Olympus OM-D E-M1 Mark II

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Quesst
Viestit: 6
Liittynyt: Marras 23, 2017 22 : 30

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Quesst »

Vieras1 kirjoitti:Monen kirjoittajan mielestä Nikon D500 on tämän hetken kunkku sellaiseen käyttöön. Runko on suunnillleen saman hintainen kuin EM1 mk2, eikä paljon suurempi. Groppirunko on sekin, mutta groppikerroin 1,5 (Olyn siis 2,0), eli samaan ulottuvuuteen tarvii enemmän millejä optiikkaan. Esim tuota Olyn 40-150 zoomia vastaava optiikka on vielä pitempi, painavampi ja kalliimpi.

Vieras1
Ja vielä tähän kommentoin, että en ollut aiemmin Olympukseen perehtynyt yhtään, mutta juuri tuon kevyemmän ja pienikokoisemman putken takia haluaisin sen. Tiedän, että esim. lomilla ja retkillä on kynnyskysymys raahata painavaa kalustoa, jos mukana on perhe ja lapset ja kaiken maailman eväitä ja oheiskannettavaa. Tosin lapset alkaa nyt olemaan jo sen verran isoja, ettei tarvitse niin paljoa kaikkea kantaa kuin pienten kanssa ja saa osan kantamuksista jo laitettua heillekin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Vieras1

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

"Jään miettimään ja pitää vielä tutkia, mitä eroa oli EM1:ssä ja EM1 II:ssa. Muutakin kuin hinta. Pärjääkö tuon EM1:sen kanssa jos haluaa kuvata käsivaralla?
Varmaan minä ne asetukset saisin opeteltua. Aika heprealta ne tuntuvat ja monet keskustelut täällä, mutta eiköhän ne ole opeteltavissa."

Tää nyt meinaa mennä kaksinpuheluks, mutta ehkä sekin on mukavampaa ko yksinpuhelu...

Noihin pohdiskeluihisi, jotka lainasin tuohon alkuun:

- en nyt sataprosenttisesti ole em1:n ja em1 ii:n eroista perillä, mutta minusta vakaajasysteemissä ei ole eroa, eli käsivarakuvaus pitäisi onnistua molemmilla samalla tavalla. Tuossa uudessa on sitten esimerkiksi se Pro Capture ja nopeampi sarjakuvaus, eli niillä esim. urheilukuvauksessa voisi osua jotain erinomaista useammin kohdalleen; tai toisaalta voisi olla kotona tietokoneen ääressä nykyisen 400 kuvan sijasta 4000 kuvaa ihmeteltävänä, valittavana ja työstettävänä...

- tuosta oppimisesta. Tämän luokan kamerat ovat niin monipuolisesti säädettävissä, että melkein väitän, ettei kukaan hallitse niitä täysin. Toisaalta riittää, kun miettii ne kuvaustilanteet, mitä itse harrastaa, ja etsii niihin toimivat kombinaatiot; aivan kaikkea ei tarvikaan tietää.

- muista kameramerkeistä Olympukseen siirtyneet - ammattilaisetkin - ovat hetken päästä antaneet periksi, ja palanneet entiseen merkkiinsä; ei tätä voi oppia, liian monimutkainen. Voi olla kuitenkin kysymys siitä, että on haluttu kerralla omaksua kaikki. Ihmisen oppimiskyky on rajallinen - nuorempienkin kuin minun - ja toistamalla asioita ne vähän kerrallaan muuttuvat yleissivistykseksi, vaikka ovat aluksi olleetkin hebreaa.

Olympuksen hyviä ominaisuuksia ovat minun mielestäni runkovakaaja, minun kätösilleni sopiva koko, erinomainen objektiivivalikoima, ja se super control panel, minkä kautta pääsee aika simppelisti kiinni säätöihin. Kun vielä muistaisi aina ensimmäiseksi katsoa tuosta SCP:stä, ettei edellisen session jäljiltä ole jäänyt joku asia omituiseen kohtaan... Tuo ongelma ratkeaisi myös niin, että laittaisi Mysettiin perusasetukset, mistä aina lähtisi liikkeelle; silloin ei olisi edellisen session jäljiltä vakaaja pois päältä, ISO jossain taivaassa tai jotain muuta yhtä typerää.

