Nyt ottaa pannuun

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja jaava »

Lähdin ulkoiluttamaan uutta kolmijalkaa, tarkoituksena ottaa ND-/POLA-kuvia paikasta, jossa olen harjoitellut uimaan pikkupoikana 50-luvulla. Aurinkokin oli oikeassa kulmassa ja taivas puolipilvessä.
No menin katselemaan kuvakulmia, kunnes autolle palatessa muistin, ettei mulla ole kaukoa mukana. Ei kumpaakaan omistamistani.
Voi perrrhana.

Oishan jotain kuvia voinut ottaa ajastimellakin, mutta bulppikuvia ei mitenkään.
En edes päässyt purkamaan kamoja autosta. Niin paljon suivasi, etten kuvannut mitään.

Yritin ajella mahdollisimman rauhallisesti parin kilometrin kotimatkan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Tukeeko kameramallisi kännykän käyttöä kaukolaukaisimena? Näin olen itse oppinut tekemään, samalla saa paremman "etsimenkin".
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, erittäin ärsyttävä juttu. Joskus käynyt itselleni samalla tapaa.

Ehkä vielä ärsyttävämpää, ettei kaikki kameravalmistajat ole oikein ymmärtäneet BULB kuvaajan tarpeita...Jotkut ovat.
Esimerkiksi ainakin Pentaxissa saa BULB tilan laukaisun niin, että painaa kerran kameran laukaisinta (valotus alkaa), ja toisen kerran kun haluat valotuksen loppuvan - ei tarvitse kokoajan pitää laukaisinta pohjassa (edes vaikka olisi kaukolaukaisin mukana käytössä).
Lisäksi Pentax näyttää kuinka kauan valotusaika on kestänyt bulbissa, samalla kun kamera ottaa kuvaa. Pentaxissa voit myös laittaa halutun BULB valotusajan. Vaikka 15min ja kamera ottaa sitten 15min valotuksen...Ei tarvitse mitään laukaisimia siinä.

En tiedä aivan uusimmista Sonyn peilittömien malleista, mutta ainakin A7rII:n kanssa olen käyttänyt BULBissa EVF etsimen sensoria. Sen voi valjastaa siten, että kun vilautat sensorin edessä vaikka kättä, niin valotus alkaa, ja kun haluat lopettaa valotuksen - heilautat kättä sensorin edessä uudestaan. Toimii ihan hyvin.

Tosiaan kännyykkää voi käyttää nykyään tietysti myös. Tosin itse olen käyttänyt kännykkää erittäin vähän järkkärien kanssa. En oikein tykkää sekoittaa puhelinta kuvaustouhuihin. Tietty hätävarana menisi.

Sitten, jos et halua käyttää älyluurin monimutkaisia sovelluksia kameran ohjaamiseen, niin on olemassa kännykkäsovelluksia jotka käyttävät vain puhelimen IR-lähetintä laukaisuun (mikäli puhelimessa on IR ominaisuus) . Tietysti myös kameran täytyy tukea IR laukaisua.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja emerik »

aikaarska kirjoitti:Ehkä vielä ärsyttävämpää, ettei kaikki kameravalmistajat ole oikein ymmärtäneet BULB kuvaajan tarpeita...Jotkut ovat.
Esimerkiksi ainakin Pentaxissa saa BULB tilan laukaisun niin, että painaa kerran kameran laukaisinta (valotus alkaa), ja toisen kerran kun haluat valotuksen loppuvan - ei tarvitse kokoajan pitää laukaisinta pohjassa (edes vaikka olisi kaukolaukaisin mukana käytössä)...
Nikonin ohjekirjasta:

Kuva
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, melko peruskauraa...Pitäisi olla.

En ymmärrä jos pitkänlinjan Canon ei ole ottanut tätä ominaisuutta kameroihinsa.

Lisäksi Pentax on tosiaan mennyt pidemmälle asian kehittämisessä, ja ehdottomasti käyttäjää palvellen:
aikaarska kirjoitti: Lisäksi Pentax näyttää kuinka kauan valotusaika on kestänyt bulbissa, samalla kun kamera ottaa kuvaa. Pentaxissa voit myös laittaa halutun BULB valotusajan. Vaikka 15min ja kamera ottaa sitten 15min valotuksen...Ei tarvitse mitään laukaisimia siinä..
Tämä on vain yksi esimerkki erittäin yksinkertaisista softahommista. Tietotekniikka/ohjelmistot kehittyvät vauhdilla, ja jopa 90€ älyluureissa on toimintoja joita voi vain unelmoida 5000€ järjestelmäkameroihin?!

Järkkärivalmistajien täytyisi todella miettiä filosofiat uusiksi ja miettiä miten järkkärit kehitetään ajan hengen mukaiseksi.
Siinä ei kovin montaa periaatetta tarvittaisi:

- Järjestelmäkameran täytyy olla edelleen luotettava työkalu, joka hyödyntään isoa kennoa ja elektroniikka ei mitään kertakäyttöystä leluelektroniikkaa. Eli laatu täytyy tuntua.

- Softapuoli kehityksen kärjessä, eikä laahata perässä 10-20 vuotta.

Ei luulisi olevan mahdoton tehtävä sovittaa yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi näitä kahta?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Canonin 7D2, 80D ja 6D2 bulbissa on ajastin, on varmasti monissa muissakin rungoissa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

rolsen kirjoitti:Canonin 7D2, 80D ja 6D2 bulbissa on ajastin, on varmasti monissa muissakin rungoissa.
Okei. No, se on erittäin hyvä juttu. Olisi varmasti pelastanut ketjun aloittajankin kuvausreissun...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei kannata murehtia liikaa. Itsellä on unohtunut:

-muistikortit (useita kertoja)
-kamera (3 kertaa)
-koko kuvausreppu (kerran)
-jalustat (en edes muista monestiko)

Pari kertaa ajelin aivan väärään kuvauspaikkaankin semmoset pari sataa kilsaa. Kryptos muistaa monta hyvää toilailua reissuilta.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Tutun tuntoistoista...

