Enää 3 kuukautta...

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
JL Anttola

Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

...kun alkaa tulvia valoa ikkunasta, ja saa taas värikuvia. Tämä on helmikuun lopulta, 2018, ihan pihalla kuvattu:

Kuva

Kysymys liittyy jotenkin tuohon. Nousi kotona esille ajatus tehdä muutamalle vaimon sukulaiselle kalenteri itse otetuista kuvista. Sen polven ja taustan ihmisiä, jotka eivät tietokonetta käytä missään muodossa, eli tulostetut kuvat ainoita, millä voi ilahduttaa. Tiedetään, että lintujen kuvista pitävät, ovat harrastaneet luonnon seuraamista, ja lisäarvoa olisi silläkin, että kuvat ovat itse otettuja ja vielä pihapiiristä.

En ole tulostanut enkä tulostuttanut kuvistani kuin yhden kortin muutama vuosi sitten. Silloin ei vielä ollut LR käytössä, ja valokuvaamon kortiksi tekemä kuva näytti paremmalta kuin kuva minun monitorillani; saattoi olla että työstään ylpeä tekijä oli hieman käsitellyt sitä? Onko tuossa mitä huomioitavaa, millaisia kuvia kannattaisi tuohon käyttöön valita? Kun pikkukennolla kuvaan, ja varsinkin talvella valosta on pulaa, miten tuo taustan kohina, lisääntykö se tulostuksessa, vai katoaako? Kannattaako mieluummin jättää vähän kohinaa taustaan, ettei höyhenet mene vesiväriksi? Miten terävöittäminen, printti verrattuna näyttö? Jos tuon kalenterin teettää tuollaisessa rutiinitarjouspalvelussa, onko tyypillistä värien lisääntyminen tai väheneminen, kannattaako saturaatiota vääntää johonkin suuntaan omasta mieleisestä? Vai onko mahdollisen muutoksen suunta silkkaa arpapeliä noissa?

Suurin arvo noissa kyllä on juuri se, että omasta pihasta, omia otoksia, ettei pieni laatupuute asiaa pilaa, ajattelin kuitenkin kysyä kun saattaa jollakin kokemusta asiasta olla. Ainakin enemmän kuin minulla...

Laitan vielä linkin kansioon, mihin kokosin muutaman ehdokkaan. Joutsenet Kangasniemen Pukkisalmen tornista kuvattu, kaikki muut omalla pihalla, suurin osa ikkunoiden läpi. Neuvoa saa! (Tai enhän minä ketään usko, mutta sitten jälkeenpäin voin todeta, että olisi kannattanut uskoa...)

https://flic.kr/s/aHsmJHSee4" onclick="window.open(this.href);return false;

uteleepi Jaakko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Jos tuttavillesi ja läheisille ihmisille kuvia haluat valita niin valitse ne ihan itse ja tee niistä itsesi näköiset!

Annan myös neuvon jonka olen saanut muutamalta paljon kuvanneelta ja kuvia teettäneeltä.

Mene sellaiseen liikkeeseen jotka tulostavat kuvia ja joiden näytöltä saat katsoa ne kuvat sekä voit pyytää sellaiset pienet valmiit mallit tulostettuina nähtäväksi. Jos ei Mikkelissä ole ni aja tänne, reilu tunnin retki suuntaansa vaan. Hyvät tyypit pyörittää sitä lafkaa keskustassa. Liikkeessä näet kohinat sun muut jos et ole varma omalla näytöllä näkyvästä kuvasta. Itse tuskin enää koskaan tilaan kuvia näkemättä ensin lopputulosta.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja olli R »

Jos noissa kuvissasi on pikseleitä riittävästi, että saat tulostusresoluutiota (100-120 pikseliä sentille), niin ei näyttäisi olevan ongelmaa kohinoissa tms. Mielummin hiukan liian terävää printtiin kuin voimakasta kohinanpoistoa.

Yleensä ruudulta on hiukan hankala nähdä printin ulkoasua. Ruutu valaisee kuvaa, printti joutuu lainaamaan vallitsevaa valoa. Rasterin rakenne on erilainen kuin ruudun "ruudukko". Hyvin värihallitulla systeemillä saa värit kyllä kohdalleen, mutta massatulostamisessa ei aina ole kovin täydellistä värinhallintaa - kuluttajat kun eivät sitä osaa, niin valmistajakin joutuu usein panostamaan enemmän siihen, että vähän katsotaan päälle minkälaisella materiaalilla ollaan tilaamassa. Joskus valmistajan automaattikorjaukset eivät olekaan sitä mitä on haluttu.

