Tarkenuksesta

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Jorkata
Viestit: 43
Liittynyt: Marras 24, 2010 19 : 08

Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja Jorkata »

Hei
Kunnassa on parempi tarkennus

Olympus OM D E-M 1 tai E-M 5 II.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
EM.1:ssä on vaihe ja kontrastitarkennus, EM 5 II :ssa vain kontrasti, uudessa EM 5 III on myös molemmat. Kokemusta ei ole kumpi parempi, olettaisin ykkösen olevan ykkönen hiukankin haastavammassa tilanteessa.
JL Anttola

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tervehdys!

Toivottavasti joku sellainen vastaa, jolla on omakohtaista kokemusta molemmista malleista. Itselläni on tuo EM1 originaali, mutta mitään vitosta en ole edes kädessäni koskaan pitänyt.

Palstoilta luetun perusteella eroa on erityisesti silloin, jos käyttää 4/3-objektiivejä adapterin kanssa; siinä vaihetarkennus toimii kuulemma selvästi paremmin, siis tuo EM1. 4/3 on Olympuksen vanhempi mallisarja, jossa kennokoko oli jo sama kuin näissä nykyisissä, mutta rekisterietäisyys ja bajonetti eri. Adapterin kanssa liitettävät vanhat manuaalilasit lienee samalla tavalla toimivia, kun niissä ei kummankaan kameran kanssa automaattitarkennus toimi.

EM5/ii ja EM1/i eroavat myös kennoltaan; ykkösessä on Panasonicin valmistama kenno, muissa Olympuksen m43 kameroissa Sonyn valmistamat. Ja tuo EM5/ii on kolmisen vuotta uudempi malli kuin EM1/i, eli siinä on joitain sellaisia toimintoja tai ominaisuuksia mitä EM1 ykkösessä ei ole, kuten esimerkiksi kennon liikutteluun perustuva High Resolution kuvaus, ja sivulle kääntyvä takanäyttö.

Jos luulet kuvaavasi paljon hyvin hämärässä valossa, ykkösessä oleva Panasonicin kenno on ehkä vielä hieman nopeammin kohinaa tuottava ISO-arvoa eli kennon herkkyyttä nostettaessa. Ykkönen on taas ergonomialtaan hieman parempi, käyttönamiskat ovat hieman edempänä toisistaan. Ykkösten hinnat käytettynä ovat kai 5 kakkosen hintoja alempana, ja ainakin minun mielestäni käytetty EM1/i on hyvinkin hintansa väärtti!

Toivottavasti joku sellainen todella vastaa, jolla on kokemusta molemmista kameroista, ja mielellään rinnakkain, siis samaan tai lähes samaan aikaan käyttämisen jäljiltä, niin saisit enemmän relevanttia tietoa nimenomaan tarkennuksen toimimisesta. Jos valoa on hyvin tai edes kohtuullisesti, eikä kohde ole nopeasti ja ennustamattomasti liikkuva, varmasti pärjäät kummalla vain, ajattelen minä.

Jaakko
Jorkata
Viestit: 43
Liittynyt: Marras 24, 2010 19 : 08

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja Jorkata »

ASia tuli hyvin selväksi.
Kiitokset.
Jorkata
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Hei!

Kysyisin olympuksen tarkennuksesta. Ostin matkakameraksi viitisen vuotta sitten OM-D E-m10 mk2:n. Hankin siihen myöhemmin Olympuksen 60 mm makron. Ongelmana on se, että kameran tarkennus toimii huonosti. Olen käyttänyt yleensä yhtä tarkennuspistettä, mutta pieniä kohteita kuvatessa tarkennus osuu johonkin muuhun kuin kohteeseen tai sitten se sahaa edes takaisin tai ei osaa tarkentaa mihinkään. Olen samassa rungossa käyttänyt myös 12-40/2,8 pro zoomia ja sen kanssa on aivan samalaisia ongelmia. Esim yksittäiseen kukkaan kamera ei osaa tarkentaa. Olen joskus kiertänyt ongelman sillä, että tarkennan käsin summittain kohteeseen, jonka jälkeen automaattitarkennus osuu. Laajoja kohteita kuvatessa tarkennuksen kanssa ei ole ongelmia.

