Sony A7xxxx kustominapit ja pikavalikko

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Sony A7xxxx kustominapit ja pikavalikko

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tänne ajattelin josko keskusteltais mitä kokemuksia on mistäkin konffauksista.Saataisko me leivottua parhaat mahdolliset asetukset. En viitti tätä laittaa tonne megaketjuun ku sinne se hukkuis.

Tänään pitkään tuota pohdin ja aika lähelle pääsin. Siltikin tuntuu ettei toi ihan siinä. Nää siis 2. gen malleille. Tässä mun valinnat ja syyt niihin.

C1 AEL toggle
Saa kuvatessa lukittua valotuksen tosi nopsaan.

C2 Finder/monitor sel.
Tästä valinnasta en ihan saletti oo, mut huomasin et tästä ku ränklää ni se sensori ei ehkä enää niin herkkä oo.

C3 Eye AF
Tää tuntuu aika näppärältä paikalta tällä napille.

C4 ISO AUTO min. SS
Tätä kyl käytän silloin tällöin, joskin tän voi korvaa M tilalla aika usein. Vois ehkä olla pikamenussakin. Lisäksi ihmetyttää miks ei oo valittavissa oo näitä käyttökelpoisia 1/25, 1/50 ja 1/100 aikoja.

Center button Focus settings
Aika nappi valinta. Toimii sekä af että mf tilassa tarkennuspisteen siirtoon. Lisäksi tarkennustapaa voi valita tästä.

Vasen rulla drive mode
Tää nyt mulla aina ollu tossa ni ei osaa kyseenalaistaa tota. Eikä mun mielestä syytäkään.

Right button white balance
Sama homma kuin em.

Down button af/mf toggle
Tarkentelen paljon manuaalisesti ja tää nappi on mun mielestä näppärä olla suurennusnapin ja sen siirron lähellä.

AEL button focus mode
Ajattelin että tarkennukset olis näppärä olla tässä alla. Mut en oo ihan saletti. Tarvii tän kuitenkin nopsaan näppien ulottuville.

Af/mf button focus area
En ollu aikasemmasta saletti just tän takia. Toi focus settings mikä on keskinapin alla tekee tän plus voi vaihtaa tarkennuspisteen paikkaa. Vähän vois siis vielä hioa.

Focus hold
Tää nyt on itsestään selvä.


Pikavalikkoon sen sijaan laitoin:
Steadyshot
SteadyS focal Len
Audio rec level
Audio level display
Metering mode
Silent shooting
Aspect ratio
Quality
Image size
Picture profile
Zebra
Smile/face detect

Näissä mulla oli pointtina että voin nopsaan vaihtaa asetuksia välillä valokuvaus, video ja timelapse. Lisäksi ku diggaan noista mf-laseista ni saa noi vakaajasäädöt tehtyä. Vähän ärsyttää ku ei noita videoiden kokoja ja framerateja saa tohon pikavalikkoon.

Mutta näin täällä. Mites muualla ja miksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Sony A7xxxx kustominapit ja pikavalikko

Viesti Kirjoittaja kohan »

Lisätään tähän kuinka olen kameran näytön ja etsimen asettanut voidakseni tarkemmin arvioida valotuksen tavoitellen ETTR tyyliin.
Liittyy siis kameran asetuksiin ennen kuvaamista niin kuin kustompainikkeetkin.

Valkotasapainoksi UniWB
-otat siis kuvan runkotulpasta ja asetat siitä CustomWB

Picture Profile PP2
-Black Level= +15
-Gamma= Cine3
-Black Gamma= Range "Wide", Level "+7"
-Knee= Auto
-Color Mode= S-Gamut
-Saturation= -32
-Color Phase= 0
-Color Depth= kaikki 0
-Detail= Level "0", Adjust "Auto"

Zebra 100+

Näillä asetuksilla etsin on mustavalkoinen ja siitä pystyy arvioimaan hyvin zebrojen avulla valotuksen määrän max ennen värikanavien leikkautumista. Mv -kuva auttaa arvioimaan paremmin tarkennuksen säätöä jos on tarve.
fami
Viestit: 96
Liittynyt: Syys 30, 2016 20 : 37

Re: Sony A7xxxx kustominapit ja pikavalikko

Viesti Kirjoittaja fami »

kohan kirjoitti:Lisätään tähän kuinka olen kameran näytön ja etsimen asettanut voidakseni tarkemmin arvioida valotuksen tavoitellen ETTR tyyliin.
Liittyy siis kameran asetuksiin ennen kuvaamista niin kuin kustompainikkeetkin.

Valkotasapainoksi UniWB
-otat siis kuvan runkotulpasta ja asetat siitä CustomWB

Picture Profile PP2
-Black Level= +15
-Gamma= Cine3
-Black Gamma= Range "Wide", Level "+7"
-Knee= Auto
-Color Mode= S-Gamut
-Saturation= -32
-Color Phase= 0
-Color Depth= kaikki 0
-Detail= Level "0", Adjust "Auto"

Zebra 100+

Näillä asetuksilla etsin on mustavalkoinen ja siitä pystyy arvioimaan hyvin zebrojen avulla valotuksen määrän max ennen värikanavien leikkautumista. Mv -kuva auttaa arvioimaan paremmin tarkennuksen säätöä jos on tarve.
Kiitos tästä.
Testailin tänään noita asetuksia ja toimi todella hyvin :)
Ainoa minkä muutin omaan silmään osuvaksi oli Saruration= 0
Vastaa Viestiin