Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
temama
Viestit: 10016
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja temama »

jaava kirjoitti: Loka 16, 2021 12 : 23
temama kirjoitti: Loka 16, 2021 10 : 49 Vaikea sanoa mitään proffan profetioista, mutta eikö nää verkkouutiset yms. ole aikamoista roskamediaa?
https://www.verkkouutiset.fi on ollut roskamediaa aikoinaan, mutta onhan siellä nykyään aivan kunnollistakin aineistoa. Tilannehan on sama joka aviisissa - lukijalta edellytetään medianlukutaitoa.
sepä se just on, kun näitä kaikenmaailman sivustoja on joka lähtöön. ns. 'roskamediatkin' julkaisee tasaisesti todenmukaisia artikkeleita ja siinä ohessa myös täyttä tuubaa. Yritä siinä sitten herätellä luottamusta, kun nykypäivän ihmisen polla on muutenkin tarpeeksi pyörällä informaatiosta - ja valeuutisista.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja jaava »

temama kirjoitti: Loka 16, 2021 12 : 30
jaava kirjoitti: Loka 16, 2021 12 : 23
temama kirjoitti: Loka 16, 2021 10 : 49 Vaikea sanoa mitään proffan profetioista, mutta eikö nää verkkouutiset yms. ole aikamoista roskamediaa?
https://www.verkkouutiset.fi on ollut roskamediaa aikoinaan, mutta onhan siellä nykyään aivan kunnollistakin aineistoa. Tilannehan on sama joka aviisissa - lukijalta edellytetään medianlukutaitoa.
sepä se just on, kun näitä kaikenmaailman sivustoja on joka lähtöön. ns. 'roskamediatkin' julkaisee tasaisesti todenmukaisia artikkeleita ja siinä ohessa myös täyttä tuubaa. Yritä siinä sitten herätellä luottamusta, kun nykypäivän ihmisen polla on muutenkin tarpeeksi pyörällä informaatiosta - ja valeuutisista.
Mulla on huono tapa korjailla kirjoituksiani ensimmäisen julkaisun jälkeen, ja niin kävi nytkin:) (teen kirjoitusvirheitä, ilmaisen huonosti, lauseet ei ole kieliopin mukaisia ollenkaan ja asiaa jää puuttumaan tai on mielestäni virheellistä).

Kyllä osalla medioista on selkeästi olemassa pyrkimys objektiivisuuteen (mitä se ikinä tarkoittaakaan), mutta sitten on näitä, jotka enemmän tai vähemmän naamioidusti toteuttaa jotain muuta agendaa. Siinä tarvitaan vaihtoehtoista totuuttaa 100% tai yleensä kuitenkin vain osaksi, jotta vastaanottajan luottamus ei kärsi. Näin tämä on ollut "aina", mutta sosiaalisen median myötä se on saanut aivan uusia mittasuhteita.
Ongelma ei ole typerät ja tietämättömät ihmiset pelkästään ... vaihtoehtoiseen totuuteen uppoaa myös jotkin sivistyneet, älykkäät ja tietoa paljon omaksuneet ihmiset, joihin moni luottaa. Se on iso ongelma, joka on myös esiintynyt "aina".
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

jaava kirjoitti: Loka 16, 2021 12 : 56
Kyllä osalla medioista on selkeästi olemassa pyrkimys objektiivisuuteen (mitä se ikinä tarkoittaakaan), mutta sitten on näitä, jotka enemmän tai vähemmän naamioidusti toteuttaa jotain muuta agendaa. Siinä tarvitaan vaihtoehtoista totuuttaa 100% tai yleensä kuitenkin vain osaksi, jotta vastaanottajan luottamus ei kärsi. Näin tämä on ollut "aina", mutta sosiaalisen median myötä se on saanut aivan uusia mittasuhteita.
Ongelma ei ole typerät ja tietämättömät ihmiset pelkästään ... vaihtoehtoiseen totuuteen uppoaa myös jotkin sivistyneet, älykkäät ja tietoa paljon omaksuneet ihmiset, joihin moni luottaa. Se on iso ongelma, joka on myös esiintynyt "aina".
Entäpä jos ongelma onkin se, et ihmiset ihan yleisesti ovat ylikiinnostuneita uutisista ja kuluttavat aivan liikaa aikaa niihin - siis surffaavat sitä mitä lehdet tänään kirjoittavat - ainakin se jo itessään tarjoaa hyvän mahdollisuuden vaikuttaa, joka on valtaa ja valtaa on vaikea vastustaa. Lehdet saattavat pyrkiä totuuteen, mut heidän täytyy palvella myös omistajia - ja omistajilla on hippasen nopeatemposempi ja markkinahenkisempi maailmankäsitys. Ja konfliktit - siis asiat, jotka repivät lukijat kahteen leiriin ovat paljon tehokkaampi tapa pitää yllä lukijakuntaa kuin leppoisat uutiset - se on ilmoja pidellyt - mitäs teillä syödään tänään?

