Kameran pakkasenkesto

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

Juha Sa kirjoitti:
hama kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti:Kyllä tähtitaivasta voi kuvata iso200 kunhan valotusaika on riittävän pitkä.
Itse kuvaan linnunrataa iso 400-640 ja valotusaika 3-5 min. Toinen vaihtoehto on kuvata vaikka 1min valotuksia ja pinota ne.
Jonkunlainen seurantalaitteisto siihen toki tarvitaan ja kuutamo ei siihen hommaan sovi.

Tämä ratkaisu ei tosin sovi retkeilevälle kuvaajalle joka halua kevyen kaluston.
Eikä tässä ollut kyse seurantalaitteistosta vaan , näistä ehdotetuista pokkareista; Sony RX100, Canon G9 tai G7, Panasonic TZ100
Kommenttini koski vaan väitettäsi: 'Kun tähti/linnunradan/syvän taivaan kuvauksessa ei herkkyys ole ikinä ISO 100-200 vaan lähempänä ISO 3200-6400'
Kyllä koska oli puhe vehkeistä missä ei ole mitään seurantalaiteistoa ja silloin ei myöskään käytetä ISO 100-200 herkkyyksiä kuvatessa kuun valossa (eikä kyllä muutenkaan), jos luet mistä on kysymys niin ehkä myös sinä sen ymmärrät.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Parhaiten pärjää kun kamerassa on ns. dummy-patteri josta lähtee johto lämmityksessä olevaan akkupakettiin. Itsellä sellainen lämmitys on ollut vaikkapa parin sukat sisällä oleva kasa kädenlämmityspusseja akkupakettia lämmittämässä (ei tietenkään liian isoa kasaa ettei käy ns. vahinkoa). Sukkasäkin voi teipata vaikka jalustaan. Takin sisään ei kannata viedä mitään, siinä menee aivan totaalisesti hermot kun narut sotkeutuu hangessa ravatessa.

Se on niin, että vaikka olisi mikä Canon 1Dx2 tai Nikon D5, niin niistäkin korkkaa patteri kylmässä aikaisemmin. Alkuperäisakku ~2000mAh+ kapasiteetilla toimii aivan kohtalaisesti vaikka -30C kelissä ilman lämmityksiäkin muutaman kymmenen takanäytöltä sommiteltua kuvaa, mutta lähellä 1000mAh kapasiteettia olevat valitettavasti ovat kaikki game over jo sen ensimmäisen kuvan kohdalla. Jännite putoaa -> poks. Ja taas lämmetessään akku näyttääkin olevan täynnä.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Alkuperäiselle kysyjälle vinkkinä, sellainenkin foorumi on kuin kameralaukku.com, siellä saat asiallisempia vastauksia kun "isot pojat" eivät ala keskenään jänkäämään pilaten alkuperäisen aiheen.
Myös Facessa ryhmä nimeltään Valokuvaajien Neuvola sellainen missä välillä semi fiksua juttua.

Itse tuli kuvattua Canon 6D:llä semi hyvää settiä tähtitaivasta ja mm. sellainen JAS kameratekniikassa päälle 600 € puolen vuoden takuulla ja toki huomioitavaa että siihen päälle objektiivi + jalusta niin kyllähän hinta nousee...

Mene johonkin kameraliikkeeseen ja keskustele tarpeistasi myyjän kanssa (älä kelpuuta peilittömiä) ja käpistele eri vaihtoehtoja mikä sopii budjettiisi ja tuntuu kädessä miellyttävältä käyttää.

Sen jälkeen voit kotona rauhassa tutkia saisiko samaa kampetta käytettynä vai venyykö budjetti uuteen.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

habannaama kirjoitti:Alkuperäiselle kysyjälle vinkkinä, sellainenkin foorumi on kuin kameralaukku.com, siellä saat asiallisempia vastauksia kun "isot pojat" eivät ala keskenään jänkäämään pilaten alkuperäisen aiheen.
Myös Facessa ryhmä nimeltään Valokuvaajien Neuvola sellainen missä välillä semi fiksua juttua.

Itse tuli kuvattua Canon 6D:llä semi hyvää settiä tähtitaivasta ja mm. sellainen JAS kameratekniikassa päälle 600 € puolen vuoden takuulla ja toki huomioitavaa että siihen päälle objektiivi + jalusta niin kyllähän hinta nousee...

Mene johonkin kameraliikkeeseen ja keskustele tarpeistasi myyjän kanssa (älä kelpuuta peilittömiä) ja käpistele eri vaihtoehtoja mikä sopii budjettiisi ja tuntuu kädessä miellyttävältä käyttää.

Sen jälkeen voit kotona rauhassa tutkia saisiko samaa kampetta käytettynä vai venyykö budjetti uuteen.

