Sporttiputki Nikoniin

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
_dc_
Viestit: 277
Liittynyt: Loka 07, 2007 14 : 00

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

villeh kirjoitti:
_dc_ kirjoitti:Tilasin 200-500 Nikkorin, parin päivän mietiskelyn jälkeen se tuntui fiksuimmalta vaihtoehdolta. Pitää varmaan vielä hommata adapteri jotta sitä voisi joskus käyttää A6300 Sonyn kanssa, ulottuvuutta pitäisi olla sitten tarpeeksi :)

Seuraava putki tulee sitten varmaankin olemaan 70-200 f/2.8 jos ei tule vaihdettua järjestelmää.
200-500 on skarpiltaan ihan ok putki, mutta ikävä kyllä tarkennusnopeus on aika onneton..
Jospa se riittäisi omaan käyttöön, jos ei niin pitää laittaa eteenpäin ja hommata 70-200 ja/tai 300pf.
Ainakin esimerkkikuvien perusteella voisi kuvitella että kyllä 200-500 putkella pitäisi saada hyviäkin osumia eläimistä ja esim. moottoriurheilusta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
lindros
Viestit: 259
Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja lindros »

Nikonin 70-200 VR I saa käytetynä 800€-900€:lla. Itse pähkäilin juuri samaisen asian kanssa, mutta tuossa em. ei millit riittänyt ja päädyin Sigman 120-300 2.8 HSM. Tuosta ei ihan niin paljoa köyhtynyt kuin Nikonin ostosta ja millit riittää mainiosti ilman jatkeita. Tekee hyvää jälkeä jo täydellä aukolla.
SPORTTIRUUTUJA - www.tempukka.fi
_dc_
Viestit: 277
Liittynyt: Loka 07, 2007 14 : 00

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

lindros kirjoitti:Nikonin 70-200 VR I saa käytetynä 800€-900€:lla. Itse pähkäilin juuri samaisen asian kanssa, mutta tuossa em. ei millit riittänyt ja päädyin Sigman 120-300 2.8 HSM. Tuosta ei ihan niin paljoa köyhtynyt kuin Nikonin ostosta ja millit riittää mainiosti ilman jatkeita. Tekee hyvää jälkeä jo täydellä aukolla.
Tuo Sigma oli mukana harkinnassa, mutta sen paino sekä muutamat negatiiviset kommentit vähän laski fiilistä. Onko sinulla kokemusta Sigman tarkennuksen nopeudesta vrt. Nikon 200-500?

Ekat kokeilut ei ainakaan vakuuttanut harmaana talvipäivänä, mutta pitää jatkaa harjoituksia ja miettiä sitten kokeilenko jotain toista putkea.
Alex
Viestit: 969
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja Alex »

_dc_ kirjoitti: Ekat kokeilut ei ainakaan vakuuttanut harmaana talvipäivänä, mutta pitää jatkaa harjoituksia ja miettiä sitten kokeilenko jotain toista putkea.
Huonokontrastinen kohde on aina haaste. Tarkennusnopeus riippuu isolta osalta rungosta, laita D5/D500 niin tiedäty mihin optiikka kykenee. Minulla D800E:n kanssa pelaa kesäkuvauksessa riittävän nopeasti.
Primet rulaa!
lindros
Viestit: 259
Liittynyt: Joulu 26, 2006 22 : 08

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja lindros »

_dc_ kirjoitti:
lindros kirjoitti:Nikonin 70-200 VR I saa käytetynä 800€-900€:lla. Itse pähkäilin juuri samaisen asian kanssa, mutta tuossa em. ei millit riittänyt ja päädyin Sigman 120-300 2.8 HSM. Tuosta ei ihan niin paljoa köyhtynyt kuin Nikonin ostosta ja millit riittää mainiosti ilman jatkeita. Tekee hyvää jälkeä jo täydellä aukolla.
Tuo Sigma oli mukana harkinnassa, mutta sen paino sekä muutamat negatiiviset kommentit vähän laski fiilistä. Onko sinulla kokemusta Sigman tarkennuksen nopeudesta vrt. Nikon 200-500?

