Nikon J1 ja V1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Osta parempi softa, osta lightroom.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Avokid kirjoitti:Osta parempi softa, osta lightroom.
On jo ja mulle liian vaikea käyttää + surkeat lasiprofiilit ja eräajot. :-) Toiseksi, olen oppinut DxO:n käyttöergonomian ja olen huono oppimaan enää uusia. No palautin nuo värit taas kameran omiin poistamalla ne keltaisen säädöt.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:
On jo ja mulle liian vaikea käyttää + surkeat lasiprofiilit ja eräajot. :-) Toiseksi, olen oppinut DxO:n käyttöergonomian ja olen huono oppimaan enää uusia. No palautin nuo värit taas kameran omiin poistamalla ne keltaisen säädöt.
Entä jpg?
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

PZD megazoomi jonkinlaisessa alennuksessa
https://www.topshot.fi/product/6158/nik ... objektiivi
Pentaxilla saa kuvia
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

nomad kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
Entä jpg?
Niin mitä Jpeg:istä? No, jos kuvaamista Jpeg:illä tarkoitat, niin se vasta osaamista vaatiikin, kun vaikkapa nuo esimerkkikuvat tulisi saada kerralla valmiiksi. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Reijol

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Minustakin nuo määvaan kuvat kohisee pahasti. Ihan samaa tekevät useasti omat yritykset rawilla kuvatessa, omiani yritän kehitellä NikonCapturella. Sitten taas Avokidin kuvat ei kohise, eikä omatkaan jpeginä kuvatessa. Itse olen kyllä aivan surkea aloittelijaräpeltäjä rawin suhteen, jotain tutoriaaleja on katseltu mutta omakohtaisia oivalluksia on huolestuttavan vähän. Tai sitten se johtuu asuinpaikasta, minulla ei ole Tervaan kuin reilut parikymmentä kilometriä linnuntietä.
-Reijo-
määvaan

Reijol kirjoitti:Minustakin nuo määvaan kuvat kohisee pahasti. Ihan samaa tekevät useasti omat yritykset rawilla kuvatessa, omiani yritän kehitellä NikonCapturella. Sitten taas Avokidin kuvat ei kohise, eikä omatkaan jpeginä kuvatessa. Itse olen kyllä aivan surkea aloittelijaräpeltäjä rawin suhteen, jotain tutoriaaleja on katseltu mutta omakohtaisia oivalluksia on huolestuttavan vähän. Tai sitten se johtuu asuinpaikasta, minulla ei ole Tervaan kuin reilut parikymmentä kilometriä linnuntietä.
Katsoitko muuten miten tummasta kuvasta lähdettiin varjoja nostelemaan? Tuo varjojen nosto nostaa lopullista ISO:a aikalailla tappiin kun on noin musta lähtökuva.
Reijol

Juu, kyllä katsoin ja pilvet näyttävätkin paremmilta. Mutta jotain karheutta noissa silti on liikaa. Omat kuvat ovat joskus vielä pahempia varsinkin kun kuvassa on vihreitä lehtipuita, joskus taas tulee ihan kelpo jälkeä. Valotus on useimmiten automaatilla mutta olen kyllä kokeillut kaikilla modeilla. Mutta tosiaan jpegit tulee ihan hyvin, kamera vaan osaa paremmin kuin minä.
-Reijo-
määvaan

Reijol kirjoitti:Juu, kyllä katsoin ja pilvet näyttävätkin paremmilta. Mutta jotain karheutta noissa silti on liikaa. Omat kuvat ovat joskus vielä pahempia varsinkin kun kuvassa on vihreitä lehtipuita, joskus taas tulee ihan kelpo jälkeä. Valotus on useimmiten automaatilla mutta olen kyllä kokeillut kaikilla modeilla. Mutta tosiaan jpegit tulee ihan hyvin, kamera vaan osaa paremmin kuin minä.
Meinaatko että tuollaiseen vastavaloon tuo V1:n osaa optimoida dynamiikan heti nappiin Jpeg:illä? Harmi etten ehtinyt kokeilemaan ja tuo tilanne vaatii kyllä taas metsästystä. Itse en kyllä ole Jpeg:illä kuvaillut vuosiin ellei nyt tuota Sony A580:n kameran omaa HDR-mode kokeilua lasketa mukaan.
Reijol