Nyt kannattais kyllä vilkasta peiliin.
Sä oot kyllä pahimmasta päästä näitä jänkkääjiä ja se selviää helposti kun katsoo monta sivua (1 sivu on 15 viestiä) löytyy sulta ketjusta, Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta ja suurin osa ei liity aiheeseen millään tavalla.
Ja samaa jauhantaa löytyy myös monesta muusta ketjusta eli onneksi olkoon.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja habannaama »

hama kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Alkuperäiselle kysyjälle vinkkinä, sellainenkin foorumi on kuin kameralaukku.com, siellä saat asiallisempia vastauksia kun "isot pojat" eivät ala keskenään jänkäämään pilaten alkuperäisen aiheen.
Myös Facessa ryhmä nimeltään Valokuvaajien Neuvola sellainen missä välillä semi fiksua juttua.

Itse tuli kuvattua Canon 6D:llä semi hyvää settiä tähtitaivasta ja mm. sellainen JAS kameratekniikassa päälle 600 € puolen vuoden takuulla ja toki huomioitavaa että siihen päälle objektiivi + jalusta niin kyllähän hinta nousee...

Mene johonkin kameraliikkeeseen ja keskustele tarpeistasi myyjän kanssa (älä kelpuuta peilittömiä) ja käpistele eri vaihtoehtoja mikä sopii budjettiisi ja tuntuu kädessä miellyttävältä käyttää.

Sen jälkeen voit kotona rauhassa tutkia saisiko samaa kampetta käytettynä vai venyykö budjetti uuteen.

Nyt kannattais kyllä vilkasta peiliin.
Sä oot kyllä pahimmasta päästä näitä jänkkääjiä ja se selviää helposti kun katsoo monta sivua (1 sivu on 15 viestiä) löytyy sulta ketjusta, Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta ja suurin osa ei liity aiheeseen millään tavalla.
Ja samaa jauhantaa löytyy myös monesta muusta ketjusta eli onneksi olkoon.
Aiotko kauankin jatkaa tuolla linjallasi ohi varsinaisen aiheen ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
ookke66
Viestit: 186
Liittynyt: Huhti 10, 2017 21 : 00

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja ookke66 »

Todella äkkiä sai pari heppua pilattua tämän keskustelun. Kysyjä tuskin uskaltaa kysyä yhtään mitään enää.. Kysymys on sinänsä simppeli. Osta säänkestävä peilijärjestelmäkamera isolla akulla ja vara-akulla. Itte raahaan mettässä vanhaa D3:sta...ei oo pettäny kertaakaan, eikä sen puoleen virtakaan loppunu. Oikeen paskalla kelillä voi siirtyä vaikka manuaalitarkennukseen, mikä ei kyllä onnistu yhdelläkään pokkarilla eikä kännykällä ja voi kuvata hanskat kädessä, mitä ei sovi väheksyä pakkasella ja mafferin mainitsemat lämmitystyynyt on myös hyviä....taskussa , hanskoissa, kengissä, mu...a ...siis monessa paikassa....sillonkuin kelit on karuja pitää vehkeitten olla simppeleitä...kääntäen verrannollista.
petek2
Viestit: 15
Liittynyt: Huhti 25, 2017 17 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja petek2 »

Itsellä ei kokemusta kauhean monesta mallista ole mutta tuo oma 80D on tähän asti selvinnyt ainakin hyvin pakkasista. Siinä taitaa olla sama akku kuin tuolla edellä mainitussa 6D:ssakin. Sen on voinut huoletta jättää raksuttamaan timelapseja kuvatessa -20/-30 asteen pakkasilla. Silläkin on hinta pudonnut jo huomattavasti uudemman mallin tultua. Varustettuna vaikka Sigman 17-50 f/2.8 linssillä on aivan mainio paketti tuollaiseen maisema/yökuvaukseen. Tietysti se on jo hiukan isompi ja kalliimpi paketti mutta kulkee vielä hyvin repussa. Tuohon sopivaa akkua (LP-E6N) mainostetaankin paremmalla pakkasenkestävyydellä. Mutta hyvä vinkki tuo akkujen lämpimänä pitäminenkin vaikka ensin alkuun.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja jaava »

Aikoinaan Lapinvaelluksilla pistin akun migrip pussiin ja sitten housujen taskuun lähelle ihoa.

Minigrip toimii myös kameran kanssa kun sen tuo autiotupaan.

Akkuja voi myös ladata aurinkokennolla pidemmillä vaelluksilla (En ole itse kokeillut).
salla_
Viestit: 4
Liittynyt: Marras 26, 2019 11 : 15

Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Oh-hoh kylläpähän tömähti...

Ihan aikuisten oikeasti - en ole tänne tullut mitään "flamea" synnyttämään, eli ei oteta näitä asioita niin tosissaan. Jokainen idea ja ajatus on varmaan tärkeä, mutta tämä on vähän kuin "helmiä sioille", koska en ymmärtänyt puoliakaan mitä asian tiimoilta ideoitiin. En osaa suhtautua asiaan ihan kauhealla pieteetillä, joten erikoistekniikat jäävät vielä ainakin toistaiseksi minulta hyödyntämättä.

