Olympus E-M1X

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Vieras1 kirjoitti:Tässä yks revikka:

https://youtu.be/FOnB9f-F0n8" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa on kuuden minuutin kohalla vertailukuvaa erilaisilla ISO-arvoilla otettuna. Kaveri puhuu kanadaa, mitä mie en hyvin ymmärrä... eiku se puhuu niin nopeesti. Jos vertaan noita kuvia omaan EM1 ykkösversioon, niin onhan tuossa eroa noilla isoilla ISOilla. Mites EM1 kakkoseen? Ja saako joku tuosta puheesta selvää, minkälaisen käsittelyn nuo esillä olevat kuvat on käyny läpi?

- ihmettelee Vieras1 -
Minä odottelisin dpreviewin revikkaa. Sieltä saa ladattua raakakuvat omaan testiin niin näkee hyvin suorituskykyeron oman työnkulun kanssa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vieläkö perus-ISO kohisee näissä? OM-D kohisi aikanaan jo niin matalalla kun sai.
Vieras1

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Vähän terminologiaan liittyvää; enemmän kysymystä kuin opettamista...

Minun valokuvausharrastukseni alkoi alle viisi vuotta sitten, ja järjestelmäkameralla kolme vuotta sitten, siis näillä digiajan välineillä. Siis digikameroiden alkuajoista ja välineistä olen totaalisesti ulkona, muutaman viime vuoden välineistä olen jotain lukenut, eli olen vain osittain ulkona. Tämä siis taustasta.

Olympuksen nykyinen valokuvaukseen myytävä järjestelmäkameramallisto koostuu minun ymmärrykseni mukaan kahdesta pääsarjasta. Toinen on OM-D ja toinen Pen. Penit tuollaisia taskukokoisia, ei etsintä (paitsi PenF:ssä), rangefinder-tyyppisiä kameroita, OM-D:t kameran näköisiä ulkoasultaan. Tuleeko tuo OM-D muuten sanoista Olympus MInolta digitaalinen kamera? Tällä hetkellä OM-D sarjaan kuuluu kymppi kolmosversiona, vitonen kakkosversiona ja ykkönen kakkosversiona, ja nyt esitelty 1X. Kympin kohderyhmä on kännykästä siirtyjät tai muuten helppoa kameraa etsivät - siinä on enemmän valmisohjelmia ja nopeammin omaksuttavat valikot, mutta taas vähemmän mahdollisuuksia tehdä manuaalisäätöjä tai itselle mieleisiä käyttäjä-asetuksia. Toisessa päässä tuo 1x on tai yrittää olla ammattikäyttöön tehty kamera. Yhteistä kaikille on m43 kennokoko.

Olen ollut ymmärtävinäni, että OM-D E-M1, joka tuli kuusi vuotta sitten lippulaivamalliksi, on ainoa Panasonicin kennolla oleva noista, muissa Sonyn kenno. Ja tuo pana-kennoinen on ilmeisesti se pahin kohinapesä. En nyt missään tapauksessa rinnasta yleisesti kennon valmistajien kykyjä, arveltu ja koettu koskee siis vain tätä yhtä kameramallia ja sen kennoa, ei mitään muuta Panasonicin kuvantamiseen tekemiä laitteita. Mutta minulla on juuri tuo malli, ja toisena Pen E-PL 6, siis pannarizuumin kanssa kittinä halvan kännykän hinnalla ostettu taskujärjestelmäkamera. Jossain olosuhteissa tuo panakennoinen, aikansa lippulaiva saa aikaan kohinaa hämärämpiin kohtiin jo ISO 200:lla, ja samoissa olosuhteissa pikkuepeli tuottaa kohinattoman kuvan, vaikka iA-asennossa olisi nostanut herkkyyttä kahden aukon verran.

Fysiikkaan liittyvä totuus taitaa olla, että yhden pikselin fyysisen koon pienentyessä sen taipumus tuottaa kohinaa kasvaa. Kohinan määrään silmillä nähtävässä kuvassa kuitenkin vaikuttaa tuon pikselin fyysisen koon lisäksi kennon laatu, ja toisaalta kennon tuottaman informaation muuttaminen kuvaksi, eli kameran ja käytettävien ohjelmien tietotekninen laatu.

