Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja kohan »

Ville^K kirjoitti: 35-millinen pitäisi vielä järkätä, mutta aion katella ton Sigman kortin vaikka odotukset ei sen suhteen ole kovin korkealla. Jos Sigma kusee, niin taloon tulee FE 35/1.4 ZA.
Oma Fe 35f1.4 on ollut toiminnaltaan mitä pitääkin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Samoin, ja minun mielestä käsittämättömän hienopiirtoinen, varsinkin henkilökuvauksessa. Tosin, olen käyttänyt tuota ehkä hiukan väärin siinä että en ole tiiliseinää enkä pelkillä reunoilla kuvannut lainkaan : /
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja kohan »

Miksus kirjoitti:Samoin, ja aivan minun mielestä käsittämättömän hienopiirtoinen, varsinkin henkilökuvauksessa. Tosin, olen käyttänyt tuota ehkä hiukan väärin siinä että en ole tiiliseinää enkä pelkillä reunoilla kuvannut lainkaan : /
Erityisesti poijan tyttö esiintyy edukseen vaikkei ikää ole vuottakaan...
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Miksus kirjoitti:Samoin, ja minun mielestä käsittämättömän hienopiirtoinen, varsinkin henkilökuvauksessa. Tosin, olen käyttänyt tuota ehkä hiukan väärin siinä että en ole tiiliseinää enkä pelkillä reunoilla kuvannut lainkaan : /
Itse en ole Sonyn kolmevitosen epäterävän alueen piirron fani. Sipulia puskee ja samoin myös ääriviivaa valopalleroihin. Sigman 35mm Art tekee mun silmään huomattavasti siistimpää jälkeä.

http://vkphoto.sunlevy.com/Forum/3514ZA/35-14ZA-2.jpg
(sipulia, ks. jouluvalot vas. ylhäällä)

http://vkphoto.sunlevy.com/Forum/3514ZA/35-14ZA-4.jpg
(ääriviivaa palleroissa, ks. ikkunoiden heijastukset)

Eihän tässä ole isosta asiasta kyse, mutta jos 700€ objektiivi piirtää mun silmään nätimmin kuin 1500€ lasi, niin kyllähän se vähän pahalta tuntuu ostaa se kalliimpi :D

Toinen kakistelua aiheuttava tekijä on se, että monet on raportoineet lasiensa olevan epäkeskoja. Reunaterävyys ei oo isolla reiällä välttämätöntä, mutta epäsymmetrinen terävyys ahdistaa. Tästä syystä pitää ehdottomasti päästä koeajamaan lasi ennen ostoa.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Miksus kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:
TiRy kirjoitti:
Eli lainataanpa ketjua taas:

Onko A7-sarjalaisille muuta natiivia 24-70 2-8:a tarjolla kuin GM? 2.8-normizoomista on tullut mun kuvauksissa elinehto. Tamronin ykkösmalliin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen suht pienen fyysisen koon ja hämmästyttävän kuvanlaatunsa takia. Tuolla on arvoa about 500-600 markkaa. Löytyykö Sonylle vastaavaa?

Mitkään mun kuvaustottumukset ei nykysin puolla peilillisen systeemin ylläpitoa, mutta saisinko lähellekään vastaavaa settiä (käytettynä pitkälti) samaan hintaluokkaan Sonyltä? Tarvittavat kamppeet, jotka pitäisi korvata olisi;

D810
15mm 2.4
24-70 2.8
35mm 1.8
85mm 1.8
2x SB800

Vähimmillään tarvitsen rungon (A7mk3) lisäksi tuon zoomin, jonkun ultralaajiksen (Samyang 2.8 löytyy E-mountille?), potrettilasin ja vähintään yhden salamin. Kiinnostusta ei ole mihinkään Otuksiin tai räppilaseihin sijoittaa, joten hyvän keskitason kamppeilla jatketaan. Kuvanlaadusta ei olisi tarkoitus tinkiä, kennon aiheuttaman downgraden tiedostan.

