Tilt & Shift objektiivin käyttö

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä olen käyttänyt mun "uuden" 50MP kameran kanssa hieman tukevampaa kamerapäätä, joka koostuu vain kolmesta osasta:
  1. Horisontin tasaaja
  2. Arca Swiss "kiinnitin" (clamp), jolla saa myös kameran käännettyä haluttuun kulmaan
  3. L-rauta
Tällä yhdistelmällä pääsee kameraa siirtämään vastakkaiseen suuntaan kuin shiftiä on tehty (L-rautaa siirtämällä clampissa). Pistin L-rautaan vielä maalarinteippiä, johon merkkasin vastasiirtojen paikat.

Sitten kokeiluun ilman kameran vastasiirtoa:
Ei siis korjata shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla. Ruutuja otetaan kolme vaakasuoraan shiftaten. Kuvassa kunkin ruudun kohdalla asetukset ja alimmassa rivissä kropattu pala ruudusta, jossa näkyy kuinka parvekelasien rako siirtyy vastapäisen talon ikkunarivitöstä toiseen:
Kuva
Lightroom:n parsima panoraama:
KuvaLähimmän parvekelasien ikkunaraon kohdalla parsinta on joutunut ongelmiin ja säveltänyt siihen raon katkeavan kaiteen kohdalla. Itse parvekkeen kaidekin on kokenut tässä kohtaa muodonmuutoksen.

Jos etuala on suuri ja siitä löytyy hyviä kontrollipisteitä, saattaa panoraamaparsija päättää tehdä artifaktit kuvan keski ja takaosiin.
Viimeksi muokannut jaava, Marras 21, 2019 14 : 44. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kokeilu kameran vastasiirrolla:
Korjataan siis shift:n siirtämää nodal point:a kameran vastasiirrolla.
Kuva
Parvekeikkunoiden rako pysyy vastapäiseen taloon nähden aivan paikallaan.
Lightroom:n panoraamaparsija saa myös priimaa jälkeä:
Kuva

Onhan tämä hieman hankalampi (yksi työvaihe lisää) kuvaa ottaessa, mutta tekee parserin hommasta oleellisesti helpompaa.

Jos lähialue on kauempana, ei tästä tekniikasta ole hyötyä (parsinta onnistuu ilman vastasiirtoakin). Samoin jos lähellä on vain yksi pieni objekti, saa parsinta hoideltua sen yleensä ilman näkyviä artifakteja.
Vastaa Viestiin