Ekat kokeilut ei ainakaan vakuuttanut harmaana talvipäivänä, mutta pitää jatkaa harjoituksia ja miettiä sitten kokeilenko jotain toista putkea.
Ei ole kokemuksia Nikon 200-500. Itse päivitin tämän 120-300 2.8 Sigman 100-300 F4:stä. Tarkennusnnopeudessa ei ole mielestäni ollut moitteen sijaa. Melkolailla hämässä olen kerinnyt kuvata tähän saakka futista, futsalia ja jääpalloa.
SPORTTIRUUTUJA - www.tempukka.fi
_dc_
Viestit: 277
Liittynyt: Loka 07, 2007 14 : 00

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

Alex kirjoitti:
_dc_ kirjoitti: Ekat kokeilut ei ainakaan vakuuttanut harmaana talvipäivänä, mutta pitää jatkaa harjoituksia ja miettiä sitten kokeilenko jotain toista putkea.
Huonokontrastinen kohde on aina haaste. Tarkennusnopeus riippuu isolta osalta rungosta, laita D5/D500 niin tiedäty mihin optiikka kykenee. Minulla D800E:n kanssa pelaa kesäkuvauksessa riittävän nopeasti.
D5 on liian kallis ja D500 pieni kenno, joten kuvaan D750 ainakin toistaiseksi. Mitä kohteita kuvaat kesäisin jolloin tarkennuksen nopeus on mielestäsi riittävä?
villeh
Viestit: 1008
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja villeh »

_dc_ kirjoitti:
villeh kirjoitti:
_dc_ kirjoitti:Tilasin 200-500 Nikkorin, parin päivän mietiskelyn jälkeen se tuntui fiksuimmalta vaihtoehdolta. Pitää varmaan vielä hommata adapteri jotta sitä voisi joskus käyttää A6300 Sonyn kanssa, ulottuvuutta pitäisi olla sitten tarpeeksi :)

Seuraava putki tulee sitten varmaankin olemaan 70-200 f/2.8 jos ei tule vaihdettua järjestelmää.
200-500 on skarpiltaan ihan ok putki, mutta ikävä kyllä tarkennusnopeus on aika onneton..
Jospa se riittäisi omaan käyttöön, jos ei niin pitää laittaa eteenpäin ja hommata 70-200 ja/tai 300pf.
Ainakin esimerkkikuvien perusteella voisi kuvitella että kyllä 200-500 putkella pitäisi saada hyviäkin osumia eläimistä ja esim. moottoriurheilusta.
No siis joo kyllä sillä osuu, minä käytin sitä jalkapallossa D4 ja D500 kanssa ja aika onneton se oli. Mutta tarkennusta ei voi verrata millään tasolla 70-200 tai 300pf.. ne ovat törkeän nopeita, siinä vaiheessa 200-500 vielä miettii mihin skarppaisi.

Itse päädyin sitten lopulta 200-400 f4 vr lasiin.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Alex
Viestit: 969
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja Alex »

_dc_ kirjoitti:
Alex kirjoitti:
_dc_ kirjoitti: Ekat kokeilut ei ainakaan vakuuttanut harmaana talvipäivänä, mutta pitää jatkaa harjoituksia ja miettiä sitten kokeilenko jotain toista putkea.
Huonokontrastinen kohde on aina haaste. Tarkennusnopeus riippuu isolta osalta rungosta, laita D5/D500 niin tiedäty mihin optiikka kykenee. Minulla D800E:n kanssa pelaa kesäkuvauksessa riittävän nopeasti.
D5 on liian kallis ja D500 pieni kenno, joten kuvaan D750 ainakin toistaiseksi. Mitä kohteita kuvaat kesäisin jolloin tarkennuksen nopeus on mielestäsi riittävä?
Koiria juoksussa ja lintuja vedessä (satunnaisesti ilmassa). Kun on aikoinaan pärjännyt manuaalilasilla niin tuonkin tarkennus tuntuu nopealta, kunhan on valoa ja kontrastia.
Primet rulaa!
Alex
Viestit: 969
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja Alex »

villeh kirjoitti: No siis joo kyllä sillä osuu, minä käytin sitä jalkapallossa D4 ja D500 kanssa ja aika onneton se oli. Mutta tarkennusta ei voi verrata millään tasolla 70-200 tai 300pf.. ne ovat törkeän nopeita, siinä vaiheessa 200-500 vielä miettii mihin skarppaisi.