Ei jpeg toki noin kovaa kontrastia hanskaa mutta noissa omissa kauniin kelin runsasvaloisissa maisemakuvissa jpegillä tulee parempaa jälkeä kuin rawilla saan aikaan. Rutiinin ja harjoittelun puutetta.
-Reijo-
määvaan

Reijol kirjoitti:Ei jpeg toki noin kovaa kontrastia hanskaa mutta noissa omissa kauniin kelin runsasvaloisissa maisemakuvissa jpegillä tulee parempaa jälkeä kuin rawilla saan aikaan. Rutiinin ja harjoittelun puutetta.
No onkos tuossa V1:en ISO 400 kuvassa mielestäsi liikaa kohinaa?

Kuva

DxOMark'in mukaan Nikon V1:n hyväksyttävän ISO:n yläraja kohinalle on 346, mutta haittaako jos on jonkin verran yli? Se on tietenkin muunnettu RAW:sta Jpeg:ksi ja sen saa klikkaamalla täyteen resoon.
Reijol

No eipä ole, sorsat ovat ihan puhtoisia. Minäkin saan joskus aivan kelvollista jälkeä, sitten joskus taas en, enkä ole keksinyt mitään järjellistä loogista syytä tähän.

Itse asiassa kun katselen noita kuviasi työmaan monitorilta ne näyttävät paljon paremmilta, täytyy näköjään tsekata ensi töikseni kotiruudun säädöt ettei joku ole taas törkännyt automaattiasetuksia päälle.
-Reijo-
alspe

Mä voin kans laittaa illalla yhden kuvan jossa on (mun mielestä) kohinaa (kevyen varjojen noston jälkeen) ja kuva on ISO 100 sekä valotettukin muistaakseni aika oikein (kirkkaan suhteen).
Pentaxilla saa kuvia
Avokid

Mä voin laittaa teille D800n iso 100 kuvan joka kohisee. Oikeesti..
Reijol

No juu, joku (tm) oli vaihtanut monitorin johonkin elokuvamoodiin jossa värikylläisyydet ja kontrastit oli melkein tapissa. Ei ihme että kohisi. Nyt näyttää omat ja vieraat jo paljon säädyllisemmiltä. Mutta silti jotkut omat otokset on aika rakeisia matalillakin herkkyyksillä?
-Reijo-
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Noniin. Nyt on reissu ohi ja muutama sata laakia kuvattuna V1:llä.

Siis onhan tuota mukavampi kanniskella kun seiskasatkua. Nokalla oli useimmiten 10/2.8 ja se on kyllä varsin asiallinen objektiivi. Valovoimaa saisi kyllä olla enemmän, koska V1 ei kestä herkkyyden nostoa juuri lainkaan. Mukana oli myös 18.5/1.8, mutta oma "yleiskäyttö" on nykyisin urautunut 28-35 kinomillin kieppeille. Eli joku 10/2 tai 13/2 olisi erittäin kova sana.