Tiede ja varsinkin oikea tieto on muutenkin hidasta - aivan liian hidasta. Se lienee yksi koronan suuria opetuksia. Lehdet ja lukijat haluavat vastauksia nopeammin ja eksaktimmin kuin mitä tiede pystyy tarjoamaan - salaliitot antavat vastauksen heti, mut niin antavat poliitikotkin - populistiset varsinkin ja nykyään liki kaikki ovat populisteja. Eduskunnasta puuttuu ehkä nappi, eikä sellanen savolainen "suattaapi olla tai olla olematta" taida olla kovin menestyksellinen strategia äänten kalastukseen. Mä en siis ihan jaa ajatusta, et joillakin olis agenda ja toisilla ei - jotkut agendat on toki huomattavasti selkeämpiä, mut osittain median subjektiivisuuden pelko johti nykyisen tilanteeseen, koska lopulta subjektiivista on vain olla sanomatta yhtikäs mitään (fair and balanced - ei varsinkaan toimi). Veikkaus on, et uutisointi tulee yhä enempi muuttumaan kantaa ottavaksi ja agendat vain lisääntyvät, koska "oikea" mielipide myy paremmin (se on peliteoreettisesti parempi strategia).

Itse koronan ongelmista esim. tieteeseen ja tieteen uskottavuuteen liittyen ao. kirjoitus on aika hyvin ytimessä. Kuinka sanoa "en tiedä" ja kuinka saada lehtien lukijat hyväksymään se. Tai siis yhteiskunta ihan yleisesti - suurin osa asioista menee kuitenkin siihen kategoriaan.
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... 1633689381

En tiedä mikä on se kuuluisa iso ongelma - siis ihan oikeasti ja tutkitusti (mun veikkaus on valta ja eriarvoisuus - tai ihmisen halu jakaantua leireihin - toiset tykkää salaliitoista ja toiset ei). Onko esim. nykyinen liberalismi tullut tiensä päähän tai siis kohdannut rajallisuutensa - länsimainen vapaus on lopultu hyvin lyhyt aika ihmiskunnan historiassa eli suurimman osan ajasta olemme eläneet varsin selkeästi tiukemmassa lieassa - se on arkea monessa maassa edelleen. Hobbesin Leviathan (siis suuren ulkoisen uhan pelko eli parempi pelätä yhtä suurta kuin jokaista naapuria) ei sekään itsessään riitä takaamaan kestävää yhteiskuntaa. Toistaiseksi salaliitot eivät ole kuitenkaan yhteiskuntaa juurikaan hetkauttaneet, mut ei tiedekään ihan kauhiasti ohjaa poliittisia päätöksiä tai yhteiskunnan suuntaa (siis muuten kuin luomalla uusia leluja, mut yleensä ensin tehdään ja sit mietitään, et miksi tässä näin kävi - nyt ihmettelemme netin vaikutuksia ja mietimme kuinka sen sais takasin pulloon). Valta, halu valtaan ja hierarkiat sensijaan ohjaavat - pitäs vaan saada se ojankaivaja uskomaan, et paikka pohjalla on ansaittu ja huippuosaajalle pitää kumartaa, koska hänkin on sen ansainnut. Stabiili yhteiskunta on aika ohkasen langan varassa. Eikä korona ole siihenkään tuonut mitään uutta - eriarvoisuus kasvoi ja maailma on hippasen vähempi demokraattinen. Toistaiseksi ihminen on aidosti muuttanut suuntaa vain suurien katastrofien jälkeen - korona ei tosin pääse siihen kerhoon, mut historiaa ei silti tarvii toistaa.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Näemmä vieläkin kiinnostusta tähän koronaan, on se hyvä että elämässä edes jotain kiinnostuksen kohteita =) =) =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja jaava »

