D7000 ja backfocus

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
M1z3
Viestit: 627
Liittynyt: Marras 15, 2006 14 : 14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M1z3 »

Itselläni tuli juuri kamera JAS-Tekniikan huollosta ja pikaisesti tarkasteltuna pitäs tulla skarppeja kuvia ja tarkennus on siellä missä pitääkin, myös puhdistuksesta plussaa kun tahtoi Thaimaan reissulla vähä likaantua kaikinpuolin.
Noh muuten huolto taisi olla ok, mutta kun menin laittamaan mukaan 50mm 1.8D:n niin jas-tekniikalla päätettiin laskuttaa siitä, että se säädetään optimaalisesti kameraan ja tämäkin taisi olla hienosäädöllä tehty. melkein objektiivin hinnan verran tuli maksamaan ja sain asiasta vasta tietää kun lasku oli edessä. Pittää vissii jokainen printti lukea ennenkuin mitään ylimääräistä laittaa mukaan.. Oisin sen kyllä voinut itsekkin hienosäädöllä tehdä...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
snocross
Viestit: 264
Liittynyt: Loka 27, 2006 2 : 23

Viesti Kirjoittaja snocross »

Tervehdys M1z3,

Paljonko Jas otti tuosta linssin säädöstä rungon kanssa?
M1z3
Viestit: 627
Liittynyt: Marras 15, 2006 14 : 14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M1z3 »

snocross kirjoitti:Tervehdys M1z3,

Paljonko Jas otti tuosta linssin säädöstä rungon kanssa?
tais olla jotai 65e. aika kova hinta kun tekevät hienosäädön ja ottaen huomioon linssin hinnan(100e uutena) jos enään sitäkään. Vähä jäi pa**a maku suuhun toiminnasta, mut en kai lukenu jassin sivuja tarpeeksi
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Susi mikä susi, minun kappaleeni. Ottaa aivoon ja rankasti.

Samoja kokemuksia kuin muillakin. Testikuvia (n. 1500 kpl) olen ottanut sisällä ja ulkona, 18-105mm ja 35mm f/1.8 linsseillä, taatusti monella tapaa ja "oikein" (AF-S, yksi piste, riittävän lyhyt suljinaika ja riittävän pieni aukko).

Raivostuttavinta tässä on se, että tarkennus ei mene pieleen mitenkään säännönmukaisesti. Silloinhan voisi säätää linssit (tai kameran) ja sillä selvä. Mikään säätö ei kuitenkaan auta, kun tarkennus vaihtelee. Täysin tarkan kuvan saaminen on kuitenkin arpapeliä ja se arpa sattuu harvoin voittamaan.

Välillä luulin onnistuneeni säädöillä: kittilinssi -5 ja 35mm -15. Mutta ei kuitenkaan, koska tarkennus (tai tarkennukse toimimattomuus) ei toimi loogisesti vaan vaihtelee.

Nyt olen lukenut paljon mm. Flickr'in D7000 -palstoilta samantyyppisiä kokemuksia ja todellakin ottaa aivoon, etten lukenut niitä tarkkaan läpi, vaan katsoin vain kuvia. Pahinta on nimittäin se, että moni on laittanut kameran huoltoon, se on tullut takaisin "korjattuna tai säädettynä" eikä edelleenkään toimi. Eräs kuvaaja oli saanut toimivan laitteen takaisin kolmannella kerralla, kun oli soitellut Nikonille ja polkenut riittävästi jalkaa. Toinen kuvaaja tyytyi kahteen kertaan, tilanne parani hieman muttei kokonaan ja elää nyt kameran ehdoilla.

Muutama huomio: jos kohde on hyvin lähellä ja täyttää koko tarkennusalueen (se neliö + ympyrä), onnistuu tarkennus hieman paremmin, joskus jopa oikein. Jos kuva- ja tarkennusalueella on eri etäisyyksiä, pieleen menee lähes varmasti.

Olen kuvannut yli 20 vuotta ja osaan käyttää kameraa. Tällaisia ongelmia ei ole koskaan ollut. Olen todella pettynyt. Ja lukemani perusteella olen ihan varma, että tuossa on tyyppivika. Minusta Nikonin pitäisi tunnustaa asia, ja antaa suosiolla vaihdossa tilalle uusi, varmasti toimiva laite, niitä kuitenkin enemmistö lienee. Ja tietysti parantaa laadunvalvontaansa.

