina, muttei myöskään liian ahdas kuten 50 mm säännöllisesti on.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Maffer kirjoitti:Ihmispyramidi ei ollu kuitenkaan vitsi. Mulla on tallessa yläasteelta vanha kuva jossa meidän luokan kuva olikin otettu rivipönön sijaan liikuntapäivänä ihmispyramidina. Se onkin ainoa kuva joka on jäänyt pysyvästi mieleen. Luokanvalvojamme silmälasit nimittäin hajosivat rytäkässä.
Eihän se vitsi ole, mutta sen toteuttaminen voi olla usein haastavaa.
Riippuu tietysti myös ryhmästä, jos on ryhmäkuvaan motivoituneita voimistelijoita ja riittävästi aikaa...niin voi onnistuakkin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kolmiotahan näkyy useassa paikassa suositeltavan. Yksi sivu (istuva eturivi) kameraan päin ja takimmaisena kolmion kärki (pisin ukko seisomassa).

On sitten toinen asia kuinka suvun matriarkka suostutellaan järjestykseen, joka ei ole hänen laatimansa. Useammassa kuin yhdessä asiassa hän vetoaa siihen että "meillä on tehty aina näin".
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja jaava »

mlphotic kirjoitti:Kyllä ryhmäkuviin paras polttoväli on 40 mm. Se ei koskaan ole liian lyhyt kuten 35 mm on lähes aina, muttei myöskään liian ahdas kuten 50 mm säännöllisesti on.
Mä olen laskenut uuden lameran kanssa sen varaan, että 50MPix kuvasta on varaa hieman kropata. Mutta mun 24mm tuppaa vääristämään ihmisiä sen mukaan missä päin kuva-aluetta sijaitsevat. Toisaalta sillä toki pääsee myös lähelle, jos tila ei anna mennä kovin pitkälle.

Ehkä mun on kuitenkin kavennettava tuota polttovälialuetta: 35mm - 40mm.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Paras FF-objektiivi ryhmäkuviin

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itte otan usein kirkon alttarilla ryhmäkuvia, 30-50...hengen ryhmistä.
24-70 sopii kaikkeen.
Jos on liian pitkä polttoväli, niin kirkon penkkien selkänojat tuloo kuviin, liian lyhkäisellä reunat vääristyy. Eli kuvausetäisyys on aikalailla ennaltamäärätty. 1 Elinkan EL 500 läpiampuvalla sateenvarjolla ja akkuinvertterillä riittää.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Vastaa Viestiin