Munt kirjoitti:Jollakin tuntuu olevan sellainen jumalakompleksi, että hihankulmaa vaan joka paikkaan ja kyllä toimii.
Noo, mitäs me sun komplekselles voidaan? Siunausta ;-)
Älä kommentoi ketjuun mitään, ellei ole mitään oikeaa sanottavaa.
OskuK kirjoitti:Jollain hihankulmalla olen joskus noita lipassut...
Siis aikuisen oikeesti... pidä mielummin turpa kiinni.
..
Aikuisten oikeet kompleksit kyseessä sentään! No yritetään laskeutua ongelmatiikan peruskehilöösi. Nyt tiukkaa yritystä ja ymmärrystä. hmm hmm mm mm, hiukan sentään yritystä, joku liuotin olis pakko saada, siis kontaktia saadakseen... ;-D
Mutta heikosti tosiaan otat itse pyytämiäsi vinkkejä vastaan ;-)
Munt kirjoitti:Millä aineilla homman voi tehdä?
Menetelmät ja vinkit tervetulleita tähän ketjuun.
Googlella ei tule aiheesta yhtään järkevää osumaa.
..
...toki helppoa tuosta on poimia että nimenomaan kemikaalit riviin, kaikki muu on väärää vastausta ;-]
Voi helvetti, että osaat olla tyhmä ihminen.
Kontakteissa oleva hapettuma ei lähde kuin 1) mekaanisesti tai 2) kemikaaleilla. Sitä ei voi vaikkapa teleportata siitä roskikseen.
Mekaanisesta hiomisesta jää aina pölyä ja lopputulos on epävarma. Kemiallisella puhdistuksella metallipinta puhdistuu, mutta millä aineilla, se oli se kysymys. Liuottimia on erittäin paljon ja osa vahingoittaa muoveja tai objektiivien muita osia ja osa on turvallisia.
Ei pitäisi olla liian vaikeaa vastata asiallisesti, eikä käyttäytyä kuin mielenterveyspotilas ja aina heitellä noita täysin turhia kommentteja väliin.
Gamma kirjoitti:Jos se on noin vaikeaa, kysy kamerahuollosta millä he putsaavat.
Eikö se pitäisi olla yhtä helppoa kysyä keskustelupalstalla ihmisiltä, jotka ovat jo aiemmin selvittäneet mikä sopii ja mikä ei.
En pidä järkevänä sitä, että pitäisi soittaa huoltoon ja sitten metsästää just sitä oikeaa merkkitavaraa jostakin, varsinkin, kun usein kontaktit puhdistetaan jollakin erikoisnesteellä.
Kuten huomaat täällä ei vaan osata antaa sellaista vastausta joka kelpaisi.
Parhaiten lika ja hapettumat saa pois puhtaalla pirtulla, sen saanti voi olla ongelma. A12t on myös kelvollista, lisäaineista saattaa jäädä kalvo kosketinpinnoille. Elektroniikkaliikkeista ja ehkä rautakaupoista löytyvä rasvaton (kuiva) kontaktispray nukkaamattomaan rättiin suihkutettuna on myös tehokasta, vaikka saattaa jättää suojakalvon pinnalle. Tuo kalvo ei liene ongelma koska objektiivin kontaktit "hankautuvat" kiinnitettäessä ja irroitettaessa poistaen kalvon. Kontaktisprayt eivät yleensä vahingoita muoveja.
Niin ja hihankulma on ainakin ensiapuna ihan kelpo.
paaton kirjoitti:
Minä olen pariin kertaan vedellyt kamerasta ja sigmasta tuolla samalla tavaralla, millä putsaan linssitkin. Isopropyyli alkoholilla. Foka meinasi, että tuo on ihan passeli aine. Nyt viimeinen kameran kontaktien putsaus taisi jo auttaakkin.
Mitäs vikaa tässä ensimmäisessä vastauksessa oli? Soveltuvuudesta oli viestin mukaan kysytty jopa Fokalta. Aineen ei pitäisi jättää mitään kalvoa puhdistettavalle pinnalle.