Akut

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja olli R »

iikkoo kirjoitti:Olen etsinyt ohjettakin, miten saisi kulutusta vähemmäksi, eipä löytynyt, vielä. Kait sitä pitää aina sammuttaa heti, kun on kameran laskee olkapäälle.
Onko WiFI pois päältä, se syö akkua yllättävän paljon, vaikka sitä ei varsinaisesti käytä?
Käytätkö etsintä vai takanäyttöä? Ainakin omat kokemukseni ovat, että takanäytön pitäminen pois päältä on taloudellisempaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Wifi on pois, takanäyttöä kuvaamaan en yleensä käytä, kun olen tottunut kymmenet vuodet kurkkimaan vain etsimestä. Tosin siiinä taitaa olla ne ohjaussysteemit aina päällä, näyttö on nurin, mutta taitaa siltikin olla virtaa!?
Olen jonkin verran etsinyt ohjetta, millä saisi näytön kokonaan pimeäksi, vaan en ole löytänyt. Kamera nukahtaa muistaakseni puolen minuutin jälkeen ja kokonaan puolessa tunnissa (tosin kakaisin saman tien, jos ei ole kuvattava aa lähellä)
JL Anttola

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Oon tainnu selvittää ennenkii. Oon optellu sellasen käyttötavan, että aina ko puotan kameran pois kuvausasennosta, käännän virrat pois. Melko itestään sormi kääntää virrat taas päälle, ko nostan kameran kuvausasentoon. Miun kumpikin kamera (em1 ja epl6) on yhtä noppeesti tai noppeemmi valmiita kuvan ottoo ko miekii. Akut kestää monta päivää kuvaamista ja satoja kuvia, vaikka niitä katteleekii välillä. Em1 kakkosversiossa pitäs olla vielä pitempi akunkesto ko miun ykkösversiossa? Jos jottai parannusta kaipais, ni oikein näyttävä prosenttinäyttö jälelläolevasta virrasta vois olla. Em ykkösversio näyttää, millo siirrytää rungon akulle, ja sitte on aikaa varautua. Epeli ko saattaa olla ollu viikkoja käyttämättä, ni auttas päätöksessä laitanko lattuuseen, jos näkis lataustilanteen noita palkkeja luotettavammin. Tolppanäyttö toki on kummassakkii kamerassa, mutta se on jotenkin epämääräsempi.

Olyt taitaa aina ravistella kennon, ko kääntää virrat päälle. Siitäkää ei oo muute ko hyötyä, mutta tulleeko tuon ravistimen ikä noppeemmi vastaa, jääp nähtäväksi.

JL Anttola
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vielä Kakkosgeneraation Soneissa EVF syö enemmän virtaa kuin takanäytöstä töllöttely. Näin oli muistaakseni myös OM-D:n kanssa. Itse laittaisin takatöllön ykkösprioriteetille ja automaattinen vaihto kun ottaa silmille tähtäykseen.

EVF kun pusketaan melkoisella resoluutiolla ja nopeudella nykyään niin ottaa myös juissia.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Maffer kirjoitti:Vielä Kakkosgeneraation Soneissa EVF syö enemmän virtaa kuin takanäytöstä töllöttely. Näin oli muistaakseni myös OM-D:n kanssa. Itse laittaisin takatöllön ykkösprioriteetille ja automaattinen vaihto kun ottaa silmille tähtäykseen.

EVF kun pusketaan melkoisella resoluutiolla ja nopeudella nykyään niin ottaa myös juissia.
Kappas, tuohon saattaa olla yksi syy. Ajattelin ilman muuta, että töllö vie paljon enemmän virtoja, mutta pitääpä kokeilla.
Oon tottunut otsaan, nokkaan ja käteen tukemaan kameraa, on hiukan outoa käsiojossa/mahassa kuvaaminen. Viimeksi taisin sitä käyttää kuuskytluvulla, ensin Ljubitelin kakssilmisellä ja vaurastuneena peräti DDR:n Praktican kuilukinarina. Voi niitä aikoja... ;)
Sitten toinen tekosyy on ollut, etten näe ilman klaseja töllöstä tarpeeksi hyvin, etsimestä kyllä.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Maffer »

OM-D:ssä kuten muissakin peilittömissä on ärsyttänyt pitkissä valotuksissa että näyttö hohkaa päällä vaikka valotus rullaa. Sekin kuluttaa paljon akkua pitkässä juoksussa. Peilittömän virrankulutusta parantaisi että saisi kaikki toosat kiinni oikeasti ja automaatti sitten tunnistaa tai käyttäjä herättää kun pitää alkaa sommittelemaan.
JL Anttola

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Google haulla ko. kameran nimi ja tyyppi ja screen on/off löyty seuraava tieto:

"Disable EVF Auto Switch then press Live View button twice. LCD screen off and EVF on.

Then hit Ok button and SCP displays in viewfinder. Use dials and arrows to change settings without diving into menu.

You can virtually shoot and change all SCP settings without displaying SCP on LCD screen."

Tuosta ei nyt selvinny, sammuuko se luupin kuva ko silmä ei oo päällä? Ykkösversiolle en tuota asetusta löytäny, eli en voinu omilla vermeillä kokeilla. Luulis olevan aika helppo tehä sellaseks, että lcd:n saa kiinni, ja luuppiin tulee kuva ko laittaa silmän päälle, ja luuppi sammuu, ko ottaa silmän pois. Mutta eiks se toimi just noin, kun se takatöllö on käännetty nurin?

- ihmettellee taas JL Anttolassa asiaa, joka ei ihteesä kosketa mitenkää. Tai jos joku päivä tuli tuo kakkosversio taloon... vai tulleeko suoraan se emiksi?
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

JL Attola:. ".....Tuosta ei nyt selvinny, sammuuko se luupin kuva ko silmä ei oo päällä? Ykkösversiolle en tuota asetusta löytäny, eli en voinu omilla vermeillä kokeilla. Luulis olevan aika helppo tehä sellaseks, että lcd:n saa kiinni, ja luuppiin tulee kuva ko laittaa silmän päälle, ja luuppi sammuu, ko ottaa silmän pois. Mutta eiks se toimi just noin, kun se takatöllö on käännetty nurin?....."

Kyllä se sammuu, etsin, kun nostaa silmältä, oli töllö nurin tai ei. Tulee vain usein tihrustella ja zuumia ruuvailtua, vaikkei kuvaa silti tule otettua. Saita säästäjä digifilmissäkin ;) tai laiska poistamaan tiestikasta turhia kuvia. Sitä en tiedä vieläkään, sammuuko töllö nurin ollessaan. Meen pimiään saunaan ja kai sieltä hiukan hohtaa, reunosta, jos virta on päällä ;-p
Vastaa Viestiin