Tilt & Shift objektiivin käyttö

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kun hommasin Samyangin TS-objektiivin, niin oli hieman yllätys kuinka hankalaa TS-kuvaaminen on. Tähänhän täytyy oikeen syventyä.
Shiftin kanssa olin heti sinut, se kun on hieman helpompi ymmärtää, mutta Tilt oli ja on edelleen hankala. Yhtenä keinona lähestyä ongelmaa piirsin kuvan, johon yritin saada ne tekniset periaatteet, jotka vaikuttaa objektiivin säätämiseen:
Kuva
Kuva ei ole mittakaavassa oikeen minkään osalta. Enkä ole edes varma, onko siinä periaatteetkaan oikein.
Tilttauksen toiminnasta:
  • Tarkennusalueen syvyys (pisteiden 1 ja 3 etäisyys) säädetään aukolla
  • Tarkennusalueen etäisyys objektiivista (siis pisteen 3 etäisyys) säädetään fokuksella
  • Fokusalueen takaraja kulkee aina pisteiden 1 ja 2 kautta
  • Fokusalueen eturaja kulkee taas pisteiden 3 ja 4 kautta
  • Hyvinkin pieni tiltin säätö vaikuttaa paljon pisteiden 2 ja 4 etäisyyteen objektiivista (mikä tekee säädöstä puolestaan aika hankalaa)
Mä olen harjoitellut tuon tarkennusalueen hallintaa, mutta on se vaan vaikeeta edelleen!
Live View, sen suurennos halutusta kohtaa, 2x luuppi, iteratiivinen säätö perustuen kahteen kohtaan kuva-alassa ja säkillinen rauhallista valokuvausmieltä - siinä aineksia TS-valokuvausalalle.

PS. En ole varma onko tiltatun objektiivin tarkennusalueen kärki pisteessä 2 vai 4.
Viimeksi muokannut jaava, Elo 21, 2019 11 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Tilt & Shift objektiivin käytön ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Yksinkertaisen asian ylianalysointia?

Eihän siinä ole kuin yksi lisämuuttuja perinteiseen käsin tarkentamiseen verrattuna.
Pahin moka yleensä on kallistella turhaan tai turhan paljon, se kun kaventaa aina terävyysaluetta.

Muutenhan se ei vaadi muuta kuin katsoo mikä on se tärkeä terävyysalueen paikka, tarkentaa etu/takapisteeseen ja kallistelee kunnes molemmat ovat tarkat. Sitten himmennystä reilusti ja katsotaan onko kaikki muukin oleellinen mukana.
Zone VI
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Tilt & Shift objektiivin käytön ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tämä Jaavan lause kuvaa hyvin juuri sitä shokkihoitoa, mitä itsekin koin hankittuani t/s-objektiivin "Kun hommasin Samyangin TS-objektiivin, oli hieman yllätys kuinka hankalaa TS-kuvaaminen on. Tähänhän täytyy oikeen syventyä." Itselläkin oli jonkin verran perustason kokemusta palkkikameran käytöstä, mutta siitä huolimatta tarkentamisen hankaluus yllätti. Konsepti on kuitenkin valokuvauksellisesti erittäin toimiva onnistuessaan, joten mielestäni kannattaa nähdä tuo vaiva ja paneutua keinoihin, joilla tarkennusta voi helpottaa. Yksi konsti voisi olla näyttökuvan johtaminen kymppituumaiselle näytölle, jos sillä saisi tarkennuskohdat paremmin näkyviin.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mun pilipalipuupöntössä ei ole mitään asteikkoja. Senkun kääntää ja vääntää. Niinkun zone6 totesi - liika on liikaa. Jos tästä selviää filmillä, ei ole digillä vaikea kokeilla. Nopeesti se tuntuma tulee miten asetetaan tarvittava määrä.