Vieras1
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Humminbird kirjoitti:
Älä missään tapauksessa osta E-M10-sarjan kameraa tuohon tarkoitukseen. Ergonomia surkea tuon ison zoomin kanssa eikä akku riitä. Vanha E-M1 ja akkukahva tai sitten E-M1mk2 ja akkukahva jos persaus kestää. Molemmat toimii tuossa kuvaamisessa hyvin. Osta käytettynä niin et ota pahasti takkiin vaikka et mieltyisi niihin. Itse olen Olympus-miehiä myös mutta se on sanottava että oppimiskäyrä on tosi jyrkkä. Jos ei ole paljoa kokemusta kameroista, niin sanoisin että varmempi valinta olisi Nikon D7200 + jokin sopiva zoomi siihen. Saat todennäköisesti helpommalla haluamiasi tuloksia.
Siis toimiiko E-m1:n trakennus riittävän hyvin esim. jalkapallopelien tarkennuksessa? Olen miettinyt joskus ostaa käytetyn rungon, mutta vähän arveluttaa E-M5:n kokemuksista "viisastuneena".
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Uutta ohjelmistopäivitystä, ja olisin kyllä uskaltanut jalkapalloa tarkennuksen puolesta kuvata jo ennen tätäkin päivitystä jossa on mm. jatkuvaa tarkennusta edelleen parannettu.


https://www.olympus.fi/site/fi/c/camera ... loads.html" onclick="window.open(this.href);return false;


P.S On muuten vallan huikea tämä vakaaja tässä, esim. Olympuksen 300mm 4 + 1.4 telejatkeella (kinovastaavuus 840mm) pystyy käsivaralta ottamaan täysin teräviä kuvia 1/5 sek. ajalla... Tästä on hyötyä esim. macroilussa johon tuo kombo myös hämmästyttävästi pystyy.
tinkinen
Viestit: 185
Liittynyt: Tammi 12, 2003 22 : 01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja tinkinen »

Huomasin saman vahingossa ja latasin sen samantien tänään... ikävänä puolena suurempi versiopäivitys taitaa nollata kameraan tehdyt säädöt (huomautti päivitystä tehtäessä) eli tuon jälkeen on valikkojumppaa tiedossa (ei auttanut MySets palautuskaan, mutta saattoi olla omaa kädettömyyttäni tuon kanssa).

Tuon E-M1 MkII rungon v2.0 firmiksen lisäksi sille 300/4.0 Pro telelle voi ladata 1.4 päivityksen, jossa luvataan jo ennestään hyvään vakaajaan toiminnan parannusta :-)
https://www.olympus.fi/site/fi/c/camera ... loads.html

Dpreview.com:n laajempi päivitysuutinen täällä:
https://www.dpreview.com/news/970215720 ... -and-pen-f
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Kun rungon päivittää, pitäisi ohjelman tallentaa automaattisesti asetukset ennen päivitystä, ja homman valmistuttua se noukkii ne takaisin kameraan. Näin minulla se ainakin on aina toiminut.
tinkinen
Viestit: 185
Liittynyt: Tammi 12, 2003 22 : 01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja tinkinen »

Joo kyllä se noin tekikin eli tallensi muistiin. Tuossa oli allekirjoittaneelta "väärä hälytys" ts. oli jäänyt tallentamatta kiintolevylle se viimeiseksi tehty EVF:n muutos (automaatti pois käytöstä, jolloin |O| nappula hoitaa näytönvaihdot). Nyt tuonne oli tullut jostain oletus (eli SuperMenu) takaisin päälle tuon painikkeen vaihtoehdoksi. Lisäksi ISO-Auto setup oli napannut 3200 ISO:n takaisin päälle ylärajaksi. Nollanneeko tuo päivitys kumminkin osan asetuksista... hmm?

Mukava runko kaiken kaikkiaan EOS 5D Mk3:n jälkeen ja nyt tuohon tuli nyt 2.0 päivityksessä paljon hyviä ominaisuuksia lisää. Sen sijaan rungon (insinöörien suunnittelema) valikkorakenne ei saa tältä suunnalta liikoja kehuja. Mokoma vaatii ihan liikaa pikkutarkkaa opiskelua, mutta toisaalta kaikki rungon asetukset saa sitten mieleisekseen. En siltikään voi sanoa, että olisin vieläkään ihan "sinut" tuon valikon kanssa... :-/
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Ei pitäisi mitään nollailla.

Eipä siellä asetuksissa paljoa tarvitse käydä kun kerran (uutena) käy kaikki läpi ja laittaa jutut mieleisekseen (tässä tietysti auttaa jos sattuu jo ennalta tietämään mitä haluaa) kun laite alkaa tulla käytössä tutuksi.
Itse en automaattisen ISO-nopeuden säädön ja haarukointien lisäksi juuri valikoissa käy, ja aika monipuolisesti kameraa kumminkin käytän. Sen super näyttö-nappulan kautta saa aika paljon yleisiä säätöjä tehtyä.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Tuota noin, tässä laitteessa on kaksi korttia ja jostakin muistelin, että tässä laitteessa saa valita, kumpaanko korttiin tallennetaan, orf/jpg. Olen aikani etsinyt Olyn ohjeita, mutta en tuollaista löytänyt. Sellaisen ohjeen löysin, missä saa tallentaa videokuvat toiseen korttiin.

