takanappitarkennus (back button focus)

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

EIS R:ssä käytän myös peukkutarkennusta koska se onnistuu luontevasti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

tehodia kirjoitti:
hama kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Ymmärrän kyllä, että joillekkin kahden napin yhtä aikainen painaminen on ylivoimainen tehtävä.
Vanha sanonta: "Vain idiootti painaa kahta nappia yhtä aikaa, jos koko homman voisi hoitaa yhdelläkin napilla."

Tosin, ideanahan tuossa takanapissa on, ettei painetakaan molempia nappeja yhtä aikaa. Eli se on tilanteisiin, joissa laukaisimen painamisen ei aina tarvitse tarkentaa. Minä käytän pelkästään laukaisunappia ja kertatarkennusta, joskus harvoin liikkuviin kohteisiin jopa jatkuvaa tarkennustakin. Omiin tilanteisiin se sopii hyvin, koska esim isolla aukolla kuvatessa tarkennuksen ja kuvan ottamisen välillä ei saa olla käytännössä yhtään viivettä.
Ei oo idioottien sannonat tuttuja, mutta niin kuin aloittaja kysyi "lintujen lentokuvaus" , niin silloin nimenomaan painetaan molempia samaan aikaan, kun kuvataan jatkuvalla tarkennuksella.
Tässä tietysti on vähän eroa kuvaako peili vai peilittömällä kameralla.
Useimmissa Canoneissa ainakin voi tarkennus olla molemmissa napeissa samaan aikaan, tosin silloin ei tuo ensin tarkentaminen ja sitten sommittelu enään onnistu.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hama kirjoitti:Ei oo idioottien sannonat tuttuja, mutta niin kuin aloittaja kysyi "lintujen lentokuvaus" , niin silloin nimenomaan painetaan molempia samaan aikaan, kun kuvataan jatkuvalla tarkennuksella.
Minä teen tuon saman ilman ongelmia yhdellä napilla eli laukaisimella.

Pystykuvauksessa käännän kameran eri suuntaan kuin useat muut, eli minulla on slloin peukalo laukaisunapilla. Teoriassa senkin voisi ajatella estävän takanapin käytön, mutta kun en edes tarvitse sitä, niin tosiaankin vain teoriassa.
petsku55
Viestit: 18
Liittynyt: Helmi 18, 2004 21 : 12

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja petsku55 »

Takanappitarkennus voi olla käytössä usein esim maisemakuvajilla. Kamera on jalustalla, tarkennat kohteeseen takanapilla, ja sen jälkeen et enää tarkenna, voit sommitella ja käännellä kameraa miten haluat, jopa pieni jalustan liikuttelu onnistuu jos etäisyys kohteeseen ei muutu koska kohde on jo tarkenettu, tässä vaiheessa sitten vielä lisätään mahdolliset suotimet eteen eikä senkään jälkeen enää tarvitse tarkentaa uudestaan. Tärähdystä ei tule kuvaaja käyttää 2 tai 10 sekunnin ajastinta, tai kaukolaukasijaa. Tällöin kamera ei randomisti valitse itse tarkennuskohdetta laukaisuhetkellä vaan kuvaaja tekee päätöksen etukäteen. Focus stakkingissa joudutaan vielä mahdollisesti ottamaan muita kuvia joissa tarkennetaan eri kohteisiin näkökentässä olevan matkan varrella, silloinkin joudutaan luottamaan kuvaajan päätökseen ja käyttämään takanappia tai mahd. kosketusnäyttöä ja on tietenkin oleellista ettei kamera valitse randomisti mitään muita kohteita tai tee "omia päätöksiä" lauksuhetkellä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

Panoraamakuvissa myös hyvä käyttää, ettei tarkennusetäisyys vaihdu joka kuvaan.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minä vaihdoin tarkennus- ja laukaisutapoja kokonaan. Tarkennan takanapilla. Kamera nojaa kämmenen luihin eikä heilahda siitä mihinkään. Se on kuin oksanhangassa. Samaan aikaan peukalo on vapaa liikkumaan, niin että se ei heilauta kameraa mihinkään suuntaan. Laukaisun hoidan keskisormella. Tämä vaikuttaa ranteen asentoon, kun kamera on samaan aikaan tuettu tähtäimen yläreunasta silmäkulmaan. Ranteen kulma oikenee keskisormella laukaistessa eivätkä käsivarren lihakset kipeydy.

Opin tavan vanhalla D30:llä kuvatessa, kun käsivarren lihakset tulivat päivän kuvaamisen jälkeen kipeiksi. Kamera oli hieman möhkälemäisesti muotoiltu eikä istunut käsiini luontevasti. Kokeilin erilaisia tarkennus- ja laukaisutapoja. Löytämäni asento istuu omiin melko pieniin käsiini hyvin. Samoin se vaikutti tarkennustavan valintaan, kun kuvasin maisemia ja piti tarkentaa erikseen ennen laukaisua. Varsinkin yökuvissa tämä vaikutti, kun kamera oli korkealla jalustassa. Monesti piti seistä varpaillaan, että näki mitä kuvaa. piti tarkentaa, laukaista ja odottaa. Siksi tarkennus erikseen ja laukaisu erikseen helpottivat kuvaamista. Muutamien kokeilujen jälkeen huomasin tavan istuvan hyvin muihinkin kuvauksiini.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

Mikael K. kirjoitti:Minä vaihdoin tarkennus- ja laukaisutapoja kokonaan. Tarkennan takanapilla. Kamera nojaa kämmenen luihin eikä heilahda siitä mihinkään. Se on kuin oksanhangassa. Samaan aikaan peukalo on vapaa liikkumaan, niin että se ei heilauta kameraa mihinkään suuntaan. Laukaisun hoidan keskisormella. Tämä vaikuttaa ranteen asentoon, kun kamera on samaan aikaan tuettu tähtäimen yläreunasta silmäkulmaan. Ranteen kulma oikenee keskisormella laukaistessa eivätkä käsivarren lihakset kipeydy.

Opin tavan vanhalla D30:llä kuvatessa, kun käsivarren lihakset tulivat päivän kuvaamisen jälkeen kipeiksi. Kamera oli hieman möhkälemäisesti muotoiltu eikä istunut käsiini luontevasti. Kokeilin erilaisia tarkennus- ja laukaisutapoja. Löytämäni asento istuu omiin melko pieniin käsiini hyvin. Samoin se vaikutti tarkennustavan valintaan, kun kuvasin maisemia ja piti tarkentaa erikseen ennen laukaisua. Varsinkin yökuvissa tämä vaikutti, kun kamera oli korkealla jalustassa. Monesti piti seistä varpaillaan, että näki mitä kuvaa. piti tarkentaa, laukaista ja odottaa. Siksi tarkennus erikseen ja laukaisu erikseen helpottivat kuvaamista. Muutamien kokeilujen jälkeen huomasin tavan istuvan hyvin muihinkin kuvauksiini.
Kannattaa nimeomaan kokeiolla mik...............+09
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

hama kirjoitti:
Kannattaa nimeomaan kokeiolla mik...............+09
Nyt en ymmärrä. Voitko selventää?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja tehodia »

petsku55 kirjoitti:Takanappitarkennus voi olla käytössä usein esim maisemakuvajilla.
Oikeita toimintatapoja on tosiaan monia. Minun kamerassa on pieni vipu, jolla voi automaattitarkennuksen laittaa pois päältä. Eli kun kamera on jalustalla, tarkennan, ja sitten vaan vipu AF->MF, jos haluan, ettei kamera tarkentele omia aikojaan. Toimii myös panoraamakuvaamisessa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä otan staattisten kohteiden jalustakuvauksessa kuvan takanäytölle, ja objektiivi manuaalitarkennukseen. Mulla on takanäytölle vielä luuppi, joten saan todella isona näkymään kuvasta sen kohteen, johon haluan tarkentaa. En usko minkään automaattitarkennuksen pääsevän samaan.

Sitten kun kuvataan liikkuvia kohteita, tarvitaan jotain muutakin.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Minä luotan staattisissa aiheessa ja makro-ja reprokuvissa AF:ään, eikä ole tarvinnut pettyä.
Yleensä laukaimesta tarkennus.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Käytän aina takananappi- ja servotarkennusta eläinkuvauksessa. Se pitää kohteen tarkkana vaikka ne liikkuvat. Voi ottaa kuvan ja vapauttaa laukaisuun ka kohde pysyy tarkennettuja. Lentokuvissa on se vaara, että jos tarkentaa pelkällä laukaisu näppäimellä ja kun kuvan oton jälkeen vapauttaa napin niin sen saattaa hukata tarkennuspisteestä. Ja kun kamera hakee uutta tarkennusta Laukaisunappia uudelleen painettaessa niin kohde on sivussa ja kamera alkaa hakea äärettömän ja minimin välistä tarkennusta. Silloin kohde hukkuu lopullisesti.

Eli ainakin minulle hyvä ominaisuus.
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

pelai65 kirjoitti:Käytän aina takananappi- ja servotarkennusta eläinkuvauksessa. Se pitää kohteen tarkkana vaikka ne liikkuvat. Voi ottaa kuvan ja vapauttaa laukaisuun ka kohde pysyy tarkennettuja. Lentokuvissa on se vaara, että jos tarkentaa pelkällä laukaisu näppäimellä ja kun kuvan oton jälkeen vapauttaa napin niin sen saattaa hukata tarkennuspisteestä. Ja kun kamera hakee uutta tarkennusta Laukaisunappia uudelleen painettaessa niin kohde on sivussa ja kamera alkaa hakea äärettömän ja minimin välistä tarkennusta. Silloin kohde hukkuu lopullisesti.

Eli ainakin minulle hyvä ominaisuus.
Varmaan hyvä tuohon, itse en edes muista koska olisin kuvannut jotain elukkaa joten jatkuvaa tarkennusta ja sarjakuvausta en tarvitse mihinkään.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Hannu KH kirjoitti:
pelai65 kirjoitti:Käytän aina takananappi- ja servotarkennusta eläinkuvauksessa. Se pitää kohteen tarkkana vaikka ne liikkuvat. Voi ottaa kuvan ja vapauttaa laukaisuun ka kohde pysyy tarkennettuja. Lentokuvissa on se vaara, että jos tarkentaa pelkällä laukaisu näppäimellä ja kun kuvan oton jälkeen vapauttaa napin niin sen saattaa hukata tarkennuspisteestä. Ja kun kamera hakee uutta tarkennusta Laukaisunappia uudelleen painettaessa niin kohde on sivussa ja kamera alkaa hakea äärettömän ja minimin välistä tarkennusta. Silloin kohde hukkuu lopullisesti.

Eli ainakin minulle hyvä ominaisuus.

Varmaan hyvä tuohon, itse en edes muista koska olisin kuvannut jotain elukkaa joten jatkuvaa tarkennusta ja sarjakuvausta en tarvitse mihinkään.
Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja tehodia »

pelai65 kirjoitti:Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
Minulla sarjatulella on (vain) laukaisunappi pohjassa... :)

Eli vieläkään minulle ei avautunut se, miksi niitä molempia pitäisi painaa yhtäaikaa? Tarkentaahan kamera jatkuvasti, kun pelkästään laukaisunappikin on pohjassa. Ja toisaalta takanapista päästäminen voi yhtälailla hukata tarkennuksen kuin laukaisunapista päästäminenkin.
mvert
Viestit: 1600
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja mvert »

tehodia kirjoitti:
pelai65 kirjoitti:Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
Minulla sarjatulella on (vain) laukaisunappi pohjassa... :)

Eli vieläkään minulle ei avautunut se, miksi niitä molempia pitäisi painaa yhtäaikaa? Tarkentaahan kamera jatkuvasti, kun pelkästään laukaisunappikin on pohjassa. Ja toisaalta takanapista päästäminen voi yhtälailla hukata tarkennuksen kuin laukaisunapista päästäminenkin.
Moni takanapilla tarkentava ottaa laukaisunapista tarkennuksen pois. Sillä tehdään vaan valotuksen mittaus ja kuvan otto ja automaattitarkennus aina takanapilla.
Lumikenkä
Viestit: 59
Liittynyt: Tammi 25, 2010 22 : 59

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Takanapin idea on siinä, että saat yhtä aikaa kertatarkennuksen ja jatkuvan tarkennuksen edut. Kun tarkennat takanapista ja irrotat, voit sommitella vapaasti ilman, että tarkennus muuttuu. Jos painat koko ajan takanappia, niin tarkennus on jatkuvana tarkennuksena ja seuraa liikkuvaa kohdetta.
Nikonilla vuodesta 1975
Pros
Viestit: 176
Liittynyt: Huhti 22, 2015 8 : 24

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Pros »

tehodia kirjoitti:
pelai65 kirjoitti:Eläinkuvauksessa minulla aina servo, sarjatuli ja takanapppi pohjassa.. :) maisemat tähdet yms staatiset eri asia
Minulla sarjatulella on (vain) laukaisunappi pohjassa... :)

Eli vieläkään minulle ei avautunut se, miksi niitä molempia pitäisi painaa yhtäaikaa? Tarkentaahan kamera jatkuvasti, kun pelkästään laukaisunappikin on pohjassa. Ja toisaalta takanapista päästäminen voi yhtälailla hukata tarkennuksen kuin laukaisunapista päästäminenkin.
Niinpä, eli jos ei haluakaan tarkentaa jatkuvasti, vain takanappitarkennus on toimiva ratkaisu.
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Pros kirjoitti:Niinpä, eli jos ei haluakaan tarkentaa jatkuvasti, vain takanappitarkennus on toimiva ratkaisu.
Idea on juurikin siinä että voi tarkennuksen jälkeen sommitella kuvan niin että kohde on jossain muualla kuin tarkennuspisteen kohdalla vaikka onkin AF-C aina päälle, ja silti ottaa miten monta kuvaa haluaa, vaikka sarjalla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Rockford kirjoitti:
Pros kirjoitti:Niinpä, eli jos ei haluakaan tarkentaa jatkuvasti, vain takanappitarkennus on toimiva ratkaisu.
Idea on juurikin siinä että voi tarkennuksen jälkeen sommitella kuvan niin että kohde on jossain muualla kuin tarkennuspisteen kohdalla vaikka onkin AF-C aina päälle, ja silti ottaa miten monta kuvaa haluaa, vaikka sarjalla.
Tuo oli jo selvää. Mutta se ei selitä sitä, miksi niitä kahta nappia kannattaisi painaa yhtäaikaa, kun yksikin riittäisi? Minun kuvaustilanteet ovat tosin niin selkeitä, että voin ottaa esim tuhat kuvaa niin, että ensin on kertatarkennus (500 kuvaa) ja sitten jatkuva tarkennus (500 kuvaa). Mutta jotkut siis painavat jokaisen tuhannen kuvan kohdalla kahta nappia?

Ja pyrin välttämään sitä välisommittelua, koska silloin helposti tarkennus menee pieleen, jos terävyysalue on kapea.

Ja tietysti kameroissa on eroja. Omassa vaihtaminen kertatarkennusken ja jatkuvan välillä on niin helppo, että en koe monen kuvan kohdalla kahden napin painamista helpotuksena. Ja kuten aiemmin sanoin, myös tarpeettoman tarkennuksen eliminointi onnistuu tarvittaessa pienellä vivulla. Joissain kameroissa on myös automaattiasetus, joka osaa vaihtaa kohteen liikkumisen mukaan jatkuvan ja kertatarkennuksen välillä, mutta se ei ilmeisesti vieläkään ole käyttökelpoinen ominaisuus.
Vastaa Viestiin