Jos tuntuu silti vaikealta, focus stack ja pelkkä shift antaa paremman tuloksen jos kaiken on oltava maisemassa terävää.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Minulle oleellista on ymmärtää mikä riippuu mistäkin.
Ei ollut ollenkaan selvää, että tilttaamattoman objektiivin optisen akselin leikkauspisteet tarkennusalueen etu- ja taka-reunan kanssa pysyy kiinteinä tilttiä lisättäessä.
Tai että tarkennusalueen taka-reuna leikkaa kuvatason ja objektiivi-tason leikkauspisteessä. Tai että tarkennusalueen etu-reuna leikkaa tilttaamattoman objektiivin objektiivi-tason samassa pisteessä tarkennusalueen taka-reunan kanssa.
Nää antoi mulle oleellisen valaistumisen - hommaan tuli järkeä. Tosin ei sanallisena sepustuksena, mutta mun edellinen kuva kertoo kaiken.

Nyt kun ymmärrän toiminnan:
  • Täytyy hioa käytännön proseduureja sen verran, että kuvaus sujuu ilman kirosanoja.
  • Unelmoida täydellisestä TS-objektiivista. Joutuuko tässä vielä hommaamaan palkkikameran:)
Parhaat sepustukset tähän menessä Tilt & Shift objektiiveista: PS. Jälkimmäisestä linkistä lainaten:
Mentally visualizing how tilting a lens will correspond to changes in the depth of field can be quite difficult, even for the most experienced of photographers. Even then, knowing where to best place the focus plane is only half the battle—actually putting it there can be a different matter entirely.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Hieman suurpiirteisemmin tiltin vaikutusta tarkennusalueeseen esittävä kuva:
Kuva
Vasemmalla perusjantterin optiikalla kuvatava aseteltelma, keskellä tyypillinen maisemakuvaajan ja arkkitehdin kuvausjärjestely ja oikealla tuote- tai potretti-kuvaajan tarkennustapa.
aikaarska
Viestit: 12001
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jaava kirjoitti:Hieman suurpiirteisemmin tiltin vaikutusta tarkennusalueeseen esittävä kuva:
Kuva
Vasemmalla perusjantterin optiikalla kuvatava aseteltelma, keskellä tyypillinen maisemakuvaajan ja arkkitehdin kuvausjärjestely ja oikealla tuote- tai potretti-kuvaajan tarkennustapa.
Joo, tämä viimeinen on oikein havainnollinen yksinkertaisuudessaan. Itse tein aluksi juuri sitä mokaa, että tilttasin liian paljon...Tosin liialla tilttaamisella saa sitten muuta mielenkiintoista efektiä aikaiseksi, kuten todella pientä terävyysaluetta, ja vaikka niitä miniatyyri-kaupunkimaisemia, jos menet vaikka johonkin torniin kuvaamaan kaupunkia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Sitten seuraa tiltatun objektiivin fokuksen säätö, joka poikkeaa oleellisesti tavallisista objektiiveista:
  • Perus-objektiivilla fokuksen tullessa lähemmäs myös tarkennusalue kapenee. Triviaalia.
  • Fokusoitaessa tiltattua objektiivia 'lähemmäs', niin sen kiilamainen tarkennusalue kiertyy lähemmäs kiilan kärki keskipisteenä (* (jonka paikka on asetetu tilt-säädöllä), sekä kiila terävöityy/kapenee.
Tästähän seuraa se, että kun säädät tiltatun objektiivin fokusta, niin joudut ehkä myös kääntämään ja liikuttamaan koko kameraa, jotta esimerkiksi haluamasi tasopinta säilyy kuvassa fokuksessa.