TL;DR Saako 3500-4000 eurolla minkäännäköistä järjestelmää Sonyltä? Runko olisi todennäköisesti A7mk3.
Miksi sä haluat vaihtaa järjestelmää?

Tuohon budjettiin et saa samoja kamoja Sonyn leiristä. Tässä vähän hintatasoa:

A73 + lisäakku 2500€
Tamron FE 28-75/2.8 (Tämä on tuloillaan ja hinta asettunee internetin huhupartion mukaan 1000€ kantturoihin).
Sony FE 85/1.8 600€
Samyang FE 14/2.8 650€
Godox Ving V860II 200€.

Yhteensä siis lähemmäs 5000€
On kyllä vaikea pala jos pitää tuijottaa putjettia JA Sonya Ü (nimimerkillä en olisi A7rIII ostanut jos olisin ymmärtänyt että A7III tulee noin paljon halvemmalla myyntiin)

Tuohon 24-70 2.8 on todella vaikea päästä kiinni kohtuu rahalla ilman kolmannen osapuolen tekeleitä, jos niilläkään.
Tuosta listasta, niin kasivitosen olen korvannut Canonin tekeleellä, on huomattavasti edullisempi (löytyy käytettynä), tarvitsee sitten toki jonkin adapterin jolla kyllä toimii hyvin (Metabones)... Miten mahtaisi adapterilla toimia Canonin 24-70 2.8?
Toveri niffeltä hyviä kommentteja ylempänä, uusi Tamronihan olisi oiva tuon 85:n lisäksi.

VilleK:
Vaihtoa lähdin miettimään aikaisemmin ihan vain sillä varjolla, että ei tule enää kuvattua juurikaan omaksi huviksi. Kamerakalusto on kuitenkin oltava muita varten joten ajattelin aluksi, että keventäisin settiä ja samalla saisin kenties realisoitua rahaa muuhun. Tämä idea lähti siitä, kun näin myyntipalstalla A7II:sia alle seitsemään sataan myynnissä. Tuohon päälle pari pikkuprimeä ja salama ni avot. Mutta sitten kun toi A7III tuli, niin ajattelin jo, että d810:hän vaihtuu kätevästi tuommoseen. Mutta ei se varmaan ihan niinkään sitten mene.

Toinen etu omaa käyttöä ajatellen liittyy henkilökuvaukseen. Pienemmän näköinen kamera pelottaisi kuvattavia vähemmän. Ja vaikka kokoeroa ei suurimmassa osaa ajasta optiikkojen takia tule, voisi A7III:ta kuljettaa mukana jonkun kompaktin 35:sen kanssa reissuissa.

Toisaalta mulla on ollut a6000:n käytössä vuoden pari. Vihaan sen käyttöliittymää yli kaiken. Mikään ei ole käsikopelolla löydettävissä, joka ainoa säätö pitää käydä ainakin parin harharetken kautta. Toki käytön vähyys vaikuttaa asiaan, mutta tämä taas paradoksaalisesti johtuu juuri tuosta käyttöliittymästä. Muitakin ärsyttäviä rampautuksia siitä löytyy, mutta en kyllä oletakaan parempaa noin vanhalta ja alottelijatason kameralta. A7II olisi varmasti ihan eri.

Miksus:
Pienellä budjetilla tässä tosiaan mennään. Mielummin karsisin tuota kampetta, kuin sijottaisin vain lisää. Tuo 24-70 2.8 on aika must, mutta sen tuo niffen mainitsema tuleva tamroni voisi hoitaa. Adapterileikkeihin en käyttölaseilla lähtisi, erikseen toki jotain manuaalisia pullonpohjia voisi fiilistelymielessä käyttää, niin kuin nyt a6000:n kanssa.