Poimintoja lääkäri ja Suomen molekyylilääketieteen instituutin tutkijatohtori Mikko Lehtovirran kirjoituksista twitterissä päättäjien koronaretoriikasta:
Mikko Lehtovirta kirjoitti:Naiivi ”se on ohi” on suuri ja nolo itsepetos.
Olen äärimmäisen pettynyt poliittiseen johtamiseen, joka ei missään vaiheessa ole kyennyt ennakoivaan, harkitsevaan, jämäkkään toimintaan vaan sortui ensin reaktiivisuuteen ja nyt kylmään valkopesuun.

”Ohi on” kaikuu ilmassa kun
  • tehopaikat kortilla
  • henkilökunta karrella
  • muita potilaita jonossa
  • kuolemat alkuvuoden tasolla
  • vanhimmat taas vaarassa
Paljon olisi ollut vältettävissä.
Lehtovirta kommentoi lääkärin näkökulmasta, mutta taloudellinen näkökulmakin on olemassa. Viimeiset päätökset on tehty kaiketi kansantaloutta hellien.

Minä en kuvaisi nykytilanteessa missään tapauksessa missä vaan, vaikka on kahden piikin turva. Kauppaankaan en halua mennä maskitta.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jaava kirjoitti: Loka 16, 2021 17 : 19Minä en kuvaisi nykytilanteessa missään tapauksessa missä vaan, vaikka on kahden piikin turva. Kauppaankaan en halua mennä maskitta.[/b]
Helppoa kuin heinän teko, älä kuvaa, äläkä mene, ongelma ratkaistu =) =) =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

jaava kirjoitti: Loka 16, 2021 17 : 19Minä en kuvaisi nykytilanteessa missään tapauksessa missä vaan, vaikka on kahden piikin turva. Kauppaankaan en halua mennä maskitta.[/b]

No totta hitossa jokainen tekee niin kuin itse haluaa mutta pitääkö siitä jokaisen tehdä tuollainen virallinen ilmoitus tänne?!?!
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

©pjm kirjoitti: Loka 17, 2021 20 : 38
jaava kirjoitti: Loka 16, 2021 17 : 19Minä en kuvaisi nykytilanteessa missään tapauksessa missä vaan, vaikka on kahden piikin turva. Kauppaankaan en halua mennä maskitta.[/b]

No totta hitossa jokainen tekee niin kuin itse haluaa mutta pitääkö siitä jokaisen tehdä tuollainen virallinen ilmoitus tänne?!?!
Ja se on sulta pois… miten?
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Olin eilen kuvailemassa kauniin syyspäivän innoittamana, messissä jalusta ja suodinsetti.

Niillä kauniilla maisemahuudeilla, auringonsäteiden innoittamana kun etsin takatöllön avustuksella hyvää kokonaiskuvaa ja odottelin, että jengi (oli "yllättävän" paljon populaa liikenteessä) lappaa ohitseni pois kuva-alalta, kuulin kun kolmihenkisen perheen äiti sanoi lapsilleen; sitten kun päästään kotiin, jokaiselta käydään tosi tarkkaan kaikki paikat läpi, ettei ole vaan punkkeja ilmaantunut.
Ensin mietin että what, sitten mietin että tähänkö maailma on mennyt, kun mennään metsään, asenne on se että sieltä metsästä tarttuu jotain haitallista mukaan.

No joo, onhan niitä punkkeja "kuulemma" enemmän kuin "ennen", mene ja tiedä, mutta jotenkin surullista havaita että joidenkin mielestä varsinais-suomalaiseen metsään meneminen on 2021 niin vaarallista, että se vaatii ennen tahi jälkeen erityistoimenpiteitä.

Meikäläinen 58-vuotiaana tottunut, että laitetaan sopivat varusteet päälle kelin mukaan, mennään metsään, tullaan metsästä pois ja se on siinä, ilman ylimääräisiä "syynäyksiä".