Siis minun ymmärrykseni mukaan tuo veli Mafferin kysymys kaipaisi tarkennusta, että mitä kameraa tarkoitetaan verrokiksi? Ja mielellään saa oikaista, jos olen ymmärtänyt jotain väärin.

Minulla olevalla kalustolla (molemmilla rungoilla) saa minua tyydyttäviä kuvia, joskus jopa loistavia vahingossa. Uuden mallin tuottamat kuvat korkeilla herkkyyksillä silti kiinnostavat, ainakin tieteellisessä mielessä...

Vieras1
Viimeksi muokannut Vieras1, Helmi 01, 2019 11 : 40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:Vieläkö perus-ISO kohisee näissä? OM-D kohisi aikanaan jo niin matalalla kun sai.
Kyllähän se hiukan kohisee, etenkin sopivan sinistä taivasta vasten tuon joskus huomaa. Kohina ei ole kuitenkaan mielestäni se suurin ongelma.

Olympuksissa, myös tässä uudessa E-M1X:ssä, ei ole myöskään mahdollisuutta kuvata pakkaamatonta 14 bitin raw:ta, mikä minua harmittaa. Tämän seurauksena tiedostot eivät ole olleenkaan joustavia ja kestävät kuvankäsittelyä heikohkosti. vaikea ajatella, että se olisivat monipuolisessa mielessä "ammattilaatua".

Aikoinaan käyttämäni E-P5 saattoi myös seota sopivan struktuurin kanssa ja alkaa tuottaa siihen aivan omituista sahalaitaa tai artefaktia. E-M1 mk2 näitä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut ja "suoraan kamerasta" -kuvanlaatu on spkseihin ja kennon kokoon suhteutettuna jopa mallikasta. Ja tiedostot on ihanan pieniä :-)

Mutta realiteetti on sitten se, että laitetaan täyskennoiseen Sonyyn 12 bitin pakattu raw ja tehdään sen laatuun kennon kokoon perustuva noin 2 aukon ajatusksellinen vähennys, niin ollaan m43 tasolla.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Vieras1 kirjoitti:Tuleeko tuo OM-D muuten sanoista Olympus MInolta digitaalinen kamera?
Olympus toi markkinoille M-1:n 1972, mutta Leica ei tykännyt nimestä, koska Leicalla oli M-sarja. Olympus oli pakoitettu vaihtamaan sarjan nimen ja sitä tuli sitten OM-1. O tulee käsittääkseni Olympuksesta ja M:n lähde on Yoshihisa Maitani, Olympuksen suunnittelija. Olympus Maitani - OM. Nykyään D viitannee digiin, aikanaan oli myös MD ja se tarkoitti Motor Drivea.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja nomad »

rolsen kirjoitti:
Vieras1 kirjoitti:Tuleeko tuo OM-D muuten sanoista Olympus MInolta digitaalinen kamera?
Olympus toi markkinoille M-1:n 1972, mutta Leica ei tykännyt nimestä, koska Leicalla oli M-sarja. Olympus oli pakoitettu vaihtamaan sarjan nimen ja sitä tuli sitten OM-1. O tulee käsittääkseni Olympuksesta ja M:n lähde on Yoshihisa Maitani, Olympuksen suunnittelija. Olympus Maitani - OM. Nykyään D viitannee digiin, aikanaan oli myös MD ja se tarkoitti Motor Drivea.
Positiivisesti ajateltuna Olympuksessa onkin ollut paljon "Leicamaista" niin OM-järjestelmässä kuin digeissäkin. E-M1X on selkeä oikkeus tässä linjassa, mutta onhan myös Leica tehnyt möhkökameroita aina välillä.
Vieras1

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

nomad kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Vieläkö perus-ISO kohisee näissä? OM-D kohisi aikanaan jo niin matalalla kun sai.
Kyllähän se hiukan kohisee, etenkin sopivan sinistä taivasta vasten tuon joskus huomaa. Kohina ei ole kuitenkaan mielestäni se suurin ongelma.

