Vesitiivis melontaan

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

Moi
Etsiskelen "taskuun menevää" vesitiivistä kameraa kajakki melontaan. Siis oikeastaan pitäisin sitä melontaliiveissä hihnan päässä. Helposti esiinotettavaa ja vaikka yhdellä kädellä käytettävää. Siis ihan pokkari kokoista ja pitäisi sietää myös upoksiin joutumisen. Action kamera on jo mutta kaipaisin hiukan parempaa. Hintaluokka alle 500€.

Kiittäen vastauksista!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Minulla on olympuksen tg-6 sekalaiseen pikkukuvaukseen, myös varren kanssa veden alta. Ei tuonkaan kuvanlaatua pienen kennon takia voi ylistää, raw-kuvaus vaihtoehto antaa kuitenkin kohtuullisesti säätömahdollisuuksia. Sitten siinä on live comp - toiminto jota olen hämärään aikaan käyttänyt(kuva valottuu nimelliskirkkauteensa ja sitten ne kohdat lisää missä uusia valoilmiöitä). 4x zuumi. Minulla on lisäksi lisälaitesovitin ja kalansilmälisäke, se on oivallinen vedenalla kuvauksiin, ylittää kuitenkin sitten jo budjettisi. Vara-akku tai kaksi(itsellä hähnel) ovat tarpeen vähänkään pidemmässä käytössä. Telefoto-liikkeessä sain aikanani hyvän-ostoon johtaneen-tarjouksen noista.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onko noi uudet GoProt aivan tuhnuja stillikuvissa vieläkin? Sellaista katsellut lähiaikoina.
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

jopisalo kirjoitti: Syys 02, 2021 14 : 21 tervehdys
Minulla on olympuksen tg-6 sekalaiseen pikkukuvaukseen, myös varren kanssa veden alta. Ei tuonkaan kuvanlaatua pienen kennon takia voi ylistää, raw-kuvaus vaihtoehto antaa kuitenkin kohtuullisesti säätömahdollisuuksia. Sitten siinä on live comp - toiminto jota olen hämärään aikaan käyttänyt(kuva valottuu nimelliskirkkauteensa ja sitten ne kohdat lisää missä uusia valoilmiöitä). 4x zuumi. Minulla on lisäksi lisälaitesovitin ja kalansilmälisäke, se on oivallinen vedenalla kuvauksiin, ylittää kuitenkin sitten jo budjettisi. Vara-akku tai kaksi(itsellä hähnel) ovat tarpeen vähänkään pidemmässä käytössä. Telefoto-liikkeessä sain aikanani hyvän-ostoon johtaneen-tarjouksen noista.


Tuota olen katsellut netistä. Ja Nikonin vastaavaa. Varavirtana mulla kännykkää varten on jo Polaroid ps300 joten virta kyllä riittää joksikin aikaa. 😁

Etsin vain kamera vaihtoehtoja joista valita.

Kiitti kommentista!
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mikä kännykkä sinulla on, eli siihen joku suojakotelo?

Oltiin vaimon kanssa viime viikolla merillä kajakeilla ja hänellä liiveissä iphone 12 max pro, jolla varsin näppärästi halutessaan napsi kuvia/videoita, sillä tuo kestää vedenkin alle upottamista ja ihan ilman koteloakin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

habannaama kirjoitti: Syys 02, 2021 21 : 31 Mikä kännykkä sinulla on, eli siihen joku suojakotelo?

Oltiin vaimon kanssa viime viikolla merillä kajakeilla ja hänellä liiveissä iphone 12 max pro, jolla varsin näppärästi halutessaan napsi kuvia/videoita, sillä tuo kestää vedenkin alle upottamista ja ihan ilman koteloakin.
Oneplus6 mulla ja on siinä tietenkin aina pussi. mutta idis onkin siinä että ei tarttes kaivaa suojapussista pois.
Suojapussi kuitenkin on kuvauksessa hankala. Ja pieni zoomikin noissa kuitenkin parempi.
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Täälläkin on uusimpia Samsunkin lippulaivoja uiteltu menestyksekkäästi jo 10 vuotta. Hyvin on kestänyt. Aika harvoin kylläkin veden alla, varsinkaan kovin syvällä, mut kyl jokainen on sen kestänyt. Tokikaan sitä ei tiiä milloin valahtaa nesteet sisään, mut elämä on muutenki riskipeliä😜😂👍
Mut olympuksen actionkameraa on uiteltu paljonkin, ja se kestää, mutta valokuvaamiseen siitä ei ole. Mutta tuo Tough, veikkaan että käypänen myös siihen.
Tokikin muillakin merkeillä kestäviä pelejä ja hyviä.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
jmagic
Viestit: 260
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Mulla on ollut Olympus TG-5 noin neljä vuotta. Kuvanlaatu on ok, päivänvalossa optiikka rajoittaa - laajakulmassa reunat ovat vähän pehmeät, zoomi on vähän pehmeä ja aukot vaihtelevat f2.0-f4.9. Erityisesti vastavaloon kuvaaminen on zoomin kanssa mahdotonta loppupäässä tulevan oudon heijastumakuvion vuoksi. Tykkään makro-ominaisuuksista (+led-valon pehmentäjä lähikuvaukseen), mutta siinäkin reunojen epäskarppius tulee nopeasti kriittiseksi tekijäksi, jota monesti voi vähän zoomin kanssa pelastaa. Hämärässä pieni kenno alkaa kohisemaan ja kuvanvakaajaa ei ole. Kuvalaskurin mukaan 22000 kuvaa otettu, että kyllä tälläkin pärjää.
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