Olen harkinnut paremman rungon ostoa esim E-M5 mk3. Sen takia kysyn sellaisilta joilla on kokemusta Olympuksen rungoista, auttaako rungon vaihto, vai onko tämä kaikkien Olympusten ongelma.

Mikko
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

trevehdys
Itsellä epl 5 , em1 ja em1 II, kaikissa on makro toiminut ok. Yleensä kaikkein pienin tarkennuspiste käytössä ja makrosta valittuna alue jolla toimitaan. Kontrastiton pinta joskus harvoin sahauttaa, silloin pitää katsoa joku rajapinta mihin piste.
Ps Uudessa em5 III on kait sama hybriditarkennus kuin em1:ssä , siis todennäköisesti yleisesti ottaen paranee ja plussana käy samat akut mitä sinulla on.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Kiitos vastauksesta. Olen toiminut kuten jopisalo kertoi. Minulla se ei kuitenkaa EM10-rungon kanssa toimi. Ongelmana ovat juuri pienet kohteet jonkun verran irti taustasta. Tämä ongelma tulee vastaan kaikilla objektiiveillä. Olen joskus yrittänyt kuvata taivaalla lentäviä lintuja 150 mm:n kittizoomilla. Niihin en ole myöskään onnistunut tarkentamaan automaatilla.

Sinun kokemuksiesi mukaan uusi runko ilmeisesti auttaisi!

Terv. Mikko
JL Anttola

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Ei oo miulla kympistä mitään kokemusta; tyttärellä on kyllä 10 mk 3, mutta en oo sillä yhtään kuvaa ottanu. Ittellä on EM1 originaali ja EPL 6. Hyvin harvoin noilla koen isoja ongelmia automaattitarkennuksessa, ne liittyy vain sellasiin tilanteisiin missä kohteessa on vähän kontrastia tai valoa on vähän, niiko jopisalokin kerto.

EIhän siulla mattimi oo se jatkuva tarkennus päällä? Sen kanssa jää miun kokemuksen mukaan helpommin sahaamaan kuin kertatarkennuksella. Miulla on ykkösessä nappulat tehtaan jäliltä, en oo muutellu mitään. Uus ko oon kuvauksen kanssa, en osannu sillo ko kameran ostin, mitään muutella, ja niin ne on jääny. Oon opetellu muuttamaan sen super control panelin kautta tarkennuspistettä tilanteen mukaan, useimmin käytössä joko yks piste pienempänä tai isompana, tai yheksän ruutua keskeltä. Laukasin puoleen väliin sekä tarkentaa että säätää valotuksen. Jos haluan sommitella muuten, otan tarkennuksen ensin haluttuun kohtaan, piän laukasinta puolessa välissä ja sommittelen ja laukasen. Jos valotusta pittää korjata, eli pitäs ottaa jostain muualta ko lopullisesta sommittelusta, säädän yleensä eturullalla naksun tai kaks plussaa tai miinusta, sen mukkaan miltä etsimessä tai takatöllöllä näyttää. Vois tuossa olla parempiakin tapoja, mutta noihin juutuin. Joskus harvon siirrän tarkennuspisteen haluttuun kohtaan, pois keskeltä, ettei tarvi tarkennusta ottaa ensin ja sitte sommitella. Mutta noihin toimiin käytän ykkösessä sitä nelisuuntainta ja SPC-panelia.

Rungon vaihto vois auttaa, mutta kun mie en oo kokenu sen pikkuepelinkään tarkennuksen kanssa ongelmia, se vähän hämää? Ootko mittään ulkomaan elävien videoita kattonu tuon kympin tarkennuksesta? Rob Trekkiä monet ulkomaan palstoilla kehhuu, tällänen video on hänen tekemänä just tuon 10 kakkosversion tarkennuksesta. En jaksanu kattoo, ko ei itellä oo tuota kameraa, mutta laitan osotteen tähän: https://www.youtube.com/watch?v=oEdDOYwTlo8" onclick="window.open(this.href);return false;

Omien kameroitten kanssa tuntuu, että uus ois hieno mutta kun ei oo oppinu käyttämää noitakaan mitä on; enemmän paranis tulokset jos jaksas opiskella asia kerrallaan ja saaha ne niin syvälle että ossais tilanteen päällä ollessa käyttää.