Onkohan mahdollista tallentaa jpg:t toiseen korttiin ja ekaan raakakuvat?

Toinen kysymys, miten saan säästettyä virtaa, telkka on ollut vain menu-näytössä, mutta virtaa menee runsaahkosti.. Kokeilin kääntää telkkarin väärälle puolelle, musta ruutu, mutta kuitenkin tuntuu kovin äkkiä akku lopahtavan. Näyttö sammuu 30 sek ja kokonaan laite sammuu muistaakseni 5 min jälkeen.
plumpus
Viestit: 19
Liittynyt: Kesä 29, 2017 19 : 48

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja plumpus »

Itsekään en ymmärrä tätä.Hammasratasvalikoissa on erikseen kohta "korttipaikan asetukset" ,mutta sieltä voi säätää vain jotain.Nämä jpg ,RAW asetukset täytyykin sitten tehdä vihaamastani superkontrollipaneelista,sieltä vasemmasta alakulmasta.käyttöohjeessa neuvotaan sekavasti sivuilla 54,55. Northruppi säätää näitä videollaan kohdasta 6.30 lähtien.
https://youtu.be/MVsC5SHfu-I?t=388" onclick="window.open(this.href);return false;
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

plumpus kirjoitti:Itsekään en ymmärrä tätä.Hammasratasvalikoissa on erikseen kohta "korttipaikan asetukset" ,mutta sieltä voi säätää vain jotain.Nämä jpg ,RAW asetukset täytyykin sitten tehdä vihaamastani superkontrollipaneelista,sieltä vasemmasta alakulmasta.käyttöohjeessa neuvotaan sekavasti sivuilla 54,55. Northruppi säätää näitä videollaan kohdasta 6.30 lähtien.
https://youtu.be/MVsC5SHfu-I?t=388" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos, nyt ekaan menee rawit ja toiseen jpg-kuvat+vähät videopätkät. Pysyypähän paremmin järjestyksessä, minun mielestäni.

Tuo videolinkkisi auttoi, tuosta kohdasta käyttöohjeesta en tajunnut oikein mitään. Kai se on selvää nuoremmille ihmisille, mulle ei ;( . Edellinen Canonin (oikein pikku kirja) oli vielä ymmärrettävää, mutta siitä on kohta kymmenen vuotta, -kaikki vaan nettiin ja etc....
juhpu
Viestit: 11
Liittynyt: Joulu 10, 2015 15 : 28

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja juhpu »

Hei,
Olisin kysellyt teidän mielipidettä vaihtoon, nykyinen OM-D E-M5 Mark II vaihtaen OM-D E-M1 Mark II. Onkohan tuossa etuja niin paljon.

terv. jussi
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jo pelkästään kenno on vaihtunut järeämpään mistä saa jo kunnon edun.
Vieras1

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Yks kysymys mark kakkosen omistajille:

Oletanko oikein, että valitsinrullassa ei ole sitä SCN-kohtaa ollenkaan? On vain iAuto ja itse tehtävät paikat, siis tietysti P-S-A-M lisäksi?

Mark ykkösessä eli originaalissa on tuo SCN kiekossa, ja siellä valmisohjelmia erilaisiin käyttöihin. Aika moni noista "valmisohjelmista" on kohtuuvaivalla pyöriteltävissä muista valikoista, mutta mark ykkösessä on sellainen, minkä nimi on suomenkielisessä valikossa "tähtikirkasyö käsin" ja esimerkkikuvana pimeän ajan kaupunkikuva. Kamera toimii siinä asennossa niin, että takoo monta valotusta - kuten HDR - valotusajan kasvaessa koko ajan, tekee kuvaa jonkin aikaa ottamisen jälkeen, ja ulos tulee vain yksi kuva. Siinä ISO-arvo on joskus käsittämättömän korkea, ja kohina kuitenkin paljon paremmin hallinnassa kuin vastaavalla ISO-arvolla kertavalotuksella. Tuota toimintaa ei taida pystyä itse toteuttamaan, jos ei valmisohjelmaa ole?