Hyvä esitys asiasta löytyy:
Focusing Tilt Shift Lenses by Michael Reichmann
https://luminous-landscape.com/focusing ... ft-lenses/

Tästä täytyy ehdottomasti piirtää kuva, joka jää mun näkömuistiin:)
No nii, tällaisen kuvan sain aikaiseksi. Vain fokusta on säädetty, jolloin tarkeensusalueesta 1 tuli tarkennusalue 2:
Kuva

*) KIertyminen tapahtuu täsmälllisemmin alotusviestin kuvan pisteen 2 ympäri.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

jaava kirjoitti:Fokusoitaessa tiltattua objektiivia 'lähemmäs', niin sen kiilamainen tarkennusalue kiertyy lähemmäs kiilan kärki keskipisteenä (jonka paikka on asetetu tilt-säädöllä), sekä kiila terävöityy/kapenee.
Tästähän seuraa se, että kun säädät tiltatun objektiivin fokusta, niin joudut ehkä myös kääntämään ja liikuttamaan koko kameraa, jotta esimerkiksi haluamasi tasopinta säilyy kuvassa fokuksessa.
Siis kameraa on käännettävä ja liikutettava, jos halutaan pysyä keskellä edellistä tarkennusaluetta:
Kuva
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tilt & Shift objektiivin viritys panoraamajalustaan

Aluksi normaali jalustan viritys kohdalleen, kun objektiivissa ei ole shiftiä (kuvissa Samyang TS 24mm, jolla panoraamapää on jo vireessä - ja hyvin takapainoinen):
Kuva
Kuva: Samyang TS 24mm nodal point löytyi lähes fokusrenkaan keskiosan tasolta

Ekalla kerralla kuvien 1 ja 2 säädöt silmämääräisesti kohdalleen. Sitten kuvassa 3 arvataan objektiivin nodal point sijainti, jonka jälkeen käännellään kameraa ylös ja alas, jolloin etuala ei saa liikkua taka-alaan nähden (säädetään kunnes pysyy paikallaan). Lopuksi sama tehdään kääntelemällä vaakatasossa. Lopputuloksena saadaan etuala pysymään prikulleen samassa kohtaa taka-alaan nähden, käänsi kameraa mihin tahansa (jolloin parallaksivirhettä ei synny).

Seuraava osa osoittautui turhaksi:
Merkataan saadut säädöt panoraamapään asteikoille.

Seuraavaksi säädetään panoraamapää erikseen kummallekin äärishiftille (shift vertikaalisuunnassa), ja merkataan tarvittavat kohdat (kuvien 2 ja 3 säädöt).
Ja tästähän ei sitten ole mitään hyötyä! Vaikka Shift siirtää objektiivin lasitavaraa, niin se siirtyy niin, ettei nodal point:n paikka muutu (? höh): Objektiivia voi käännellä ylös/alas tai sivuille, ja etuala pysyy kiinni taustassa (siinä mihin oli shiftattu), oli shift missä asennossa tahansa (itse shift siirtää tietysti kuvaa).
Joten panoraamojen otto on helppoa: Shiftata voi parhaaksi katsomallaan tavalla, eikä se aiheuta parallaksivirhettä (vireessä olevan) panoraamapään kääntyessä.


PS. Nyt alkoi epäilyttää myös TS-objektiivin lasitavaran kiinnitys jalustaan, jolloin itse kamera liikkuu shiftatessa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Lähdin ottamaan panoraamaa tohon rantaan vievään mäkeen, seitsemän valokuvaajan saappaissa, sillain isosti harppoen ja hieman merimiesmäiseen tyyliin kallistellen. Tässä tulos:
Kuva
Kuva: 21 valotusta, joista suurin osa valotettu pieleen.
Että osaa suivasta tämmönen meininki!

Ton viimeisen kuvan otin mielessä kokeilla tiltillä miniätyyyrimäistä vaikutelmaa, vaikka eihän toi kohde nyt ole oikein sopiva, eikä etäisyyskään hyvä:
Kuva
Kuva: Miniatyyriin vetäsin hieman lisäsumeutta ja kunnon saturaatiot, niin kuin monesti leikkikalumaaimassa on.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Viritetyn panoraamapään pystypanoraamakokeilu.
Kuvat otettu Samyangin TS-objektiivilla, mutta sekä tilt että shift 0. Kamera on ollut hieman oikealla (tuo pahuksen tarkka ja sen huomaa heti kuvista).