Summarum:
Kiitokset vastanneille! Näyttää siltä, että Sony järjestelmänä on vielä liian kallis kevyesti harrastavalle joka haluaa lasit natiivina. Täytynee siis vielä odotella hetki, että kolmannen osapuolen tarjonta kasvaa. Puhelimen sentään vaihdoin jo 8 vuoden ompputaipaleen jälkeen Sonyyn. Ehkä seuraavaksi kamera ;-)
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ville^K kirjoitti:Nikonin settiin verrattuna hävisin vähän ergonomiassa, mutta osumatarkkuus ja tarkennuksen toimintavarmuus on massiivisesti parempaa.
Tuossa reilu viikko sitten oli taas tilanteita joissa tuota tarkennuksen parempaa osumatarkkuutta kuvattavan silmään kapealla DoF:illa lähietäisyydeltä ois kyllä kaivannut. Tuntui tulevan Nikonilla kenties tavallistakin enemmän huteja, mutta tästä voin varmaan syyttää lähinnä itseäni. 95% kuvista kuitenkin kauempaa 70-200mm f/2.8 zoomilla ja niissähän tuo yhdistelmä kyllä toimii.
Ville^K kirjoitti:A73 + lisäakku 2500€
Tamron FE 28-75/2.8 (Tämä on tuloillaan ja hinta asettunee internetin huhupartion mukaan 1000€ kantturoihin).
Sony FE 85/1.8 600€
Samyang FE 14/2.8 650€
Godox Ving V860II 200€.

Yhteensä siis lähemmäs 5000€
Tuo listaus toimis mullekin kun vastaavat lasit löytyy Nikoniin. Mutta vielä puuttuis omassa käytössä elintärkeä 70-200mm f/2.8, sekä melko tärkeät 35mm f/1.4 ja 50mm f/1.4. Ilman kasivitosta varmaan pärjäisinkin jonkin aikaa, mutta 200mm f/2 ois taas se mikä eniten hyötyis siitä osuvasta tarkennuksesta, mutta sitähän ei saa kuin adaptoimalla tuota olemassaolevaa, tai vastaavaa Canonia, joten suurempaa vaikutusta budjettiin sillä ei ole.
TiRy kirjoitti:Toinen etu omaa käyttöä ajatellen liittyy henkilökuvaukseen. Pienemmän näköinen kamera pelottaisi kuvattavia vähemmän.
Ite taas ajattelen, että jos nokalla on kuitenkin joku iso valovoimainen tötterö niin ei mun mallit kyllä rungon pienentymistä ehdi paljon noteerata.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Rockford kirjoitti:Tuo listaus toimis mullekin kun vastaavat lasit löytyy Nikoniin. Mutta vielä puuttuis omassa käytössä elintärkeä 70-200mm f/2.8, sekä melko tärkeät 35mm f/1.4 ja 50mm f/1.4. Ilman kasivitosta varmaan pärjäisinkin jonkin aikaa, mutta 200mm f/2 ois taas se mikä eniten hyötyis siitä osuvasta tarkennuksesta, mutta sitähän ei saa kuin adaptoimalla tuota olemassaolevaa, tai vastaavaa Canonia, joten suurempaa vaikutusta budjettiin sillä ei ole.
Edullisiahan noi ei ole, mutta Sonyn GM 70-200/2.8 on ihan laatuvehje ja tarkennus kunnossa. Sonyn ZA 50/1.4:sta voi väittää parhaaksi n. 50:ksi mitä on ikinä tehty. Pesee täydellä aukolla jopa Sigma ART ja framen keskellä Otuksen.

https://www.lensrentals.com/blog/2016/0 ... e-testing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sonyn oma 35/1.4 ei oikein bang for buck vertailussa pärjää, mutta Sigman Art on ihan nurkan takana ja vaikkei tuo AF:ssä varmaan ihan Sonyn tasolle pääsekään on se puolet halvempi ja täyden aukon piirrolta tuntuvasti parempi. Pingpong:lta (Samyang) löytyy myös 35/1.4 myös halvempaan hintaluokkaan, jaa hieman AF:ssä jälkeen mutta on melkein tonnin Sonyä halvempi.