Eikä ole kuin muutama viikko sitten...

Lähdin ajelemaan mökille ja otin kameran pelkääjän paikalle, kun meinasin käydä katsomassa kuikan pesinnän... Ajaessa katsastin sitten vielä että asetukset on kohdillaan jos tulee äkkitilanne eteen... Virrat päälle...Ei toimi... rikki??… Ai perhana... akut latauksessa kotona...

Ja juu... otti pannuun :)
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja javal »

aikaarska kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Canonin 7D2, 80D ja 6D2 bulbissa on ajastin, on varmasti monissa muissakin rungoissa.
Okei. No, se on erittäin hyvä juttu. Olisi varmasti pelastanut ketjun aloittajankin kuvausreissun...
Juu, ja toimii ihan kuten kerroit miten se toimivan Pentax kamerassa. Mikä kameramerkki toi ensimmäisenä tämän ajastimen meille saataville, se tässä jäi vielä minulle epäselväksi.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja temama »

Yeppulis, ja ditten vaan kun ossoo käyttää sitä kun tarttee .
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Saahan sillä kameralla tod. näk. 30s muutoinkin ja 5 min on vaan 10x30s - sitten vaan softalla loput - joka on käytännössä sama kuin yksi 5 min valotus - joskus jopa parempi. Toki jos omasta mielestä valotusajan pitää olla just 291s niin menee ikäväksi kikkailuksi.

Uusissa Canoneissa BULB ajan asetus on valmiina - vanhimpiin sen saa Magic Lanternilla. Siksi en ole käyttänyt kaukolaukasinta vuosiin muuhun kuin ihmiskuvauksiin (esim heilautellut häämekon helmoja tai hiuksia silloin kun assaria ei ole ollut käytössä - välillä joutuu olemaan myös valaisintelineenä) - no joskus maisemissa jos pitää osua juuri oikeaan hetkeen (aaltoon), eikä halua heilutella kameraa.

NIm. kuvaaminen on ongelmanratkaisu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Maffer kirjoitti:Ei kannata murehtia liikaa. Itsellä on unohtunut:

-muistikortit (useita kertoja)
-kamera (3 kertaa)
-koko kuvausreppu (kerran)
-jalustat (en edes muista monestiko)

Pari kertaa ajelin aivan väärään kuvauspaikkaankin semmoset pari sataa kilsaa. Kryptos muistaa monta hyvää toilailua reissuilta.
Kuva

Jep. :)

Ja mikäli kaluston sattuu kaikilta osin muistamaan, rantakivikossa tetsattua ja sommiteltua ja otettua Sen Warmasti Hienon auringonlaskuvalokuvan, unohtuu innostuksessa perusasiat ja tarkistaa missä asennossa se ISO olikaan (6400), tai olikos se EV-korjaus 0 vai sittenkin jäänyt +2 tmv mielenkiintoista, myöhemmin kotona havaittavaa.

Aina sattuu ja tapahtuu. Ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! ;)
Sapere aude.
---
flickr
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Pakko kertoa yks omakin toilailu viime viikolta. Tein haastatteluja yhdestä kurssista. Vähän tuli kiirus paikan valmistelussa kun oli muutama muuttuja matkassa. Sain kuitenkin homman valmiiksi juuri ennen kuin ensimmäinen haastateltava saapui paikalle. Kärkeen oli toki tärkein henkilö haastateltavista. Laitoin kamerat nauhoittamaan samantien jotteivat ne missään nimessä unohtuisi. Kun olin mikin saanut laitettua haastateltavalle, siirryin kameroiden taakse tsekkaamaan äänet ja tarkkailemaan. Tsekkasin äänten tasot kamerasta mihin meni mikseri. Kun olin sen saanu tehtyä, huikkasin haastattelijalle että kaikki on valmista. Viimeiseksi varmuuden vuoksi laitoin vielä tämän kyseisen kameran nauhoittamaan. Toisin sanoen laitoin äänestyksen pois päältä. Niin sitä sitten kuvattiin haastis hienosti ilman ääntä. Haastateltava kun oli mennyt, tarkastin mitä on tullut kameroille ja onko joku pielessä. Silloin huomasin että ensimmäinen pätkä mitä löytyi oli koepätkiä. Joutu nostaa kättä pystyyn ja otettiin haastis uusiksi aivan viimeiseksi. Hemmetti että hävetti ku haastateltava tuli uudelleen penkkiin. Näitä sattuu.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Nyt ottaa pannuun

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Olen joitakin asioita pyrkinyt eliminoimaan: jos kamerasta lähtee akku lataukseen menee toinen heti tilalle, jos muistikortti on jostakin syystä pois (siirrän yleensä kuvat usbijohdolla) luukkua ei suljeta ennenkuin uusi on paikalla. Autossa on aina jalusta ja monopodi, usein kaksi kumpiakin. Kryptoksen esimerkit sensijaan ovat kovasti tuttuja: kamera valmiina kojun(olohuone) pöydällä, maailman toiseksi mahtavin tilanne kun orava häätää fasaanikukkoa pois ruokakipolta, äkkiä kamera käteen virrat päälle ja laukaisu,......eikä tapahdu mitään. Taas kerran on jäänyt 12 sek viive päälle..., ja kukko tuli häädettyä ilman kuvallista dokumenttia. Eikä ole eka tilanne.
Vastaa Viestiin