Fujifilm FinePix X100

Casio-digit, Fuji-digit (ei-järjestelmädigejä)
WunFatHun
Viestit: 577
Liittynyt: Joulu 27, 2009 17 : 36

Viesti Kirjoittaja WunFatHun »

suntio kirjoitti:Fuji Finepix X100 digikamera on täyttänyt ne odotukset, joita sille asetin.
Minä tajusin nyt vasta kun olin puolivahingossa kameran ostanut että optisessa etsimessa ei olekaan parallaksi korjattu. Siihen tottuu kyllä, mutta pieni pettymys se oli kuitenkin. Muuten olen ollut tyytyväinen. Kuvanlaatu on todella hyvä "pokkariksi". Ai niin. Kantohihnasta en tykkää. Pitää hommata joku rannelenkki.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Milläs sen korjaisikaan? Se pitäisi korjata jollekin etäisyydelle, ja muilla se olisi kuitenkin pielessä. Sinä pitäisi ola mekaaninen vivusto, joka kääntäisi etsintä etäisyyden mukana. Ja mielelää oikein. Ehkei tuo Fuji kuitenkaan ihan niin kallis ole. Mekaniikka on nykyään hunajahintaista.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
WunFatHun
Viestit: 577
Liittynyt: Joulu 27, 2009 17 : 36

Viesti Kirjoittaja WunFatHun »

OskuK kirjoitti:Sinä pitäisi ola mekaaninen vivusto, joka kääntäisi etsintä etäisyyden mukana.
Riittäisi jos se projisoitu freimi liikkuisi. On se kuitenkin vain etsin eikä mittaetsin.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

WunFatHun kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Sinä pitäisi ola mekaaninen vivusto, joka kääntäisi etsintä etäisyyden mukana.
Riittäisi jos se projisoitu freimi liikkuisi. On se kuitenkin vain etsin eikä mittaetsin.
Totta -mikäs sitä projisoitua freimiä liikuttaisi? Mekaniikka, tosin pienenpi ja ehkä vielä vaikeammin kalibroitava?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Heh, nykysuomella joutuu selittämään tätä kameraa. Siinä kun on "kiinteä linssi", eli
a)et saa objektiivia irti
b) et pysty zoomaamaan sitä.
Jos siinä olisi zoomi, olisi se silti kiinteä linssi, ja jos tuon nykyisen saisi vaihdettua, olisi se silti kiinteä linssi.
Helppoa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
haba98
Viestit: 52
Liittynyt: Heinä 24, 2003 13 : 10

Viesti Kirjoittaja haba98 »

Hei!

Reilun viikon olen X100:n omistanut. Kyllä on mainio laite.
Täällä joitakin kuviani. http://www.flickr.com/search/?q=X100&w= ... %40N06&z=e

t: Harri
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kameralehdessä on tuosta "testi" ja perässä kiinnostavampi käyttäjäkokemus. Minulle uutena tietona tuli, ettei nopeat aja ole käytössä täydellä aukolla.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mtala
Viestit: 680
Liittynyt: Maalis 27, 2003 16 : 33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mtala »

OskuK kirjoitti:Kameralehdessä on tuosta "testi" ja perässä kiinnostavampi käyttäjäkokemus. Minulle uutena tietona tuli, ettei nopeat aja ole käytössä täydellä aukolla.
Vilkaisin parin liikkeen antamia teknisiä tietoja, ja niissä valotusajoiksi todettiin "30 - 1/4000 sekuntia". Tämä ilmaisu on kyllä harhaanjohtava. Käyttöohjeen antaman tiedon mukaan lyhimmäksi valotusajaksi pitäisi ilmoittaa 1/1000 sekuntia ja todeta lisätietona, että aukolla 4 ja pienemmillä on käytössä myös aika 1/2000 s ja aukolla 8 ja pienemmillä aika 1/4000 s.

Mtala
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

mtala kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Kameralehdessä on tuosta "testi" ja perässä kiinnostavampi käyttäjäkokemus. Minulle uutena tietona tuli, ettei nopeat aja ole käytössä täydellä aukolla.
Vilkaisin parin liikkeen antamia teknisiä tietoja, ja niissä valotusajoiksi todettiin "30 - 1/4000 sekuntia". Tämä ilmaisu on kyllä harhaanjohtava. Käyttöohjeen antaman tiedon mukaan lyhimmäksi valotusajaksi pitäisi ilmoittaa 1/1000 sekuntia ja todeta lisätietona, että aukolla 4 ja pienemmillä on käytössä myös aika 1/2000 s ja aukolla 8 ja pienemmillä aika 1/4000 s.
Kauppiaita ei pidä syyllistää - he vain toistavat valmistajan / maahantuojan antamia tietoja, eivätkä tietenkään lue käyttöohjetta. Tuotteen mainossivustokin kertoo epämääräisesti:

Shutter speed (with mechanical shutter):
(P mode) 1/4 sec. to 1/4000* sec.,
(All other modes) 30 sec. to 1/4000* sec.
Bulb (max. 60min.)
*1/4000sec at F8 or smaller aperture

http://www.finepix-x100.com/en/x100/tec ... cification
Matti Vuori
WunFatHun
Viestit: 577
Liittynyt: Joulu 27, 2009 17 : 36

Viesti Kirjoittaja WunFatHun »

f2 keskussuljinobjektiivi ja 1/4000sec olisikin ollut melkoinen maailmanennätys.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

WunFatHun kirjoitti:f2 keskussuljinobjektiivi ja 1/4000sec olisikin ollut melkoinen maailmanennätys.
Ninpä. Tuossahan ei ole keskussuljinta. Tai no, jutut on siihen suuntaan, kuten suljinajoissakin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mtala
Viestit: 680
Liittynyt: Maalis 27, 2003 16 : 33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mtala »

OskuK kirjoitti:
WunFatHun kirjoitti:f2 keskussuljinobjektiivi ja 1/4000sec olisikin ollut melkoinen maailmanennätys.
Ninpä. Tuossahan ei ole keskussuljinta. Tai no, jutut on siihen suuntaan, kuten suljinajoissakin.
Miksiköhän tuota objektiivissa himmentimen edessä olevaa nelilehtistä mekaanista suljinta pitäisi kutsua?
"The 4-blade shutter achieves a maximum shutter speed of 1/4000s. Because the X100 uses a lens shutter system, the camera is capable of high-speed flash synchronisation." (http://www.finepix-x100.com/en/story/)

Tämän tarkempaa kuvausta en ole siitä löytänyt.

Mtala
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mtala kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
WunFatHun kirjoitti:f2 keskussuljinobjektiivi ja 1/4000sec olisikin ollut melkoinen maailmanennätys.
Ninpä. Tuossahan ei ole keskussuljinta. Tai no, jutut on siihen suuntaan, kuten suljinajoissakin.
Miksiköhän tuota objektiivissa himmentimen edessä olevaa nelilehtistä mekaanista suljinta pitäisi kutsua?
"The 4-blade shutter achieves a maximum shutter speed of 1/4000s. Because the X100 uses a lens shutter system, the camera is capable of high-speed flash synchronisation." (http://www.finepix-x100.com/en/story/)

Tämän tarkempaa kuvausta en ole siitä löytänyt.

Mtala
Tuossa kuva:

http://www.finepix-x100.com/sites/all/m ... lens-5.jpg

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
suntio
Viestit: 353
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 44
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suntio »

Markus Hautaniemi
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tuolta halvalla, rohkea rotan syö?

http://www.nettimarkkina.com/finepix-x100-katso/908674

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jhalmu
Viestit: 213
Liittynyt: Loka 14, 2007 1 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jhalmu »

Tuota kautta oon löytänyt noi lisäosat halvemmalla. Ja kaikenlaista sälää sitä nyt onkin posti väärällän tulossa:

http://www.x100enthusiasts.com/

Mutta juu. Aluksi olin aika epäileväinen tuon suhteen, mutta kun oon liian lihava ja laiska kantamaan järkkäriä mukana, niin olihan tuo hankittava. Ja se on oikein kiva.

Tosin täytyy totutella siihen kun silmä on enemmän tottunut liian pieneen etsimeen ja tyylin croppi-50mm/croppi70-200mm näköalaan. Ja eihän tuolla saa nopeasti otettua kuvia, kun sitä jää sihtailemaan elektoroonisen horisontinsuorruttimen kanssa että on siis horisontti suorassa.

Mutta jou, on se katukamera joo.
suntio
Viestit: 353
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 44
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suntio »

European Advanced Compact Camera 2011-2012 - Fujifilm FinePix X100
http://www.eisa.eu/awards/3/photo.html
http://www.eisa.eu/award/34/european-ad ... -2012.html
Markus Hautaniemi
antti.h
Viestit: 597
Liittynyt: Syys 24, 2009 22 : 54

Viesti Kirjoittaja antti.h »

Minua on Fujissa kiehtonut yksinkertaisuus (yksi polttoväli, hyvälaatuinen objektiivi), design, koko, kontrollit, ja optinen (hybridi)etsin. Kuvasin viime vuonna jonkin aikaa Yashica GSN 35-mittaetsinkameralla, ja ajattelin, että tämä Fuji voisi olla jotain sinne päin, ainakin enemmän kuin mikään muu digikamera (pl. Leicat), toki eri polttovälillä ja croppikennolla. Ajattelin, että vaihtaisin koko kamerakalustoni X100:n, että sen jälkeen voisi kameraa kantaa mukana helposti, eikä tarvitsisi miettiä, että mitä mukaan ottaa, kun vaihtoehtoja ei ole..

