Canonin Dual Pixel RAW

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Iiwana-80
Viestit: 151
Liittynyt: Maalis 05, 2011 9 : 12

Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Eilen kokeilin ensimmäisen kerran Canonin Dual Pixel RAW -toimintoa (Canon Mark IV kamera) ja havaitsin, että ainakin se tekee RAW kuvista kaksinkertaisen kooltaan. Muuta järisyttävää en heti huomannut. Onko tästä ominaisuudesta jotain käytännön hyötyä, jos ei käytä Canonin Digital Photo Professional -ohjelmistoa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert
Viestit: 1615
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja mvert »

Se taitaa olla ultimaattisen pikselinviilaajan tallennusmuoto. Jos ei käytä tuota Canonin DPP:tä, niin ainut muu softa minkä olen nähnyt sitä hyödyntävän on: DPRSplit

Sillä saa softan tekstien perusteella kuvista aukon verran enemmän dynamiikkaa irti. Itse en ole sitä käyttänyt, joten en osaa sanoa paskooko se kuvaa jollain tavalla.
Iiwana-80
Viestit: 151
Liittynyt: Maalis 05, 2011 9 : 12

Re: Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Kun manuaalia joku vuosi sitten lueskelin ja kameraan muutenkin tutuistuin, niin jäi myös sellainen vaikutelma, että ihan kiva juu, mutta ei tarvetta. Nyt jostain luin maininnan siitä ja tuli siksi mieleen. Minulla on sekin rajoitus, että käytän ainoastaan Linuxia (Debian) ja sille tehtyjä ohjelmia, niin voi jäädä sen tähden jostain ”olennaisesta” paitsi.

Yleensä minun kuvien ongelma ei ole tarkennus tai muukaan tekinen asia. Sommittelussa, valon näkemisessä ym. substanssipuolen asioissa on isommat probleemit.

Kiitos vastaukseta.
Maffer
Viestit: 21657
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei kannata antaa siimaa Canonille kuvaamisen ongelmien kautta. DP:n hyöty tulisi leipoa kameran raudalla ja softalla vaikka DNG-tiedostoksi sen sijaan että joutuu tuollaiseen räpeltämiseen. Ongelma on korjattava välittömästä firmiksellä kautta linjan. Tuo on showstopper tasoinen ongelma jos spekseissä väitettyä hyödyllistä ominaisuutta ei voi käyttää.

Pentax ja Leica tekevät DNG:n naps vain.
Iiwana-80
Viestit: 151
Liittynyt: Maalis 05, 2011 9 : 12

Re: Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Maffer kirjoitti: Maalis 31, 2024 10 : 39 Ei kannata antaa siimaa Canonille kuvaamisen ongelmien kautta. Pentax ja Leica tekevät DNG:n naps vain.
Aha? No, mulla ei ole sen paremmin Pentaxia kun Laikaakaan, eli näillä nykyisillä täytyy tulla toimeen, kun ei välitä uuttakaan ostaa. Kuten sanottu, ainakin ketjun aloittajalle suurimmat haasteet on valokuvaamisessa. Tekniikasta viis. Mutta tämä kiittää kuitenkin mielipiteestä.
Maffer
Viestit: 21657
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Canonilta harhaanjohtavaa markkinointia tämä DP. Kun itsekin ovat möläyttäneet dynyn noususta, tekisivät jotain sen eteen et se saadaan yleisimmissä konverttereissa käyttöönkin ilman DPP-kuminauhavirityksiä. DNG on kaikkien (merkkien) käytettävissä ja kameran softan tulee tarjota dynynkorotusmoodi joka myös toimii helposti.

1 miljardi olisi ihan hyvä EU-tason sakko petoksesta. Sony julkaisi aikanaan peilittömät ja paketin kyljessä luki 14bit RAW. Ei ollu RAWia lainkaan.
mvert
Viestit: 1615
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canonin Dual Pixel RAW

Viesti Kirjoittaja mvert »

Jos tarkkoja ollaan, niin mun muistin mikaan Canon ei ole tuota dynamiikan nousua markkinoinut. Muistaakseni tarkennuksen ja bokehin hienosäätöön sitä voi niiden omalla ohjelmalla käyttää.

RawDiggerin tekijät tai joku niiden softaa käyttävä sit huomasi tuon toisen osapikselin olevan noin aukon verran vähemmän valottunut, kuin kaneran tuottama yhdistelmäpikseli. Ainakin mulle on epäselvää onko tuo dynamiikan nousu mahdollista hyödyntää oikeasti. Se voi hyvinkin tuoda omituisuuksia kuvaaan, kun sisältää vain pikselin (vai senselin) toisen puolikkaan tiedot. Ja se toinen tallennettu tieto on se molempien yhdistelmän tulos. Näin ainakin muistelen.
Vastaa Viestiin