Re: Kameran pakkasenkesto
Lähetetty: Marras 30, 2019 16 : 14
ei se akku, lämmin tai ei, sinne kameran sisuksiin tuo mukanaan mitään kosteutta
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://www.digicamera.net/keskus/
https://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?f=31&t=12761441
:Djanne. kirjoitti:ei se akku, lämmin tai ei, sinne kameran sisuksiin tuo mukanaan mitään kosteutta
Mullakin meni toi lämmin akkujuttu vähän ohi. Siis sen kameran sisällä olevan ilman vesimäärä ei muutu tuon lämpimän akun myötä jos oletetaan, et se akku on kohtuu suljettu. Sisälle tuodun kameran kohdalla ongelma johtuu kameran kylmyydestä eli kylmään ilmaan vaan mahtuu vähempi vettä eli se lämpimän sisäilman ylimääräinen vesi tiivistyy jäähtyessään kylmiin pintoihin. Tarkoittaa et pakkasilmaa voi lämmittää ja taas jäähdyttää vaikka sataan kertaan ja jos missään vaiheessa ei mennä ap. lämpötilan alle niin vesimäärä pysyy ilmassa vakiona - toki suhteellinen kosteus muuttuu, mut sillä ei ole mitään merkistystä jos ollaan alle 100% (ja pakko olla jos lähdetään kylmästä liikkeelle). En väitä etteikö tässä vois olla joku mulle tuntematon koira haudattuna ja siksi mua kiinnostaa selitysmalli, joka täsmää jotenkin fysiikan kanssa.©pjm kirjoitti::Djanne. kirjoitti:ei se akku, lämmin tai ei, sinne kameran sisuksiin tuo mukanaan mitään kosteutta
Juu, ei tuo mut oletko koskaan kuullut ilmankosteudesta?
Liki 40v tullu autossa kuljetettua elektroniikkaa ympäri vuoden ja herkkiä mittalaitteita jotka toimivat paristoilla ja akuilla. Elämä vaan opettaa, sinuakin vielä.
En tiedä kuinka kuuma sen akun pitäisi olla, mutta kun itse kuvannut säännöllisesti vuodesta 83 asti ja niitä akkuja tullut vaihdeltua pakkaskeleillä kylmään runkoon, niin enpä kyllä ole moiseen törmännyt kertaakaan ainakaan omalla kohdallani, en yhdessäkään rungossa ja välillä sitä pakkasta ollut melko paljonkin ja ulkoilmoissa samoilua pidemmätkin pätkät.©pjm kirjoitti:Do dii.
Jos käsissä on jääkylmä runko johon ulkona vaihdetaan lämpimiä akkuja niin rungon sisälle muodostuu väkisin kosteutta kun se lämmin akku työnnetään sisälle ja kansi suljetaan. Mikäli kannessa on kunnon tiivisteet, niinkuin paremmissa rungoissa on, lämpimän akun takia sinne tulee ilman lämmetessä hieman painetta joka poistuu ties minne rungon sisälle ja samalla myös siirtyy kosteutta mukana. Sen siirtyvän ilman määrä ja kosteus varmaan minimaalista mutta 4 akun jälkeen sitä on neljä kertaa enemmin.
Se siitä, uskokoon kuka mitä haluaa mutta käytäntö menee vaan joskus toisin.
Kun tuolla aiemmin kerroit, että olet kuljettanut elektroniikkalaitteita autolla, niin onko siis käynyt niin, että lämmin laite on saanut kylmän auton ikkunat huurtumaan sisäpuolelta? Onko sinulta joskus kylmä kamera rikkoutunut huoneenlämpoisen akun takia?©pjm kirjoitti:Do dii.
Jos käsissä on jääkylmä runko johon ulkona vaihdetaan lämpimiä akkuja niin rungon sisälle muodostuu väkisin kosteutta kun se lämmin akku työnnetään sisälle ja kansi suljetaan. Mikäli kannessa on kunnon tiivisteet, niinkuin paremmissa rungoissa on, lämpimän akun takia sinne tulee ilman lämmetessä hieman painetta joka poistuu ties minne rungon sisälle ja samalla myös siirtyy kosteutta mukana. Sen siirtyvän ilman määrä ja kosteus varmaan minimaalista mutta 4 akun jälkeen sitä on neljä kertaa enemmin.
Se siitä, uskokoon kuka mitä haluaa mutta käytäntö menee vaan joskus toisin.