Melkein pakko sanoa, että vain kokeilemalla ja siten hyväksi havaitulla tekijältä tietää etukäteen, mitä tuleman pitää. Pitää kokeilla jollain valmistajalla, mahdollisesti muokata omaa tulostettavaksi lähetettävää materiaalia ja sitten toivoa, että jatkossakin saa samanlaista jälkeä. Vaatii usein hiukan aikaa, ensi vuoden kalenterilla on jo vähän kiire. Ehkä tässä vaiheessa kokeilisin ensin sitä "rutiinitarjouspalvelua".

Oikeastaan ainoa mitä ehkä noista kuvistasi kommentoisin on se, että kalenterissa toimii hyvin sellainen, että kuva on kalenterisivun ajankohdasta. Noissa kuvissasi on kovin talvisia näkymiä. Kevään ja kesän näköisiä kuvia on kovin niukasti.

Kalenterin ja muidenkin tulostettujen kuvien tekeminen ja esillesaaminen on tosi motivoivaa. Seinällä oleva kuva näyttää mielestäni aina paremmalta ja "todentuntuisemmalta".
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mun pitäis tulostuttaa pari ryhmäkuvaa ja kyselinkin kauppakeskuksessa kohdalle sattuneelta tulostuspalvelun vanhemmalta mieheltä (oli kokeneen näköinen) näkemyksiä.
  • Kuulemma hänen printterinsä valittaa, jos resoluutio ei ole vähintään 300 pikseliä tuumalle (mutta suostuu sitten pienemmälläkin). Sanoi omansa pienentävän aina 400 px/in, kun saa siitä paremman luottamuksen tulostusjälkeen.
  • Saturaatiota ei kannata pistää liikkaa, kun tulostimen jälki on jo itsessään enemmän karkkimaista kuin säädetyllä näytöllä.
    Muuten värihallitulla katseluohjelmalla kuvat näyttää rajusti erilaisilta kuin esim. vanhalla Microft:n Internet Explorerilla. Samoin kuin kannettavien säätämättömillä näytöillä.
Mun pitäis saada kummastakin ryhmäkuvasta yksi A4-kokoinen ja sitten pino A5-kokoa. Ehkä kannattaa ottaa ensin koevedokset.
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Olin joku viikko sitten yhden alan liikkeen tiloissa jossa maahantuojan mies oli kertomassa paperilaaduista. Harvinainen tapaus kun ei pakkomyynyt mitään meille, tulosti vaan liikkeen tulostimella meidän tikuiltamme kuvia ja kertoi mitä kannattaa ottaa huomioon jo kotona.

Mut ne kaksi asiaa joita painotti useesti olivat näytön kalibrointi ja niiden pienten mallikuvien tulostus liikkeessä, siis osakuva jostain kohtaa joka on tärkeä kuvaajalle.
JL Anttola

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Mie yhen pätkän työuraani olin paperitukkukaupassa. Miun näkökulmasta kattoen ne mainostoimiston adhd:t näpläs ja höyrys niitten mattojen ja glossien kanssa viime tippaan, ja sitte ko päätös viimein synty, ois pitäny se olla aavistettu ja oikeaa paperilaatua lavallinen painokonneen syötössä oottamassa... esitteisiin ja mainoksiin menevästä kysymys tässä, ei yhen valokuvaajan uniikista kalenterista.

Mutta logistiikan näkökulmasta tuntu, että jos se höyrypää ossais tehä hommasa kerralla ja ajallaan, jonniinverran voitas kokonaiskustannuksia pudottaa. Mutta markkinat sen ratkasee, jos maksaja löytyy, höyrytään vaan, niinhän se mennee.

Kiitokset kaikille tähän asti vastanneille, ja jos keskusteltavaa kuvien printtauksesta ja siihen liittyvästä löytyy, tänne vaan. Eiköhän se hyödytä muitakin kuin minua?