No toisaalta en nyt ihan pienestä pelästy, joten jatketaanpa nyt vielä hetki (asiasisältöistä) keskustelua :-)

Neuvoja/ideoita/ajatuksia olen enemmänkin etsimässä, kun ehdottomia totuuksia jostain tietystä merkistä tai mallista. Kuten kirjoitin, en ole kauhean "merkkiuskoinen", eli jos hyvä ratkaisu löytyy toiseltakin valmistajalta, saatan sellaisen hankkia sen enemmän tunnontuskia kokematta.

En tiedä miksi minulla on Canon (itseasiassa kaksi, Ixus 60 ja 100). Se nyt vaan on näin. Miksi olen valinnut pokkarin tähän mennessä, en tiedä sitäkään. Kuvaanko kännykällä, no en. Ehkä tämä kuvastaa hieman asennoitumistani kuvaamiseen - se ei ole mitenkään ammattimaista. En ehkä haluaisi sen olevankaan sitä. Omaksi ilokseni kuvaan ja nautin suunnattomasti itse kuvaamisesta sekä siitä jos joskus edes joku kuva onnistuu. Niitä on kiva aina joskus sitten myöhemmin katsoa ruudulta. Kesäkuvia talvella ja päinvastoin.

Kuvaamisen historia.

Kuvasin paljon silloin kun vielä kuvattiin filmille. Sittemmin olen räpsinyt pokkarilla. Huomaa sanapari "kuvata" ja räpsiä". Filmi oli 1900 lukua ja pokkari sitten 2000 lukua. Olen unohtanut lähes kaiken, miten kuva sommiteltiin ja laskettiin tuolla mekaanisella filmiajalla. Pokkarit ovat tappaneet kaiken suunnitteluhalun, kun ei niissä juuri mitään voi säätää itse :-(

Raakafilmi ostettiin pitkissä keloissa ja rullat ladattiin itse koneella. Osa kuvista on jopa itse kehitettyjä vaikka en mitään laitteita koskaan omistanut, paikallinen filmikerho omisti riittävät laitteet ja sponsoroi nimellistä kerhomaksua vastaan aineetkin nuorille. Tuhannet negatiivit ovat edelleen paperitaskuihin pakattuna tallessa.

Ei ennen vanhaa ollut mitään ongelmia pakkasen suhteen. Ainoa elektroninen osa oli kameran valotusmittari ja jos se ei toiminut käytin vanhaa kennopohjaista valotusmittaria, joka toimi "ydinräjähdyksenkin jälkeen". Yöllä saatettiin valottaa filmejä kymmeniä minuutteja ja kamerat kestivät kaikki talvi- ja pakkasyöt. Nyt on vähän eri juttu :-(

Miksi Canon kamera?

Ensimmäisen sain lahjaksi ja sen takia se oli nyt se mitä se oli - right. Tuli lahjana ihan "puskasta" eli ei ollut mitään hajua etukäteen, että tuollainen tulee, joten mitenkään en siihen pystynyt siis vaikuttamaan. Seuraavaan kyllä osaltani vaikutin ja tuntui siltä, että kun Canonia oli jo valmiiksi käyttänyt, niin ehkä käyttäminen sekä ennen kaikkea valikko ja sen rakenne on siten tutumpi jo valmiiksi.

Kännykkä/kamera

Kun eka digikamera tuli, niin siihen aikaan ei kännykällä juurikaan mitään kuvia otettu, mutta toisaalta en ole ihan hirveästi ajatellut kännykkää kuvausvälineenä, vaikka myönnetään niiden kehittyneen hurjasti viime vuosina. Kännykkä on vaan ajatuksissani minulle puhelin (tai nettiselain), mutta ei kamera. Useimmiten reissussa on mukana kamera, mutta ei välttämättä puhelinta. Puhelinta on ihan turha kantaa mukanaan, jos ei ole kenttää. Jos luottaa hätätilanteessa taitojen sijaan kännykkään, niin pelaa mielestäni väärää "korttia".

Mutta lähinnä miksi pokkari?

Ehkä siksi, että se on pienikokoinen. On kevyt ja mahtuu repun pääli/sivutaskuun. Onko pokkarini vedenpitävä maastokelpoinen erikoismalli - no ei ole, kuten varmaan jo useimmat teistä tiesivätkin pelkän mallin perusteella. No miksi ei ole? Tuo vanha Ixus 60 kesti varmaan "+ kymmenkunta" vuotta kylmää, märkää ja metsää mutta nyt tosin jo kameroiden hautuumaalla. Nykyinen Ixus 100 on vielä toistaiseksi kestänyt, kop-kop...

Mikä on suurin ongelmani?

Varmaan se kylmänkesto. Ensisijaisesti ne akut ja toissijaisesti sellaiset olosuhteet vielä kameralle, että toimivat kylmyydestä huolimatta. Olen tiedostanut (ja käytännössä se on vääjäämättä tullut eteen toiminnassa) virtalähteiden ongelmat laskevissa lämpötiloissa.

Tulevaisuuden haaveet?