Otin 3 kuvaa kaapin seinään kiinnitetyistä papereista, ja etualle virit kukkakepin pätkän, joka ei siirry taustaan nähden kun kameraa tiltataan viritetyllä panoraamapäällä.
Yritin stitsata kuvat Lightroom:lla, mutta vaikeaa oli. Aluksi se ilmoitti ettei löydä kuvista yhteisiä pisteitä riittävästi. No minä lisäsin paprua, kunnes LR lopulta sai preview:n tehtyä, mutta kun käynnisti MERGE:n, Lightroom ilmoitti seonneensa.
Piti siirtyä Affinity Photo:n.
Kuva
Manual stitchin tein vaan siirtämällä (puolittain läpinäkyvät) kuvat keskiosan kohdalta päällekkäin.
Oikealla Affinity muutti kuvien muotoa saadakseen parsittua kaiken yhteen. Tästä saattaa saada kuvankäsittelyssä transform-komennoilla oikean muotoisen (aika hankalaa). Hugin panoraamatyökalulla tuosta tulee suht hyvä, mutta pikseleitä joutuu venyttämään jo aika paljon ja niitä menee myös hukkaan.
Viimeksi muokannut jaava, Elo 24, 2019 10 : 49. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Seuraavaksi pystypanoraamakokeilu Samyangin TS-objektiin shift ominaisuudella.
No nyt kamera on ollut vielä enemmän oikealla.
Kuvat otin shift täysin alhaalla, shif keskellä ja lopuksi täysin ylhäällä.
Kuva
Manuaali-stitsatussa kuvassa siirsin kuvat taustan mukaan päällekkäin, jolloin kukkakeppi ei pysynyt paikallaan. Tämän kuvan Lightroomkin osasi jo stitsata, ja osasi poistaa myös ylimmän ja alimman kuvan haamuna näkyvän kukkakepin.

Parhaat valotukset panotaamakuvan stitsaukseen saa, kun siirtää kameraa saman verran, kuin shiftä on siirretty, mutta vastapäiseen suuntaan. Pysyy kukkakeppikin paikallaan.
Niin tai omistaa TS-objektiivin, jonka etuosan (sen missä linssit sijaitsee) saa kiinni jalustaan, jolloin shiftatessa kamera liikkuu ja objektiivin lasitavara pysyy paikallaan.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mit ihmettä? Vieläki testitauluja. Nyt reippaasti kaupungille.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Pitihän tuo kameran vastasiirtokin kokeilla:)
Viritin jalustan niin, että keskiputkella pääsi säätämään kameran korkeutta (kun shift on 12mm, niin keskiputkeen merkit -12mm, 0mm ja -12mm). Kameran siirtoa keskiputkesta ei ole helppoa tehdä kunnolla - niinpä mulla liukui koko jalusta kaksin käsin säädellessä. On se herkkää ton kameran paikan kanssa. Ja hyvin näkyy LR:n stitsaamassa kuvassa.

Käyhän tästä toki selväksi, että kukkakeppi pysyy nyt kuvissa paikoillaan.
Kuva
Kuva: Mutta onko manuaali-stitsatussa kuvassa pyöreä muuttunut soikeaksi yläkuvassa ja alakuvan kuvion korkeus pienentynyt. Miksi?
Viimeksi muokannut jaava, Elo 24, 2019 12 : 11. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Mit ihmettä? Vieläki testitauluja. Nyt reippaasti kaupungille.
Kaupungilla kun tekee virheitä, niin ottaa pahasti pattiin. Parempi opetella kotona.

