Tilt & Shift objektiivin käyttö

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Mit ihmettä? Vieläki testitauluja. Nyt reippaasti kaupungille.
Kaupungilla kun tekee virheitä, niin ottaa pahasti pattiin. Parempi opetella kotona.

Toisaalta testitauluilla on helpompi nähdä virheet ja syytkin päätellä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

No niin, sitten panoraama kaupungilta: Vanhan Leppävaaran puolen tornitalo (pystyyn +/- 12mm shiftillä, aukko f/11):
Kuva
Kuva: Jätin hieman tummaksi, kun taivas antaa dramaattista eloa rakennuksille

Panoraama koostuu kolmesta HDR-kuvasta, joista alin ja keskimmäinen on otettu kahdella valotuksella ja ylin vaati jo kolme kahden stopin välein.

Etualassa on muutama parallaksialtis kohta, mutta kun tuo Lightroom:n stitserikin näyttää hanskaavan ne aika hyvin, niin en keplotellut kameran vastasiirrolla.
temama
Viestit: 10020
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja temama »

jaava kirjoitti: Kuva: Jätin hieman tummaksi, kun taivas antaa dramaattista eloa rakennuksille.
Varmaan hyvä harjoitus, mutta tsorge, kuvana huono!

Ei mitään järkee jättää kuvaa noin tummaksi, samoin rajaus järkyttääpi!

Toivottavasti olet kuitenkin tyytyväinen shiftaukseen ja panoraamaan teknisesti. Minusta sekään ei ole täysin onnistunut. ei oo ihan suoraa linjaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt kun oon tätä seurannut niin omat haaveet tuosta tötteröstä tallon suohon.
Menee ilo kyllä koko jutusta, ihan sama jos miut laitettaisiin latinan tunneille. :D

Mut jatka vaan, seuraan kyllä testailujasi, soon varma se!
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

©pjm kirjoitti:Nyt kun oon tätä seurannut niin omat haaveet tuosta tötteröstä tallon suohon.
Menee ilo kyllä koko jutusta, ihan sama jos miut laitettaisiin latinan tunneille. :D

Mut jatka vaan, seuraan kyllä testailujasi, soon varma se!
Mä kyllä yritän tuoda ajatuksiani selkeästi esille, mutta ei se ole aina helppoa, enkä oleta aina olevani edes itse kärryillä. Monissa jutuissani olisi ollut niin monta kysymysmerkkiä, että on ollut parempi jättää kaikki pois:) (tosin siitä saattaa tulla väärä kuva mun ymmärrykseni tasosta).
Kysymykset ja näkemykset on tervetulleita. Myös yksityispostiin.
temama kirjoitti:Toivottavasti olet kuitenkin tyytyväinen shiftaukseen ja panoraamaan teknisesti. Minusta sekään ei ole täysin onnistunut. ei oo ihan suoraa linjaa.
Enhän mä tyytyväinen ole, jos sitä ajatellaan irrallaan objektiivin hinnasta. Mutta en mä olisi täysin tyytyväinen mihinkään tietämääni ja markkinoilla olevaan Tilt & Shift objektiiviin - niissä kaikissa on puutteita. Vai onko kyseessä mulle epämiellyttävin vaihtoehto: Vasemman reunan kaarevat linjat on tämän objektiivin ominaisuus. Tai tekeekö Lightroom omanlaistaan suoraa linjaa: Vasemmalle änkyrää ja oikealle suoraa.
Ja mun tekniseen osaamistasoon en ole ollenkaan tyytyväinen - mä olen makulatuurikuvaaja:)

Epäsuorat linjat on mulle vielä hieman epäselvä juttu. Onko kysymyksessä ihan selkeä kameran asentovirhe? Samaahan kommentoin jo mun aiemmissa testitaulukuvissa: Pieni kameran paikan muutos teki ison virheen panoraamaan.
Ehkä tähän on asennoiduttava pragmaattisesti: lopuksi joutuu oikomaan joka tapauksessa kuvankäsittelyssä.
Kun edelliseen kuvaan tulee lisäksi kunnon vaakapanorointia, lisääntyy kuvankäsittelytyöt helposti sen verran, että jonkun pystylinjan oikoo huomaamattaan - jos edes huomaa:)
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siis mikään kikkailu noilla kiskoilla ei ole välttämättä tarpeellista 99% kuvista. Yhtään shift-panoraamaa en ole tehnyt sellaisella ja yksikään ei ole parallaksiongelmiin kaatunu. Tässä on nyt tehty tarkoituksella itselle ongelma ja kaaduttu siihen. Turhaan pjm vierastat ajatusta.