Jaakko

PS. Katoinpahan tuo linkatun videon itekin. Erityisesti jäi mieleen takatöllön käyttö tarkennuspisteen ohjaamiseen ja tarkennuspisteen suurentamiseen töllöllä; eiks tuo vois olla aika iso apu mattimin kuvaamissa ongelmissa? Miun englannintaidolla mennee osa puheesta ohi, tai joutuu kuuntelemmaan usseemman kerran että saap selvää, mutta ei tuossa suhteessa Rob Trek sunkaan oo huonoimmasta päästä juutuuppareita, rauhallisesti selvittää ja näyttää, mitä tekee.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

J L Anttila sanoi:
"Laukasin puoleen väliin sekä tarkentaa että säätää valotuksen. Jos haluan sommitella muuten, otan tarkennuksen ensin haluttuun kohtaan, piän laukasinta puolessa välissä ja sommittelen ja laukasen. Jos valotusta pittää korjata, eli pitäs ottaa jostain muualta ko lopullisesta sommittelusta, säädän yleensä eturullalla naksun tai kaks plussaa tai miinusta, sen mukkaan miltä etsimessä tai takatöllöllä näyttää. Vois tuossa olla parempiakin tapoja, mutta noihin juutuin."

Olin ostamassa messuilla Olympus M5 II:ta. Olin vuosia tottunut takanappitarkennukseen, kopeloin tuota ja kysyin, miten voin tarkentaa etukäteen, takanappiin tms. Kaksi nuorta miestä alkoi askarrella sitä, selasivat käyttöohjetta ja sanoivat, ettei tuo onnistu. Käytä sitä nappulaa, joka lukitsee valotuksen ja tarkennuksen. Tuntui kovin jälkeenjättäneelle, no, ostin sen kuitenkin.

Ratas-kuvakkeesta löysin kuitenkin ainakin yhden tavan, laukaisin puoleen väliin, tarkennus, pidän siinä ja sommittelen =siirrän sopivaan kohtaan ja painan sen pohjaan ja valotus tapahtuu siinä kohdessa.

M5 II ei oikein istunut käteeni ja tarkennus oli joskus hidasta, vaihdoin puolen vuoden päästä Olympus M1 Mk2:een. Sama tarkennus ja valotus pelaa siinäkin, kai vois siirtää tarkennus johonkin takanappiin, mutta laiskana en oo viitsiny mennä asennussokkeloihin. Ja mun mielestä tämä M1 m2 tarkentaa paremmin, kuin M5 m2, onhan siinä kaikenlaista apua muutakin
JL Anttola

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Siitä rataskuvasta sisään, heti eka valikosta voi valita siitä AFL/AEL kohasta erilaisia toimintomoodeja laukasimen puolvälille ja sille takanapille, mikä on sen keinuvivun juuressa. Esimerkiksi niin, että laukasin puolväliin lukitsee valotuksen, ja se AEL/AFL nappi tarkentaa. Eli takanappitarkennus. Minkä saap kyllä laitettuu mihin hyväjään ohjelmoitavaan nappiin halutessaan...

Testailin hämärässä huoneessa 60-millin makrolla tuota tarkennusta. Ainakin lyhyellä testillä seilas perusasetuksilla aika pahasti tarkennus vähäkontrastisseen kankaaseen, mutta kun näppäsin takatöllöltä tarkennuspisteen haluttuun kohtaan, ja sitten siitä takatöllöltä oikeesta alakulmasta suurennuksen päälle ja johonkin viisinkertaseks, nappas koko ajan ja heti samassa hämärässä valossa tarkennuksen kiinni! Voila! Ja nyt jos haluaa sommittelun vielä tarkistaa ilman suurennosta, onkin tuo takanappitarkennus hyvä juttu, ei muutu hovissa?