Sen jälkeen siinä kameraani säätäessä mulla tuli mieleeni tämä ketju ja kuolemanpelko, mitä en vaan jostain syystä osaa tuntea, jos tulee pieraistessa paskat housuun niin tulee, en minä varmuuden vuoksi ala tenat housuissa kulkemaan ja joka pieraisun jälkeen tarkistamaan, tuliko jarrujäljet vai ei.
Toivottavasti ihminen ei synny uudestaan kuolemansa jälkeen johonkin toiseen aikakauteen, tää nykypäivän jengi kun syntyisi keskiajalle, se kuolisi viikossa pelkkien pelkotilojensa murtamana.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Joo, no ei tuossa mun mielestä ole mitään "pahaa", jos ei anna sitten sille punkkipelolle valtaa. On vain järkevää tarkastaa metsästä tulemisen jälkeen onko punkkeja.

Mulla ei ole punkkeja ollut "koskaan", vaikka rymyän fillarilla shortseissa metsissä ja pari kesää meni Viron saarissakin metsiä kierrellen. Kunnes tänä syksynä löysin sienireissun jälkeen jalastani punkin. Vaimon selästä tänä syksynä on kaivettu kolme punkkia, mutta vaimo onkin punkkimagneetti.

Eli terve varovaisuus on ok, mutta ei punkkien pidä estää metsään menemistä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tuntuu muutamalla lähtevän nyt käsistä koko homma, kun pitää olla verbaalisti pelkäämättä. Tai pitää tunkea päätä puskaan.

Analogiaa: Minusta meillä on liikennessäänöt nimenomaan ihmisten suojelemiseksi. Onko sitten rohkeutta rikkoa niitä ja pelostako ihmiset säännöt opettelee ajokorttia varten ja niitä noudattaa.

Koronassa auttaa uteliaisuus monella tavoin, kuten viisastumaan ja ymmärtämään mistä on kysymys, mutta jos tiedonhankinta perustuu somekeskusteluihin ja Fox News:n(* kaltaisiin tietolähteisiin, niin metsäänhän siinä mennään.
THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek kirjoitti:Ennustehan on se, että jokainen suomalainen saa koronatartunnan seuraavan parin vuoden aikana joko rokotettuna tai rokottamattomana.
Joten koronaa on turha pelätä, sen kyllä saa meistä jokainen. Viisas osaa varautua siihenkin. Onneksi kuolleisuusluvut on olleet hieman laskussa (ennuste 0,6% -> 0,06%). Surkeaa on se, että pääosa kuolleista on alkanut olla rokottamattomia. Tietämättömyydestä sakotetaan. Vai ovatko he vain harhaanjohdettuja uhreja.

PS.
Hanna Siefen kirjoitti:Uteliaisuus on aliarvostettu luonnonvara, vaikka hyödymme siitä valtavasti päivittäin.
Mutta millä väistää laiskan mielen, varovaisen mielen ja minäkeskeisen mielen houkutuksia.

PS2.*) Fox News on Yhdysvaltalainen viihdekanava, joka tekee uutistenomaisia lähetyksiä, jotka eivät perustu luotettaviin lähteisiin, tai he ovat itse keksineet niitä. He eivät paljasta julkisesti olevansa viihdeteollisuutta, mutta oikeuteen haastettuna painottavat uutistensa olevan vain viihdettä ja vetoavat sananvapauslakeihin.

Tällainen kysymys tuli eteen pikaisella kuukkelilla ja siihen jonkun kirjoittajan näkemys:
Kysymys: Is Fox News an entertainment or news channel?
Vastaus: Fox News is not real news. It never has been. That was not their mission, at the time of their creation. It is not their mission, now. It is a propaganda tool, existing in the form of “entertainment.”
Viimeksi muokannut jaava, Loka 18, 2021 11 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/ ... 26e4636375

Nyt puhuu teho­hoito­lääkäri: ”Emme jaksa enää” (17/10/21 - IL- Suomi)

Se on jännä juttu, että vaikka lukuisat koulutetut asiantuntijat ovat yrittäneet tehdä koronavalitusta kansalle jo pitkään (maskit, rokotukset, rajoitukset yms), niin jatkuvasti kansan parista nousee näitä elämän lainalaisuuksia olevinaan paremmin ymmärtäviä taviksia, jonkinlaisia DIY virulogeja joilla on lähes shamaanimainen ote Covid-19 ymmärrykseen ja selvät sävelet sen hoitamiseen...Ilman minkäänlaista todennettavaa pätevyyttä aiheeseen, oikeastaan päinvastoin!