Olympuksissa, myös tässä uudessa E-M1X:ssä, ei ole myöskään mahdollisuutta kuvata pakkaamatonta 14 bitin raw:ta, mikä minua harmittaa. Tämän seurauksena tiedostot eivät ole olleenkaan joustavia ja kestävät kuvankäsittelyä heikohkosti. vaikea ajatella, että se olisivat monipuolisessa mielessä "ammattilaatua".
Lisää sematiikkaa, sananselitystä.

Tämän topiikin otsikko on tuo uutuusmalli Olympukselta, OM-D EM1X. Veli Nomad vastaa veli Mafferin kysymykseen "kyllähän se hiukan kohisee". Onko tuo kokemusperäistä tietoa koskien tätä uutuusmallia? Jos on, sitten narisen turhaan. Mutta epäilen sen perustuvan kokemukseen edellisen lippulaivamallin, EM1ii:n kanssa.

En väitä, ettei tuon uuden kuva kohise samalla lailla. Enkä missään nimessä tarkoita, etteikö näissä topiikeissa voisi yleisesti hyppiä asiasta toiseen. Itse yritän aina kertoa, mistä laitteesta tai asiasta juuri nyt kirjoitan, etenkin jos se hiukankin poikkeaa topiikista. Samoin yritän aina mainita, onko kysymys tiedosta ja mistä tieto on peräisin, vai onko kysymys omista mielipiteistä, kuvitelmista, uskomuksista, peloista tai toivomuksista. Se palvelee mielestäni lukijaa.

Vieras1
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

Kohina ei ole ongelma, sen saa aika helposti jälkikäsittelyssä pois (tuonne ISO6400 saakka), aivan kuten vinjetoinninkin jne.... Olennaista, että esim. korkeilla ISO arvoilla yksityiskohdat säilyvät ja ainakin M1 Mark II ne säilyvät oman kokemukseni mukaan hyvin ja näin varmaan tässä X-mallissakin, koska kenno on sama ja low pass filtteriä ei ole.

ppie
http://www.petripietilainen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

nomad kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Vieläkö perus-ISO kohisee näissä? OM-D kohisi aikanaan jo niin matalalla kun sai.
Kyllähän se hiukan kohisee, etenkin sopivan sinistä taivasta vasten tuon joskus huomaa. Kohina ei ole kuitenkaan mielestäni se suurin ongelma.

Olympuksissa, myös tässä uudessa E-M1X:ssä, ei ole myöskään mahdollisuutta kuvata pakkaamatonta 14 bitin raw:ta, mikä minua harmittaa. Tämän seurauksena tiedostot eivät ole olleenkaan joustavia ja kestävät kuvankäsittelyä heikohkosti. vaikea ajatella, että se olisivat monipuolisessa mielessä "ammattilaatua".

Aikoinaan käyttämäni E-P5 saattoi myös seota sopivan struktuurin kanssa ja alkaa tuottaa siihen aivan omituista sahalaitaa tai artefaktia. E-M1 mk2 näitä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut ja "suoraan kamerasta" -kuvanlaatu on spkseihin ja kennon kokoon suhteutettuna jopa mallikasta. Ja tiedostot on ihanan pieniä :-)

Mutta realiteetti on sitten se, että laitetaan täyskennoiseen Sonyyn 12 bitin pakattu raw ja tehdään sen laatuun kennon kokoon perustuva noin 2 aukon ajatusksellinen vähennys, niin ollaan m43 tasolla.
<<vaikea ajatella, että se olisivat monipuolisessa mielessä "ammattilaatua".

Todella typerä kommentti, kun me kaikki tiedämme jotta tuo ei ole totta. Luuletko tosiaan, että Olympuksen rungoilla ei kyetä ammattilaatuun? HERÄÄ nyt jo tuosta kahden aukon ajatuksellisesta laadullisesta erosta, jota jatkuvasti jaat joka puolella foorumia ja katso kuvia joita kameralla otetaan. Voin laittaa tänne foorumiin kuvan jossa kaksi RAW kuvaa Sony vs Oly, josta aivan hyvin selviää että ero ei ole 2 aukkoa, kuten nyt niin kovaan väität ja vaikka olisikin, niin sillä ei ole mitään tekemistä sillä, että Olyllä ei saisi "monipuolisesti" ammattilaatuista kuvaa.

ppie
http://www.petripietilainen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vieras1

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Minä ja Pietiläisen Petri kuvataan Olympuksilla; ollaan jostain syystä valittu tai päädytty siihen, ja ollaan melko tyytyväisiä. Hyvä. Nomad on siirtynyt tai siirtymässä Olympuksesta Sonyyn; hänen mielestään se sopii hänelle paremmin. Hyvä.

Tuossa "vaikea ajatella...ammattilaatua..." on pari asiaa kunnossa. Ammattilaatu ei ole absoluuttinen käsite. Ja tärkeintä on siinä lauseen alussa se "vaikea ajatella". Sen voisi sanoa toki vielä selvemmin, esim. "minun mielestäni".

Kaikki mielipiteet ei-mitattavista-asioista ovat oikeita. Niin kauan kuin ei väitetä niitä absoluuttiseksi totuudeksi. Sitä peräsin jo tuossa aiemmin. Kun kirjoittaa alkuun vaikka "minun mielestäni" voi siihen perään kirjoittaa ihan mitä vain, kun kyse on ei-mittanauhalla-mitattavista-asioista. Kunnioitetaan kuitenkin toisten mielipiteitä ja valintoja. Ja omiin mielipiteisiin ja valintoihin jos osaa lisätä perusteluja, voi se auttaa jotakuta omia valintojaan pohtivaa. Siis täällä Olympus-palstalla; muihin en halua ottaa kantaa...

Jääräpäinen omien valintojen puolustaminen tai vielä enemmän toisten valintojen väittäminen vääriksi saa minut - vanhan miehen - usein kuvittelemaan, että kyseinen jäärä ei ole sittenkään itse aivan varma omista valinnoistaan?

Vieras1
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

Vieras1 kirjoitti:Minä ja Pietiläisen Petri kuvataan Olympuksilla; ollaan jostain syystä valittu tai päädytty siihen, ja ollaan melko tyytyväisiä. Hyvä. Nomad on siirtynyt tai siirtymässä Olympuksesta Sonyyn; hänen mielestään se sopii hänelle paremmin. Hyvä.

Tuossa "vaikea ajatella...ammattilaatua..." on pari asiaa kunnossa. Ammattilaatu ei ole absoluuttinen käsite. Ja tärkeintä on siinä lauseen alussa se "vaikea ajatella". Sen voisi sanoa toki vielä selvemmin, esim. "minun mielestäni".

Kaikki mielipiteet ei-mitattavista-asioista ovat oikeita. Niin kauan kuin ei väitetä niitä absoluuttiseksi totuudeksi. Sitä peräsin jo tuossa aiemmin. Kun kirjoittaa alkuun vaikka "minun mielestäni" voi siihen perään kirjoittaa ihan mitä vain, kun kyse on ei-mittanauhalla-mitattavista-asioista. Kunnioitetaan kuitenkin toisten mielipiteitä ja valintoja. Ja omiin mielipiteisiin ja valintoihin jos osaa lisätä perusteluja, voi se auttaa jotakuta omia valintojaan pohtivaa. Siis täällä Olympus-palstalla; muihin en halua ottaa kantaa...

Jääräpäinen omien valintojen puolustaminen tai vielä enemmän toisten valintojen väittäminen vääriksi saa minut - vanhan miehen - usein kuvittelemaan, että kyseinen jäärä ei ole sittenkään itse aivan varma omista valinnoistaan?

Vieras1
Jokainen meistä kuvaa omien kriteerien mukaan ja se on OK, mutta yleistäminen johonkin tiettyyn kategoriaan on aina pohdinnan arvoista. Olympus ammatti kuvaajia on paljon ja minusta nuo edellä mainitut kommentit eivät ole korrektia millään skaalalla eli ne eivät pidä paikkaansa. Toki eri mieltä saa olla ja se on hyvä, kunhan esittää jotain konkreettista, ei pelkästään "minusta tuntuu".

Olen kuvannut Cosinalla, Nikonilla, Canonilla, Olympuksella, Sonylla jne.. ja ne kaikki ovat olleet sillä hetkellä minulle niitä parhaita. Ja koska en ole merkki riippuvainen, olen siirtynyt vuosien myötä aina niihin, jotka minulle parhaiten sopivat.

ppie
http://www.petripietilainen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En minäkään osta tuota kahden aukon eroa ihan suoraan. Nimittäin se Sonyn pakattu RAW on niin kaamea laitos että sen päälle pitkä valotus ja optionaalinen pitkän valotuksen kohinanpoisto aiheuttaa dropin jonnekin Pentax K-20D tasolle eikä se ole kehu. Kahden aukon eron voi saada Sonylla käyttäen uncompressed RAW valintaa alle 3.2 sekunnin valotuksella.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Tuskin esim. Meeri Koutaniemi kuvaisi Olympuksella, jos jälki ei tyydyttäisi.

Toki tämän foorumin kriteerit ovat paljon kovemmat kuin Meerin. :-) Silti sanoisin, että sillä mitä pienemmän kennon valinnalla häviää teknisesti (vs. missä voittaa) ei ole kovin suurta merkitystä useimpien harrastajien arjessa.

Kamerojen eroja paisutellaan ja optiikoiden jätetään katveeseen. Esim. 12-100 lasilla mft kuvauskokemus on sellainen, ettei oikein vastaavaa ole muissa järjestelmissä tarjolla.

BTW, just tilasin 60x90 printit (ISO400/800) rajatuista 20mpix kuvista. Näyttää törkeän hyviltä!
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Koutaniemen merkkivalintaan en ota kantaa mutta totuushan on että todella moni ammattilainen kuvaa merkillä jolla on paras taloudellinen tuki hänelle. Joko ilmaisina laitteina tai edullisena lunastushintana. Myös ilmaiset lennot, hotellit jne painaa vaakakupissa paljon kun joku valmistaja on maksajana.

Harrastelijoilla asiat taas ihan toisin.....
Vieras1

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Oon taipuvainen ajattelemaan niiko pjm; sen lauluja laulat kenen oksalla istut. Toisaalta aika kiistattomasti voidaan kait todeta, että sekä Koutaniemi että Peltomäki saavat Olympuksillaan aika hyviä kuvia aikaiseksi... sitähän emme tiedä, montako suttua on syntynyt ennen niitä julkaistavia tai suhteessa niihin, montako vielä parempaa on mennyt ohi kaluston takia ja niin edelleen.

Mutta se me kuitenkin tiedetään varmasti, että ne saa parempia kuvia siksi että niille annetaan tehtaalta jotain parempia kameroita, sellaisia joita ei meille myydä vaikka mitä rahaa tarjottaisiin? Onhan se niin, onhan...

Vieras1
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

JL, jos luit Myynnissa kommentin tuossa aiemmin ni ei se merkki mikään jumalolento ole vaan kuvaaja kuvaa sillä merkillä millä haluaa. Eli suomeksi: Hyviä kuvia tulee vaikka millä merkillä kun kuvaaja osaa kuvata. Se että luulee osaavansa ja nostaa sen oman merkin muiden yläpuolelle ni ei lujaa pohjaa tee omalle kuvaamiselle. Tää ei sitten liityy sinuun JL, kirjuutin sen vaan omana mielipiteenäni sen perusteella mitä olen vuosien varrella nähnyt eli albumeista näytöllä näkyviin.

Sitten ihan toinen juttu kun kuvakoko muuttuu nettikuvasta kirjapainon tekemään julistekuvaan, silloin painaa vaakakupissa totta hitosa kalusto, käsittely jne. Pelkän nettikuvan perusteella ei pidä tehdä liian syvällisiä luotauksia kuvan hyvyyteen, siis laadullisesti, silmänruokana kun moni kakku päältä kaunis mutta sisältä puhdasta .....

Nää sanat ei sitten liity mitenkään kyseiseen merkkiin vaan yleensä juttu on vain niin.

Liki 40v kuvannut ja asiaa seurannut filminpilaaja lopettaa nyt enneku akut tilttaa....
vertanen
Viestit: 140
Liittynyt: Tammi 11, 2003 11 : 28
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja vertanen »

Mää en oikein ymmärrä, miksi Olympus ei ole tuonut EM1II:een oikeasti kunnon firmware-päivitystä? Sony näyttää julkaisevan A9:lle melkoisen paketin kuukauden päästä. Ja kesällä on tulossa mm. Animal EYE AF. Nämä kaikki tietty vain softaa, mutta aika vaikuttavan oloisia tuloksia tullut jo testeissä.

Olyn rauta ilmeisesti riittäisi vaikka mihin, mutta softapuolella taitaa olla osaamisvajetta?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja nomad »

vertanen kirjoitti:Mää en oikein ymmärrä, miksi Olympus ei ole tuonut EM1II:een oikeasti kunnon firmware-päivitystä? Sony näyttää julkaisevan A9:lle melkoisen paketin kuukauden päästä. Ja kesällä on tulossa mm. Animal EYE AF. Nämä kaikki tietty vain softaa, mutta aika vaikuttavan oloisia tuloksia tullut jo testeissä.

Olyn rauta ilmeisesti riittäisi vaikka mihin, mutta softapuolella taitaa olla osaamisvajetta?
Jospa E-M1 mk3 olisi kuitenkin tänä vuonna tulossa, eikä haluta mk2:n kannibalisoivan sen myyntiä?

Sonylta pitäisi vielä tämän aikana tulla A7000 joka asemoituu suoraan E-M1 sarjan kilpailijaksi. Epäilemättä siihen on sitten ladattu Sonyn uusin af-osaaminen, mikä rinnalla nämä Olympukset ovat hiukan masentavia. Olympuksen pitäisi kyllä nopeasti tehdä jotain softilleen. Olin odottanut, että E-M1X:n myötä nähtäisiin radikaaleja uutuuksia, mutta jotenkin toivottomalta tämä tuntuu. Kaikessa hiljaisuudessa myös Fuji on mennyt kiistattomasti ohi Olympuksesta.
Vieras1

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Mitä nyt oon muutaman vuoden tätä palstaa seurannu, ni ei oo kyllä täällä tähän asti menny kiistattomasti mikään ohi...

Vieras1
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

nomad kirjoitti:
vertanen kirjoitti:Mää en oikein ymmärrä, miksi Olympus ei ole tuonut EM1II:een oikeasti kunnon firmware-päivitystä? Sony näyttää julkaisevan A9:lle melkoisen paketin kuukauden päästä. Ja kesällä on tulossa mm. Animal EYE AF. Nämä kaikki tietty vain softaa, mutta aika vaikuttavan oloisia tuloksia tullut jo testeissä.

Olyn rauta ilmeisesti riittäisi vaikka mihin, mutta softapuolella taitaa olla osaamisvajetta?
Jospa E-M1 mk3 olisi kuitenkin tänä vuonna tulossa, eikä haluta mk2:n kannibalisoivan sen myyntiä?

Sonylta pitäisi vielä tämän aikana tulla A7000 joka asemoituu suoraan E-M1 sarjan kilpailijaksi. Epäilemättä siihen on sitten ladattu Sonyn uusin af-osaaminen, mikä rinnalla nämä Olympukset ovat hiukan masentavia. Olympuksen pitäisi kyllä nopeasti tehdä jotain softilleen. Olin odottanut, että E-M1X:n myötä nähtäisiin radikaaleja uutuuksia, mutta jotenkin toivottomalta tämä tuntuu. Kaikessa hiljaisuudessa myös Fuji on mennyt kiistattomasti ohi Olympuksesta.
...paitsi että Fuji pihtaa runkovakajan laittamista kaikkiin malleihin.
Vastaa Viestiin