Olisi tietysti kauhean kiva ottaa edes auttavasti sellaisista näkymistä kuvia (muistoiksi) mitä silmät piirtävät aivojen syrjään. Sen tiedän, että en todennäköisesti koskaan tule tuottamaan (edes vahingossa) sellaisia kuvia kun asiaan vihkiytyneet (luonto)kuvaajat saavat tehtyä, mutta jos saisi edes jotain...?

Tähtikuvaus - ei en harrasta tähtikuvausta. Joskus vaan pienessä mielessä herää (hassu) ajatus, että saisikohan tuon teltan lisäksi kuvaan osumaan tuo uskomaton linnunratakin. Olen luopunut tästä haaveesta filmikameroiden aikakauden loputtua.

Rahan kipuraja

Ei aio panostaa kauheasti tähän asiaan rahallisesti. Ihan oikeasti en aio. Sillä kuvataan mitä on ja jos sillä ei asiaa toteuteta, niin se jää sitten kuvaamatta.

Miksi en? No ei vaan oikein kiinnosta. Tai ehkä kiinnostaa, mutta ei vielä niin paljon, että rahahanat avautuisivat tälle asialle. Retkeilyvarusteissa on varmaan jo tuhansia euroja kiinni ja tästä kamerapuolesta ei tule sille uutta haastajaa.

Vaihtoehtoja?

1) jatkan pokkarilla kuvaamista. Ixus 100 ei oikein tunnu enää vastaavan tarpeita (myös alkaa olemaan vähän "väsynyt" olosuhteista joihin on joutunut), joten saatan päivittää johonkin noin 200 eur pokkariin, jos varteenotettavasti parempi löytyy?

2) saatan ostaa jonkun yhden sarjansa halvimmista ns. järjestelmäkameroista jos joku pystyy perustelemaan sen, että on ratkaisevasti perempi vaihtoehto kuin pokkari. Tosin tässä menetetään se pokkarin paras etu, eli pieni koko ja useimmiten paino.

Akkuteknologia

Olen tietoinen akun kestosta kylmässä, mutta halusin kysyä teiltä asiantuntioilta, että onko teknologia jo nyt sen verran kehittynyttä, että tähän löytyisi jotain ratkaisuja? Jotain sellaista (kuolevaisen hankittavissa olevaa) ratkaisua joka tarjoaisi kilpailukykyisiä vaihtoehtoja.

Tiedän, että akkuja pitäisi säilyttää lämpimässä (ei ainakaan pakkasessa). Miksi olen siis tätä toimintatapaa vastaan? En ole varsinaisesti sitä vastaan vaan aamulla herätessäni katson teltan avatusta aukosta ulos ja totean, että tämä kuva pitää saada ikuistettua - ja muistan, että se perhanan kamera (akkuineen) on edelleen siellä repun päälitaskussa... että se siitä kuvasta.

Kysymyksiä?

Löytyykö yhtään kohtuu hyvää pokkaria, jossa olisi mahdollista tuollaisen "etäpariston" käyttö? Siis sellainen ilmeisestikin jokin palikka, joka laitetaan akun tilalle, jonkun mittainen johto ja paristokotelo taskuun (tai jonnekin lämpimään paikkaan).

Saako tuollaiseen perusmalliseen järjestelmäkameraan tuollaista pariston "siirtosarjaa" vai onko vain kalliimmissa malleissa?

Minkä tasoisessa järjestelmäkamerassa olisi ns. aikavalotus, että voisi kuvitella ottavansa kuvia vähäisessä valomäärässä?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja tehodia »

salla_ kirjoitti:Tai kylläpä kai akut pakkasta kestää, mutta ei niistä mitään virtaa kylmänä ulos tule (=laite ei toimi). Ilmoittaa vain "lataa/vaihda akku"...
Siinähän se vastaus on periaatteessa jo kysymyksessäsi. Ainoa keino saada virtaa ulos on pitää akut lämpimänä. Seuraava vaihe onkin sitten selvittää, mikä olisi se paras keino pitää akku lämpimänä.

Sama koskee myös kameraa, vaikkakin melko varmaan kaikki kamerat sietävät sen pienen hetken hyvinkin kylmää. Joillakin kameroilla on tosin nollakelien sijaan määritelty alimmaksi kuvauslämpötilaksi -10 C, mutta sehän ei oikeastaan koske akkua. Kameraakin kannattaa siis yrittää pitää lämpimänä, jottei se kylmä kamera turhaan jäähdytä sitä akkua.
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

salla_ kirjoitti:...
Minkä tasoisessa järjestelmäkamerassa olisi ns. aikavalotus, että voisi kuvitella ottavansa kuvia vähäisessä valomäärässä?
Tarkoittanet tällä manuaalista valotusajan asetusta, sellainen löytyy kaikista järjestelmäkameroista (peilittömät ja peililliset) sekä ns. laatupokkareista, mm kaikista noista jotka luettelin ensimmäisessä viestissäni.