Eivät ota rokotuksia, ehkä eivät käytä edes maskeja. Silti vakavasti koronaan sairastuessaan ovat valmiita ottamaan vastaan lähes ilmaisen ja vaativan hoidon?! Ja ennen hoitoon pääsyä ovat kenties levittäneet virusta koko elinpiirissään!

Kautta historian ihmisiä ovat piinanneet monet vaikeat pandemiat. Niihin on kuollut paljon ihmisiä. Miksi nykyajan ihmisen on niin vaikea uskoa, että sellainen tosiaan voi tulla myös tämän päivän maailmassa? Vai onko tosiaan niin, että osa meistä ei pelkää kohtaloa ja kuolemaa, ja pitävät vakavia pandemioita vain yhdenlaisena luonnonkarsintana? Voi olla, että osa rokotevastaisista ajatteleekin näin...Mutta siinäkin tapauksessa koronavastaisen pitäisi kunnioittaa kanssaihmisten valitsemaa linjaa, ja pyrkiä eristäytymään (myös kieltäytyä hoidosta ja kuolla kotona?) muusta yhteiskunnasta josta kuitenkin n. 75-80% haluaa noudattaa kaikenlaisia koronan aiheuttamia varotoimia, mukaanlukien ottavat rokotuksia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 10 : 30Minusta meillä on liikennessäänöt nimenomaan ihmisten suojelemiseksi. Onko sitten rohkeutta rikkoa niitä ja pelostako ihmiset säännöt opettelee ajokorttia varten ja niitä noudattaa.
Noudatan liikennesääntöjä, en myöskään kävele koskaan punaisia päin ja fillaroidessani pimeällä, käytän kypärään kiinnitettyä valoa/takavaloa, ym, ym, ym.....................

Olen myös ottanut kaksi koronarokotetta.

Mutta en minä niistä yhdestäkään pidä kirjaa somessa, enkä seuraa tilastoja siitä, kuinka moni ei käytä autolla ajaessaan turvavöitä, puhuu ajaessaan luuriin, on ottamatta rokotteita, jne jne jne, tämä aika täällä telluksella on sen verran rajallinen, että on elämänilon haaskaamista keskittyä kaikenmaailman tilastonippelitietoihin jonkin seikan kohdalla, jolle ei nyt vaan voi itse yhtään mitään.

Tai niin no, mistäs minä tiedän kuka saa mistäkin seksuaalista mielihyvää, voi olla että toinen kiihottuu aikuisviihdesivuston tarjonnasta, kun toiselle se sama ereksuunin aste tulee koronatilastoista, näin me ollaan erilaisia =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

habannaama kirjoitti: Loka 18, 2021 13 : 03
jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 10 : 30Minusta meillä on liikennessäänöt nimenomaan ihmisten suojelemiseksi. Onko sitten rohkeutta rikkoa niitä ja pelostako ihmiset säännöt opettelee ajokorttia varten ja niitä noudattaa.
Noudatan liikennesääntöjä, en myöskään kävele koskaan punaisia päin ja fillaroidessani pimeällä, käytän kypärään kiinnitettyä valoa/takavaloa, ym, ym, ym.....................

Olen myös ottanut kaksi koronarokotetta.

Mutta en minä niistä yhdestäkään pidä kirjaa somessa, enkä seuraa tilastoja siitä, kuinka moni ei käytä autolla ajaessaan turvavöitä, puhuu ajaessaan luuriin, on ottamatta rokotteita, jne jne jne, tämä aika täällä telluksella on sen verran rajallinen, että on elämänilon haaskaamista keskittyä kaikenmaailman tilastonippelitietoihin jonkin seikan kohdalla, jolle ei nyt vaan voi itse yhtään mitään.

Tai niin no, mistäs minä tiedän kuka saa mistäkin seksuaalista mielihyvää, voi olla että toinen kiihottuu aikuisviihdesivuston tarjonnasta, kun toiselle se sama ereksuunin aste tulee koronatilastoista, näin me ollaan erilaisia =)
Mutta pidät säännöllistä kirjaa siitä missä milloinkin olet käynyt, mitä olet tehnyt, miten ja kuinka et pelkää yhtään samalla halventaen toisia jotka nyt vain ajattelee eri tavalla. Hupia kullakin.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 10 : 30 Surkeaa on se, että pääosa kuolleista on alkanut olla rokottamattomia. Tietämättömyydestä sakotetaan. Vai ovatko he vain harhaanjohdettuja uhreja.
Mitä surkeaa siinä on? Eiköhän siinä aikuiset ihmiset ole ottaneet tietoisen riskin ja välillä niistä tulee riskit maksuun. Mun mielestä se on pikemminkin reilua ja todennäköisyyksien mukaista.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja jaava »