Sen sijaan, jaavan kuvat jäävät pimeiksi syystä että Canon ei osaa mitata valoa tuolla Samyangilla kun sähkökontaktit puuttuu. Se yhtälö ei vain toimi. Edessä on vaihto peilittömään tai TS-E vaihto.

Eniten ihmettelen miksi on tehty -12 > 12 täysshifti kun kuvan alaosassa ei ole mitään. Kannattaa mennä paljon lähemmäs rakennusta tai muuten tuossa riittää 0>12mm shift. Tai yksi vertikaalinen ruutu...missä voi edelleen käyttää sitä shiftiä.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Tässä on nyt tehty tarkoituksella itselle ongelma ja kaaduttu siihen.
En koe kaatuneeni, mutta mielenkiinoisia ongelma on toki tullut eteen. Ne on elämän suola mulle:)
Mun panoraamapäässä saa säädettyä sekä pysy- että vaaka-panoille nodal point:n ja pääsee eroon parallaksista kokonaan. Ja parallaksi voi olla ongelma vain, jos etualueella on fokuksessa olevia kohteita.
Jos olisin nyt hankkimassa vehkeitä, niin mulle riittäisi pelkkä kisko, jolla saa vaakapanoja ilman parallaksia ja pystypanot shiftillä.
Maffer kirjoitti: Sen sijaan, jaavan kuvat jäävät pimeiksi syystä että Canon ei osaa mitata valoa tuolla Samyangilla kun sähkökontaktit puuttuu. Se yhtälö ei vain toimi. Edessä on vaihto peilittömään tai TS-E vaihto.
Enemmän mulla on ongelmana TS-kuvien kanssa se, etten muista asettaa valotusaikaa, kun olen tarkistanut Live View:lla fokuksen. HDR-kuvissa sekin on luonnollisempaa, eikä tornitalokuvan kanssa ollut kömmähdyksiä.
Tossa mun panoraamassa, joka koostuu HDR-kuvista, olisi kuvankäsittelyssä varaa säätä melkein mihin vaan vaikka "Tone Curve" säädöllä. Tässä on enemmänkin ongelmana tavallinen HDR-kuvia koskeva helposti lipsahtava epäluonnollisuus.
Kuten kuvan tekstissä mainitsin, alimmaiset kuvat ovat kahden kuvan HDR:ä (valotus 2 stopin välein) ja ylimmässä kuvassa, missä kirkasta taivasta on runsaasti, on 3 kuvan HDR (2 + 2 stoppia). Joten dynamiikkaa riittää raw-tiedostossa.
Maffer kirjoitti:Eniten ihmettelen miksi on tehty -12 > 12 täysshifti kun kuvan alaosassa ei ole mitään. Kannattaa mennä paljon lähemmäs rakennusta tai muuten tuossa riittää 0>12mm shift. Tai yksi vertikaalinen ruutu...missä voi edelleen käyttää sitä shiftiä.
Tässä ei nyt ole otettu huomioon millään tavalla sommittelullisia näkökohtia. Pelkkä TS-objektiivin tekninen kokeilu mahdollisimman yksinkertaisesta pystypanoraamasta luonnollisissa olosuhteissa (ja autonkin sain parkkiin tuohon kulman taakse Fida:n eteen). Kuvaa ei ole myöskään kropattu ollenkaan, vaan kaikki FF-sensorin data on mukana.