Jos olet uutta pokkaria hankkimassa niin mielestäni kannattaa katsoa että siinä on 1 tuuman kenno sekä manuaalisäädöt. Esim sinun Ixus 100:ssa on huomattavasti pienempi kenno joka tarkoittaa hämärässä enemmän kohinaa, ja Ixuksissa ei käsittääkseni ole manuaalisäätöjä juurikaan, joten myös tältä osin laadukas nykyaikainen pokkari olisi iso askel eteenpäin. Tuohon virransyöttöasiaan en osaa ottaa kantaa, se on tietysti myös oleellinen asia kun on pidempään kylmissä olosuhteissa.
TimbeS
Viestit: 5
Liittynyt: Marras 19, 2019 7 : 20

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja TimbeS »

Oma panokseni tähän keskusteluun.

Jos mahdollista kantaa pokkaria isompaa kameraa mukana, niin suosittelen hankkimaan kroppikennoisen järjestelmäkameran. Itse olen kuvannut Nikonin D3400 kameralla erittäin onnistuneesti linnunrataa ja tähtitaivasta, ihan kittiobjektiivilla. Myös pakkasoloissa. Vastaavanlaisen setin saa käytettynä 200 eurolla, lisäksi tarvitset vain jalustan. Nikonista suosittelenkin katsomaan D3300, D3400 ja D3500 malleja, näissä sen verran uusi kenno että sietää valoherkkyyden (ISO) nostamista jo melko korkeisiin lukemiin. Canoniin tai muihin valmistajiin ei ole tietoutta.

Toki täyskennoisella kameralla saa parempia kuvia pimeässä. Täyskennokamera ja laadukas objektiivi käytettynä, niin hinta on jo reilusti yli 500 euroa, lähempänä tonnia useimmiten. Täyskennoinen on myös isompi ja raskaampi. Peilittömistä kameroista ei ole omakohtaisia kokemuksia, enkä niitä osaa suositella tai olla suosittelematta tähän tarkoitukseen, hyvää olen kovasti kuullut. Hintaa näilläkin toki enemmän.

Pidemmillä kylmillä reissuilla kuvaamiseen ei oikein ole järkevää sanottavaa, itse olen tehnyt vain joidenkin tuntien mittaisia reissuja kylmässä. Kiinasta saa järkkäreihin tarvikeakkuja n. 10e/kpl, tilaa sellaisia tarpeeksi (kannattaa ottaa yks lisälaturi myös) ja keksi joku keino pitää ne lämpimänä retken ajan. Ruumiinlämpö taitaa olla helpoin tapa.
ookke66
Viestit: 186
Liittynyt: Huhti 10, 2017 21 : 00

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja ookke66 »

Tuosta sitten pokkarin hinnalla...

https://www.rajalacamera.fi/nikon-d3500 ... -5-5-6g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;


299...järkkysetti.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja habannaama »

ookke66 kirjoitti:Tuosta sitten pokkarin hinnalla...

https://www.rajalacamera.fi/nikon-d3500 ... -5-5-6g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;


299...järkkysetti.
Ei ole laatu enää hinnasta kiinni.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

salla_ kirjoitti:Oh-hoh kylläpähän tömähti...

Ihan aikuisten oikeasti - en ole tänne tullut mitään "flamea" synnyttämään, eli ei oteta näitä asioita niin tosissaan. Jokainen idea ja ajatus on varmaan tärkeä, mutta tämä on vähän kuin "helmiä sioille", koska en ymmärtänyt puoliakaan mitä asian tiimoilta ideoitiin. En osaa suhtautua asiaan ihan kauhealla pieteetillä, joten erikoistekniikat jäävät vielä ainakin toistaiseksi minulta hyödyntämättä.

No toisaalta en nyt ihan pienestä pelästy, joten jatketaanpa nyt vielä hetki (asiasisältöistä) keskustelua :-)

Neuvoja/ideoita/ajatuksia olen enemmänkin etsimässä, kun ehdottomia totuuksia jostain tietystä merkistä tai mallista. Kuten kirjoitin, en ole kauhean "merkkiuskoinen", eli jos hyvä ratkaisu löytyy toiseltakin valmistajalta, saatan sellaisen hankkia sen enemmän tunnontuskia kokematta.

En tiedä miksi minulla on Canon (itseasiassa kaksi, Ixus 60 ja 100). Se nyt vaan on näin. Miksi olen valinnut pokkarin tähän mennessä, en tiedä sitäkään. Kuvaanko kännykällä, no en. Ehkä tämä kuvastaa hieman asennoitumistani kuvaamiseen - se ei ole mitenkään ammattimaista. En ehkä haluaisi sen olevankaan sitä. Omaksi ilokseni kuvaan ja nautin suunnattomasti itse kuvaamisesta sekä siitä jos joskus edes joku kuva onnistuu. Niitä on kiva aina joskus sitten myöhemmin katsoa ruudulta. Kesäkuvia talvella ja päinvastoin.

Kuvaamisen historia.