Toisaalta testitauluilla on helpompi nähdä virheet ja syytkin päätellä.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

No niin, sitten panoraama kaupungilta: Vanhan Leppävaaran puolen tornitalo (pystyyn +/- 12mm shiftillä, aukko f/11):
Kuva
Kuva: Jätin hieman tummaksi, kun taivas antaa dramaattista eloa rakennuksille

Panoraama koostuu kolmesta HDR-kuvasta, joista alin ja keskimmäinen on otettu kahdella valotuksella ja ylin vaati jo kolme kahden stopin välein.

Etualassa on muutama parallaksialtis kohta, mutta kun tuo Lightroom:n stitserikin näyttää hanskaavan ne aika hyvin, niin en keplotellut kameran vastasiirrolla.
temama
Viestit: 10024
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja temama »

jaava kirjoitti: Kuva: Jätin hieman tummaksi, kun taivas antaa dramaattista eloa rakennuksille.
Varmaan hyvä harjoitus, mutta tsorge, kuvana huono!

Ei mitään järkee jättää kuvaa noin tummaksi, samoin rajaus järkyttääpi!

Toivottavasti olet kuitenkin tyytyväinen shiftaukseen ja panoraamaan teknisesti. Minusta sekään ei ole täysin onnistunut. ei oo ihan suoraa linjaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt kun oon tätä seurannut niin omat haaveet tuosta tötteröstä tallon suohon.
Menee ilo kyllä koko jutusta, ihan sama jos miut laitettaisiin latinan tunneille. :D

Mut jatka vaan, seuraan kyllä testailujasi, soon varma se!
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tilt & Shift objektiivin käyttö

Viesti Kirjoittaja jaava »

©pjm kirjoitti:Nyt kun oon tätä seurannut niin omat haaveet tuosta tötteröstä tallon suohon.
Menee ilo kyllä koko jutusta, ihan sama jos miut laitettaisiin latinan tunneille. :D

Mut jatka vaan, seuraan kyllä testailujasi, soon varma se!
Mä kyllä yritän tuoda ajatuksiani selkeästi esille, mutta ei se ole aina helppoa, enkä oleta aina olevani edes itse kärryillä. Monissa jutuissani olisi ollut niin monta kysymysmerkkiä, että on ollut parempi jättää kaikki pois:) (tosin siitä saattaa tulla väärä kuva mun ymmärrykseni tasosta).
Kysymykset ja näkemykset on tervetulleita. Myös yksityispostiin.
temama kirjoitti:Toivottavasti olet kuitenkin tyytyväinen shiftaukseen ja panoraamaan teknisesti. Minusta sekään ei ole täysin onnistunut. ei oo ihan suoraa linjaa.
Enhän mä tyytyväinen ole, jos sitä ajatellaan irrallaan objektiivin hinnasta. Mutta en mä olisi täysin tyytyväinen mihinkään tietämääni ja markkinoilla olevaan Tilt & Shift objektiiviin - niissä kaikissa on puutteita. Vai onko kyseessä mulle epämiellyttävin vaihtoehto: Vasemman reunan kaarevat linjat on tämän objektiivin ominaisuus. Tai tekeekö Lightroom omanlaistaan suoraa linjaa: Vasemmalle änkyrää ja oikealle suoraa.
Ja mun tekniseen osaamistasoon en ole ollenkaan tyytyväinen - mä olen makulatuurikuvaaja:)

Epäsuorat linjat on mulle vielä hieman epäselvä juttu. Onko kysymyksessä ihan selkeä kameran asentovirhe? Samaahan kommentoin jo mun aiemmissa testitaulukuvissa: Pieni kameran paikan muutos teki ison virheen panoraamaan.
Ehkä tähän on asennoiduttava pragmaattisesti: lopuksi joutuu oikomaan joka tapauksessa kuvankäsittelyssä.
Kun edelliseen kuvaan tulee lisäksi kunnon vaakapanorointia, lisääntyy kuvankäsittelytyöt helposti sen verran, että jonkun pystylinjan oikoo huomaamattaan - jos edes huomaa:)
Vastaa Viestiin