PS. Tässä on daramaattinen kuvituskuva tekstiin, sitten kun keksivät ampua kolmea poliisia Leppävaarassa.
Mä soitin toissa yönä hätänumeroon kolmen aikaan, kun joku ampui automaattiaseella kolme laukausta vajaassa kahdessa sekunnissa (katselin televisiota ikkuna auki). Ääni kuulosti tulevan melko läheltä. Päivystäjä sanoi heille tulleen muitakin ilmoituksia asiasta ja kohta mulle soitti konstaapeli, joka kyseli yksityiskohtia.
Onko maailman valo laskemassa horisontin taa.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Sitten tekninen kuva Vuosaaren kanavan rannasta.
Pystypano 2 riviä shiftillä ja vaakapano (ylärivissä 6 kuvaa, alarivissä 7) kameraa kiertämällä. Lightroom:n stitseri tuotti panoraamaan 13469 x 7321 pikseliä.
Kuva
Ainakin ylärivin pystysuoria linjoja voi pitää pystysuorina, mutta alarivistä on vaikea sanoa. Sen sijaan pystysuorat pituudet ei vastaa todellisuutta. Talot on oikeasti suorassa linjassa pikin suoraa kanavaa - nyt näyttää kuin talot muodostaisivat kaaren ja kanavassa olisi kulma keskellä. Laudat on oikeasti suoria, ilman taitoksia. Tuo ylempi lautatasanne, missä näkyy mun musta laukku, on muistaakseni yhdensuuntainen alatasanteen lautojen kanssa.

LR suostui stitsaamaan vain 'cylindrical'-asetuksella - luulisin tästä tulevan paremman jollain muulla stitserillä (Hugin:lla pääsee vapaammin asettamaan parametreja). Aivan kuin tuo cylindrical sijoittaisi kuvat lieriön ulkopinnalle, jolloin keskikohta jää lähimmäksi katsojaa.
Ainakaan tämän tyyppisellä tuloksella ei tee mitään, jos ei ihan taiteelliseksi heittäydy:)
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Ja seuraavaksi tekninen kuva, joka on astetta vaikeampi stitserille. Panoraamassa on 3 shift:llä tehtyä riviä, joissa kussakin on 6 kuvaa, ja jokainen kuva on kolmen kuvan HDR (siis yhteensä 3 x 6 x 3 = 54 valotusta) (koko 12478 x 7335 pikseliä):
Kuva
Kuva: Affinity Photo sai stitsattua tämän kuvan
Yhteenlaskettu kuvakulma on erittäin laaja, lähentelee 180-astetta, joten miten teet tästä joka suhteessa luonnolliselta näyttävän.

Tästä ei enää Lightroom selvinnyt, mutta vaikka Affinity Photo teki kuvan, on siinä useita pahoja artifakteja. Stitsausprosessin kontrollipisteitä pitäisi päästä itse määrittelemään, samoin kuin haluttua geometriaa (perspektiiviä).
On tässä sentään pystylinjat pysyneet pystyssä (melkein). Tavallisella objektiivilla tällainen kuva on aivan hirvittävä pallero.

Kai se on kaivettava taas Hugin esiin ja opiskeltava jo unohtuneet käyttöohjeet.
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja janne. »

panoraaman pitäisi näyttää ihan samalta oli se otettu kalansilmällä, normilaajiksella tai tiltshiftillä - kokonaiskuvakulma ja käytetty projektio ovat ainoat kuvan geometriaa määrittävät tekijät kun kuvauspaikka on sama
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Oliko linssivääristymät korjattu? Ne voivat sotkea asioita.
Zone VI
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

janne. kirjoitti:panoraaman pitäisi näyttää ihan samalta oli se otettu kalansilmällä, normilaajiksella tai tiltshiftillä -
Mä en ymmärrä mitä tarkoitat tällä.
Jos panoraama kootaan raakana, siis ei tehdä minkäänlaista geometrian manipulointia kuville, vaan liitetään yhteen sellaisenaan (kuten mä mä olen tuolla aiemmissa kuvissa manuaalisesti tehnyt), niin tuloshan on täysin riippuvainen siitä minkälaista objektiivia on käytetty valotuksissa.
janne. kirjoitti:kokonaiskuvakulma ja käytetty projektio ovat ainoat kuvan geometriaa määrittävät tekijät kun kuvauspaikka on sama
Lightroom:ssa on 3 erillaista (Spherical, Cylindrical, Perspective) geometriaa määriteltävissä, Affinity Photo:ssa sitä ei pääse määrittelemään ollenkaan ja Hugin:ssa on iso liuta parametreja joilla laskenta-geometriaan vaikutetaan.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

zone6 kirjoitti:Oliko linssivääristymät korjattu? Ne voivat sotkea asioita.
Varmaan sotkeekin, mutta miten korjaat TS-objektiivin linssivääristymiä, kun edes tiltistä, eikä shiftistä saa tietoa kameraan.