Kuvasin paljon silloin kun vielä kuvattiin filmille. Sittemmin olen räpsinyt pokkarilla. Huomaa sanapari "kuvata" ja räpsiä". Filmi oli 1900 lukua ja pokkari sitten 2000 lukua. Olen unohtanut lähes kaiken, miten kuva sommiteltiin ja laskettiin tuolla mekaanisella filmiajalla. Pokkarit ovat tappaneet kaiken suunnitteluhalun, kun ei niissä juuri mitään voi säätää itse :-(

Raakafilmi ostettiin pitkissä keloissa ja rullat ladattiin itse koneella. Osa kuvista on jopa itse kehitettyjä vaikka en mitään laitteita koskaan omistanut, paikallinen filmikerho omisti riittävät laitteet ja sponsoroi nimellistä kerhomaksua vastaan aineetkin nuorille. Tuhannet negatiivit ovat edelleen paperitaskuihin pakattuna tallessa.

Ei ennen vanhaa ollut mitään ongelmia pakkasen suhteen. Ainoa elektroninen osa oli kameran valotusmittari ja jos se ei toiminut käytin vanhaa kennopohjaista valotusmittaria, joka toimi "ydinräjähdyksenkin jälkeen". Yöllä saatettiin valottaa filmejä kymmeniä minuutteja ja kamerat kestivät kaikki talvi- ja pakkasyöt. Nyt on vähän eri juttu :-(

Miksi Canon kamera?

Ensimmäisen sain lahjaksi ja sen takia se oli nyt se mitä se oli - right. Tuli lahjana ihan "puskasta" eli ei ollut mitään hajua etukäteen, että tuollainen tulee, joten mitenkään en siihen pystynyt siis vaikuttamaan. Seuraavaan kyllä osaltani vaikutin ja tuntui siltä, että kun Canonia oli jo valmiiksi käyttänyt, niin ehkä käyttäminen sekä ennen kaikkea valikko ja sen rakenne on siten tutumpi jo valmiiksi.

Kännykkä/kamera

Kun eka digikamera tuli, niin siihen aikaan ei kännykällä juurikaan mitään kuvia otettu, mutta toisaalta en ole ihan hirveästi ajatellut kännykkää kuvausvälineenä, vaikka myönnetään niiden kehittyneen hurjasti viime vuosina. Kännykkä on vaan ajatuksissani minulle puhelin (tai nettiselain), mutta ei kamera. Useimmiten reissussa on mukana kamera, mutta ei välttämättä puhelinta. Puhelinta on ihan turha kantaa mukanaan, jos ei ole kenttää. Jos luottaa hätätilanteessa taitojen sijaan kännykkään, niin pelaa mielestäni väärää "korttia".

Mutta lähinnä miksi pokkari?

Ehkä siksi, että se on pienikokoinen. On kevyt ja mahtuu repun pääli/sivutaskuun. Onko pokkarini vedenpitävä maastokelpoinen erikoismalli - no ei ole, kuten varmaan jo useimmat teistä tiesivätkin pelkän mallin perusteella. No miksi ei ole? Tuo vanha Ixus 60 kesti varmaan "+ kymmenkunta" vuotta kylmää, märkää ja metsää mutta nyt tosin jo kameroiden hautuumaalla. Nykyinen Ixus 100 on vielä toistaiseksi kestänyt, kop-kop...

Mikä on suurin ongelmani?

Varmaan se kylmänkesto. Ensisijaisesti ne akut ja toissijaisesti sellaiset olosuhteet vielä kameralle, että toimivat kylmyydestä huolimatta. Olen tiedostanut (ja käytännössä se on vääjäämättä tullut eteen toiminnassa) virtalähteiden ongelmat laskevissa lämpötiloissa.

Tulevaisuuden haaveet?

Olisi tietysti kauhean kiva ottaa edes auttavasti sellaisista näkymistä kuvia (muistoiksi) mitä silmät piirtävät aivojen syrjään. Sen tiedän, että en todennäköisesti koskaan tule tuottamaan (edes vahingossa) sellaisia kuvia kun asiaan vihkiytyneet (luonto)kuvaajat saavat tehtyä, mutta jos saisi edes jotain...?

Tähtikuvaus - ei en harrasta tähtikuvausta. Joskus vaan pienessä mielessä herää (hassu) ajatus, että saisikohan tuon teltan lisäksi kuvaan osumaan tuo uskomaton linnunratakin. Olen luopunut tästä haaveesta filmikameroiden aikakauden loputtua.

Rahan kipuraja

Ei aio panostaa kauheasti tähän asiaan rahallisesti. Ihan oikeasti en aio. Sillä kuvataan mitä on ja jos sillä ei asiaa toteuteta, niin se jää sitten kuvaamatta.

Miksi en? No ei vaan oikein kiinnosta. Tai ehkä kiinnostaa, mutta ei vielä niin paljon, että rahahanat avautuisivat tälle asialle. Retkeilyvarusteissa on varmaan jo tuhansia euroja kiinni ja tästä kamerapuolesta ei tule sille uutta haastajaa.