Eli siis fysikaalinen selitys on se, et paine muuttuu kameran sisällä. Kosteus ei siis muodostu mistään vaan kyse on ilmassa olevasta vedestä ja sen määrä ei tässä voi lisääntyä ja hakusessa on siis se prosessi mikä johtais tilanteeseen jossa 100% ilmankosteus saavutetaan. Tohon paineen muutokseen en oikein osaa ottaa kantaa - tuntuu vähän kaukaa haetulta. Käytännössä ton akun pitäs lämmittää toi ilma ja itseasiassa se sitois enempi vettä (suhteellinen kosteus laskee) - tosin takaisin jäähtyessään samainen vesi palaa pintoihin, mut uutta vettä ei tule mistään. Toki jos ihosta jää tohon akun pinnalle vettä joka siirtyy tonne sisälle, niin joo. Jos verrataan yleisempään tilanteeseen jossa kylmästä siirretään runko koti lämpimään ja vesi siis tempastaan ympäröivästä ilmasta niin onko toi lämpimän akun tapauksessa vesimäärä edes samalla hehtaarilla? En siis vielä vakuuttunut, mikä ei tarkoita etteikö joissakin tilanteissa asiaa pidä miettiä, mut sen veden alkuperä on tässä vielä vähän hämärän peitossa.©pjm kirjoitti:Do dii.
Jos käsissä on jääkylmä runko johon ulkona vaihdetaan lämpimiä akkuja niin rungon sisälle muodostuu väkisin kosteutta kun se lämmin akku työnnetään sisälle ja kansi suljetaan. Mikäli kannessa on kunnon tiivisteet, niinkuin paremmissa rungoissa on, lämpimän akun takia sinne tulee ilman lämmetessä hieman painetta joka poistuu ties minne rungon sisälle ja samalla myös siirtyy kosteutta mukana. Sen siirtyvän ilman määrä ja kosteus varmaan minimaalista mutta 4 akun jälkeen sitä on neljä kertaa enemmin.
Se siitä, uskokoon kuka mitä haluaa mutta käytäntö menee vaan joskus toisin.
Tuo kylmästä lämpimään onkin ns. selvää pässinlihaa. Jos esim huoneen lämpotila on 20 C ja ilmankosteus 40 %, niin jos kylmästä tuo kameran, jonka lämpotila on 6 C tai alempi, sen pintoihin alkaa tiivistyä kosteutta.ttuplai kirjoitti:Jos verrataan yleisempään tilanteeseen jossa kylmästä siirretään runko koti lämpimään ja vesi siis tempastaan ympäröivästä ilmasta niin onko toi lämpimän akun tapauksessa vesimäärä edes samalla hehtaarilla? En siis vielä vakuuttunut, mikä ei tarkoita etteikö joissakin tilanteissa asiaa pidä miettiä, mut sen veden alkuperä on tässä vielä vähän hämärän peitossa.
Suurin opetus käytännöstä on se, et käytännössä opitut selitykset ovat liki poikkeuksetta väärät.
Voidaan varmaan mennä melko pienillä prosenteilla tuon asian suhteen ;)tehodia kirjoitti:Joten galluppia tarvitaan: moneltako on kamera vikaantunut lämpimän akun ja kylmän kameran yhdistämisessä?
Tässä on Panasonic TZ100 rimpulalla otettu kuva yömaisemasta, kyllä mä tuossa ainakin näen tähtiä ja Otavakin erottuu:hama kirjoitti:Jos niitä tähtiä haluaa kuvaan, niin tällaiset rimpulat kannattaa unohtaa. ...Arza22 kirjoitti:Uudeksi kameraksi voisit ehkä harkita myös laatupokkareita eli Sony RX100, Canon G9 tai G7, tai jos haluaa telepäätä reilummin niin Panasonic TZ100. ...
Tällaista kuraa saa kyllä vielä paljon halvemmalla pokkarilla, turha maksaa 400€:a Tuossa kuvassa on nimittäin niin vähän tähtiä näkyvissä, että jos tuo riittää niin kannattaisi ostaa uudehko parin kympin käytetty pokkari, ajaa ihan saman asian.Arza22 kirjoitti:Tässä on Panasonic TZ100 rimpulalla otettu kuva yömaisemasta, kyllä mä tuossa ainakin näen tähtiä ja Otavakin erottuu:hama kirjoitti:Jos niitä tähtiä haluaa kuvaan, niin tällaiset rimpulat kannattaa unohtaa. ...Arza22 kirjoitti:Uudeksi kameraksi voisit ehkä harkita myös laatupokkareita eli Sony RX100, Canon G9 tai G7, tai jos haluaa telepäätä reilummin niin Panasonic TZ100. ...
En yritäkään väittää että TZ100 olisi mikään optimaalinen tähtikamera mutta kyllä sillä tähdet saa kuvaan näkymään...
