Negatiivien skannaus, Epson vai Plustek?

Printterit, skannerit, online-tulostukset
Jaakkoko1
Viestit: 1
Liittynyt: Huhti 01, 2020 10 : 51

Negatiivien skannaus, Epson vai Plustek?

Viesti Kirjoittaja Jaakkoko1 »

Minulla löytyy omia 90-luvun negoja jopa muutama tuhat. Kaikkia en skannaa, mutta joitain olisi mukava saada sähköisesti jaettavaksi ja ruudulla katseltaviksi. Jos hommaa laajentaa, niin isältäni löytyy perhedioja 70-90 luvuilta muistaakseni pari-kolmekymmentä laatikollista, niitä joissa on kahdessa rivissä kehystetyt diat. Alkuinvestointi saisi olla 300-400 € ja katsoo sitten miten edistyy, eli älkää suositelko kalliita vehkeitä, ja myös järkkärillä kuvaamisen ketjut olen lukenut. Pikaisella selaamisella olen katsonut joko Epson V600 tai Plustek 135. Erityyppiset laitteet, mutta jos on kokemusta jommasta kummasta vastaavanlaisessa käytössä, niin kiinnostaisi kuulla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JL Anttola

Re: Negatiivien skannaus, Epson vai Plustek?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

En ossaa vastata, mutta Peter Forsgård flogissaan - siis uusimmassaan - käsittelee kysymystä, en tiedä onko siinä mitään sinulle uutta antia? Vähän yli kymmenen minuuttia, kieli valitettavasti helsssingissä puhuttua enklantia, ei suomea, mikä ois ainakin miulle helpompi. Asia on vähän ollu itellä tapetilla, mutta ei oo vielä ryhtymiseksi asti... miulla tosin aika vähän ja negoja kaikki. Hinnan puoleen vois vaikka teettää varmaan, mutta pitäs jonkunlainen vehes olla millä kattos läpi, kun saattaa aika paljon olla seassa sellasta, mitä ei kannata kannata.

Kun oot ratkasun tehny ja kuviakin tehny, niin kerro kokemuksia jos vaan jaksat ja ehit kirjoittaa, uskosin kiinnostavan muitakin kuin minua!

Jaakko
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Negatiivien skannaus, Epson vai Plustek?

Viesti Kirjoittaja Pan »

Mieti työnkulut ennen hankintaa ja tsekkaa laitteiden/ohjelmistojen nopeudet.

Kun dioja on n. 2500-3000 ja yhden dian digitointi skannerilla vie pari minuuttia + pidikkeeseen lataaminen, niin 2*40 dian lootan skannaukseen menee liki 80 tuntia tai enemmän. Siis silloin dioja ei putsata. Eli ne skannattavat diat pitää katsoa ensin projektorilla ja siinä yhteydessä merkata ne skannattavaksi halutut. Toki ne voi kuvata siitä projisoinnistakin hakemistoksi, josta valitaan se pieni määrä kunnolla skannattavaksi. Itse tein 13000 dian digihakemiston kameralla suoraan projektorin kuvaportista kuvaamalla (reilu minuutti/40-kuvan kampa)

Värinegojen läpikäynti liuskoista on aika työlästä. Skannaamalla ne pienellä resroluutiolla homma sujuu nopeammin, Ja niista sitten voi valita ne täydellä resoluutiolla skannattavat.

Mulla on värinegoja aika vähän (2-3000) ja niistäkin suurimmasta osasto on kehityyksen yhteydessä saatu "pinnakkais"arkki. Ne harvat valitut negat olen digitoinut kameralla opaalilasin päällä. Mustavalkoisista mulla on jokaisesta negakansion lehdestä pinnakkaiset. Paitsi viimeisimmistä, jotka on digitoitu pian kehityksen jälkeen. Mutta niitä on vähän.
jalok
Viestit: 7
Liittynyt: Elo 08, 2005 14 : 51

Re: Negatiivien skannaus, Epson vai Plustek?

Viesti Kirjoittaja jalok »

Ostin tammikuussa Epson V600, jolla olen skannannut 70-80-luvun dioja. Voin sanoa, että tämä ei ole hätäisen harrastus, 3-4 min/kuva. Skannausohjelmana käytän Silverfastia joka siivoaa pikku roskat aika kivasti, toki jälkisiivoustakin tarvitaan. Skannausjälki on minusta ihan kiitettävää. Epsonilla voi tietenkin skannata myös valmiita kuviakin.

Olen kokeillut myös Peterin esittelemää menetelmää yhdistelmällä Olympus 60mm macro/Soligor dia duplicator putki josta on poistettu linssi (voisin myydä sen sopii suoraan olyn 60mm nokkaan). Ihan hyvää jälkeä tulee tälläkin menetelmällä, mutta pikku roskat joita aina jää filmin pintaa joutuu jälkikäsittelyssä prikkaamaan kaikki manuaalisti. Ei tämäkään tapa järin nopea ole.
jkari
Viestit: 159
Liittynyt: Syys 09, 2004 21 : 59
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivien skannaus, Epson vai Plustek?

Viesti Kirjoittaja jkari »

Näyttää pikaisella tarkastuksella molemmissa voivan skannata 4 diaa kerralla kehikossa, mutta Epsonissa 2 negaliuskaa kun PLustekissa 1 liuska kerrallaan. Työnkulun kannalta on tehokkaampaa hankkia useampi (väh. 2) kehikkoa, jolloin toiseen voi vaihtaa uudet diat/negat kun toisella skannataan. En muista tukeeko Silverfast batch-moodia eli kaikkien kuvien skannausta yhdellä asetuksella, ilmainen Vuescan ainakin sen osaa.
Juha Kari
Vantaa
Finland
Vastaa Viestiin