Tää siis EM1 originaalilla, mutta tuosta Rob Trekin videosta sain sen käsityksen, että kymppi kakkonen toimii täsmälleen samoin?

Jaakko

PS. Taas jatkoin testiä, valon tasasesti vähetessä. Tulin siihen tulokseen, että yhellä pienellä pisteellä tarkentaa varmasti ja nopeasti, jos ei ukko tahe kamera heilu. Ongelmat alkaa, kun kameralla ei oikein oo mihin tarttus, ja sekin vähä tarttumapinta heiluu kun... niin no, siis heiluu holtittomasti. Varsinkin jos heiluu sellasella edempänä ja lähempänä olevan pinnan rajalla. Ei sillon tiijä kameraressu mihin tarttus. Kun ukko pyssyy enemp paikallaan ja tarkennusalue enemp yhessä tasossa, niin varsin vähässä valossa ja vähällä kontrastilla tarraa varmasti kiinni. Siis taas tuo EM1, missä on sekä että jotkut tarkennukset.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Se video oli ihan hyvä, kiitos siitä. Pitääpä katsoa muitakin. Se vaan ei puhunut mun ongelmasta. Laitan pari kuvaa, jotka selventävät asiaa. Ne on otettu Olympuksen 60 mm:n makrolla noin 1-1.5 metrin päästä kynästä. Kynän ja tapetin väli on puoli metriä. Kerta tarkennus, pienin yksittäinen tarkennuspiste. Halusin tarkentaa kynään, mutta kamera tarkentaa seinään (ensimmäinen kuva). Sain sen tarkentamaan kynään vain tarkentamalla ensin maljakon yläreunaan, jonka jälkeen kamera kykeni siirtämään tarkennuksen seinän sijasta kynään (toinen kuva).

Kuva
.
.
Kuva

Tällainen tilanne on hyvin tavallinen varsinkin makrokuvauksessa, mutta muulloinkin. Kynä on vielä aika helppo kohde, kun sillä on niin suuri kontrasti taustaan ja sen paksuuskin on puolisen senttiä.

Terv. Mikko
JL Anttola

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tää nyt jäi kiinnostamaan, vaikka ei tästä taija kellekään mitään hyötyä olla, siis tästä miun jauhamisesta.

EM1 ykkösversioon tuo pienempi yksi piste tuli vasta ohjelmapäivityksen yhteydessä, kymppi kakkosesta en tiedä oliko jo alunperin. Mutta omassa oon jo aiemmin aprikoinut, että tulikohan siinä päivityksessä muutos vain siihen näytössä olevaan vihreään neliöön, vai tulikohan oikeesti jotain uutta...

Näppituntuma on kuitenkin se, että se todellinen alue, mistä kamera tarkennusta hakee, ei ole se etsimessä tai näytössä näkyvä neliö vaan on hiukan suurempi. Ja kun se johonkin siinä alueella olevaan löytää tarkennuksen, se nakkaa kiinni. Ja just tuon mattimin esimerkin tilanteessa siinä haetulla tarkennusalueella on sekä takaseinää että kynää, on tuurissaan, kumpaan tarttuu. Tilannetta pahentaa, kun kuvaa käsivaralta, eikä kohde pysy aivan paikallaan. Kun tarkennus ei ole kohdallaan, oletan, että automatiikka lähtee hakemaan siirtäen tarkennusta ensin vähän lyhyemmän pätkän kumpaankiin suuntaan, ja jos ei löydä, tekee seuraavan haarukoinnin pidemmällä liikkeellä. Jos se on valmiiksi lähellä, löytää varmemmin. Kuten tuossa mattimin esimerkissä, kun ensin haki tarkennuksen maljakon suulle - se on leveämpi kuin kynä, eli ei niin helposti tarraa seinään - niin sen jälkeen automaatin aloittaessa etsinnän ensin pienellä siirron haarukoinnilla osuu kynään, ei seinään.