jmagic kirjoitti: Syys 04, 2021 9 : 24 Mulla on ollut Olympus TG-5 noin neljä vuotta. Kuvanlaatu on ok, päivänvalossa optiikka rajoittaa - laajakulmassa reunat ovat vähän pehmeät, zoomi on vähän pehmeä ja aukot vaihtelevat f2.0-f4.9. Erityisesti vastavaloon kuvaaminen on zoomin kanssa mahdotonta loppupäässä tulevan oudon heijastumakuvion vuoksi. Tykkään makro-ominaisuuksista (+led-valon pehmentäjä lähikuvaukseen), mutta siinäkin reunojen epäskarppius tulee nopeasti kriittiseksi tekijäksi, jota monesti voi vähän zoomin kanssa pelastaa. Hämärässä pieni kenno alkaa kohisemaan ja kuvanvakaajaa ei ole. Kuvalaskurin mukaan 22000 kuvaa otettu, että kyllä tälläkin pärjää.

Moi. Voittaa varmasti kuitenkin kännyt kuvan laadussa? Ja myös kätevyydessä.
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

talonherra kirjoitti: Syys 03, 2021 14 : 37 Täälläkin on uusimpia Samsunkin lippulaivoja uiteltu menestyksekkäästi jo 10 vuotta. Hyvin on kestänyt. Aika harvoin kylläkin veden alla, varsinkaan kovin syvällä, mut kyl jokainen on sen kestänyt. Tokikaan sitä ei tiiä milloin valahtaa nesteet sisään, mut elämä on muutenki riskipeliä😜😂👍
Mut olympuksen actionkameraa on uiteltu paljonkin, ja se kestää, mutta valokuvaamiseen siitä ei ole. Mutta tuo Tough, veikkaan että käypänen myös siihen.
Tokikin muillakin merkeillä kestäviä pelejä ja hyviä.

Minä haen tällä sitä käytön helppoutta. On kuitenkin helpompi kuvata vesitiiviillä kameralla kuin kännykällä. Ja kännyn akussakin virta "säilyy paremmin kun ei käytä niin paljon. Kännyä käytän paljon kartan katsomiseen jne. Toki kunnon vara-akku lataamiseen aina mukana.
tobe
Viestit: 177
Liittynyt: Loka 19, 2010 22 : 45

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja tobe »

Maffer kirjoitti: Syys 02, 2021 14 : 39 Onko noi uudet GoProt aivan tuhnuja stillikuvissa vieläkin? Sellaista katsellut lähiaikoina.
Joo. Ainaki Hero 8 on aika kökkö. Kesällä ajeltii vesijeteillä ja tuli otettua puhelimella ja goprolla kuvia. Kyllä se puhelin hyvin vettä kestää mutta käytettävyyshän on semmosta että jokakerta ku ottaa käteen saa pelätä että se on järven pohjassa. Eikä kosketusnäyttö toimi kun vettä on näytön päällä tai märkä sormi. Puhelin hakkas kuvanlaadussa tuon gopron ihan 1-0.

Noista Olympus tough kameroista sen verran et hankein semmosen joku 5 vuotta sitten ku halusin semmosen millä voi snorklatessa kuvailla. No se kesti sen yhden snorklaus kerran. Toisella hajos.
jka71
Viestit: 2020
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Bablo54 kirjoitti: Syys 06, 2021 8 : 14
jmagic kirjoitti: Syys 04, 2021 9 : 24 Mulla on ollut Olympus TG-5 noin neljä vuotta. Kuvanlaatu on ok, päivänvalossa optiikka rajoittaa - laajakulmassa reunat ovat vähän pehmeät, zoomi on vähän pehmeä ja aukot vaihtelevat f2.0-f4.9. Erityisesti vastavaloon kuvaaminen on zoomin kanssa mahdotonta loppupäässä tulevan oudon heijastumakuvion vuoksi. Tykkään makro-ominaisuuksista (+led-valon pehmentäjä lähikuvaukseen), mutta siinäkin reunojen epäskarppius tulee nopeasti kriittiseksi tekijäksi, jota monesti voi vähän zoomin kanssa pelastaa. Hämärässä pieni kenno alkaa kohisemaan ja kuvanvakaajaa ei ole. Kuvalaskurin mukaan 22000 kuvaa otettu, että kyllä tälläkin pärjää.
Moi. Voittaa varmasti kuitenkin kännyt kuvan laadussa? Ja myös kätevyydessä.
Minulle ainakin TG oli pettymys (TG-4?,2016). Telepäässä tuli pyöreä lilahuntu keskelle kuvaa lähimmällä tarkennusetäisyydellä ja ainoa kamera joka pikku kolhusta mykistyi täysin päätyi romukoppaan (piti olla iskun kestävä).
jmagic
Viestit: 260
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Bablo54 kirjoitti: Syys 06, 2021 8 : 14 Moi. Voittaa varmasti kuitenkin kännyt kuvan laadussa? Ja myös kätevyydessä.
Kätevyydessä kyllä, mutta uskoisin nykyisten kännyköiden olen parempia laajakulmia ja laitteesta riippuen varmasti pärjäävät myös makrona ja telenä. Rahaa voi tietty joutua laittamaan vähän enemmänkin.

Toughin optiikka on 10 vuotta vanhaa, eikä siihen ole sinä aikana tullut mitään parannuksia. Itse olen viimeksi kuvannut iPhone X:llä - jo siinä oli skarpimmat kulmat kuin TG-5:lla, mutta teleä tai makroa siinä ei ollut lainkaan.

Veden alla on tietty lähes sama millaista pullonpohjaa käyttää ja tosiaan kosketusnäyttöjä ei tarvitse kuvitella käyttävänsä märkänä.
Caol-Ila
Viestit: 60
Liittynyt: Marras 15, 2010 21 : 15
Viesti:

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Caol-Ila »

Meinasin ehdottaa ricoh g900 mutta taitaa parhaat tarjouksetkin karata budjetista. Tossa on omat ledit valaisua varten ja kestää 20m asti.
Nikon Z6 II, 24-70 f/4, Nikon 200-500, Sigma 150mm macro, Nikon 14-24, Novoflex NikZ/Pent
Pentax-D FA MACRO 100/2.8 WR + repullinen vanhempaa.
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Itse ostin keväällä reissu/rantakameraksi käytetyn Fujifilm XP200 -kameran kahdeksallakympillä. Nykyinen malli on FinePix Xp140 jota Gigantti myy hintaan 249 https://www.gigantti.fi/product/kamerat ... -keltainen

Kuvanlaatuun suht tyytyväinen, hirveästi ei ole vesillä päässyt testaamaan, kun ei toi koronatilanne salli ulkomaanmatkoja, mökkirannan vesi niin sameaa, että vedenalaiskuvaus on turhaa. Toki sen verran käyttänyt, että vesitiiviiksi laiturilta hypätessä ja sukeltaessa todettu.

Kuva
Fifty-forty
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

Caol-Ila kirjoitti: Syys 07, 2021 18 : 29 Meinasin ehdottaa ricoh g900 mutta taitaa parhaat tarjouksetkin karata budjetista. Tossa on omat ledit valaisua varten ja kestää 20m asti.
Täytyy tsekata. Taitaa loppujenlopuksi jäädä ensikesään. Melontailmat alkaa olla melkein finito ennenkuin mun olkapää kestää.
Bablo54
Viestit: 7
Liittynyt: Syys 02, 2021 8 : 48

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Bablo54 »

Tervo kirjoitti: Syys 08, 2021 9 : 46 Itse ostin keväällä reissu/rantakameraksi käytetyn Fujifilm XP200 -kameran kahdeksallakympillä. Nykyinen malli on FinePix Xp140 jota Gigantti myy hintaan 249 https://www.gigantti.fi/product/kamerat ... -keltainen

Kuvanlaatuun suht tyytyväinen, hirveästi ei ole vesillä päässyt testaamaan, kun ei toi koronatilanne salli ulkomaanmatkoja, mökkirannan vesi niin sameaa, että vedenalaiskuvaus on turhaa. Toki sen verran käyttänyt, että vesitiiviiksi laiturilta hypätessä ja sukeltaessa todettu.

Kuva
Mielenkiintoinen. Täytyy tsekata kun pääsee taas sivistyksen pariin täältä korvesta.
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Vesitiivis melontaan

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Pari kuvaa lisää tuosta Fujifilmistä. Eihän tämä premiumia ole, mutta kun käytössä vain tuo Oukitelin IP65-känny ja tämä vedenpitävinä, niin menettelee.

Kuva

Kuva

Kuva
Fifty-forty
Vastaa Viestiin