Vaihtoehtoja?

1) jatkan pokkarilla kuvaamista. Ixus 100 ei oikein tunnu enää vastaavan tarpeita (myös alkaa olemaan vähän "väsynyt" olosuhteista joihin on joutunut), joten saatan päivittää johonkin noin 200 eur pokkariin, jos varteenotettavasti parempi löytyy?

2) saatan ostaa jonkun yhden sarjansa halvimmista ns. järjestelmäkameroista jos joku pystyy perustelemaan sen, että on ratkaisevasti perempi vaihtoehto kuin pokkari. Tosin tässä menetetään se pokkarin paras etu, eli pieni koko ja useimmiten paino.

Akkuteknologia

Olen tietoinen akun kestosta kylmässä, mutta halusin kysyä teiltä asiantuntioilta, että onko teknologia jo nyt sen verran kehittynyttä, että tähän löytyisi jotain ratkaisuja? Jotain sellaista (kuolevaisen hankittavissa olevaa) ratkaisua joka tarjoaisi kilpailukykyisiä vaihtoehtoja.

Tiedän, että akkuja pitäisi säilyttää lämpimässä (ei ainakaan pakkasessa). Miksi olen siis tätä toimintatapaa vastaan? En ole varsinaisesti sitä vastaan vaan aamulla herätessäni katson teltan avatusta aukosta ulos ja totean, että tämä kuva pitää saada ikuistettua - ja muistan, että se perhanan kamera (akkuineen) on edelleen siellä repun päälitaskussa... että se siitä kuvasta.

Kysymyksiä?

Löytyykö yhtään kohtuu hyvää pokkaria, jossa olisi mahdollista tuollaisen "etäpariston" käyttö? Siis sellainen ilmeisestikin jokin palikka, joka laitetaan akun tilalle, jonkun mittainen johto ja paristokotelo taskuun (tai jonnekin lämpimään paikkaan).

Saako tuollaiseen perusmalliseen järjestelmäkameraan tuollaista pariston "siirtosarjaa" vai onko vain kalliimmissa malleissa?

Minkä tasoisessa järjestelmäkamerassa olisi ns. aikavalotus, että voisi kuvitella ottavansa kuvia vähäisessä valomäärässä?
Ihan ensiksi kannattaa kuitenkin selvittää itselleen minkä kokoinen ja painoinen sen tulevan kameran pitäisi olla.
Jos päätyy pokkariin kannattaa valita 1" kennolla oleva malli esim. nuo on sellaisia.
https://www.superkuva.fi/canon-powersho ... mera-musta" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/sony-dsc-rx100 ... aktikamera" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos päätyy järkkäriin valikoimaa merkkien suhteen on huomattavasti enemmän esim. nuo
https://www.rajalacamera.fi/nikon-d3500 ... -5-5-6g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/olympus-om-d-e ... unko-hopea" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/panasonic-lumix-dmc-g80-black" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/canon-eos-2000 ... -f-1-8-stm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/canon-eos-m50- ... -stm-black" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/panasonic-lumi ... -ois-hopea" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.superkuva.fi/sony-ilc-e6000-black-runko" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja monia muita näiden lisäksi.

Tuohon akku ongelmaan lääkkeet lähinnä on; riittävästi akkuja mukaan reissuun ja pitää niitä jotenkin lämpimänä tai Mafferin mainitsema dummy-akku ja siihen sopiva ja riittävän tehokas virta pankki.
Kannattaa tarkistaa että virtapankki on sopiva dummy-akun kanssa.
Dummy-akkuja ei tod. näk. läheskään kaikkiin kameroihin saa, mutta tuossa esim. ja kätevä kaveri tekee tällaisen itse.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... ery+camera" onclick="window.open(this.href);return false;
https://kauppa.suomilammi.fi/product/63 ... anon-lp-e6" onclick="window.open(this.href);return false;
https://kauppa.suomilammi.fi/product/64 ... -sony-np-f" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.amazon.in/MagiDeal-DR-E8-Ba ... B074QNLHJ2" onclick="window.open(this.href);return false;
Virtapankki
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/1335/ ... rtalahteet" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.mytrendyphone.fi/shop/xiaom ... ogle.fi%2F" onclick="window.open(this.href);return false;
salla_
Viestit: 4
Liittynyt: Marras 26, 2019 11 : 15

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Kameran koko on (lähes) aina vaelluksella valitettavasti se "niin pieni ja kevyt kuin mahdollista". Sama koskee myös kaikkia lisävarusteita. Kun ja jos päivittäiset toimet vie (varsinkin talvivaelluksella) suurimman osan käytettävästä ajasta, ei siinä enää ihan hirveästi kameroita säädellä ja akkuja lämmitellä.

Ainakin minulla on hetken pysähdys sekä kuvan räpsäytys ja sen jälkeen jatketaan matkaa. Tietysti vähän kiinnostaa se "taiteellistenkin" kuvien ottaminen, mutta en yhtään osaa sanoa mitä sitä enää rättiväsyneenä jaksaa hieroa?