Tää siis arvelua, ei tietoa. Eikä tuolle oikein voi mitään tehdä. Luultavasti uudemmissa rungoissa, EM1 kakkos- ja kolmosversioissa, EM5 kolmosessa, EM1X:ssä, ehkä EM10 kolmosessakin, tuo pieni tarkennuspiste on aidosti pienempi, ja ne osuvat tuollaisessa tilanteessa varmemmin. Omalla toiminnalla voi vaikuttaa sillä, että koittaa saada sen tarkennuspisteen mahdollisimman hyvin ja heilumattomasti oikeaan paikkaan. Iltapäivällä kun testailin, vaikutti että takatöllöltä tökkäämällä ohjattu tarkennuspaikka tuotti enemmän osumia kuin keskelle laitettu ja kameralla haettu, mutta voi olla sattumaa se. Kamerat, joissa on sekä vaihe- että kontrastitarkennus, ehkä pärjäävät huonossa valossa tai vähän kontrastin alueella varmemmin, en tiedä?

AEL/AFL napin saa helposti takanapiksi, se on nopea testata, onko se tapa omalle kuvaustavalle parempi. Jos mieltyy takanappitarkennukseen, sitten voi kahlata ohjeita ja laittaa haluamansa napin takanapiksi, jos tuo ei ole peukalolle oikeassa paikassa tuo AEL/AFL.

Jos huomenna sataa Anttolassa, eli en joudu lehtien siirtokuljetustehtäviin - logistiikan ammattilainen kun olen työelämässä ollut - saatan tehdä lisää testiä. Siis ihan omasta mielenkiinnosta.

terveisin Jaakko, satunnainen testaaja
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Ymmärsin viestisi, että EM1 i:n kanssa sinulla on sama ongelma kuin minullakin tuossa kuvaustilanteessa. Ehkä vain lievempänä. Mulla kamera tarkentaa lähes aina taustaan.

Tossa 10:ssä kaikki tarkennuspisteet ovat olleet alusta saakka.

Terv. Mikko
JL Anttola

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

No niin, jopa vain sain tämänkin päivän menemään tekemättä mitään oikeeta työtä... eli testiä lykkää!

Yritin simuloida Mikon esimerkkiä. Tässä testaustilanteen yleiskuva:

Kuva

EM1 jalustalla, kamerasta tuolilla pystyssä jököttävään lyijykynään metri, kynästä sängynpeittoon puoli metriä. Peiton ja kynän värit niin, ettei oikein vahvoja kontrasteja synny, hämärä päivä ja ikkunasta yhdestä suunnasta tuleva luonnonvalo. Testauksen apujoukot naureskelevat taustalla, että jo on taas touhua... Kuva otettu EPL-kutosella, 25/1.8 linssillä, kuten seuraavat EMman takatöllöstä otetut kuvatkin.

Ensimmäinen kuva:
Kuva
Yksi pieni tarkennuspiste kuljetettu kuvattavan kynän keskelle, missä se pysyy kun kamera on jalustalla. Tarkennus naksahtaa noin yhdeksän kertaa kymmenestä kynään. Käsivaralta ei onnistu, tarkennusalue ei pysy kynässä, vaan tarttuu useimmiten taustaan.

Toinen kuva:
Kuva
Tässä on napattu takanäytöstä sormella tarkennuspiste kynään. Ainakin näytöllä tarkennuspiste muuttuu isoksi samalla. Kuten kuvastakin näkyy, tarkennusalueesta suurin osa on taustassa, ja samat ovat tulokset; lähes aina tarkennus naksahtaa taustaan.

Kolmas kuva:
Kuva
Kuten edellisessä, tarkennus napattu sormella takanäytössä kynään, ja edelleen napattu oikeasta alakulmasta suurennuslasin kuvaa, ja saatu takatöllön kuva seitsenkertaiseksi suurennokseksi. Nyt kuvan keskellä näkyy neliön muotoinen tarkennusalue, ja kuvaa voi sormella siirtää niin, että tarkennusalue on halutussa kohdassa. Lähes satavarmasti naksahtaa tarkennus kynään! Tämä vain vaatii minun käsilläni ja huojumisillani jalustan, ei onnistu muuten.