Pitäs olla aika iso gallup (siis riittävän luotettavuuden saamiseksi) - ja viime kädessä se törmää samaan selitysongelmaan eli vaikka usseemmalla olis kamera hajonnutkin tuossa lämpimän akun sisään laittamisessa se ei kerro vielä syystä mitään - kyseessä on vaan korrelaatio. Ja korrelaatio on yksi merkittävä tekijä miksi käytännön selitykset ja erityisesti syy-seurausuhteet menevät varsin usein metsään (ihminen ei usko sattumiin tai yhteiseen tekijään eli ajallisesta yhteydestä seuraa aivoissa selitysmalli). Aivot on kiva väline, mut se on luontaisesti parempi keksimään tarinoita (tai uskomaan työpaikoilla Jaskan selityksiä, koska Jaska on ollut alalla niin pitkään) - hippasen luotettavampaan totuuteen sitä joutuu aika paljon käskemään.tehodia kirjoitti:Tuo kylmästä lämpimään onkin ns. selvää pässinlihaa. Jos esim huoneen lämpotila on 20 C ja ilmankosteus 40 %, niin jos kylmästä tuo kameran, jonka lämpotila on 6 C tai alempi, sen pintoihin alkaa tiivistyä kosteutta.ttuplai kirjoitti:Jos verrataan yleisempään tilanteeseen jossa kylmästä siirretään runko koti lämpimään ja vesi siis tempastaan ympäröivästä ilmasta niin onko toi lämpimän akun tapauksessa vesimäärä edes samalla hehtaarilla? En siis vielä vakuuttunut, mikä ei tarkoita etteikö joissakin tilanteissa asiaa pidä miettiä, mut sen veden alkuperä on tässä vielä vähän hämärän peitossa.
Suurin opetus käytännöstä on se, et käytännössä opitut selitykset ovat liki poikkeuksetta väärät.
Yleisesti voi sanoa, että mikään ei tue käytäntöä niin hyvin kuin hyvä teoria. Teoreettista pohjaa ei minulle tule mieleen tuon lämpimän akun haittavaikutuksille. Joten galluppia tarvitaan: moneltako on kamera vikaantunut lämpimän akun ja kylmän kameran yhdistämisessä?
Tuo on parempi kuva kuin yksikään sinun esille laittamasi kuva. Etkö uskalla omia kuviasi laittaa foorumille esille?hama kirjoitti: Tällaista kuraa saa kyllä vielä paljon halvemmalla pokkarilla, turha maksaa 400€:a Tuossa kuvassa on nimittäin niin vähän tähtiä näkyvissä, että jos tuo riittää niin kannattaisi ostaa uudehko parin kympin käytetty pokkari, ajaa ihan saman asian.
Onko herkkyys ISO 100 vai 200 ja missä se kuutamo on, kun tällaista väitit ja missä on tästä väitteestäsi esimerkkikuva?
Tuossa muutama tämän panasonic rimpulan huonoista puolista.
EVF is small and subject to color tearing
Lens is slow at the long end
Lens can be very soft at some focal lengths
Yellows and skin tones tend to be greenish
Noise reduction obliterates detail at higher ISOs
Hybrid OIS system struggles when panning during video capture
Tilting LCD would've been nice
Body material is slippery and a fingerprint magnet
Lacks NFC, which would make pairing and sharing easier with Android devices
Lack of external charger makes it hard to keep a spare battery topped-up
Jos asiat esitetään luokkaa pehmeämmällä kommentoinnilla, niin en minäkään ikävä kyllä roposiani kyseisen esimerkkikuvan innoittamani ensimmäiseksi kyseiseen kameraan laittaisi.Arza22 kirjoitti:Tuo on parempi kuva kuin yksikään sinun esille laittamasi kuva. Etkö uskalla omia kuviasi laittaa foorumille esille?hama kirjoitti: Tällaista kuraa saa kyllä vielä paljon halvemmalla pokkarilla, turha maksaa 400€:a Tuossa kuvassa on nimittäin niin vähän tähtiä näkyvissä, että jos tuo riittää niin kannattaisi ostaa uudehko parin kympin käytetty pokkari, ajaa ihan saman asian.
Onko herkkyys ISO 100 vai 200 ja missä se kuutamo on, kun tällaista väitit ja missä on tästä väitteestäsi esimerkkikuva?
Tuossa muutama tämän panasonic rimpulan huonoista puolista.
EVF is small and subject to color tearing
Lens is slow at the long end
Lens can be very soft at some focal lengths
Yellows and skin tones tend to be greenish
Noise reduction obliterates detail at higher ISOs
Hybrid OIS system struggles when panning during video capture
Tilting LCD would've been nice
Body material is slippery and a fingerprint magnet
Lacks NFC, which would make pairing and sharing easier with Android devices
Lack of external charger makes it hard to keep a spare battery topped-up