Sigma 35/1.4 Sony FE kokemuksia ihan suomeksi...

https://valovuoto.fi/sigma-35-mm-f-1-4- ... ituntumat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rockford kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Toinen etu omaa käyttöä ajatellen liittyy henkilökuvaukseen. Pienemmän näköinen kamera pelottaisi kuvattavia vähemmän.
Ite taas ajattelen, että jos nokalla on kuitenkin joku iso valovoimainen tötterö niin ei mun mallit kyllä rungon pienentymistä ehdi paljon noteerata.
Itse näen ihmisten (etenkin ei-tottuneiden) kanssa "työskentelyssä" suurimman edun siinä, että takanäytöltä on tarjolla täysin natiivi AF eli voit säilyttää katsekontaktin paremmin ja ohjata kohdetta helpommin. Kamera AF-C tilaan, Eye AF nappi pohjaan, neuvoo/jutskaa kohteen kanssa samalla takanäytöltä kurkkien että asettelu on suht. kohdallaan ja samalla senkus kuvailee. Jossei ole tuikkuja käytössä niin äänetön kuvaus auttaa myös mm. siinä ettei muksut heti ryntää silmille huutaen "näytä, näytä..." kun on ottanut ensimmäisen kuvan.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

tn1krr kirjoitti:Itse näen ihmisten (etenkin ei-tottuneiden) kanssa "työskentelyssä" suurimman edun siinä, että takanäytöltä on tarjolla täysin natiivi AF eli voit säilyttää katsekontaktin paremmin ja ohjata kohdetta helpommin. Kamera AF-C tilaan, Eye AF nappi pohjaan, neuvoo/jutskaa kohteen kanssa samalla takanäytöltä kurkkien että asettelu on suht. kohdallaan ja samalla senkus kuvailee.
Jep, voisin kuvitella että mullakin ois joskus tilanteita missä tähän tyyliin kuvailu vois toimia. Tosin yleensä en ohjaa mallia paljon mitenkään, mutta katsekontakti vois silti joissain tilanteissa olla avuksi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

tn1krr kirjoitti:Itse näen ihmisten (etenkin ei-tottuneiden) kanssa "työskentelyssä" suurimman edun siinä, että takanäytöltä on tarjolla täysin natiivi AF eli voit säilyttää katsekontaktin paremmin ja ohjata kohdetta helpommin. Kamera AF-C tilaan, Eye AF nappi pohjaan, neuvoo/jutskaa kohteen kanssa samalla takanäytöltä kurkkien että asettelu on suht. kohdallaan ja samalla senkus kuvailee. Jossei ole tuikkuja käytössä niin äänetön kuvaus auttaa myös mm. siinä ettei muksut heti ryntää silmille huutaen "näytä, näytä..." kun on ottanut ensimmäisen kuvan.
Mun mielestä taas on kiva olla kameran takana. Syy tähän on se, että ihmiset tykkää katsoa sitä naamaa mikä niille puhuu. Jos kamera on mun kasvojen alapuolella niin tosi herkästi näyttää kuvissa siltä, että malli katsoo kameran yli. En tykkää. Jos taas oon kameran takana piilossa niin malli katsoo suoraan kohti.

Kyllähän tästäkin pääsee ohjauksella eroon, mutta ei siinä kyllä mitään katsekontaktia sillon saa.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Nikonin rojut pois ja Sonyä taloon. Mitä lasia tilalle?

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Ville^K kirjoitti:Mun mielestä taas on kiva olla kameran takana. Syy tähän on se, että ihmiset tykkää katsoa sitä naamaa mikä niille puhuu. Jos kamera on mun kasvojen alapuolella niin tosi herkästi näyttää kuvissa siltä, että malli katsoo kameran yli. En tykkää. Jos taas oon kameran takana piilossa niin malli katsoo suoraan kohti.

Kyllähän tästäkin pääsee ohjauksella eroon, mutta ei siinä kyllä mitään katsekontaktia sillon saa.
Meillä on selkeästi eri tavoitteet :) Toisinaan nappuloiden kanssa se, että kohde katsoo kameran yleiseen suuntaan on usein jo voitto ja usein eivät juurikaan kuuntele josseivat näe kuka puhuu. Mutjoo, tämäkin vain tukee sitä toteamusta, että ompa mukava kun on sama tarkka ja nopea AF sekä näytöllä että etsimessä.
Vastaa Viestiin