Valkopesua ja mustamaalausta
habannaama kirjoitti: Loka 18, 2021 13 : 03 Mutta en minä niistä yhdestäkään pidä kirjaa somessa, enkä seuraa tilastoja siitä, kuinka moni ei käytä autolla ajaessaan turvavöitä, puhuu ajaessaan luuriin, on ottamatta rokotteita, jne jne jne, tämä aika täällä telluksella on sen verran rajallinen, että on elämänilon haaskaamista keskittyä kaikenmaailman tilastonippelitietoihin jonkin seikan kohdalla, jolle ei nyt vaan voi itse yhtään mitään.
Metsä saa muotonsa nippeleistä ja ilman nippeleitä ei ole metsää. Nippeleihin tai paremminkin nippelijoukkoihin on syytä keskittyä tarvittavissa määrin, ilman sitä ei voi saada kokonaiskuvaa. Valokuvaaja sen tietää.
Onkohan sinulla mielestäsi hyvä kuva koronasta ja punkeista ... olen saanut kommenteistasi kuvan, ettet viisveisaa moisista, koska et pelkää ja koska niille ei itse voi mitään. Onkohan sun yksinkertaistukset olleet toimivia yleensä elämässä.

Koetko olevasi utelias vai vaivaako sinua asiat, jotka vaatii enemmän keskittymistä, ja keksit mieluummin jonkin mielestäsi "iskevän" jutun, jolla pääset viisveisaamasta koko hommasta. Kuten:
habannaama kirjoitti: Loka 18, 2021 13 : 03Tai niin no, mistäs minä tiedän kuka saa mistäkin seksuaalista mielihyvää, voi olla että toinen kiihottuu aikuisviihdesivuston tarjonnasta, kun toiselle se sama ereksuunin aste tulee koronatilastoista, näin me ollaan erilaisia =)
Minun tulkinta: Mielestäsi ihmisten seksuaalisuus ja mahdollisesti libido ohjaa käyttäytymistä ihan foorumikeskustelun perusteellakin luulotellen.
Oliskohan nyt olkiukkohuuhaata.

Olenko muuten minä "keskittynyt kaikenmaailman tilastonippelitietoihin" ... vai oletko tulkinnut jotain hieman pieleen.

Mutta erilaisia me ollaan - hyvin selkeästi. Hyvää ja runsasta elämäniloa kuitenkin jatkossakin sinulle.
Minä jatkan "elämänilon haaskaamista", koska se tuntuu oikealta ja minunlaiselta elämältä. Toivottavasti ei tavata missään elämänilonhaaskaussäikeessä.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja jaava »

nsamppa kirjoitti: Loka 18, 2021 13 : 44
jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 10 : 30 Surkeaa on se, että pääosa kuolleista on alkanut olla rokottamattomia. Tietämättömyydestä sakotetaan. Vai ovatko he vain harhaanjohdettuja uhreja.
Mitä surkeaa siinä on? Eiköhän siinä aikuiset ihmiset ole ottaneet tietoisen riskin ja välillä niistä tulee riskit maksuun. Mun mielestä se on pikemminkin reilua ja todennäköisyyksien mukaista.
Voihan sen toki noinkin ajatella. Jos haluaa ottaa hieman empaattisemman näkökannan sekä ihmistä, että yhteiskuntaa kohtaan, niin:
Surkeaa on ainakin 2 asiaa, jotka ovat siis turhia:
  1. Kuolema aiheuttaa läheisille henkisiä kärsimyksiä, jotka voi olla vakavia ja invalidisoivia. Ja usein järkyttää elämää pitkäksi aikaa.
  2. Me yhteiskuntana olemme investoineet jokaiseen kanslaiseen summan rahaa ja resursseja. Kuolleen osalta kärsitään tappiota - sinä ja minä.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 17 : 03
nsamppa kirjoitti: Loka 18, 2021 13 : 44
jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 10 : 30 Surkeaa on se, että pääosa kuolleista on alkanut olla rokottamattomia. Tietämättömyydestä sakotetaan. Vai ovatko he vain harhaanjohdettuja uhreja.
Mitä surkeaa siinä on? Eiköhän siinä aikuiset ihmiset ole ottaneet tietoisen riskin ja välillä niistä tulee riskit maksuun. Mun mielestä se on pikemminkin reilua ja todennäköisyyksien mukaista.
Voihan sen toki noinkin ajatella. Jos haluaa ottaa hieman empaattisemman näkökannan sekä ihmistä, että yhteiskuntaa kohtaan, niin:
Surkeaa on ainakin 2 asiaa, jotka ovat siis turhia:
  1. Kuolema aiheuttaa läheisille henkisiä kärsimyksiä, jotka voi olla vakavia ja invalidisoivia. Ja usein järkyttää elämää pitkäksi aikaa.
  2. Me yhteiskuntana olemme investoineet jokaiseen kanslaiseen summan rahaa ja resursseja. Kuolleen osalta kärsitään tappiota - sinä ja minä.
Tottakai empatia on toivottava ominaisuus ihmisessä, niin saa ja kuuluukin olla.