Itse päädyin sitten lopulta 200-400 f4 vr lasiin.
Valovoima parantaa merkittävästi tarkennuksen nopeutta, ja halvalla ei muutenkaan saa kaikke. 200-500 on mukavan skarppi lasi, jos haluaa nopean tarkennuksen niin sitten vaikka 500/4. Hintakin on sitten aivan eri luokkaa.
Primet rulaa!
_dc_
Viestit: 277
Liittynyt: Loka 07, 2007 14 : 00

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

Vähän päivitystä aiheeseen:
Hankin 200-500 Nikkorin joka oli kaapissa muutaman kuukauden. Putken koko alkoi haittamaan ensihuuman jälkeen, ja enimmäkseen se jäi pois reissusta. Valokuvaamisesta täytyy oikeasti tykätä jotta tuollaista mötikkää jaksaa kuskata mukana, joten kun käyttö jäi vähäiseksi myin putken pois. Myös tarkennus oli pieni pettymys, aika paljon tuli huteja yllättävän moni kuvista osoittautui editoitaessa tärähtäneiksi.

Nyt teleputken virkaa ajaa Nikkor 70-200 F4 ja siitä en varmaankaan luovu ennen kuin runko menee joskus vaihtoon. Seuraava kalustorunk* kohde on 300pf, mutta sellainen pitäisi testata ennen ostoa ettei tule hutia.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja TiRy »

_dc_ kirjoitti:Vähän päivitystä aiheeseen:
Hankin 200-500 Nikkorin joka oli kaapissa muutaman kuukauden. Putken koko alkoi haittamaan ensihuuman jälkeen, ja enimmäkseen se jäi pois reissusta. Valokuvaamisesta täytyy oikeasti tykätä jotta tuollaista mötikkää jaksaa kuskata mukana, joten kun käyttö jäi vähäiseksi myin putken pois. Myös tarkennus oli pieni pettymys, aika paljon tuli huteja yllättävän moni kuvista osoittautui editoitaessa tärähtäneiksi.

Nyt teleputken virkaa ajaa Nikkor 70-200 F4 ja siitä en varmaankaan luovu ennen kuin runko menee joskus vaihtoon. Seuraava kalustorunk** kohde on 300pf, mutta sellainen pitäisi testata ennen ostoa ettei tule hutia.
Jos tykkäät polttovälistä, niin hutia ei peffan kanssa tule. Hämmentävän hyvä joka suhteessa pl. kontrastin menetys vastavaloon. Olihan tuota hauska kantaa mukana ja sillä kuvailla, omaan makuun vaan yleisputkeksi aivan liian pitkä. 70-200 f4:seen olisin itse vaihtanut, jos Nikonissa olisin pysynyt. Peffaa saa uutenakin silloin tällöin ~1500 euroon, käytettynä 1200-1300.
_dc_
Viestit: 277
Liittynyt: Loka 07, 2007 14 : 00

Re: Sporttiputki Nikoniin

Viesti Kirjoittaja _dc_ »

TiRy kirjoitti:
_dc_ kirjoitti:Vähän päivitystä aiheeseen:
Hankin 200-500 Nikkorin joka oli kaapissa muutaman kuukauden. Putken koko alkoi haittamaan ensihuuman jälkeen, ja enimmäkseen se jäi pois reissusta. Valokuvaamisesta täytyy oikeasti tykätä jotta tuollaista mötikkää jaksaa kuskata mukana, joten kun käyttö jäi vähäiseksi myin putken pois. Myös tarkennus oli pieni pettymys, aika paljon tuli huteja yllättävän moni kuvista osoittautui editoitaessa tärähtäneiksi.

Nyt teleputken virkaa ajaa Nikkor 70-200 F4 ja siitä en varmaankaan luovu ennen kuin runko menee joskus vaihtoon. Seuraava kalustorunk*** kohde on 300pf, mutta sellainen pitäisi testata ennen ostoa ettei tule hutia.
Jos tykkäät polttovälistä, niin hutia ei peffan kanssa tule. Hämmentävän hyvä joka suhteessa pl. kontrastin menetys vastavaloon. Olihan tuota hauska kantaa mukana ja sillä kuvailla, omaan makuun vaan yleisputkeksi aivan liian pitkä. 70-200 f4:seen olisin itse vaihtanut, jos Nikonissa olisin pysynyt. Peffaa saa uutenakin silloin tällöin ~1500 euroon, käytettynä 1200-1300.
Uskon että tykkään polttovälistä, 70-200 millisellä yli 80% kuvista zoomi on tapissa. Huti voi tulla siinä tapauksessa jos 300pf:n avulla en saisikaan selvästi hienompia kuvia kuin 70-200 putkella, mikä on hyvin luultavaa koska olen huomannut ettei kuvaustaidot kasva vaikka kalusto parantuisi :/
Vastaa Viestiin