Jaakko
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tää nyt ei edelleenkään osu ihan kalenteriprojektiin, mutta kuvien tulostamisesta on kuitenkin kysymys:))

Nonnii, tuli käytyä valokuvaliikkeessä.
Aluksi tulostettiin yhdestä ryhmäkuvasta koevedos, joka osottautui riittävän hyväksi väreiltään. Yksi rajausvirhe oli (miten tuollaisessa voi töpätä), mutta ei maailmoja kaatavaa. Pistettiin sitten tilaukseen luokkaa A4 ja A5 kokoisia kolmisen kymmentä.

Suuresti asiointia auttoi myyjän läsnäolo ja asiantuntemus.
Mun asiantuntemattomuus sen sijaan hieman tökki:
  • Etukäteen vois selvittää millä kuvasuhteella valokuvaliike tulostaa (nyt mulla oli sen mukaan miten olin halunnut kuvat rajata visuaalisista syistä)
  • Etukäteen vois selvittää mitä mittoja heiltä on saatavilla papereihin
  • Vois myös tutustua paperilaatuihin mitä heillä on (liikkeessä tarjottiin kiiltävää ja mattaa - painosta ei ollut puhetta)
Koko tilauksen tulostukseen olis mennyt 20 minuuttia, jos kaikki halutut koot olis löytynyt paikan päältä (osa jäi tulostettavaksi Helsingin keskustassa)

Joten hengissä selvisin ensimmäisestä kuvatilauksesta digikamera-aikana.
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tuli äsken väännettyä 2 joulukorttiehdokasta omista kuvista, eipä tullut tuo kokoon liittyvä asia lainkaan mieleen vaikka aina ennen millilleen oon sovittanut aihion valmiiksi ennen tilausta. Mut huomenna se selviää pitääkö skaalata molemmat sopiviksi.

Kiitos muistutuksesta jaava!
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Vaikkei lintuja niin luontova.

Kävin duunin jälkeen teettämässä kahdesta kuvasta 10x15 koevedokset, kolmea paperia oli heti tarjolla, yhden niistä valitsin. Nyt vaan probleemi kummasta joulukortti, molemmat laadullisesti ok.
Emäntä tuomikoon päätöksentekijänä. Koevedokset ilmaiset kun sanoin heti että huomenna tuun tilaamaan ne varsinaiset kortit ja kuoret. JL, eiku kauppaan vaan!
JL Anttola

Re: Enää 3 kuukautta...

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Nonniin. Valkkasin 13 + 13 kuvaa - kuukaudet ja kansi kahteen kalenteriin, siis kaksi uniikkikalenteria. Sukulaisille, jotka ei tietokonetta katsele, kuvat kaikki valittiin omalta pihalta itse otettuja, mikä oli tämän keissin kluu.

Kuvat tikulle, aamupäivällä kaupungissa valokuvaamoon, siellä kuvat tikulta koneeseen. Kansikuva vaihettiin, kun se tuli pystykuva (tietysti, en vaan hokannu...). Rajaukset katottiin siinä. Käytiin kaupassa, sillä aikaa oli kalenterit valmiit, käytiin hakemassa ja ajettiin kottiin. Vedoksia ei sen enempää otettu.

Neuvojen mukaan joihinkin kuviin lisäsin aavistuksen terävöitystä siitä, mitä itselleni ja ruutukäyttöön pyrin laittamaan, ja vastaavasti vähensin kohinanpoistoa. Printtikuvissa ei näy kohinaa yhtään, terävyys vastaa hyvinkin aihioita, ja väritkin meille kelpaavat. Tuostakin jäi sellanen olo, ettei printtiin ainakaan laimeempana kuin kuvaruutuun, eli printtiin mieluummin aavistus enemmän kontrastia, dehazea, clarityä ja ehkä saturatiotakin kuin ruutuun.

Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille, meillä ollaan tyytyväisiä kalentereihin. Ne on mitä niiltä haettiinkin, ja uskotaan että kalentereiden saajatkin ovat iloisia niistä! Ai niin, joulutarjouksessa Kuva-Matissa Mikkelissä 19,90 euroa A4-kalenterin valmistus; normaalisti velottavat jonkun euron tuosta passaamisesta, nyt tekivät uniikkikappaleet pelkän printtauksen hinnalla. Muualta en kysynyt, eli en tiedä oliko kalliit, mutta palveluun oltiin meillä enemmän ko tyytyväisiä.

Tätä topiikkia voip halutessaan miun puolesta käyttää printtaukseen ja tulostukseen liittyvissä kysymyksissä jatkossakin.

Jaakko
Vastaa Viestiin