Sitten vaihdoin 60 mm makron pikkuepeliin, laitoin sen jalustalle ja kokeilin. Otin kuvia näppäämällä takatöllöstä tarkennuksen kynään, ja asetukset niin, että kamera otti saman tien kuvan. Kun kuvausasetus oli A:lla, yli puolet kuvista tarkentui taustaan. Mutta kun muutin kuvausmoodin idioottiasetukseen eli iAUTO-kohtaan, niin yli puolet tarkentui kynään! Olisko sattumaa, vai olisko siinä idioottiasetuksessa sellanen intelligenssi, että kun tuossa lähialueella kerta jotakin on, sitä tuo tollo varmaan haluaa kuvata?

Tässä vielä esimerkit sekä kynään että taustaan tarkentuneesta:

Kuva

Kuva

Ja vielä linkki likkerin kansioon, missä samat kuvat täysillä resoilla. Tosin ei noita takatöllöstä otettuja kuvia tuon paremmaksi saa, vaikka millä esittäisi...

https://flic.kr/s/aHsmRB6D6H" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei kait nää ketään kiinnosta, vaan tulipahan tehdyks... Jos Mikko poltetta on runkoa päivittää, on tuo Olympuksen tarjous kait tään kuun loppuun voimassa. EM1 kakkonen 1500 miinus satanen alennusta ja kun vaihtaa johonkin, vielä 300 alennusta hyvityksen päälle, hyvitys vanhoista kameratorin sisäänostohinnat, ja kaupan päälle yksi 1.2 Prime objektiivi! Jäin itse miettimään, että tulisko vielä ennen vuodenvaihdetta EM1 kolmosesta huimaa tarjousta, vai joko sitä pitäs...

Jaakko
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Kiitos viitseliäisyydestäsi. Kyllähän tuo selvensi asioita. Makron kanssa kuvatessa jalusta vaan on hankala. Kaikki elävät ehtivät paeta pois kuvasta. Kasveja kuvattaessa taas on hirveää vääntöä, että jalustan saa hollille maanrajaan. Olen käyttänyt jonkin verran hernepussia ja yrittänyt tukea kyynärpäitä tai kameraa jonnekin. Takanäytön tökkiminen makrokuvauksessa ilman jalustaa ei pelitä. - Ois kai pitänyt aloittaa nämä hommat silloin kun oli vielä nuori ja notkea. Minulla, kuten monella muullakin, innostus kuvaamiseen on herännyt vasta eläkevuosina.

Noista kameramalleista minua kiinnostaa eniten EM 5:n kolmosversio. Olen jotenkin antanut itseni ymmärtää, että se on vähintään yhtä hyvä kuin EM 1:n 1 ja 2 versiot. Lisäksi se on vielä halvempi. Eihän tässä kiirettä ole, talvella makroilu on vähäistä ja uusi omistaja esittää varmaan aluksi tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä, jotta usko Olympukseen palautuu.

Mikko
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

mattimi kertoi:
"Takanäytön tökkiminen makrokuvauksessa ilman jalustaa ei pelitä. - Ois kai pitänyt aloittaa nämä hommat silloin kun oli vielä nuori ja notkea. Minulla, kuten monella muullakin, innostus kuvaamiseen on herännyt vasta eläkevuosina."

Niinhän se on, tuo macrokuvaus. Nuorena innostuin siihen, oli loittoputkia, palje, (muuten on kätevä laite) painava jalusta ym. Silloin ei ollut varaa laukoa yhteen kohteeseen koko rullaa, piti saada kerrasta tai kahdesta.
Ajattelin aloittaa uudestaan, n 40 vuoden jälkeen, nythän on "ilmaista" kuvata. Ostin käytetyn Zuiko 60:sen ja yrittelin; ei tullut edes makrokuvailijaa, myin sen pois yhden kesän jälkeen. Oon liian kankea ukko ;-/
oka
Viestit: 231
Liittynyt: Kesä 15, 2004 13 : 53

