Tilt & Shift objektiivin käyttö

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

janne. kirjoitti:t/s-linssien kuvien värivirhe pitää oikeastaan korjata raw therapeella, adoben tuotteet ainakin vaan pahentaa tilannetta kun niitten käyttämä korjausmalli on radiaalinen - rt tekee sen pienissä neliöissä kun käyttää raw-välilehden alta löytyvää korjausta
Jostain tuli vastaan tällainen teksti (mä hieman stilisoin sitä):
The image operations are not commutative. Thus, it is important to apply them in the right order. This is:
  1. Vignetting must be corrected before any pixel-warping operations are applied
  2. Transversal/lateral chromatic aberrations must be corrected before any pixel-warping operations are applied
  3. Distortion is also measured on the pristine image, however, undistortion is not affected by a previous devigneting or anti-TCA
  4. Change of projection - image follows the projection formula after a successful distortion correction.
  5. Perspective correction - requires rectilinear projection
  6. Scaling
LensFun:han sisältää sekä TCA:n, että vinjetoinnin korjaukset, mutta en vielä tiedä voiko Hugin:n linssitiedostoon/tietokantaan pistää myös nämä parametrit.

Muuten:
LensFun:ssa on nykyään myös parempi/tarkempi malli distortion:lle. Oiskohan tulossa myös Hugin:iin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Päätin tutustua Adoben tarjoamaan linssivirheen korjauskalustoon ja lcp-tiedoston tekoon.
Jossain sanottiin:
This is a feature made available to lens manufacturers for converting their lens design data into LCP files.
mutta Adoben dokumenteista päätelleen se on kyllä nykyään tarkoitettu kaikille valokuvaajille, jotka haluaa objektiiveistaan korjausdatat tehdä.
Adobe Lens Profile Creator 1.0.4 Työkalu löytyy
https://supportdownloads.adobe.com/deta ... ftpID=5490" onclick="window.open(this.href);return false;
ja mukana tulee dokumentit kalibrointikuvien ottamiseksi, että tuo ohjelma, jolla tehdään lcp-tiedosto.

Hyvä korjaustiedosto edellyttää melkoisen määrän kuvia, mutta aluksi kokeilin mahdollisimman yksinkertaista toteutusta:
- Kalibrointikuvana A4 tulostettuna ohuelle paperille laserilla
- Vain yksi työmaavalaisin
- Paperi pyrki kupruilemaan reunoilta
- Käytin 3D panoraamapäätä nodal point säädettynä
- Vain aukolla F11
- Vain etäisyydeltä 0,5 metriä
- Otin 5 kuvaa kalibrointitaulusta (kulmissa sekä keskellä)
Tällain:
Kuva

Kun noi kuvat antoi Adobe Lens Profile Creator ohjelmalle, se laski profiilin jonka talletin lcp-tiedostoksi. Objektiivista lasketaan 3 korjausta: linssivääristymä, TCA ja vinjetointi.
Lopuksi testasin tuon mun Lightroom:lla ja silmämääräisesti näytti toimivan hyvin.

Hyvä profiili edellyttää kuvia kaikilla käytetyillä aukoilla, ja ainakin kahdella eri fokus-etäisyydellä. Siis esimerkiksi 5 kuvaa 3.5, 5.6, 8, 11 ja 16 aukoilla ja edelliset etäisyyksillä 0.5m ja 3 metriä. 5 x 5 x 2 = 50 kuvaa.
Samyangin TS 24mm kanssa ongelmaksi tulee se, ettei objektiivi kerro mitä aukkoa on käytetty, eikä mikä on fokus-etäisyys (kertooko Canonkaan tätä). Tiedä oikein miten tää olisi ratkaistavissa.

Tuon lcp-tiedoston voi konvertoida Hugin:n käyttämään muotoon (en ole vielä kokeillut).
Vaikutelma on kuitenkin se, että tällä menetelmällä syntyy parempaa jälkeä kuin noilla Hugin/LensFun tavoilla kuvata lankoja tai uusien rakennusten suoria linjoja.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä olen miettinyt tekeväni eri shift-siirroille omat korjaustiedostot, mutta törmäsimpäs tällaiseen:
http://www.northlight-images.co.uk/revi ... hift-lens/
Corrections – the extended canvas technique
Lens correction software won’t work with shifted lenses…

The software assumes that the central optical axis of your lens is at the centre of the frame.

