Kysymys liittyy jotenkin tuohon. Nousi kotona esille ajatus tehdä muutamalle vaimon sukulaiselle kalenteri itse otetuista kuvista. Sen polven ja taustan ihmisiä, jotka eivät tietokonetta käytä missään muodossa, eli tulostetut kuvat ainoita, millä voi ilahduttaa. Tiedetään, että lintujen kuvista pitävät, ovat harrastaneet luonnon seuraamista, ja lisäarvoa olisi silläkin, että kuvat ovat itse otettuja ja vielä pihapiiristä.
En ole tulostanut enkä tulostuttanut kuvistani kuin yhden kortin muutama vuosi sitten. Silloin ei vielä ollut LR käytössä, ja valokuvaamon kortiksi tekemä kuva näytti paremmalta kuin kuva minun monitorillani; saattoi olla että työstään ylpeä tekijä oli hieman käsitellyt sitä? Onko tuossa mitä huomioitavaa, millaisia kuvia kannattaisi tuohon käyttöön valita? Kun pikkukennolla kuvaan, ja varsinkin talvella valosta on pulaa, miten tuo taustan kohina, lisääntykö se tulostuksessa, vai katoaako? Kannattaako mieluummin jättää vähän kohinaa taustaan, ettei höyhenet mene vesiväriksi? Miten terävöittäminen, printti verrattuna näyttö? Jos tuon kalenterin teettää tuollaisessa rutiinitarjouspalvelussa, onko tyypillistä värien lisääntyminen tai väheneminen, kannattaako saturaatiota vääntää johonkin suuntaan omasta mieleisestä? Vai onko mahdollisen muutoksen suunta silkkaa arpapeliä noissa?
Suurin arvo noissa kyllä on juuri se, että omasta pihasta, omia otoksia, ettei pieni laatupuute asiaa pilaa, ajattelin kuitenkin kysyä kun saattaa jollakin kokemusta asiasta olla. Ainakin enemmän kuin minulla...
Laitan vielä linkin kansioon, mihin kokosin muutaman ehdokkaan. Joutsenet Kangasniemen Pukkisalmen tornista kuvattu, kaikki muut omalla pihalla, suurin osa ikkunoiden läpi. Neuvoa saa! (Tai enhän minä ketään usko, mutta sitten jälkeenpäin voin todeta, että olisi kannattanut uskoa...)
https://flic.kr/s/aHsmJHSee4" onclick="window.open(this.href);return false;
uteleepi Jaakko