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja oka »

iikkoo kirjoitti:Ajattelin aloittaa uudestaan, n 40 vuoden jälkeen, nythän on "ilmaista" kuvata. Ostin käytetyn Zuiko 60:sen ja yrittelin; ei tullut edes makrokuvailijaa, myin sen pois yhden kesän jälkeen. Oon liian kankea ukko ;-/
No mutta joka suuntaan kääntyilevä takanäyttöhän mahdollistaa makrokuvailun vaikka kiikkustoolista. ;-) Ja Olylla kuvien pinoaminenkin onnistuu vaikka käsivaralta.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Joopa joo. Olylla on makrokuvauksessa ongelma raskaampiin kameroihin nähden. Koska Oly on niin kevyt, sillä ei ole massaa, joka vastustaa pieniä liikeitä. Tarkennuksen jälkeen kamera heilahtaa tai käsi "vapisee" sen verran, että tarkennus on siirtynyt eri kohtaan, mikä makrokuvassa pilaa otoksen. Kysehän ei ole kuin milleistä. Olen havainnut sen omalla kohdallani usein ja siksi yrittänyt opetella tukemaan kameran tai käden johonkin kiinteään. Kiikkustoolia en ole vielä kokeillut :-). Kaipa senkin aika tulee. (:-

Mikko
JL Anttola

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kukka- tai ötökkäkuvia kun olen kokeillut, samoihin asioihin törmännyt. Polvilleen pääsee jotenkin, mutta niihin polviin koskee kohta. Ja ylös ei enää ihan helposti pääse... seitenkymppiset vasta häämöttää suunnilleen kuukauden päässä, ja silti jo tämmöistä. CE kortistakin jo luovuin... moottoripyörä sentään vielä on tallissa.

Mutta tämä ketju on ollut jälleen kerran antoisa. Tuli huomattavasti uutta oppia, kun aloin tutkia tuota tarkennuspisteen ohjaamista syvällisemmin. Samoin tuossa testatessa laitoin kameran takanappi-tarkennukselle, ja sekin herätti ajatuksia; jossain kuvauksessa voisi olla parempi tapa? Samoin tein Mikon kanssa saman huomion siitä, että jos sen vaikka manuaalitarkennuksella laittaa hehtaarille, automaatin osumatarkennus paranee, sahaaminen vähenee.

Ei vielä viittä vuotta ole tuo Emma meillä asunut, ja monet toiminnat jo selvinneet... vielä kun muistais tarvitessa...

Jatketaan harjoituksia, ja jaetaan kokemuksia, ja opitaan uutta joka päivä! (Kiihtyvällä tahdilla, muistin huonontuessa...)

Jaakko
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tarkenuksesta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Kokeilin vielä sen kynän kuvaamista jalustalta. Tarkennus onnistui vielä huonommn kuin käsivaralta. Syynä on ilmeisesti se, että käsivaralta voi hakea helpolla sopivaa kohtaa, jossa olisi voimakkaampi kontrasti. Jos jalustalta ensin tarkensi seinään ja sitten yritti tarkentaa kynään, niin tarkenuusta ei osunut kynään lainkaan. Kynä oli sen verran paksu, että pienin tarkennuspiste jäi kokonaan kynän sisälle. Yritin myös kohdistaa reunaan siten, että puolet pisteestä oli kynän päällä ja toinen puolikas seinän päällä. Ei se auttanut mitään. Kokeilin myös suuremmalla tarkennuspisteellä. Sillä tarkennus toimi yhtä huonosti kuin pienellä. Kokeilin vielä eri aukkoja, mutta totesin, että aukolla ei tässä tapauksessa ollut vaikutusta.

Lopputulema tästä kokeilusta on, että EM 10 ei kykene ko tilanteessa tarkentamaan oikein. Ilmeisesti EM1 ja EM5 ovat parempia, kuten Jaakon testit osoittivat. Tietysti on mahdollista , että minun kamerarunkoni on jotenkin viallinen yksilö.

Terv. Mikko
Vastaa Viestiin