But, if you extend the canvas size of you image, opposite to the direction of shift, this new image has the lens optical axis at the centre of the new extended canvas.

Now you can apply lens corrections, for distortion, chromatic aberration and even vignetting.
Täytyy kokeilla tuota. Mulle ei ollut tullut edes mieleen.
Tosin jos teossa on 3 x 6 (3 riviä) panotaama ja shiftit ylös ja alas pitää korjata yo. tekniikalla, niin ei sekään helppoa ole (2 x 6 kuvaa). Ja kaikki on vielä HDR-kuvina, niin alkaa vaikuttaa jo kohtuuttomalta.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Johan tuota olen yrittänyt linkkienkin kera kertoa tässä keskustelussa ainakin kaksi kertaa.

No hyvä, että viimein löysit luettavaksi, jospa pään seinään hakkaaminen loppuisi ja pääsisit kuvaamaan.
Zone VI
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

zone6 kirjoitti:Johan tuota olen yrittänyt linkkienkin kera kertoa tässä keskustelussa ainakin kaksi kertaa.

No hyvä, että viimein löysit luettavaksi, jospa pään seinään hakkaaminen loppuisi ja pääsisit kuvaamaan.
Ymmärsin sun tekstin väärin - jotenkin käsitin sun tekevän siirron silmämääräisesti photarissa, enkä muka ehtinyt lukea linkkejä:). Saattaa tuo olla pelkkää selittelyäkin; eihän kukaan päätä seinään hakkaa ilman hyvää syytä.

Tässä vielä esimerkin voimin
Kamera: Canon EOS 6D
Sensor: 35.8 x 23.9 mm
Max. image resolution: 5472 x 3648

Shift pitkän sivun suuntaan oikealle 12mm:
-> senselin leveys: 35.8mm/5472 = 0,00654 mm
-> shift 12mm -> 12/0,00654 senseliä = 1834.189 senseliä
Kaavana: Siirto [pikseliä] = Shift [mm] / Sensor Width [mm] * Max Image resolution

Kuvankäsittelyssä kanvasta täytyy kasvattaa vasemmalle seuraavasti:
Kuva
Siis kasvatetaan kuvan pohjakankaan kokoa (2 x 1834) 3668 pikseliä vasemmalle, jolloin laajennetun kuvan keskipiste on sama kuin shiftaamattoman kuvan, joka on myös optinen keskipiste.
Tähän laajennettuun kuvaan voi sitten kohdistaa normaalikuvan korjauksen kuvankäsittelyssä, jonka jälkeen se voidaan taas kropata alkuperäiseen kokoonsa.

Kysymyksiä:
  • Kuinka tiukasti kuvankäsittelyohjelmat valittaa kuvan koosta, joka ei vastaa kameramallin sensoria?
  • Oiskohan tuohon helposti muokattavissa jokin esim. kuvankäsittelyn makroilla tehty pätkä. Sellainen joka kysyis shiftin määrän ja suunnan (+/- millimetriä) sekä ulottuvuuden (vaakaan, pystyyn).
PS. Esimerkki ja sen kuva on harhaanjohtava jollei täysin väärä: Kanvaksen kasvatuksessa pitää ilmeisesti kuvasuhteen säilyä.
Viimeksi muokannut jaava, Syys 25, 2019 16 : 15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kerros nyt, kun sulla on lopulta täydellisesti suora Glönks 5mm f/1 T/S, ja profiilit FBI:n tekemänä, niin mitä teet kun kohdalle osuu täydellinen keppi maisemassa ja valo? Sun tarttis ny saada kokemusta käytännön kuvaamisesta vaikka Samyangilla tai mikään täydellisyys ei auta kun aika on.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja zone6 »

jaava kirjoitti: Kysymyksiä:
  • Kuinka tiukasti kuvankäsittelyohjelmat valittaa kuvan koosta, joka ei vastaa kameramallin sensoria?