Mä aikanani testailin näitä isompia panoraamoja tavallisilla objektiiveilla, ja kun mennään riittävän laajaan kokonaiskulmaan, ollaan pahoissa ongelmissa: aina jokin heittää. Tilanne on hieman sama kuin karttaprojektioissa, joissa yritetään saada kulmat ja etäisyydet pitämään kutinsa, kun pyörähdysellipsoidi kuvannetaan tasoon.
(Ajatuskokeena: Miten viillät jalkapallon osiin, siten että sen saa painettua tasoon suorakaiteen muotoon, ilman että pinnan muotojen mittasuhteet tai etäisyydet muuttuu)
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja janne. »

jos nollashiftillä horisontti ja kennon keskipiste on samat (kameraa ei siis ole kallistettu), voi siitä edelleen shiftatun kuvan shiftin määrän laskea helposti. pingpongin ja monen muun t/s-linssin maksimisiirto 12mm on esimerkiksi 3:2-kuvasuhteisen ff-kennoisen kameran kuvan lyhyesta sivusta tasan puolet, pitkästä sivusta kolmasosa. kun shiftin määrä on tiedossa, on geometrian korjaaminen triviaalia.
Viimeksi muokannut janne., Elo 27, 2019 18 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja janne. »

piti ollaa muokkaa-, ei lainaa-nappi
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Innostuin tekemeään version, jossa shiftillä tehdyt pystypanoraamat on yhdistetty käsin vaakapanoraamaksi (6 kappaletta pystypanoraamoja yhteen):
Kuva
Eihän tuo ole lähtökohtanakaan kovin mukavan oloinen; suoraan edessä oleva ikkunaseinä pitäisi saada suoraksi stitserissä.
Mikä pahus tuon keskellä olevan ruudun ikkunakarmin on vääntänyt oikealle kaartuvaksi?
Viimeksi muokannut jaava, Elo 28, 2019 10 : 50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja zone6 »

jaava kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Oliko linssivääristymät korjattu? Ne voivat sotkea asioita.
Varmaan sotkeekin, mutta miten korjaat TS-objektiivin linssivääristymiä, kun edes tiltistä, eikä shiftistä saa tietoa kameraan.
Vaikka näin: http://www.northlight-images.co.uk/fixi ... ft-lenses/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zone VI
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Hugin opiskelua (viimeksi käyttänyt 2017, eikä ole pysynyt päässä)
Siellä sanotaan näin:
If you took the photographs without a panoramic head for your camera tripod, don't choose any features in the near foreground for control points. You'll likely encounter parallax error, which can confuse Hugin during optimization. Outdoor scenes where most features are in the distance will have less of a problem with parallax.
Aika tarkkaa on muutenkin noiden kontrollipisteiden kanssa kun itse asettelee.

Mä yritän käyttää vertikaalisuuntaan stitsattuja kuvia ja Hugin haluaa tietää kunkin kuvan polttovälin. Mitähän siitä tulee pystyyn, kun 24mm objektiivilla shiftaa 10mm (vai oliko se 12mm) ylös ja saman verran alas. Kuvasuhdetta se ei kysy.

Ajattelin että ensin asettelen kontrollipisteet, joiden perusteella Hugin tietää missä kohden kukin kuva pitää olla kohdallaan naapurinsa kanssa. Sitten merkkaan kuviin ne linjat, jotka pitää olla pystysuoria, samoin kuin vaakasuorat linjat (Hugin:ssa on tällainen ominaisuus).

Jos edellisellä saa parsittua kuvat kohdalleen, niin seuraava askel on asettaa perspektiivikorjaus halutuksi.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Räntä »

jaava kirjoitti:Mikä pahus tuon keskellä olevan ruudun ikkunakarmin on vääntänyt oikealle kaartuvaksi?
Kuten toisaalla totesin: Samyang TS 24 ei sovi vaativaan arkkitehtuurikuvaamiseen kaartuvien linjojen takia.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän se samyangista johdu vaan esim. Siitä että shiftiä on paljon ja setuppi pystyakselin osalta vain hieman vinossa...

Kärjistettynä näin:
Kuva
Vastaa Viestiin