Ymmärrän, että tässä toki karsitaan sitten ominaisuuksista. Kahtakaan kameraa ei ole välttämättä järkevää hankkia kun kustannukset yritetään pitää kurissa. No mutta nämä ovat osaltaan minun murheitani, ei teidän.

Onko tuollaiseen Nikon D3500 kameraan saatavilla tuollainen "dummy-patteri" ja minkähänlaista virtalähdettä siihen pitäisi hakea? Mitähän jännitettä tuo kone tarvitsee?

Miten muuten nuo Nikonin numerot menee? Onko "parempi" malli suurempi numero vai markkinoille tulojärjestys vai mitä?

Näyttäisi olevan D3400 malli jo "lopetettu"?
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

salla_ kirjoitti:Kameran koko on (lähes) aina vaelluksella valitettavasti se "niin pieni ja kevyt kuin mahdollista". Sama koskee myös kaikkia lisävarusteita. Kun ja jos päivittäiset toimet vie (varsinkin talvivaelluksella) suurimman osan käytettävästä ajasta, ei siinä enää ihan hirveästi kameroita säädellä ja akkuja lämmitellä.

Ainakin minulla on hetken pysähdys sekä kuvan räpsäytys ja sen jälkeen jatketaan matkaa. Tietysti vähän kiinnostaa se "taiteellistenkin" kuvien ottaminen, mutta en yhtään osaa sanoa mitä sitä enää rättiväsyneenä jaksaa hieroa?

Ymmärrän, että tässä toki karsitaan sitten ominaisuuksista. Kahtakaan kameraa ei ole välttämättä järkevää hankkia kun kustannukset yritetään pitää kurissa. No mutta nämä ovat osaltaan minun murheitani, ei teidän.

Onko tuollaiseen Nikon D3500 kameraan saatavilla tuollainen "dummy-patteri" ja minkähänlaista virtalähdettä siihen pitäisi hakea? Mitähän jännitettä tuo kone tarvitsee?

Miten muuten nuo Nikonin numerot menee? Onko "parempi" malli suurempi numero vai markkinoille tulojärjestys vai mitä?

Näyttäisi olevan D3400 malli jo "lopetettu"?
Nikonilla nelinumeroiset mallit on APS-C kennolla ja kolminumeroisista (D500, D850) löyttyy FF ja APS-C kennolla olevia malleja, yksinumeroiset on lähinnä ammattipuolen urheilukuvaukseen ja kuvaukseen missä tarvitaan nopeaa sarjakuvausta.
Z mallit on peilittömiä ja pääsääntöisesti mitä vähemmän numeroita sen kalliimpi malli kyseessä.
Ja useimmiten isompi numero tarkoittaa uudempaa mallia edellisestä versiosta esim. D3400 - D3500

Tuon dummy asia joudut selvittämään itse, kun kaikkea ei voi pureskella valmiiksi, kun neuvot olet saanut ja google on olemassa. Asiaa voi myös kysyä myös niitä myyviltä tahoilta, tietää siellä tod. näk. paremmin.
Viimeksi muokannut hama, Marras 27, 2019 17 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikun eBaysta etsimään:
https://www.ebay.com/itm/Lanparte-EN-EL ... 2596569836" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä on esim. yksi. Sitten toiseen päähän tarvitsee sen akkupaketin, puskee sopivalla jännitteellä.
Uses low voltage power input 7.4V-8.4V
Niitäkin löytyy eBaysta. Kun useimpiin ängetään kunnon jytkypötkylä 18650 tai neljä sellaista, ei juissi ihan heti lopu. Kannattaa vaan huomata että jotkut kamerat kippaa paristovarmennetun muistin osalta pakkasessa (esim. Sony) kun pääakku on kaputt ja kamera saattaa resetoitua asetuksiltaan. Näin voi käydä kun akkupaketin irroittaa kamerasta.
TimbeS
Viestit: 5
Liittynyt: Marras 19, 2019 7 : 20

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja TimbeS »

salla_ kirjoitti:Miten muuten nuo Nikonin numerot menee? Onko "parempi" malli suurempi numero vai markkinoille tulojärjestys vai mitä?

Näyttäisi olevan D3400 malli jo "lopetettu"?
D3300, 3400 ja 3500 on käytännössä sama kamera. 3500 on uusin, mutta 3300 mallista ei puutu juuri mitään näiden uudempien ominaisuuksia, enemmänkin niin päin että ominaisuuksia on hieman karsittu uudemmissa. Netistä löytyy vertailuja, mutta kuvauksen kannalta et tule huomaamaan eroa kyseisten kameroiden välillä.
janne.
Viestit: 2456
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja janne. »

muistaakseni noi tonnisarjan nikonit voi käyttää 9 volttia, kameran tyypikilvessä on merkittynä kaksi eri jännitettä - toinen akulta ja toinen virtalähteeltä. esim. d800 käyttää 12 volttia tai akulta n. 8v tjsp
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Vastaa Viestiin