Tuo käyttöliittymä hiertää aivan pirusti. Lähinnä herkkyysasetukset. Olen kitissyt osan näistä samoista hommista aiemmin, mutta laitetaan taas :)
1. Herkkyys on todella ärsyttävä kaivaa aina sieltä menun takaa. Miksei se voi olla vaikka siinä F-napissa?
2. Auto-ISO:n toimintaa ei voi säätää suljinnopeuden osalta. Olisin halunnut lukita suljinajan johonkin 1/250 kieppeille, mutta tuo tarjoaa noita aikoja jotenkin ihan ihmeellisesti tuolle laajikselle. Jos valoa on vähän, niin suljinaika on jossain 1/20 kieppeillä ja isommalla valomäärällä kamera pyrkii pitämään sen jossain 1/60 tietämillä.
3. M-moodin, auto-ISO:n ja valotuksensäädön yhteispeli ei toimi. Jos valkkaan aukon ja suljinajan, niin herkkyys valitaan aina niin, että kuva valottuu ns. oikein. Tummempia(vaaleampia) kohteita kuvatessa olisi välillä tarvetta valottaa mittarin lukeman ali(yli) herkkyyttä säätelemällä.
4. En ole oikein tottunut tähän sähköetsimen virransäästömeininkiin. Peilietsimellä kun kuvaa niin kameralla voi ampua heti ilman mitään kikkailuja. V1 pitää aina herätellä hiukan ennen kuvaamista ja mahdollisesti odottaa että kuva siirtyy takatelkkarilta etsimeen ennen kuvan ottamista. Tai sitten en vaan osaa :)

En kyllä tiedä mitä tämän kanssa tekisi. Pieni paino on todella kiva asia, mutta toisaalta kuvauksen sujuvuus kärsii ikävästi :I
Avokid

En nyt omista vielä V2sta, mutta pari kyssäriä/vastausta.
1. Tämä onnistuu V2ssa paljon paremmin
2. Mikset kuvannut s-moodilla? Ymmärrän kyllä, että haluaisit saman toiminnallisuuden kuin Nikonin järkkäreissä.
3. En ole varma muuttuuko tämä toiminta V2ssa. Veikkaisin, että sen pikavalikon kautta saattaisi olla helpommin mahdollista.
4. Tämä on ärsyttävä ominaisuus, mutta varmimmin toimii kun oppii koko ajan laittamaan kameran pois päältä ja päälle kun tarvii ja virransäästö pois päältä. En tiedä onko V2ssa muuttunut.
alspe

VilleK:n kanssa samoilla ajatuksilla.

Laajiksen suljinaika automaatilla 1/20s on kyllä käsittämätön. Eihän sillä ole yksikään ihminen skarppi ja enemmän tällainen kamera on käytössä tilanne kuvissa kuin vaikka maisemissa joten sekään ei ole hyvä perustelu.

Iso saisi olla pikavalintana, mutta onneksi on 100-800 vaihtoehto.

Kameran koko on IMO vähän kohlo pikkukameraksi toisaalta. Akkukesto toki on hyvä. Kamera saisi olla painoonsa nähden pikkaisen isompi. Mitenhän v1 , 10, 18,5 setti vertautuisi esim Canon G1x:ään? Joka olisi melko samankokoinen.

Etsin ja kameran heräämisessä tuntuu olevan vähän ongelmaa välillä. Molemmat on pimeitä hetken toisinaan.
Pentaxilla saa kuvia
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Avokid kirjoitti:2. Mikset kuvannut s-moodilla?
Tähän on kaksi syytä:

1. Halusin pitää aukon kiinteänä f/5.6, koska silloin kuvanlaatu on kokemusteni mukaan tapissa.
2. Pidin kameraa käsitarkennusmoodissa ja hyperfokaalisesti tarkennettuna. Käyttämällä f/5.6 aukkoa sain kaiken teräväksi noin metristä eteenpäin. Tein näin koska halusin maksimoida kuvausnopeuden.

Mutta näinhän se taitaa olla, että näitä pikkukameroita on kiva kanniskella ja kuvaaminen on vähän tuskaista. Isoilla rungoilla vastaavasti kantaminen on työlästä mutta kuvaus on hauskempaa. Riippuu ihan sitten reissusta, että kumpi kannattaa ottaa mukaan.
Avokid

No pikkukameroilla kuvaaminen pitää sopeuttaa kameran mukaan.
Kyllä mullakin on tänään ollut aika tuskaa opetella D5100n käyttöä. Joka kameran kohdalla pitää löytää se paras tapa kuvata joilla kiertää kameran heikot kohdat.
Vastaa Viestiin