Noh, tänään jo melkein hairahduin, X100:a kun pyörii käytettynä mukavasti. Sitten luin kuitenkin (dpreview:stä) uudelle X100-käyttäjälle suunnattuja vinkkejä, joissa ohjeistettiin ottamaan monta kuvaa yhdestä kohteesta, jotta ainakin kerran osuisi tarkennus kohdalleen. Aiemmin taas luin, että optista etsintä käytettäessä valitettavan usein huomaa tarkennuksen menneen metsään, ja täten EVF olisi suositeltavampi. Onko siis niin, että AF ei pelaa kovin hyvin X100:ssa?
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

antti.h kirjoitti:Minua on Fujissa kiehtonut yksinkertaisuus (yksi polttoväli, hyvälaatuinen objektiivi), design, koko, kontrollit, ja optinen (hybridi)etsin. Kuvasin viime vuonna jonkin aikaa Yashica GSN 35-mittaetsinkameralla, ja ajattelin, että tämä Fuji voisi olla jotain sinne päin, ainakin enemmän kuin mikään muu digikamera (pl. Leicat), toki eri polttovälillä ja croppikennolla. Ajattelin, että vaihtaisin koko kamerakalustoni X100:n, että sen jälkeen voisi kameraa kantaa mukana helposti, eikä tarvitsisi miettiä, että mitä mukaan ottaa, kun vaihtoehtoja ei ole..

Noh, tänään jo melkein hairahduin, X100:a kun pyörii käytettynä mukavasti. Sitten luin kuitenkin (dpreview:stä) uudelle X100-käyttäjälle suunnattuja vinkkejä, joissa ohjeistettiin ottamaan monta kuvaa yhdestä kohteesta, jotta ainakin kerran osuisi tarkennus kohdalleen. Aiemmin taas luin, että optista etsintä käytettäessä valitettavan usein huomaa tarkennuksen menneen metsään, ja täten EVF olisi suositeltavampi. Onko siis niin, että AF ei pelaa kovin hyvin X100:ssa?
Kallishan se on, mutta kun älyät kennon "sielun elämän", niin homma menee kuin minulla, eipä ole muuta käytetty kuin tuota (X100) "telekuvausten" rinnalla!
helumiah
Viestit: 352
Liittynyt: Maalis 13, 2003 14 : 45
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja helumiah »

antti.h kirjoitti:Minua on Fujissa kiehtonut yksinkertaisuus (yksi polttoväli, hyvälaatuinen objektiivi), design, koko, kontrollit, ja optinen (hybridi)etsin. Kuvasin viime vuonna jonkin aikaa Yashica GSN 35-mittaetsinkameralla, ja ajattelin, että tämä Fuji voisi olla jotain sinne päin, ainakin enemmän kuin mikään muu digikamera (pl. Leicat), toki eri polttovälillä ja croppikennolla. Ajattelin, että vaihtaisin koko kamerakalustoni X100:n, että sen jälkeen voisi kameraa kantaa mukana helposti, eikä tarvitsisi miettiä, että mitä mukaan ottaa, kun vaihtoehtoja ei ole..

Noh, tänään jo melkein hairahduin, X100:a kun pyörii käytettynä mukavasti. Sitten luin kuitenkin (dpreview:stä) uudelle X100-käyttäjälle suunnattuja vinkkejä, joissa ohjeistettiin ottamaan monta kuvaa yhdestä kohteesta, jotta ainakin kerran osuisi tarkennus kohdalleen. Aiemmin taas luin, että optista etsintä käytettäessä valitettavan usein huomaa tarkennuksen menneen metsään, ja täten EVF olisi suositeltavampi. Onko siis niin, että AF ei pelaa kovin hyvin X100:ssa?
Sen jälkeen kun päivitin 1.1 firmwareen olen ottanut reilu 2000 kuvaa, eikä yhdessäkään ole tarkennus epäonnistunut kameran takia. Tämän vannon ja vakuutan. Vanhemmassa versiossa 1.0:ssa huteja tuli silloin tällöin. Voihan näissä olla yksilöerojakin, mutta minä en ymmärrä sitä, miksi jotkut morkkaa tuota tarkennusta.
Vastaa Viestiin