Pimeän ajan kaupunkikävelyillä tuo on ainakin muutaman kerran tuottanut kuvia, joita ei ilman jalustaa minun ymmärrykseni mukaan oikein saa aikaiseksi. Tuonne kuvapalstalle joku aika sitten laitoin Tampereella kuvatun sarjan, missä myös yökuvia, kaikki huterasti seisovan ukon täysin käsivaralta kuvaamia, ja omasta mielestäni huojuntaan ja tutinaan ja kennokokoon nähden käsittämättömän hyviä...

Mielenkiinnosta vain kyselen, mark ykkösellä mennään toistaiseksi...

Vieras1
Jussi_K
Viestit: 200
Liittynyt: Tammi 02, 2015 19 : 20

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Jussi_K »

Nyt on tullut parisen viikkoa rämpyteltyä Olympusta. Olen aiemmin käyttänyt vain Canonia (5D IV yms.)

Muutamat plussat ja miinukset tähän

+Kameran yleinen laatu, rakenne on erittäin jämäkkä ja sopii hyvin isompaan kouraan.
+autofocus on hyvä, jos on hyvä valaistus.
+nappien customointi
+Koko

-autofocus sahaa jos valaistus ei ole optimaalinen. (ainakin 45mm ja 75mm f1.8)
-Ne syväteryyshommelit...
-Akun kesto on todella surkea. (En tiedä miten esim. Eos R:ssä vertautuuu?)

Yleisesti ottaen kamera on ollut todella positiivinen yllätys, tiesin että tietyissä asioissa joutuu tekemään kompromisseja "Kinariin" nähden. Isoin pettymys on tuo akun kesto ja autofocus "alkuilta-valossa"
Villaristi
Viestit: 258
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Jussi_K kirjoitti: Isoin pettymys on tuo akun kesto ja autofocus "alkuilta-valossa"
Laita minulle yv-viestinä s-postiosoitteesi, niin laitan sinulle kameran asetukset joilla ratkeaa sekä ns. Af- sekä akkuongelmasi. Kuvaan jatkuvasti ko. kameralla kahdella akulla (yksi rungossa ja toinen kahvassa) 5000-6000 otosta ilman pienintäkään virtaongelmaa. Ilmeisesti et ole löytänyt Eco-asetuksia, sillä tuo käyttöliittymä on hieman monimutkainen Canonin jälkeen?
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Vieras1

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Sikäli olen vieraissa, että minulla ei ole tämän topiikin mark kakkosta; vain mark ykkönen ja lisäksi pikkuinen epeli kutonen. Mutta sitä jaksan jatkuvasti ihmetellä, kun tovereilla on ongelmia Olympuksissaan akun keston kanssa. Minä joudun latamaan akut noin kerran kuukaudessa kumpaankin kameraan. Voi olla, että kuvaan vähemmän, mutta suurin valokuvaukseen liittyvä ongelma ei viittaa siihen. Esimerkiksi tänään käytiin kaupunkireissulla ihan vain ohimennen Naistingin tornilla, ja otin muuten vain kameran mukaan. Tuloksena 179 kuvaa, ja taas menee yksi ilta hukkaan niiden seulomiseen. Kuten jatkuvasti vähintään kaksi iltaa viikossa... mikähän olisi sellainen kamera, mihin joutuisi ostamaan 24 kuvan kortin, eikä sitä voisi käyttää uudelleen? Eikä kamera enää sinä päivänä käynnistyisi uudelleen, kun nuo 24 kuvaa on otettu. Tänäänkin, kun vaimo kävi kaupassa, sain jäädä autoon istumaan, ja katsoin pari kertaa läpi lauotut kuvat, ja poistin sellaiset, joista näki jo takatöllöstä, että tarkennus ei ole kohdallaan tai kuvaan on tullut jotain kovasti muuta kuin oli yritetty. Joita oli tällä kertaa tosin aika niukasti, tarkempi katselmus voi muuttaa kovasti tuomiota tietysti. Kuvista löytyi vesilintuja, mm. nokikana, ja puolensataa joutsenta. Akkukeston jujun luulen olevan siinä, että minun peukaloni napsauttaa kamerasta virrat pois päältä samalla kun se putoaa kuvausasennosta alas. Ja sama peukalo napsauttaa virrat päälle samalla kun nostan kameran silmille, ja kamera on silti nopeammin kuvausvalmis kuin minä.

Ymmärrän varmaan jotain totaalisesti väärin kokemattomuuttani?

Vieras1
AnHa
Viestit: 1769
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Vieras1 kirjoitti:Akkukeston jujun luulen olevan siinä, että minun peukaloni napsauttaa kamerasta virrat pois päältä samalla kun se putoaa kuvausasennosta alas. Ja sama peukalo napsauttaa virrat päälle samalla kun nostan kameran silmille, ja kamera on silti nopeammin kuvausvalmis kuin minä.