Mutta sitten taas toinen näkökulma empatiaan, jos itse henkilökohtaisesti alkaisin "empatioimaan" jokaisen koronaan kuolleen vuoksi, sekin olisi aika "kylmän tiukka" linjanveto rajata empatia pelkästään heihin, noin humaanin ja empatiakykyisen yksilön luulisi kantavan aikamoista henkistä taakkaa sisällään, sillä en millään jaksa uskoa, etteikö hän samalla myös kokisi suurta empatiaa kaikkia kohtaan, jotka ylipäätään kuolevat johonkin sairauteen.

Korostan siis jälleen, että empatia on toivottava ominaisuus ihmisessä, mutta myös sellainen luonteenpiirre on suotavaa, että osaa tavallaan "rajata empatiaa" ja tällä tarkoitan sitä, että jos jokaisesta asiasta tuntee suurta empatiaa, mennään osa-alueelle, jossa oma psyyke saattaa kuormittua liikaa ja henkisen hyvinvoinnin balanssi saattaa tällaisella yksilöllä kärsiä.

Itselläni ainakin kun lapsuudessa sattunut ja tapahtunut yhtä sun toista, olen vuosikausien työn tehtyäni oppinut rakentamaan ympärilleni tietynlaisen suojamuurin jo ihan oman psyykeeni kannalta, on henkisesti liian raskas taakka olla jatkuvasti "liian tietoinen ympäristöstään"...

Kirjoitit näin: "Me yhteiskuntana olemme investoineet jokaiseen kanslaiseen summan rahaa ja resursseja. Kuolleen osalta kärsitään tappiota - sinä ja minä."

Oletko ystävällinen ja avaat tätä hieman tarkemmin?

Eikös samaan aikaan ole myöskin jonkinlainen oletusarvo siitä, että kaikki syntyneet ihmiset eivät elä lineaarista aikajanaa kehdosta hautaan tyyliin syntymähetki - "90"-vuotta, eli tilastollisesti ajateltuna aina tulee niitä kuolemantapauksia ja en tosiaan tiedä tilastoja, mutta en näkisi (jonkin verran kuitenkin tulee seurattua uutisia...) noin niin kuin mututuntumalta, että koronakuolemien osalta ollaan tilanteessa, jossa ne ovat maassamme hälyttävästi lisääntyneet.

Eri asia onkin sitten terveydenhuollon kuormittuvuus, se ei ole suotavaa ja itseasiassa se on todella kuormittanut sitä, joka on todella negatiivinen seikka, mutta se onkin sitten taas toinen juttu se.

Kyllä minä olen samaa mieltä siinä, että tietynlainen paapominen "täyspäisten" aikuisten kohdalla on hieman kyseenalaista, siitä on lyhyt matka siihen, että alamme kajoamaan yksilön itsemääräämisoikeuteen ja jos tällainen yksilö sitten sairastuu tietoisen valintansa seurauksena ja menehtyy, se ikävä kyllä on luonnon oma valinta.
Tässä nimenomaan käyttäisinkin termiä luonnon oma valinta ja miettisin sitä detaljia hieman kauaskantoisemmin, nimittäin ajatellaanpa tilannetta niin päin, että ihminen kehittäsi yhden ainoan pillerin kaikkiin maailman sairauksiin, hienoa ajatus äkkisltään, eikö?

