Nyt sitä FE art:ia saa

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nyt sitä FE art:ia saa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En kyllä tiedä mitä sillä muka videossa saavutetaan. Ei yhtään mitään kun siirrytään 8K luokkaan. Sitten alkaa ensinnäkin olla Otus f/1.4 laatu tarpeen kun Netfliksin sadan miljoonan Jessica Jones näyttää 4K tilassakin jo tarkennusvirheitä ja suorastaan huonoa suttua ja kohinaa paikoin. Vaan miten tarkennetaan 8K-video oikein liikkeessä? Siinä alkaa olla kuulkaas aikamoinen miina edessä. Ennemmin läpiterävä tai Lytro ja jälkikäteen suttaus.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyt sitä FE art:ia saa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

niffe kirjoitti: Duunikseni kuvailen. Pitää olla terävää aina. Usein kuvattavia on ryhmänä. En mä sitä kiellä, että jossain taidevideolla tilanne voi olla toinen ja täydellä rei'ällä saavutetaan jotain muuta.
On kyllä kaukana taidevideosta tää:

TYÖVIDEOVAROITUS
https://vimeo.com/269825521" onclick="window.open(this.href);return false;
TYÖVIDEOVAROITUS

Toi oli muuten ekaa kertaa kun kuvasin haastetteluja AF:llä. Ei pystynyt aikatauluista johtuen valmistelemaan haastattelutilannetta nin haastateltavien piti seistä. Silloin sitä ihmiset heiluu ja välillä vain käväisevät terävällä alueella. Mukavasti pysyvät kamerat mukana.

Mutta edelleen. Ihmiset tekee erilaisia juttuja. Toiset läpiteräviä, toiset puuroa. Niille jotka tekee tota jälkimmäistä, nää 28 1.4:t on erittäin käyttökelpoisia. Kapeakatseista kuvitella että kaikki muutkin kuvaa niinkuin itse kuvaa. Kenttä on hyvin laaja ja tyylejä paljon.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nyt sitä FE art:ia saa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kapeakatseista jättää huomioimatta mihin teollisuus menee - tekoälyn voimalla se puskee. Tulevaisuuden digi voi olla 2MP romu millä kuvataan aihio ja AI generoi sisällön detailit kuvaan halutulla tarkkuudella.

Itsehän avauduin Nattfliksille kämäsestä kuvanlaadusta enkä saanut yhtään hyvää selitystä. Tarkennus oli milloin Jessican nenässä, milloin korvassa, milloin silmässä. Tasasuhteessa noiden kolmen välillä kuvatuissa skeneissä. Kun 4K:ssa jo paistaa läpi tarkennuksen vaikeus on melko kivinen tie nykyisillä metodeilla jatkaa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Nyt sitä FE art:ia saa

Viesti Kirjoittaja niffe »

nsamppa kirjoitti:
niffe kirjoitti: Duunikseni kuvailen. Pitää olla terävää aina. Usein kuvattavia on ryhmänä. En mä sitä kiellä, että jossain taidevideolla tilanne voi olla toinen ja täydellä rei'ällä saavutetaan jotain muuta.
On kyllä kaukana taidevideosta tää:

TYÖVIDEOVAROITUS
https://vimeo.com/269825521" onclick="window.open(this.href);return false;
TYÖVIDEOVAROITUS

Toi oli muuten ekaa kertaa kun kuvasin haastetteluja AF:llä. Ei pystynyt aikatauluista johtuen valmistelemaan haastattelutilannetta nin haastateltavien piti seistä. Silloin sitä ihmiset heiluu ja välillä vain käväisevät terävällä alueella. Mukavasti pysyvät kamerat mukana.

Mutta edelleen. Ihmiset tekee erilaisia juttuja. Toiset läpiteräviä, toiset puuroa. Niille jotka tekee tota jälkimmäistä, nää 28 1.4:t on erittäin käyttökelpoisia. Kapeakatseista kuvitella että kaikki muutkin kuvaa niinkuin itse kuvaa. Kenttä on hyvin laaja ja tyylejä paljon.
No joo, ihan ok, videoon sellainen pehmeys ehkä sopii paremmin kuin stilleihin, kun siinä on jatkuva kuvavirta ja reippaasti bokehia taustalla, eikä siihen silloin samalla tavalla kiinnitä huomiota. Jos itse kuvailisin täydellä aukolla, niin sanomista tulisi. Täytyy olla vähän syväterävyyttäkin ja kunnon napsu ainakin siinä tasossa, missä tarkennuskin ihan laidasta laitaan. Ei oikein tahdo aukko f4.0:kaan riittää, vaan reunoilla olevat jäävät helposti liian pehmeiksi, jos ei ole tarpeeksi kaukana kuvattavista.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Nyt sitä FE art:ia saa

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Siinä vaiheessa kun lakkaan kuvaamasta valovoimaisilla kiinteillä täydellä aukolla, vaihdan ne välittömästi f/2 - f/2.8 -tason kiinteisiin tai pitäydyn zoomeissa.

Sigman kiinteät piirtävät hyvin jo täydellä aukolla ja hieman himmennettynä (tyyliin 1.8 - 2) ovat jo hyviä koko kuva-alalla.

Sen sijaan f/2 - 2.8 kiinteät ovat kelpaavia yleensä sieltä f/4 - 5.6:sta eteenpäin ja pari aukkoa myöhemmin ollaankin jo diffraktiossa. Jos siis haluaa käyttää aukkoa ilmaisuun, on megavalovoima kivaa.
Jos sitä ei tarvitse, ei siitä kannata maksaa eikä painoa raahata.

Ikävä vain, ettei pienivalovoimaisia kiinteitä oikein tuoda markkinoille. Laadukas (jo täydeltä aukolta), kompakti f/2 - 2.8 kiinteä 24mm, 28mm, 35mm, 50mm, 85mm. Nam. Sellainen kuin AI-aikakauden Nikkorit :)
Zone VI
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyt sitä FE art:ia saa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tämäpä mukava uutinen:

https://www.sonyrumors.co/sigma-ceo-con ... this-year/" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkki vie taas huhuihin. Kohta ei tarvii enää näiden pikaviritysten varassa olla vaan tarjolla on suoraan FE:lle suunniteltua linssiä. Toinen hyvin mielenkiintoinen juttu tossa on se, että ilmeisesti linssin suunnitteluun menee n. 2 vuotta aikaa.

E. Itse veikkaan normizuumia Tamronin menestyksen innoittamana, vaikka primejä pyörii huhuissa pääsääntöisesti.
Vastaa Viestiin