Eivät ne välitä kuvan koosta mitään. Vaikutusta en ole kuitenkaan kokeillut siinä mielessä, että korjautuuko sama kuva oikein jos:

a) kuva on alkuperäisessä koossa ja tehdään photoshopissa objektiivin mukainen korjaus
b) kuva on muutettu 2,5 -kertaiseksi ja tehdään korjaus.

Olettaisin, että molemmissa tapauksissa korjaus toimii sillä saahan kameroistakin ulos kuvatiedoston vaihtelevilla resoluutioilla. Ts. uskoisin korjauksen olevan sidottuna vain suhteellisiin mittoihin sillä oletuksella, että kuvan pisin reuna vastaa kennon koko pituutta.
Zone VI
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Kerros nyt, kun sulla on lopulta täydellisesti suora Glönks 5mm f/1 T/S, ja profiilit FBI:n tekemänä, niin mitä teet kun kohdalle osuu täydellinen keppi maisemassa ja valo? Sun tarttis ny saada kokemusta käytännön kuvaamisesta vaikka Samyangilla tai mikään täydellisyys ei auta kun aika on.
Kokemusta täytyy saada, mitä mulla ei ole mielestäni riittävästi "tosiolosuhteissa" myöskään tavallisisllla objektiiveilla.
Kuitenkin objektiivin ominaisuudet on syytä tuntea, erityisesti TS-objektiivin, ennen kuin sanottavammin lähtee edes yrittämään harjaantumista maisema- tai kaupunkikuvaajaksi.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

zone6 kirjoitti:
Eivät ne välitä kuvan koosta mitään. Vaikutusta en ole kuitenkaan kokeillut siinä mielessä, että korjautuuko sama kuva oikein jos:

a) kuva on alkuperäisessä koossa ja tehdään photoshopissa objektiivin mukainen korjaus
b) kuva on muutettu 2,5 -kertaiseksi ja tehdään korjaus.

Olettaisin, että molemmissa tapauksissa korjaus toimii sillä saahan kameroistakin ulos kuvatiedoston vaihtelevilla resoluutioilla. Ts. uskoisin korjauksen olevan sidottuna vain suhteellisiin mittoihin sillä oletuksella, että kuvan pisin reuna vastaa kennon koko pituutta.
zone6 kirjoitti:Photoshopissa tämä on helpointa tehdä laajentamalla kuvan ympärille tyhjää tai liittämällä shiftattu osakuva paljon suuremman kuvan päälle poikkeuttaen sitä juuri shiftauksen verran keskikohdasta.
Sama ajatus pätee varmasti muissakin ohjelmissa.
Jaahans, sä olet kasvattanut kanvaksen kokoa sekä horisontaali, että vertikaalisuunnassa, jolloin kuvasuhde säilyy.
Tuossa mun aiemmassa lainauksessa ollut teksti on hieman epäselvä:
But, if you extend the canvas size of you image, opposite to the direction of shift, this new image has the lens optical axis at the centre of the new extended canvas.
Koska shiftin voi tehdä joko lyhyen sivun suuntaan tai pitkän sivun suuntaan, antaisi kuvasuhteen säilyttänyt oikean korjauksen miten tahansa shift onkin tehty - kunhan kuva on oikeassa paikassa suurennettua kanvasta.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

No kuva kuvasuhteen säilyttävästä tavasta korja linssivirheet:
Kuva
Kuva: 12mm oikealle shiftatun kuvan linssivirheiden korjaus kuvankäsittelyssä

Kanvaksen koothan voi taulukoida perustuen oman kameran pikselimäärään ja kuvan shiftiin (1 - 13mm), kuten esimerkin Canon EOS 6D jossa pikseleitä 5472 x 3648, tarvii 12mm shift:llä 9140 x 6094 kanvaksen.
Täytyy vielä kokeilla tämä (ja ehkä tuo aiempikin) tositoimissa kuvankäsittelyssä.
Menetelmähän olettaa shiftatun kuvan noudattavan samaa kaavaa, kuin ilman shiftiä, joka voi olla ongelma, jos käytetään korkeamman asteen virheenkorjaus-algoritmia ja objektiivissa on S-muotoinen linssivirhe.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Mulle on tullu hyvin vahva varmuus siitä, etten ikinä hanki TS-objektiivia..
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja mvert »