Kaikki eläisimme terveinä "kehdosta hautaan", leikitäänpä nyt että vaikka 100-vuotiaiksi.

Niin, entä sitten tapamme elää ja olla täällä telluksella, leikitään ettei olisi edes sotia, humaania sekin, eikö?
Lisäisi kummasti elinajan odotuksen pituuttaa, vaan noin niinkuin maailmanlaajuisesti ajateltuna, miten kävisi humaanisti ajatellen lastemme, heidän lastensa tai heidän lastensa jne...

Tellus yksinkertaisesti tulisi siihen tilanteeseen, jossa luonnonvarojen ehtymätön kuluttaminen saavuttaisi huippunsa ja...

Niin, voidaanhan näitä skennaarioita rakennella mielin määrin, mutta itselläni tekee jo pelkästään lyhyempi aikajana pahaa, se miten minun omat lapseni tällä nykyiselläkin telluksella pärjäävät, saati sitten että tulisin ajatelleksi heidän henkistä hyvinvointiaan versus heidän ajatuksensa heidän omien lastensa kohdalla, jne...

Eli kyllä minä kannatan tietynlaista "luonnon omaa valintaa", niin "empatiakyvyttömältä" kuin kuulostankin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja Tervo »

jaava kirjoitti: Loka 18, 2021 17 : 03 Voihan sen toki noinkin ajatella. Jos haluaa ottaa hieman empaattisemman näkökannan sekä ihmistä, että yhteiskuntaa kohtaan, niin:
Surkeaa on ainakin 2 asiaa, jotka ovat siis turhia:
  1. Kuolema aiheuttaa läheisille henkisiä kärsimyksiä, jotka voi olla vakavia ja invalidisoivia. Ja usein järkyttää elämää pitkäksi aikaa.
  2. Me yhteiskuntana olemme investoineet jokaiseen kanslaiseen summan rahaa ja resursseja. Kuolleen osalta kärsitään tappiota - sinä ja minä.
Yhteiskunta suojelee itseään ja itsetuhoisia jäseniään sulkemalla ne tahdonvastaiseen hoitoon, toiset linnaan ja toiset pöpilään. Miksei yhteiskunta saisi suojella itseään myös rokottamattomilta sulkemalla ne yhteiskunnan ulkopuolelle?
Fifty-forty
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Koronapiikki saatu ja kohta voi taas kuvata missä vain

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tervo kirjoitti: Loka 19, 2021 9 : 09Yhteiskunta suojelee itseään ja itsetuhoisia jäseniään sulkemalla ne tahdonvastaiseen hoitoon, toiset linnaan ja toiset pöpilään. Miksei yhteiskunta saisi suojella itseään myös rokottamattomilta sulkemalla ne yhteiskunnan ulkopuolelle?
Empatiokyvyttömyyttä tuokin, sillä aivan samoin kun henkilö x voi pelätä sairastuvansa koronaan ja kantaa huolta lähimmäistensä ja ympäristönsä hyvinvoinnista, hän menee ja ottaa asianmukaiset rokotteet, niin henkilö y saattaa aidosti pelätä koronarokotteen tuomia haittavaikutuksia ja päätyy näin ollen valintaan, jossa ei ota rokotetta.

Kumpi sitten on oikein ja kumpi väärin, en minä ainakaan ole ketään päättämään, eikä saisi olla kukaan muukaan.

Maailma ei ole niin mv paikka, jossa joku leikkii jumalaa sanoen, mikä on oikein ja mikä väärin.

Pitäisi kuitenkin yrittää muistaa myös kunnioittaa muiden valintoja, sillä niissä saattaa olla taustalla sille henkilölle merkityksellisiä seikkoja, joiden vuoksi hän on valintaansa päätynyt.

Tunnen henkilöitä jotka rokotettu, tunnen myös henkilöitä jotka rokottamattomia, kaikkien kanssa tasapuolisesti tekemisissä, heidän omia valintojaa joita kunnioitan, eikä oikeastaan kuulu minulle pätkän vertaa.

Missäs se empatiakyky on rokottamattomia kohtaan, sitäkö se oikea humanismi onkin, loppuviimeksi kuitenkin tuomitaan, kun ei sovikaan omaan kaavaan, sallikaa minun nauraa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin