takanappitarkennus (back button focus)

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
rannisas
Viestit: 47
Liittynyt: Huhti 22, 2018 10 : 51

takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja rannisas »

Mikä on takanappitarkennuksen idea ja milloin esim luontokuvauksessa siitä on hyötyä? Onko lintujen lentokuvauksessa esim?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Ideana on se, että voi käyttää aina jatkuvaa tarkennusta (servo) eikä tarvitse vaihdella sen ja kertatarkennuksen välillä.
Jos kuvaa jotakin, johon käyttäisi kertatarkennusta, silloin vain painaa tarkennusnappia ja päästää sen heti pois.
Samoin jos kohde pysyy paikalla, riittää että kerran on tehnyt sen tarkentamisen. Sen jälkeen voi ottaa vaikka kuinka monta ruutua koska itse laukaisunappi ei tarkenna.

Haittana on huonompi ergonomia ja tärähdysherkkyyden lisääntyminen.

Käytin tätä tapaa hamasta filmikameroiden aikakaudesta saakka, mutta viime aikoina olen opettanut itseni luopumaan siitä. Uudemmissa kameroissa on kuitenkin tarkennuspisteitä niin isolla allalla, että tarkennus ja sen jälkeen sommittelu ei ole niin tarpeen. Riittää, että valitsee sopivan tarkennuspisteen.

Mielestäni myös useimmissa kameroissa vaihtaminen kerta- ja jatkuvan tarkennuksen välillä onnistuu riittävän kätevästi toisin kuin parikymmentä vuotta sitten, jolloin tarkennuksen valinta piti tehdä hankalasti vivusta joka saattoi vaihingossa mennä käsitarkennuksen asentoon...
Zone VI
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Käytän edelleen. On kätevä, juuri edellisessä viestissä mainituista syistä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itse käytän vain kerratarkennusta, aina. Kasvonseuranta tuossa R:ssä on toinen juttu, sitä käytän, mutts välillä pitä ihmiskuvissakin vaihtaa normaali kertatarkennukselle.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Käytän kertatarkennusta. Canoneissa takanapista tarkennus ja sitten sai sommitella vapaasti, edellyttäen, että tärkein ei liikaa liiku. Nyt on Olympus ja siinä voi tarkentaa ja lukita ensin laukaisin puoleen ja voi tehdä sitten siirrellä, vain yhdellä sormella. Sais kai laitettua takanappiinkin, mutta tämä on mulle helppo.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

zone6 kirjoitti:Ideana on se, että voi käyttää aina jatkuvaa tarkennusta (servo) eikä tarvitse vaihdella sen ja kertatarkennuksen välillä.
Jos kuvaa jotakin, johon käyttäisi kertatarkennusta, silloin vain painaa tarkennusnappia ja päästää sen heti pois.
Samoin jos kohde pysyy paikalla, riittää että kerran on tehnyt sen tarkentamisen. Sen jälkeen voi ottaa vaikka kuinka monta ruutua koska itse laukaisunappi ei tarkenna.

Haittana on huonompi ergonomia ja tärähdysherkkyyden lisääntyminen.

Käytin tätä tapaa hamasta filmikameroiden aikakaudesta saakka, mutta viime aikoina olen opettanut itseni luopumaan siitä. Uudemmissa kameroissa on kuitenkin tarkennuspisteitä niin isolla allalla, että tarkennus ja sen jälkeen sommittelu ei ole niin tarpeen. Riittää, että valitsee sopivan tarkennuspisteen.

Mielestäni myös useimmissa kameroissa vaihtaminen kerta- ja jatkuvan tarkennuksen välillä onnistuu riittävän kätevästi toisin kuin parikymmentä vuotta sitten, jolloin tarkennuksen valinta piti tehdä hankalasti vivusta joka saattoi vaihingossa mennä käsitarkennuksen asentoon...
Huonompi ergonomia ja tärähdysherkkyyden lisääntyminen, koskee lähinnä käteen liian pieniä runkoja, silloin kun runko on hyvän kokoinen käteen ja AF-ON nappi oikealla kohdalla, ergonomia ei muutu millään tavalla ja tärähdysherkkyys paranee, kun ei tarvitse keskittyä laukaisimen pitämiseen puolivälissä.
Uudemmissä rungoissa on tarkennuspisteitä laajemmalla, mutta mitä reunemmas mennään, niin tarkennuspisteet ei ole enään ristikkäisiä, joten tarkennus huononee.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

hama kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Ideana on se, että voi käyttää aina jatkuvaa tarkennusta (servo) eikä tarvitse vaihdella sen ja kertatarkennuksen välillä.
Jos kuvaa jotakin, johon käyttäisi kertatarkennusta, silloin vain painaa tarkennusnappia ja päästää sen heti pois.
Samoin jos kohde pysyy paikalla, riittää että kerran on tehnyt sen tarkentamisen. Sen jälkeen voi ottaa vaikka kuinka monta ruutua koska itse laukaisunappi ei tarkenna.

Haittana on huonompi ergonomia ja tärähdysherkkyyden lisääntyminen.

Käytin tätä tapaa hamasta filmikameroiden aikakaudesta saakka, mutta viime aikoina olen opettanut itseni luopumaan siitä. Uudemmissa kameroissa on kuitenkin tarkennuspisteitä niin isolla allalla, että tarkennus ja sen jälkeen sommittelu ei ole niin tarpeen. Riittää, että valitsee sopivan tarkennuspisteen.

Mielestäni myös useimmissa kameroissa vaihtaminen kerta- ja jatkuvan tarkennuksen välillä onnistuu riittävän kätevästi toisin kuin parikymmentä vuotta sitten, jolloin tarkennuksen valinta piti tehdä hankalasti vivusta joka saattoi vaihingossa mennä käsitarkennuksen asentoon...
Huonompi ergonomia ja tärähdysherkkyyden lisääntyminen, koskee lähinnä käteen liian pieniä runkoja, silloin kun runko on hyvän kokoinen käteen ja AF-ON nappi oikealla kohdalla, ergonomia ei muutu millään tavalla ja tärähdysherkkyys paranee, kun ei tarvitse keskittyä laukaisimen pitämiseen puolivälissä.
Uudemmissä rungoissa on tarkennuspisteitä laajemmalla, mutta mitä reunemmas mennään, niin tarkennuspisteet ei ole enään ristikkäisiä, joten tarkennus huononee.
Ergonomia huononee kun peukalolla ei voi puristaa kameraa kunnolla silloin kun sillä tarkentaa, sopivan isollakin kameralla ergonomia huononee. Nappi pitäis olla muotoiltu niin että peukalolla pystyy puristamaan normaalisti kameraa mutta samalla käyttämään tarkennusnappia. EOS R:n napin vieressä oleva nystyrä antaa peukalolle hyvän puristusotteen ja samalla pystyy käyttämään tarkennusta, R5:ssa on palattu kehnoon entiseen. R:ssä on tarkennuspisteitä lähes lairasta laitaan ja kaikki on yhtä hyviä, yli 5000 kpl.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Lumikenkä
Viestit: 59
Liittynyt: Tammi 25, 2010 22 : 59

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Lumikenkä »

Käytän vain takanappia, ylivoimainen liikkuviin kohteisiin, eikä mitään haittaa staattisiinkaan. Käytössä Nikon D500 ja Olympus M1mk2, molemmissa takanappi toimii.
Nikonilla vuodesta 1975
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Vastaus on sama kuin valokuvauksessa yleensäkin: kokeile. Se yleensä toimii kysymistä paremmin erityisesti valokuvauksessa ja lopputulos vastauksista on kuitenkin: hyöty riippuu mistä tykkää (yleensä voittaa jossakin ja häviää toisaalla). Nyt ei kulu filkkaakkaan eikä tarvii odottaa tuloksia labrasta. Oletettavasti kyseessä on harrastuskuvaamisesta eli kokeilemisessa ei menetä muuta kuin hivenen aikaa. Tärkein hyöty takanapilla tarkennuksesta kuitenkin on katu-uskottavuus eli voit liittyä valokuvaajien salaseuraan ja puhua termeillä, joita naapurin Jaska ei ymmärrä - ja jos lainaat hänelle kameraa hetkeksi on tuloksena puhdasta kuraa, koska ei tajua painaa oikeita nappeja. Näin voit kokea suurta ylemmyyden tunnetta ja näyttää Jaskalle paikan hierarkiassa. Lisäksi tosta saa tehtyä youtube-videon, joka palvelee myös katu-uskottavuutta (onhan noit jo sata ennestään, mut kertaus on youtube-algoritmien äiti).
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Ymmärrän kyllä, että joillekkin kahden napin yhtä aikainen painaminen on ylivoimainen tehtävä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

hama kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Ymmärrän kyllä, että joillekkin kahden napin yhtä aikainen painaminen on ylivoimainen tehtävä.
Siis kun peukalolla pitäis tukea kameraa takaapäin ja samalla sillä pitäis painaa nappia ja etusormella laukaisinta.

Ja kun on tottunut parempaan niin nämä huonot on persustasta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

hama kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Ymmärrän kyllä, että joillekkin kahden napin yhtä aikainen painaminen on ylivoimainen tehtävä.
Piti oikein kokeilla, itsellä Nikonin Z6 rungossakin varsinaisesti peukalo ei mulla tue runkoa vaan peukalon tyviosa, mikä on mieluummin osa kämmentä jo. Peukulla voi vapaasti peukuttaa nappia.

Jäi mainitsematta, että peilittömillä toki takanäytöstä tarkentaminen esim. jalustakäytössä on ihan oma, hieno juttunsa...
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja jperala »

Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse harrastaa samalla tavalla tai samoilla välineillä, itse tarkennan etusormella vaikka tuli tätäkin joskus kokeiltua, oma valinta on hieno asia.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hama kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Ymmärrän kyllä, että joillekkin kahden napin yhtä aikainen painaminen on ylivoimainen tehtävä.
Vanha sanonta: "Vain idiootti painaa kahta nappia yhtä aikaa, jos koko homman voisi hoitaa yhdelläkin napilla."

Tosin, ideanahan tuossa takanapissa on, ettei painetakaan molempia nappeja yhtä aikaa. Eli se on tilanteisiin, joissa laukaisimen painamisen ei aina tarvitse tarkentaa. Minä käytän pelkästään laukaisunappia ja kertatarkennusta, joskus harvoin liikkuviin kohteisiin jopa jatkuvaa tarkennustakin. Omiin tilanteisiin se sopii hyvin, koska esim isolla aukolla kuvatessa tarkennuksen ja kuvan ottamisen välillä ei saa olla käytännössä yhtään viivettä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

EIS R:ssä käytän myös peukkutarkennusta koska se onnistuu luontevasti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

tehodia kirjoitti:
hama kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä ei kovin hyvä keksintö. Kamerasta pitää painaa kuvanottohetkellä 2 eri nappulaa eri suuntiin. Tuki kameralle on huono.
EOS R:ssä on peukalolle nystyrä mihin voi peukun tukea, parempi kuin peiliCanoneissa mutta sekin on näköjään R5:ssa pilattu.
Ymmärrän kyllä, että joillekkin kahden napin yhtä aikainen painaminen on ylivoimainen tehtävä.
Vanha sanonta: "Vain idiootti painaa kahta nappia yhtä aikaa, jos koko homman voisi hoitaa yhdelläkin napilla."

Tosin, ideanahan tuossa takanapissa on, ettei painetakaan molempia nappeja yhtä aikaa. Eli se on tilanteisiin, joissa laukaisimen painamisen ei aina tarvitse tarkentaa. Minä käytän pelkästään laukaisunappia ja kertatarkennusta, joskus harvoin liikkuviin kohteisiin jopa jatkuvaa tarkennustakin. Omiin tilanteisiin se sopii hyvin, koska esim isolla aukolla kuvatessa tarkennuksen ja kuvan ottamisen välillä ei saa olla käytännössä yhtään viivettä.
Ei oo idioottien sannonat tuttuja, mutta niin kuin aloittaja kysyi "lintujen lentokuvaus" , niin silloin nimenomaan painetaan molempia samaan aikaan, kun kuvataan jatkuvalla tarkennuksella.
Tässä tietysti on vähän eroa kuvaako peili vai peilittömällä kameralla.
Useimmissa Canoneissa ainakin voi tarkennus olla molemmissa napeissa samaan aikaan, tosin silloin ei tuo ensin tarkentaminen ja sitten sommittelu enään onnistu.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hama kirjoitti:Ei oo idioottien sannonat tuttuja, mutta niin kuin aloittaja kysyi "lintujen lentokuvaus" , niin silloin nimenomaan painetaan molempia samaan aikaan, kun kuvataan jatkuvalla tarkennuksella.
Minä teen tuon saman ilman ongelmia yhdellä napilla eli laukaisimella.

Pystykuvauksessa käännän kameran eri suuntaan kuin useat muut, eli minulla on slloin peukalo laukaisunapilla. Teoriassa senkin voisi ajatella estävän takanapin käytön, mutta kun en edes tarvitse sitä, niin tosiaankin vain teoriassa.
petsku55
Viestit: 18
Liittynyt: Helmi 18, 2004 21 : 12

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja petsku55 »

Takanappitarkennus voi olla käytössä usein esim maisemakuvajilla. Kamera on jalustalla, tarkennat kohteeseen takanapilla, ja sen jälkeen et enää tarkenna, voit sommitella ja käännellä kameraa miten haluat, jopa pieni jalustan liikuttelu onnistuu jos etäisyys kohteeseen ei muutu koska kohde on jo tarkenettu, tässä vaiheessa sitten vielä lisätään mahdolliset suotimet eteen eikä senkään jälkeen enää tarvitse tarkentaa uudestaan. Tärähdystä ei tule kuvaaja käyttää 2 tai 10 sekunnin ajastinta, tai kaukolaukasijaa. Tällöin kamera ei randomisti valitse itse tarkennuskohdetta laukaisuhetkellä vaan kuvaaja tekee päätöksen etukäteen. Focus stakkingissa joudutaan vielä mahdollisesti ottamaan muita kuvia joissa tarkennetaan eri kohteisiin näkökentässä olevan matkan varrella, silloinkin joudutaan luottamaan kuvaajan päätökseen ja käyttämään takanappia tai mahd. kosketusnäyttöä ja on tietenkin oleellista ettei kamera valitse randomisti mitään muita kohteita tai tee "omia päätöksiä" lauksuhetkellä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: takanappitarkennus (back button focus)

Viesti Kirjoittaja hama »

Panoraamakuvissa myös hyvä käyttää, ettei tarkennusetäisyys vaihdu joka kuvaan.
Vastaa Viestiin