rolsen kirjoitti:Mulle on tullu hyvin vahva varmuus siitä, etten ikinä hanki TS-objektiivia..
Voi näillä TS-objektiiveillä kuvata myös ilman täydellistä perehtymistä asiaan. Niin mää olen 90mm uudella versiolla toiminut ja saanut omasta mielestä käsivaralta ihan onnistuneita lähikuvia pikkuötököistä. Arkkitehtuurikuvaukseen ei kyllä kiinnostus riitä, kun noiden linjojen ja tarkennustason kohdilleen saantiin saa tuhratttua valtavasti aikaa
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mielestäni nyt on menty niin pitkälle metsään että on jo onnistuttu lannistamaan muiden halut siirtyä eteen päin tavallisista objektiiveista.

Mun vinkki on aikalailla että tässä pisteessä kannattaa myydä jo vehkeet pois kun mittään ei hommasta näytä tulevan.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Mielestäni nyt on menty niin pitkälle metsään että on jo onnistuttu lannistamaan muiden halut siirtyä eteen päin tavallisista objektiiveista.

Mun vinkki on aikalailla että tässä pisteessä kannattaa myydä jo vehkeet pois kun mittään ei hommasta näytä tulevan.
Mun Canonin TSE 24mm on jo matkalla. Enkä ole varma raaskinko luopua Samyangistakaan, kun se on mun ensimmäiseni:)
Jos TS-valokuvaukseen tarvittaisiin kuvauslupa tai ajokortti, niin mä en olis päässyt vielä kirjallisiinkaan saati inssiajoon.
rolsen kirjoitti:Mulle on tullu hyvin vahva varmuus siitä, etten ikinä hanki TS-objektiivia..
Jos olen onnistunut antamaan sinulle oikean käsityksen asiasta, niin säiehän on ajanut asiansa ja säästät rahaa.

Tarkoitus ei ole kuitenkaan lannistaa kenenkään TS-objektiivi-kiinnostusta, vaan käydä läpi se tieto mikä niihin kätkeytyy. Tokihan toiset ihmiset on kiinnostuneita juuri tällaisesta tiestä oppia.
Ainahan TS-objektiivilla voi kuvata ihan vaan kantapään kautta oppimalla. Ja erityisesti, jos ei kaiva nenästä verta, niin välttämällä hankaliksi tiedettyjä/huomattuja tilanteita.

Mitä mulle on kertynyt kokemuksia, niin suuri osa panoraamoista onnistuu ilman mitään hienosteluja, 3D panoraamapäitä ja nodal-pointteja, tai kuvan korjauksia aiemman esimerkin tapaan yms.

Niin kuin näkyy, yritän esittää syvällisemmän tiedon omaavaa TS-asiantuntijaa :), joka en missään tapauksessa voi olla. Vielä :)

PS. En oikein tiedäå onko mun tapa raportoida ja esittää kysymyksiä ihan hyvää kameraraharrastamista, mutta en oikein osaa muutakaan. Kaiken lisäksi mä olen hieman huono esittämään mun "oikeita" kuvia.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja rolsen »

jaava kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Mulle on tullu hyvin vahva varmuus siitä, etten ikinä hanki TS-objektiivia..
Jos olen onnistunut antamaan sinulle oikean käsityksen asiasta, niin säiehän on ajanut asiansa ja säästät rahaa.
Juu, siis mulla oli joku yltiöromanttinen käsitys noista vehkeistä, mutta ei noiden kanssa ymmärtämättömän kannata lähteä kuvaamaan.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten ihmeessä puisilla laatikoilla on ennen onnistututtu korjaamaan perspektiiviä? Niissähän ei ole ollut välttämättä minkäänlaisia asteikkoja tai muutakaan hienoa. Silti on saatu kuva kohdalleen. Ei ole nykyisessä Intrepidissäkään mitään apuja ja sillä onnistuu.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Miten ihmeessä puisilla laatikoilla on ennen onnistututtu korjaamaan perspektiiviä? Niissähän ei ole ollut välttämättä minkäänlaisia asteikkoja tai muutakaan hienoa. Silti on saatu kuva kohdalleen. Ei ole nykyisessä Intrepidissäkään mitään apuja ja sillä onnistuu.
Kyllä näillä liikuntoja omaavilla laitteilla voi munkin mielestä kuvata monella tapaa. Asteikoilla ja ilman tai jotain siltä väliltä.