Ymmärrän varmaan jotain totaalisesti väärin kokemattomuuttani?
Testaa. Jätä kamera vuorokaudeksi valmiustilaan ja katso, miten paljon varaus tippuu. Esim. Nikonin peilijärkkäreissä tällaisina kevätpäivinä parvekkeella varaus laskee noin 1% vuorokaudessa.
Villaristi
Viestit: 258
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

AnHa kirjoitti:
Vieras1 kirjoitti:Akkukeston jujun luulen olevan siinä, että minun peukaloni napsauttaa kamerasta virrat pois päältä samalla kun se putoaa kuvausasennosta alas. Ja sama peukalo napsauttaa virrat päälle samalla kun nostan kameran silmille, ja kamera on silti nopeammin kuvausvalmis kuin minä.

Ymmärrän varmaan jotain totaalisesti väärin kokemattomuuttani?
Testaa. Jätä kamera vuorokaudeksi valmiustilaan ja katso, miten paljon varaus tippuu. Esim. Nikonin peilijärkkäreissä tällaisina kevätpäivinä parvekkeella varaus laskee noin 1% vuorokaudessa.
Samaa vauhtia putoaa Olyssakin kun asetukset ovat oikeat. Minulla sekä kojussa että maastossa kamerassa on virta koko päivän päällä ja nopea herääminen sekä lepotila käytössä. Ihmeitä tekee myös ECO-napin painaminen etsimen vierestä. Tiedän kaverin joka kuvasi vastaavalla kalustolla kuin minulla on alle 200 ruutua/akku ja oli jo vaihtamassa takaisin Canoniin, kunnes laitoin nuo omat asetukseni hänelle s-postissa, nyt on tyytyväinen kameraansa. PS. Timelapsilla ennätykseni on kahdella akulla yli 11000 kuvaa.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
Vieras1

Re: Olympus OM-D E-M1 Mark II

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Tuo AnHan esittämä testi on epäilemättä mielenkiintoinen. Kuitenkin omakotiasujana, yhdessä tasossa, minulla ei ole parveketta. Tämä seutu on varsin rauhallista, mutta en silti viitsi kameraa jättää vuorokaudeksi ulos; saattaa tarttua vaikka ohi kulkevan hirven sarviin hihnastaan... enkä muutenkaan oikein keksi, miksi se pitäisi jättää vuorokaudeksi virrat päälle?

Mitään syytä ei ole minulla epäillä noita Villaristin virransäästöasetuksia, hän on toisen tason kuvaaja ja kamerankäyttäjä kuin minä. Kysyisin kuitenkin häneltä tai yleensä tietävämmiltä, onko siitä jotain haittaa, jos kameran virrat katkaisee aina, kun se ei ole kuvanottoasemissa? Minulle Nikonin tai Canonin kuvaajien tarve pitää virtoja päällä parvekkeella, repussa, takakontissa ja kaapissa ei ole kovin relevantti tieto ainakaan toistaiseksi, luultavasti ei tulevaisuudessakaan. Ja jos joku on sisäistänyt oman kameransa käytön selkäytimen jatkeeseensa, eikä pysty oppimaan sammuttamista, sekään ei ole minulta pois, hän toimikoon tottumuksiensa mukaan. Kuten minäkin. Mutta jos joku oikeasti tietää minun tapani rasittavan tai särkevän jotain kamerastani ennen pitkää, siitä tiedosta olen kiitollinen. Sen tiedän, että yhtään kuvaa ei kameran käynnistymisen takia ole jäänyt ottamatta, kamera on aina vähintään yhtä nopea kuin minä.

Oikeastaan vain yhden kerran tuota nopeutta olen testannut; istuin kojussa eli olohuoneemme sohvan käsinojalla, kamera sylissä virrat pois päältä, ja katselin ulos lintulaudalle. Yhtäkkiä kaikki paikalla olleet tintit syöksyivät maksinopeudellaan ja kaikki samaan suuntaan. Vasen käsi nappasi virrat päälle ja lähti nostamaan kameraa ylös samalla hetkellä kun varpushaukka tupsahti omenapuun oksalle, ja oikea käsi meni paikkaansa niin, että sormi painoi liipaisinta, kamera oli vasta puolessa matkassa silmälle ja sen suunta oli yritys saada se haukkaa kohti. Ennenkuin etsin oli silmällä, lintu oli mennyt, mutta kameraan jäi kuva, josta puuttuu pyrstöstä pätkä. Kamera oli nopeampi tai vähintään yhtä nopea kuin minä.

Vieras1

Edit: Kaivoin arkistosta tuon puhutun otoksen:

Kuva
Vastaa Viestiin