Kamera on ollut minulla alle 14 päivää, mutta testikuvia siis otettu reilusti (koska ensin ajattelin, etten osaa, olen hullu, pitää vaan säätää...). Myyjä (Topshot) sanoo, että koska kamera on otettu käyttöön eli sillä on kuvattu, ei sillä olisi enää palautusoikeutta, vaikka se olisikin ostettu verkkokaupasta (jossa 14 pv palautusoikeun vain on, ei kivijalkakaupasta ostettuna). Ja Suomen lain mukaan myyjällä on oikeus korjauttaa virheellinen tuote, eli kehottavat vain lähettämään JASille.

Olen tämä kanssa testaillut ja tuhlannut aikaa ja hermoja jo päiviä. Mitä jos minullekin käy kuten useimmille maailmalla, että kamera tulee takaisin huollosta edelleen sutena? Haluan kuvata laatukameralla enkä tehdä jatkuvia focustestejä ja kiroilla. Jos olisin varma, että kamera tulee takaisin priimana, niin mikäs siinä. Mutta jos ei tulekaan? Pahimmassa tapauksessa minua vielä laskutetaan jostain.

Topshot lupasi "vaihdossa" 1000€ (vaihto tai rahat tilille). Maksoin siitä viikko sitten 1199€ (kitti). Eli 200€ haihtuu taivaan tuuliin siksi, että luotin Nikoniin ja siihen, että josko kameran vasta tultua markkinoille olisikin ongelmia ollut, niin se olisi jo tässä vaiheessa korjattu!?

Harkitsen vakavasti D7000:n palauttamista tonnilla, tappiolla, ja ostavani (uuden tai käytetyn) D700:n tilalle. Tuskin D700 huonompi vaihtoehto on?
systa
Viestit: 25
Liittynyt: Marras 21, 2003 23 : 37

Viesti Kirjoittaja systa »

Paljon on tosiaan foorumeilla noista. Itsellä on ollut sellainen tuntuma, että aina joskus on sekoillut. Tänään tein testejä ja tosiaan peräkkäisten kuvien fokus-taso heitteli melkoisen paljon.

Nyt vihdoin päivitin sen firniksen (mulla oli tosi vanha). Päivityksen jälkeisissä testeissä fokus osui koko ajan paikalleen. Mutta en osaa sanoa oliko kyseessä sattuma, uuden firmiksen tuoma korjaus vai mikä?

Noita juttuja liettuani tuli mieleen sellainen "kolmen pennin teoria": voisi olla mahdollista että peili ei joka kerta laskeudu ihan samaan asentoon?
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Minulla on uudessa kamerassani viimeisimmät firmikset ja silti mättää. Luulen, että sinulla on hetken "plasebovaikutus", niin minullakin ajoittain tuli erinäisten AF Fine Tuning ja Reset-toimenpiteiden jälkeen... :(. Mutta toivotaan tietysti parasta.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

greenlife kirjoitti:Minulla on uudessa kamerassani viimeisimmät firmikset ja silti mättää. Luulen, että sinulla on hetken "plasebovaikutus", niin minullakin ajoittain tuli erinäisten AF Fine Tuning ja Reset-toimenpiteiden jälkeen... :(. Mutta toivotaan tietysti parasta.
Millä asetuksilla kuvailet? Laitatko jotain esimerkkejä?
Mikä kamera sinulla on aikaisemmin ollut?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Moi, arvasin, että tähän tullaan ;). En tuhlaa tuohon vialliseen laitteeseen enää hetkeäkään, 1700 testikuvaa kaikilla mahdollisilla asetuksilla ja tavoilla saa riittää. Minun ei tarvitse todistaa kenellekään, että osaan todeta, että tarkennus ei osu. Kuvaan AF-S, single point keskellä (kokeiltu myös muita tarkennuspisteitä kuin keskimmäinen), riittävän lyhyt suljinaikaa (jopa 1/1000s), riittävän pieni aukko (esim. f7).

Kameroita on ollut lähtien 30 v. sitten filmijärkkäri, Canon EOS 400D, pokkareita, nyt PEN E-PL3 ja tämä D7000. Olen tehnyt pimiössä kuvia, kehittänyt itse mv-filmejä ym. Ei yhden pisteen tarkennus mitään rakettitiedettä ole. Enkä sekoita sitä, onko kuva "pehmeä" vai väärin tarkentunut. Pehmeää kuvaa voi terävöittämällä säätää, kamerassa (JPG, minä kuvaan RAW'ta) tai jälkikäsittelyssä Lightroomissa, jota käytän. Mutta jos tarkennus on päin persettä, se on päin persettä. Sitä ei mikään pelasta.

Valitettavasti näitä viallisia kappaleita vain on, vieläkin, mikä on valitettavaa niin ostajalle kuin Nikonille. En vain saata ymmärtää, miten noin arvostettu brändi antaa asiaintilan jatkua, kun ongelmista on selvästikin tiedetty jo heti kameran julkaisun jälkeen. Voi kunpa asuisi jenkeissä, joissa kameralla on täysi palautusoikeus 30 päivän sisällä, kuvattu tai ei.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

greenlife kirjoitti: Voi kunpa asuisi jenkeissä, joissa kameralla on täysi palautusoikeus 30 päivän sisällä, kuvattu tai ei.
Onneksi on takuuhuolto :)
--------
Aves!
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Sakke_K kirjoitti:
greenlife kirjoitti: Voi kunpa asuisi jenkeissä, joissa kameralla on täysi palautusoikeus 30 päivän sisällä, kuvattu tai ei.
Onneksi on takuuhuolto :)
Ei se mitää takaa. Niin Suomessa kuin jenkeissäkin kamera on palannut usein takaisin "säädettynä" tai "korjattuna" ja mättää edelleen. Sehän tässä pahinta onkin. Näin on tapahtunut jopa useita kertoja, ja usein kolme kertaa "huollettu" kamera jää viallisena omistajalle, kun omistaja hyytyy tuossa rumbassa. Jos olisi 99% selvää, että takuuhuolto korjaisi tilanteen, en vauhkoaisi täällä tai muuallakaan. Asiahan olisi silloin todella helppo, eikä siitä numeroa kannattaisi nostaa, kalibroidaanhan tms. järkkäreitä aika useinkin ymmärtääkseni. Tämä sen sijaan on vakava tyyppivika.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

greenlife kirjoitti:Moi, arvasin, että tähän tullaan ;). En tuhlaa tuohon vialliseen laitteeseen enää hetkeäkään, 1700 testikuvaa kaikilla mahdollisilla asetuksilla ja tavoilla saa riittää. Minun ei tarvitse todistaa kenellekään, että osaan todeta, että tarkennus ei osu. Kuvaan AF-S, single point keskellä (kokeiltu myös muita tarkennuspisteitä kuin keskimmäinen), riittävän lyhyt suljinaikaa (jopa 1/1000s), riittävän pieni aukko (esim. f7).
Juu, kyllä tuli selväksi, että et apua kaipaa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

greenlife kirjoitti:Jos olisi 99% selvää, että takuuhuolto korjaisi tilanteen, en vauhkoaisi täällä tai muuallakaan.
Tyyppivika nyt pitäisi olla nimenomaan helppo fiksata? En ihan ymmärrä logiikkaasi... onko sinulla jotain faktaa kuinka paljon sitten jää korjaamatta, vai onko se korjaamatta jäänyt 0,5% vain se kaikkein äänekkäin porukka :)
--------
Aves!
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Avokid kirjoitti:
greenlife kirjoitti:Moi, arvasin, että tähän tullaan ;). En tuhlaa tuohon vialliseen laitteeseen enää hetkeäkään, 1700 testikuvaa kaikilla mahdollisilla asetuksilla ja tavoilla saa riittää. Minun ei tarvitse todistaa kenellekään, että osaan todeta, että tarkennus ei osu. Kuvaan AF-S, single point keskellä (kokeiltu myös muita tarkennuspisteitä kuin keskimmäinen), riittävän lyhyt suljinaikaa (jopa 1/1000s), riittävän pieni aukko (esim. f7).
Juu, kyllä tuli selväksi, että et apua kaipaa.
Anteeksi... Hermo kireällä, muutamasta muustakin syystä. Kiitos avuntarjouksesta, ei ollut tarkoitus olla töykeä.
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Sakke_K kirjoitti:
greenlife kirjoitti:Jos olisi 99% selvää, että takuuhuolto korjaisi tilanteen, en vauhkoaisi täällä tai muuallakaan.
Tyyppivika nyt pitäisi olla nimenomaan helppo fiksata? En ihan ymmärrä logiikkaasi... onko sinulla jotain faktaa kuinka paljon sitten jää korjaamatta, vai onko se korjaamatta jäänyt 0,5% vain se kaikkein äänekkäin porukka :)
Tällä hetkellä ei ole kuin laajahko mututuntuma (siis lukenyt kymmeniä viestejä että näin käynyt, eikä sellaisia minusta pitäisi noin paljon olla, ei kai kaikki ne käyttäjät voi olla tumpeloita itse, vaikka osa taatusti on), että pelottavan usein tulee takaisin muka korjattuna mutta ei kuitenkaan ole korjaantunut. Yritän paraikaa kerätä vähän tilastoa ja tietoa korjaamatta jäämisistä ja korjatuista, palaan asiaan kun dataa alkaa kertyä.

Ja älkää ymmärtäkö väärin, en ole Nikonia vastaan mitenkään, olen vain helvetin köyhä ja kauhistuttaa, että laitoin 1200€ (ehjänä ilmeisen hyvään) kameraan, joka ei toimi eikä ehkä tule toimimaan koskaan. Jos pahin skenaario siis tapahtuu. Toivottavasti ei.
liyg
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 08, 2008 12 : 24

Viesti Kirjoittaja liyg »

greenlife kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:
greenlife kirjoitti:Jos olisi 99% selvää, että takuuhuolto korjaisi tilanteen, en vauhkoaisi täällä tai muuallakaan.
Tyyppivika nyt pitäisi olla nimenomaan helppo fiksata? En ihan ymmärrä logiikkaasi... onko sinulla jotain faktaa kuinka paljon sitten jää korjaamatta, vai onko se korjaamatta jäänyt 0,5% vain se kaikkein äänekkäin porukka :)
Tällä hetkellä ei ole kuin laajahko mututuntuma (siis lukenyt kymmeniä viestejä että näin käynyt, eikä sellaisia minusta pitäisi noin paljon olla, ei kai kaikki ne käyttäjät voi olla tumpeloita itse, vaikka osa taatusti on), että pelottavan usein tulee takaisin muka korjattuna mutta ei kuitenkaan ole korjaantunut. Yritän paraikaa kerätä vähän tilastoa ja tietoa korjaamatta jäämisistä ja korjatuista, palaan asiaan kun dataa alkaa kertyä.

Ja älkää ymmärtäkö väärin, en ole Nikonia vastaan mitenkään, olen vain helvetin köyhä ja kauhistuttaa, että laitoin 1200€ (ehjänä ilmeisen hyvään) kameraan, joka ei toimi eikä ehkä tule toimimaan koskaan. Jos pahin skenaario siis tapahtuu. Toivottavasti ei.
Jos 1200 euron kamerassa on käyttäjästä johtumaton vika, on myyjän ilmanmuuta yksiselitteisesti toimitettava kamera huoltoon, ja jos huolto ei vikaa pysty korjaamaan niin se ei mitenkään poista myyjän velvollisuutta hoitaa ostajalle virheetön tuote. Olkoon se sitten vaikka kokonaan uusi kamera viallisen tilalle.
Taikasana näissä tilanteissa on yleensä myyjälle asiallisen pontevasti sanottu "kuluttaja-asiamies" sekä "virhevastuu"... Aivan turha edes keskustella myyjän kanssa mistään 1000 euron hyvityksestä. Se on joko toimiva kamera tai kaupan purku ja koko kauppasumman palautus ostajalle...
TomSal
Viestit: 83
Liittynyt: Loka 15, 2010 14 : 42

Fokuksen testaus

Viesti Kirjoittaja TomSal »

Olen ostamassa käytettyä d7000:sta. Onko jotain nopeaa konstia millä voisi tarkastaa backfocus-asian ostotilanteessa?
greenlife
Viestit: 64
Liittynyt: Kesä 09, 2012 15 : 05

Viesti Kirjoittaja greenlife »

En keksi muuta tapaa kuin ottaa omalle muistikortille monentyyppisiä kuvia ja viedä ne koneelle tsekattavaksi ennen ostoa. Tai sitten ostaa laite, joka on testattu JAS-tekniikalla ja toimivaksi todettu, ja jossa on vähintään esim. 2kk takuu. Tosin eihän sekään 100% takaa että ongelmia ei ole.

D7000:n fokusongelmat ovat helvetillisiä, koska ne vaihtelevat ihan kohteesta, etäisyydestä, mitä tarkennusalueella on (kohde kokonaan vai osin) riippuen. MItään säännönmukaisuutta ei ole, ja sen vuoksi esim. fine tuning ei auta. Välillä luulee, että asia kunnossa, mutta ei sittenkään. Siinä lähtee järki...
Matti_JH
Viestit: 12073
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Itsellä on vissiin käynyt säkä, 2v sitten ostettu eikä ongelmia. Säädöt joita on tarvinnut tehdä ovat linjassa D300 sääntöjen kanssa.
Tutulla myös seiskatonni eikä hälläkään ongelmia.

Sen olen huomannut, että ainakin hämärässä optiikalla on väliä. Esimerkiksi 85mm 1,8g ei toiminut tämän kanssa kovin hyvin, kun taas mm. Sigman 50 1,4 ja Nikkorin 70-200 vr1 pelaavat oikein mallikkaasti.
Juppe_85
Viestit: 538
Liittynyt: Joulu 29, 2009 14 : 54

Viesti Kirjoittaja Juppe_85 »

Hel_NiS kirjoitti:Itsellä on vissiin käynyt säkä, 2v sitten ostettu eikä ongelmia. Säädöt joita on tarvinnut tehdä ovat linjassa D300 sääntöjen kanssa.
Tutulla myös seiskatonni eikä hälläkään ongelmia.

Sen olen huomannut, että ainakin hämärässä optiikalla on väliä. Esimerkiksi 85mm 1,8g ei toiminut tämän kanssa kovin hyvin, kun taas mm. Sigman 50 1,4 ja Nikkorin 70-200 vr1 pelaavat oikein mallikkaasti.
Oma vaihtui kivijalassa täyskennoon. Muuten olis varmaan vieläkin mutta surullisen kuuluisa backfocus teki temput. Sohi siinä Sigman 50 1.4:lla täydellä aukolla kun tarkentelee mihin sattuu. Aikani jaksoin tuskailla aiheen kanssa, mutta kun eräällä kuvaus keikalla ei kymmenen kuvan jälkeen saanut oikeaa kohtaa tarkaksi keskipisteellä tarkennettaessa rupesi riittämään. Lyhyen Canon hairahduksen jälkeen, [provo] parasta mitä saa [/provo] eli Nikonia kuitenkin edelleen kassissa.
mixout
Viestit: 266
Liittynyt: Kesä 15, 2009 15 : 14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja mixout »

Oma D7000 kävi huollossa backfocuksen takia. Mitään systemaattista ongelmaa ei ole backfocuksen kanssa tämän jälkeen ollut, mutta silloin tällöin joissain tilanteissa autofocus arpoo kummallisesti. Tyyliin 30 sekunnin sisällä otetut kuvat samasta paikalla olevasta kohteesta, esim pitkä vertikaalinen muoto (olosuhteet ja asetukset samat) sisältää monia eri tarkennuksia. Eikä tosiaan voi johtua kontrastierojen tms vaihtelusta. Joskus kun huomaa ensimmäisen kuvan menneen pieleen ja yrittää tarkennella niin ihan kuin menisi tuon backfocuksen puolelle. Ainakin manuaalitarkentaminen on minulla lisääntynyt, silloin kun haluan olla aivan varma onnistumisesta.
Vastaa Viestiin