Tuli Canon TS-E 24mm f/3.5 Mk II tunti sitten testiin
Lukot kokeilin heti ensimmäiseksi ja tuntuvat hyviltä: eivät ole jumissa ja toimivat jouhean siististi (ei klappaa?).
Noi nurkat vois kuvata testitaululla, mutta ei mun kameralla pääse lähellekään tän objektiivin rajoja (jossain sanottiin: "Lasin tarkkuus riittää 100 MPix kameralle").

Tyynyvääristymäkin piti kokeilla ihan oman kantapään kautta, ja kyllä näyttää hyvältä. Niin hyvältä etten tiedä kannattaako sitä juuri mihinkään kuvaan korjata:
Kuva
Kuva: kropit kuva-alan vasemmasta laidasta (pitkä sivu, shift 0, tilt 0): Sanyang TS 24mm ja Canon TSE 24mm Mk II

Kuvassa saattaa toi vanha komeron ovi olla suoruudessa heikompi kuin Canon.

Näyttää vahvasti siltä, että ostan tämän yksilön.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Maffer kirjoitti:Miten ihmeessä puisilla laatikoilla on ennen onnistututtu korjaamaan perspektiiviä? Niissähän ei ole ollut välttämättä minkäänlaisia asteikkoja tai muutakaan hienoa. Silti on saatu kuva kohdalleen. Ei ole nykyisessä Intrepidissäkään mitään apuja ja sillä onnistuu.
On mulla ollu 9x12 fieldi, sen kanssa ei tarvinnu ymmärtää korkeampaa matematiikkaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja zone6 »

rolsen kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Miten ihmeessä puisilla laatikoilla on ennen onnistututtu korjaamaan perspektiiviä? Niissähän ei ole ollut välttämättä minkäänlaisia asteikkoja tai muutakaan hienoa. Silti on saatu kuva kohdalleen. Ei ole nykyisessä Intrepidissäkään mitään apuja ja sillä onnistuu.
On mulla ollu 9x12 fieldi, sen kanssa ei tarvinnu ymmärtää korkeampaa matematiikkaa.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka yksinkertaisesta asiasta saadaan tekemällä tehtyä monimutkainen :D

T/S -objektiivissa ja sen käytössä ei periaatteessa ole mitään monimutkaista, mutta näköjään siitäkin sellaisen saa kun ylianalysoi asiaa tarpeeksi.

En ole koskaan tarvinnut edes mitään scheimpflug -laskelmia kallistusten kanssa. Saati mitta-asteikkoja kallistuksilla tai siirroille. Silmällä olen vain katsonut tähyslasia ja kääntänyt.

Nykyään kai oikea tapa olisi ensin laskea kaikki matemaattisesti, sitten tehdä kännykkäohjelma joka osaa nämä laskut, sitten rakentaa väline, jolla mitataan ensin kohteiden kaltevuudet suhteessa kameraan, sitten syöttää nämä kännykkään ja kännykkä ohjaa kaukosäädöllä vielä kameran säädöt kohdalleen?
Varatoimena kamerassa on surmatarkka asteikko, jolla voi käsin säätää kaiken kohdalleen.
Jos kuva ei vastaa odotuksia, syytetään kameraa. Ei kuvaajaa, joka ei tutkinut tähyslasia.
Ainakin tämä sopisi hyvin nykymaailman menoon.
Zone VI
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Sitten tiltti kokeiluun: muutama laatikko joihin tarkentaa sekä tilttaamattomen objektiivin, että tiltatun.
Tällaista tuli Canon:lla:
Kuva

Ja sitten kun nyt on myös Samyang pöydällä, niin sama vertailu silläkin:
Kuva

Kummallakin objektiivilla saa kasvatettua terävän alueen tilttaamalla käsittämään koko laatikkojonon. Canon:lla tiltin säätö on helpompi tehdä ja se on myös hieman terävämpi täydellä aukolla.
Jos laatikkojono olisi ollut hieman lähempänä, tai pidempi, olisi efekti ollut selkeämmin näkyvissä.
Vastaa Viestiin