Olympus E-M1X

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Uutta pukkaa vaikka edellistäkään mallia ei ole edes tulllut räplättyä. Tony Northrup jo ennusti mft-formaatin kuolemaa, joten kaipa tällä malllilla Olympus yrittää lyödä kampoihin täyskennoisten ja Fujin kroppikennojen suuntaan. https://www.43rumors.com/ft5-the-new-e- ... on-images/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Juu, oon ja mielenkiinnolla seurannu noita ulkomaan palstojen keskusteluja Olyn X:stä. Noiden huhujen lähde on joku simo; ite antaa ymmärtää, että hänellä on yhteyksiä ja tietoja, mutta huhuja kuitenkin toistaiseksi. Nyt kun on uusia peilittömiä julkaistu monelta suunnalta, on tietysti tarkoituksellista Olyltakin ruokkia huhujen levittäjiä, etteivät jo merkkiin hurahtaneet kääntyisi toisaalle, vaan malttaisivat odottaa hetken. Huhut vaan alkavat kasvaa siihen mittaan, että kun uutukainen vihdoin julkaistaan, se jääkin pettymykseksi, on odotusarvot kasvaneet mahdottomiksi.

Puolittain on Northup varmasti oikeassa; kait voi jo sanoa, että laakafilmi on kuollut, 6 x 6 filmikamerat ovat kuolleet, ja jopa kinokennoiset filmikamerat ovat kuolleet. Varmasti kuolevat laajassa kuluttajakäytössä kaikki formaatit, uudet valtaavat markkinat. Milloin se tapahtuu minkäkin kohdalla, jopa missä järjestyksessä, onkin jo toinen juttu. Minun kaapistani luulen - siis luulen, en vanno - m43 formaatin kuolevan siinä vaiheessa, kun perikunta jakaa jäämistöä kahteen läjään; ne mitkä viedään heti kaatopaikalle ja ne mitä ensin tarjotaan osto- ja myyntiliikkeeseeen...

Ja mitä tuohon äksään tulee, suurin toive tällä hetkellä itselläni on sen suhteen, että EM1 mkii hinta tippuisi edelleen että voisi päivittää... kun tuo uutukainen saattaa olla aika hintava markkinoille tullessaan?

Tuolla toisaalla on auennut oikein pandoran lipas kennokokoon liittyen; se ei enää vauhditusta kaipaa...
Mutta itse ymmärrän asian niin, että valovoima on objektiivikohtainen asia, se ei ole kennokokoasia. Jos kuvan valottaa samoilla arvoilla, tulos on valotuksen kannalta sama riippumatta kennokoosta. Syväterävyyden kannalta ei enää olekaan sama, mutta se on joskus eduksi pienemmälle kennolle , joskus isommalle. Kohina taas on enemmän pikselitiheydestä riippuvainen asia, ei kennokoosta. Ja koko ajan suuremmaksi tekijäksi muodostuu kuvan tietotekninen käsittely, siis jo kamerassa; sekä objektiivin että valotuksen ongelmia korjataan, milloin mitenkin hyvin onnistuen, jo ennenkuin kuvaa saa missään muodossa näkyville.

Yksinkertainen totuus kuitenkin on, että taululle voi piirtää liidulla, postimerkin piirtämiseen tarvitsee terävän kynän. Isompi kenno tekee terävämmän kuvan, jos muut muuttujat - objektiivin tarkkuus ja kennon tarkkuus ja tietotekninen korjailu - pysyvät vakioina. Kennon koko on sellainen asia, että on vain mietittävä, mitä on saatavilla, ja milloin on itselle riittävä laatutaso saavutettu. Eniten kuvan tekniseen laatuun minun kuvauksessani vaikuttaa automaattitarkennuksen toimivuus; huteja tulee silloin, kun tarkennus on pielessä, eikä niitä pysty käsittelyssä korjaamaan. AF:n toiminta taitaa olla kuitenkin enemmän kiinni valmistajan algoritmi-osaamisesta? Kuvan kokonaislaatuun taas vaikuttaa eniten se, että näkisi ennen kuvaamista, mitä siihen kuvaan haluaa, mitä sen kuvan haluaa kertovan ja kenelle, ja sen tiedon siirtäminen sommitteluun ja kuvan ottamisen ajankohtaan... ja ihan käytännön asiana, että osaisi edes murto-osaa kaluston tarjoamista mahdollisuuksista käyttää?

No nyt tää taas meni tälläseks; älkää lukeko, ettei mee aika hukkaan...

anteeks kaiken aikaa, JL Anttola
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Ihan hyvä "tiivistys". Eniten mietityttää Panasonicin tuleva täyskenno. Jos pana hylkää mft:n, on Olympus aika yksin ja riittävätkö rahkeet siinä tapauksessa. Itse olen miettinyt jo e-M1 mk2:n ostamista, mutta on niin paljon kysymyksiä auki, että täytyy katsoa ennen kuin runsasta tonnia runkoon uhraa. Tuosta kuvanlaadusta vielä, että jotenkin parempi värikylläisyys on Pentaxin kuvissa verrattuna e-m5:en - en tiedä onko kyse sitten valmistajan jpg-säädöistä vai kennokoosta.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Lainaus: "No nyt tää taas meni tälläseks; älkää lukeko, ettei mee aika hukkaan...

anteeks kaiken aikaa, JL Anttola" lainaus loppui

Ei menny aika yhtään hukkaan. Mukava lukea selvää tekstiäsi ja hiukan huumoria mukana :)
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Oletkos ruutu kokeillut mitä "vivid" tekee olympuksessa? (mulle ainakin on liian monta vaihtoehtoa jiipekiksi...)
Anttolalla taas mukava essee. Näistä umpitosikko satakuntalainenkin löytää joskus jotain hippuja jotka suupieliä nostavat. -Tehdäänkö semmoinen kieliposkella sopimus ettei mitään omituisia 3:2 kuvasuhteisia puolipanoraamakameroita osteskella ? Katotaan sitten fujin (4:3 muttei m) suuntaan jos hinku tulee isompaa kameraa. siinä on sekin (hyvä puoli ?) että vaatii pitkähkön trategian kun esittelee määrärahatoiveen paikalliselle hallitukselle.
Itse olensuunnitellut pitkäaikaisohjelmaa: rupean katselemaan uisteluvenemainoksia, käymään venenäyttelyissä, puhelemaan tuoreesta kotimaisesta punalihaisesta...
Parin vuoden jälkeen otan rinnalle fujin pohdittavaksi, josko se sittenkin olisi parempi ulkoiluttaja, vieläpä koko vuoden käyttökelpoinen, saastuttaakin vähemmän kuin venemoottori...
Ajatusta saa vapaasti jalostaa; itselle tai jollekin muulle hankintojen perusteluksi.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Olen testannut, mutta etenkin sisällä keinovalossa kuvatessa tulee Olympuksen rajat vastaan. Olisi kiinnostava testata E-M1 mk2:sta josko 20 mp:n kenno toisi jotakin lisää. Ehkäpä sitten ensi keväänä, kun uusi malli laskee edeltäjän hintoja...
Matero
Viestit: 117
Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Matero »

JL Anttola kirjoitti:Kuvan kokonaislaatuun taas vaikuttaa eniten se, että näkisi ennen kuvaamista, mitä siihen kuvaan haluaa, mitä sen kuvan haluaa kertovan ja kenelle, ja sen tiedon siirtäminen sommitteluun ja kuvan ottamisen ajankohtaan... ja ihan käytännön asiana, että osaisi edes murto-osaa kaluston tarjoamista mahdollisuuksista käyttää?

No nyt tää taas meni tälläseks; älkää lukeko, ettei mee aika hukkaan...

anteeks kaiken aikaa, JL Anttola
Tämä

Minulla ainakin kuvan laatuun vaikuttaa eniten kameran takapuolella tapahtuvat asiat. Kohteen ymmärtäminen, halu tuottaa mielenkiintoinen kuva ja kyky sommitella ja käyttää kulloistakin kalustoa rajaa hyviä kuvia paljon tehokkaammin kuin minkään nykykameran ominaisuudet. Toinen asia on sitten millaisilla kameroilla kuvaaminen tuntuu kivalta, niin että yleensä tulee kuvattua. Jos intoon tarvitaan aina uutta ja ’parempaa’, niin sitten sillai. Viime aikoina olen kääntynyt puritismin puolelle ja pyrin eroon liiasta tavarasta, mukaan lukien rakkaat kamerat. Vain paras, minulle, jää käyttöön. Muut muille innokkaille kuvaajille käyttöön, eikä pölyttymään minun kaappiin.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Matero kirjoitti:
Minulla ainakin kuvan laatuun vaikuttaa eniten kameran takapuolella tapahtuvat asiat. Kohteen ymmärtäminen, halu tuottaa mielenkiintoinen kuva ja kyky sommitella ja käyttää kulloistakin kalustoa rajaa hyviä kuvia paljon tehokkaammin kuin minkään nykykameran ominaisuudet. Toinen asia on sitten millaisilla kameroilla kuvaaminen tuntuu kivalta, niin että yleensä tulee kuvattua. Jos intoon tarvitaan aina uutta ja ’parempaa’, niin sitten sillai. Viime aikoina olen kääntynyt puritismin puolelle ja pyrin eroon liiasta tavarasta, mukaan lukien rakkaat kamerat. Vain paras, minulle, jää käyttöön. Muut muille innokkaille kuvaajille käyttöön, eikä pölyttymään minun kaappiin.
Enimmäkseen omat virheet ovat tarkennusvirheitä ja niistäkin osasta voi syyttä omaa huolimattomuutta ja osasta kameran kehnoa tarkennusta. Joten kun joskus hommaan uuden härvelin joko käytettynä tai uutena, niin tarkennussysteemin on oltava sillä tasolla, että tarkennuksen virheistä voi syyttää vaan itseään.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Maffer »

World's first hires handheld. Niinpä niin. Ensinnäkään handheld ja hires eivät kuulu samaan lauseeseen kun jalustaltakin pitää olla tarkkana. Ja toisekseen Phase One naputti 100MP jo pari vuotta sitten. Samaan tuuhiomarkkinointiin menee kuin minkä tahansa peilittömän maailman nopein AF -kampanjat.
JL Anttola

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Senverran tuohon veli Mafferin huomioon kantaa, että nuo Olympuksen X:stä kertovat viestit ovat kaikki jonkun tuulihatun kirjoittamia; haaveita, oletuksia, unennäköjä. Hyvinkin voip olla seassa itse pääkonnalta tarkoituksella vuodettuja juttuja, mutta yhdessäkään ei ole ainuttakaan virallista Olympuksen leimaa. Huhukampanjaa saattaa julkaisuissa alakynteen jäävä yritys tietoisesti ruokkia, estääkseen merkkifanien loikat muihin leireihin, mutta huhujen alkuperästä ei ole mitään näyttöjä; ei voi vielä sylttytehdasta syyttää, kun ei tiedä missä se sylttytehdas on!

Tuohon itse asiaan vielä sen verran, että mitä tarkoittaa HiRes? Ensin pitäisi määrittää se, ennenkuin voi sanoa, että tämä ei ole, tämä on. Jos se määrittely on ainoastaan veli Mafferin oma, koko mielipiteen arvo on vain veli Mafferin oma. Siinäkin tapauksessa, että olen samaa mieltä asiasta... Kirjoitin jo tuolla aiemmin, että kun huhumyllylle antaa tarpeeksi aikaa pyöriä, odotusarvot kentällä rakennetaan sellaisiksi, että kaikki tulevat pettymään.

Joka tapauksessa tietotekniikan mukanaolo valokuvan muodostuksessa on tullut jäädäkseen. Laakafilmille tai lasilevylle kuvaaminen on ehdottomasti aidompaa, mutta ei sekään absoluuttinen totuus ole. Ei ole olemassa absoluuttista rajaa sille, mikä on hyväksyttävää muokkaamista ja mikä ei. Toki jokainen voi itselleen asettaa sen rajan, mutta se raja ei valitettavasti sido muita.

Olenko nyt metsässä näiden ajatuksieni kanssa?

JL Anttola
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä pienemmät pikselit sen todennäköisempää on kuvan nitkahtaminen. Mikä tahansa digihärpäke on ollut sama tarina kun pikselitiheys kasvaa - ei auta kuin kaivaa jalusta esiin hyödyn saamiseksi. Monen kuvan yhdistämisellä saatava "hires" on vielä enemmän pilkun viilaamista. Siksi Pentaks-puolella pixelshiftinkään hyötyjä ei revikoissa näy kun homma hoidetaan vasurilla.
janne.
Viestit: 2458
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja janne. »

google sai vastaavan superresoluutiofunktion toimivaksi puhelimessa, eiköhän se onnistu lolympukseltakin
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 21617
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se ny ihan aukoton ole googlella mutta kelpaa snapseed draamakuvien materiaaliksi juuri.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Maffer kirjoitti:Mitä pienemmät pikselit sen todennäköisempää on kuvan nitkahtaminen. Mikä tahansa digihärpäke on ollut sama tarina kun pikselitiheys kasvaa - ei auta kuin kaivaa jalusta esiin hyödyn saamiseksi. Monen kuvan yhdistämisellä saatava "hires" on vielä enemmän pilkun viilaamista. Siksi Pentaks-puolella pixelshiftinkään hyötyjä ei revikoissa näy kun homma hoidetaan vasurilla.
Tämä on mielenkiintoinen asia, itse olen ottanut M1II rungolla käsivaralla useamman sekunnin skarppeja valotuksia niin laajakantti-kuin teleputkillakin.
Aivan ällistyttävä vakaajan toiminta, ”valovuoden” edellä minkään muun valmistajan vastaavia.

En siis puhu mistään minuuttien valotuksista enkä kuvien yhdistämisestä, mutta kyllä tuosta silti riittää hämmästeltäväksi, ihan käytännön tasolla. Pikseleitä kumminkin aika reilusti Ja kroppikerroin 2 joten pieniä on.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Jaa-a.
Kun olen monia kieliä ennenkin ja edelleen ollut osaamaton ja nyt en näköjään ymmärrä tätä nykyistä suomen kieltäkään enää edes täällä Olumppuksen sivuillakaan, tulee mieleen, mistähän löydän vanhan Ljubitel kakkosen käyttööni.

Siinä oli sentään selvät merkinnät, sai päättää itse, millä arvoilla otit ja kaupasta sai tilata taatusti oikean kokoiset, 6 x 6 sentin kuvat (paitsi jos isompaa kuvaa nähräsi itse jollakin Upa:lla). Molemmat nekin ovat kadonneet vähistä omaisuuksitani, ikäväkseni.

Ja illan tämän kohokohteeksi otetut Kuun Kuvat, jotka olen oikein Olumppuksellani hartaasti valmistellut ja suunnitellut, kehtasi mennä aivan p***seeksi.
Maailma on taas tehnyt väärin!! Se ja hallitus on pilannut minun ostamani hienon kroppikennoni !!

Joulupukki,, tuo minulle uusi Canon!!!!
;-)
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Älähän iikkoo nyt vallan masennu; ei se olympuksesi vika voi olla , kyllä neljänneskuu pitää mahtua neljännekseen ns täyskennosta... Tähtitornille matkalla kuu kyllä näkyi (siis eka rako pilvessä x viikkoon) muttei enää luukusta kurkkiessa. Syy pilvissä ?
Ps. anna pukille tarkempi tyyppimerkintä, eikös känönillä oo joku superriisuttu aloittelijamallikin?
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Monista lohdutavista sanoistasi, kiitokset, jopisola! Jo helpoitti!
Pelkäsin jo, että se oli vain Olumpukseni vika eikä minun, ;)
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Jotakin on Olympukselta tulossa, koska Olympuksen etukampanja jatkuu tammikuulle ja vanhat mallit yritetään lapioida pois alta ennnen kevätmalliston saapumista. Luultavasti firma sahaa oksansa poikki viimeistään uutuuden hinnoittelulla...
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Jos 3000 euroa pitää paikkansa, niin tervemenoa Olympus, koska päivitystie loksahti kiinni saman tien... https://www.43rumors.com/ft3-more-info- ... s-in-2019/" onclick="window.open(this.href);return false;
JL Anttola

Re: Olympus E-M1X

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Miulla on kaapissa EM1 ykkösversio ja EPL6. Elän kyllä varsin vahvassa uskossa (luulossa?), että kumpikaan rungoistani ei muutu huonommaksi vaikka tuon uuden eksän hinta olisi viisikin tonnia? Tuskin muuttuu paremmaksikaan, ei sen puoleen...

arveloo anttolan pappa
Vastaa Viestiin