Made In Korea

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Made In Korea

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joopa. Irix nyt perkele. Syynäilin verstaalla tarkemmin tätä 15mm f/2.4 Firefly -lötköä ja otin sarjatulella muutaman pätkän. Sarjan viimeiset oli valotuksen osalta ihan mitä sattui ja tässä syy.

https://mjkoski.1g.fi/kuvat/Miscellaneo ... 223443.mp4

Lamellit jumittaa satunnaisesti kun aukko on täydet tai melkein täydet. Nyt ei oo mittää laajista ja pannu jäässä kun tämä pitää laittaa jonnekin (???) huoltoon.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja raineri »

JAS tekniikka myy ainakin uusia. Mikä noissa Irixissä on takuu ?
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Selvittelen myyjän kanssa asiaa. Katsotaan miten tää lähtee tästä etenemään. Laitoin amazonista Samyang-loton vetämään 14/2.8:lla. Olisi jo kolmas pingpong putkeen jos tulisi ehjä.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja raineri »

Olen pallotellut uuden 14/2.8 ja 14/2.4 Samyagin välillä. Miten halukkaita ne ovat vaihtamaan jos tulee epäkesko yksilö ?
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No selvis miksi himmennin jumittaa. Purin koko paskan auki ja siellä on semmoinen kehä himmennintapin päässä mikä pyörii toisen kehän sisällä ja ne ottaa toisiinsa kiinni kun siellä on ajan myötä metalli hinkannut metallia ja paskasta valmistusprosessista on vielä päätynyt hiomisjämiä sekaan. Eli jokainen Irix hajoaa tähän ajan myötä. Älkää missään nimessä ostako.

EDIT: Korjattu. Sen lisäksi että himmennintapin päässä olevan kevytmetallikehä otti kiinni ulompaan kehään, oli se myös KIERO. On saattanut siis uudesta asti olla vajaatoiminen. Nyt prässäsin kieron osan suoraksi tasaista levyä vasten ja taas jaksaa himmentimen jousi palauttaa aukon kiinni.

Siihen on kyllä syynsä miksi Canon lähti jo ajat sitten tekemään sähköisiä himmentimiä. Tää on aivan karsea mekaaninen miina.

Onko kenellään vinkkiä mistä ostaa järeämpiä pieniä jousia?
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Maffer kirjoitti:No selvis miksi himmennin jumittaa. Purin koko paskan auki ja siellä on semmoinen kehä himmennintapin päässä mikä pyörii toisen kehän sisällä ja ne ottaa toisiinsa kiinni kun siellä on ajan myötä metalli hinkannut metallia ja paskasta valmistusprosessista on vielä päätynyt hiomisjämiä sekaan. Eli jokainen Irix hajoaa tähän ajan myötä. Älkää missään nimessä ostako.

EDIT: Korjattu. Sen lisäksi että himmennintapin päässä olevan kevytmetallikehä otti kiinni ulompaan kehään, oli se myös KIERO. On saattanut siis uudesta asti olla vajaatoiminen. Nyt prässäsin kieron osan suoraksi tasaista levyä vasten ja taas jaksaa himmentimen jousi palauttaa aukon kiinni.

Siihen on kyllä syynsä miksi Canon lähti jo ajat sitten tekemään sähköisiä himmentimiä. Tää on aivan karsea mekaaninen miina.

Onko kenellään vinkkiä mistä ostaa järeämpiä pieniä jousia?
Ha. Jotenkin koomista, että mun 60-luvun lopun DDR:ssä tehty m42-kierteinen 20mm Zeiss omaa saman vian :D Olen jo monta kertaa sen kanssa kuvaamaan lähtiessä kironnut sen himmenninmekanismin, joka "viimeksi testatessa" toimi, mutta sitten kun pitäisi jonnekin mennä, niin se jumittaa.

Tosi monessa lasissa se himmennin toimii juuri noin, että siellä on kehä joka pyörii toisen kehän sisällä. Homman on hallinnut suurin osa, mutta näköjään jotkut on sen sössineet. Pitää olla juuri sopivat välykset ja pinnanlaatu, jos ne on alumiinia ne kehät (tai näin olen visioinut päässäni). Tai tarpeeksi vahvat jouset tai moottori.

Tossa Zeississä on alumiiniosien pinta ihan hyvän oloinen (vähän karhea) eikä rasvaa missään väärissä paikoissa, mutta silti se himmennin vaan tahmaa aina johonkin asentoon. Erityisesti jos kakkula osoittaa taivaalle. Siihen pitäisi vaihtaa vahvemmat jouset (minäkin tarveisin jonkun paikan josta ostaa niitä), siinä on vaan se ongelma että silloin myös himmennystapin toiminta muuttuu raskaaksi ja sehän taas ei välttis passaa ainakaan tuolle Praktican rungolle.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyll tää mulle viimeistään todisti sen että Irix = Samyang. Samaa luokatonta kuraa valmistuslaatu. Puuilosta löytyi Jousi-Nippelisarja 200 osaa. Jos siellä olisi joku ding-dong -jousi :F
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Made In Korea

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Kyll tää mulle viimeistään todisti sen että Irix = Samyang. Samaa luokatonta kuraa valmistuslaatu. Puuilosta löytyi Jousi-Nippelisarja 200 osaa. Jos siellä olisi joku ding-dong -jousi :F
Noita jousia jopa voi teetättää ja Suomessakin.
Mä ostin käytetyn mikrotomin (on kuin makkaransiivutin, mutta leikepaksuus on mikrometreissä) Englannista ja siitä puuttui jousi. No tulipahan kuuklattua jousimyyjiä ja löytyi myös valmistajia. Oletko katsonut eBay:stä.
Vastaa Viestiin