Rullaverho valon pehmentäjänä?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Elomato
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 29, 2023 12 : 31

Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja Elomato »

Koetan tässä ratkoa seuraavanlaista ongelmaa.

Kuvaan erilaisiin tarkoituksiin puhuva pää videoita työhuoneessani. Ongelmani liittyy siihen, että minulla on erittäin vahvat + lasit, jotka ovat myös melkoisen paksut. Se aiheuttaa sen, että on ollut piinallisen vaikeaa saada valaistusta silmiin niin, että:
a) en näytä ihan pandalta tai turpaani saaneelta, johtuen silmälasien taakse tulevista varjoista
B) Kuvausvalot eivät heijastuisi lasien pinnoista.

Vaikeuskerrointa tässä lisää se, että työhuoneeni on aika matala (224 cm), jolloin valojakaan ei saa kovin korkealle ja suuret softboxit tms tulevat sitten kulkulinjoille tai ovat niin alhaalla, että näkyvät silmälaseissa. Ja kapeakin tämä tila on, eli kovin kauas sivullekaan valoja ei saa vietyä.

Olen löytänyt yhden ratkaisun, joka toimii hyvin, mutta näyttää perin onnettomalta. Eli minulla on huoneen toisessa päässä katonrajassa Manfroton tolppa kiilattuna seinien väliin ja siinä on kiinni kolme Godoxin kaukosäädettävää led paneelia. Sitten minulla on keskellä huonetta Clas Ohlssonin suihkuverho, johon valot osuvat ja joka pehmentää valon ja tekee ikäänkuin suuren softboxin keskelle huonetta. Mutta eihän se kovin hienolta näytä, että keskellä huonetta on suihkuverho... Lisäksi se on vähän laineilla ja aika rimpula käytössä. Mutta laseihin ei tule juurikaan heijastusta ja silmät eivät näytä mustilta.

Siksi mietin, että voisinkohan laittaa kattoon kiinni rullaverhon, joka päästää valoa läpi ja toimisi näin softboxina? Ja olisi aina käytön jälkeen helppo rullata pois tieltä kattoon

Mutta onkohan tähän ihan valokuvauksen ammattilaistenkin käyttämä ratkaisu, jolla saisi asian hoidettua. Eli onko tuollaista softbox-kangasta rullattavalla mekanismilla jossain, kun vain keksii oikean hakusanan? Tai, jos tuota on joku muukin kokeillut, niin millainen rullakaihdin tuohon pitäisi löytää? Vai onko tämä ihan kuolleena syntynyt ajatus? Tällä palstallahan sai kysyä myös tyhmiä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71
Viestit: 3495
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Rullattavat läpiammuttavat verhot voi olla vähissä, mutta diffuusorikalvoa saa kyllä ostaa rullatavarana.
Samoin isoja kehystettyjä heijastimia on markkinoilla ja tuollaisen rakentaa itsekin tarpeen tullen, kun käyttää vähän mielikuvitusta kehyksen tekemiseen.

https://www.kameraliike.fi/fi/product/m ... 2-9m/16302

Periaatteessa kankaaksi voisi käydä joku ns verhokangas, mutta ne vääristää valon sävyä aika usein.
Googlella löytää kuitenkin diffuusiokangasta eri kokoisina paloina.

https://www.jyvasfoto.com/DIY-Diffuusiokangaspala-2m

Noita systeemejä etsimällä voisi tulla joku toimiva osuma sopivaan tuotteeseenkin.
Elomato
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 29, 2023 12 : 31

Re: Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja Elomato »

Mahtaisikohan tuollainen diffuusorikangas kestää rullaverhona? Mietin, jos ostaisi edullisen rullaverhon ja vaihtaisi kankaan tuollaiseen diffuusorikankaaseen. Ehkä jopa sähköiseen rullaverhon mekanismiin, jolloin kangasta ei joudu kiskomaan.
Valon lämpötilaahan voinen säätää noissa led paneeleissa 2800 - 6500 K välillä. Eli jos kangas vääristää esim liian lämpimäksi, niin pistän valot kylmemmälle? Tai jos sieltä tulee esim. jotain punertavaa, niin säädän striimausohjelmassa punaista vähemmäksi? Vai onko liian maallikkoajatuksia... :)

Nyt siis kuitenkin on kyse vain webinaarien ym. talking head videoiden tekemisestä.
©pjm
Viestit: 6046
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

T71
Viestit: 3495
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Voihan jonkun vanhan kierrätysrullaverhon käsitellä niin, että vanhasta venymättömästä kankaasta jää vain muutaman sentin kehykset ja liimaa uuden kankaan niihin vaikka sikaflexillä? Silloin sitä luulisi voivan rullata ilman ongelmia.
Elomato
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 29, 2023 12 : 31

Re: Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja Elomato »

Itse asiassa muistin, että minulla on autotallissa yksi vanha musta rullaverho käyttämättömänä. Irrotan siitä tuon verhon ja todella pielavetisellä virityksellä laitan ensin tuon suihkuverhoni siihen kiinni :D Laitan alareunaan jonkin listan painoksi. Sillähän saan tuota ensin kokeiltua. Jos ei siis kerran valmiina löydy rullattavaa läpiammuttavaa kangasta.

Tämä olisi vissiin pitänyt laittaa tuonne tee se itse ja säästä- osioon.
T71
Viestit: 3495
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Rullaverho valon pehmentäjänä?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Vastaa Viestiin