Kameran pakkasenkesto

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja jaava »

ttuplai kirjoitti: Ehkä siis jatkamme sillä linjalla, et akun pitäminen taskussa on hyvä juttu - varotoimenpiteenä voi kädessä pitää silkkihanskaita, kun käsittelee niitä ja taskua ei kandee sijoittaa liian lähelle kainaloa (paitti jos käyttää rexonaa). Lisäksi vaihdon aikana kandee pidättää hengitystä - ei silti kannata tuhria vaihdon kanssa liian pitkään, koska käytäntö eikä teoriakaan tue pelkällä auringonvalolla elämistä (huolimatta tietyistä Joogapiireistä) - jätetään siis fotosynteesi kasveille.
Sillä lisäyksellä että kun laitat kylmän akun metsässä/tuntureilla samotessasi taskuun, siihen todennäköisesti kondensoituu hikeä, joten parempi on pistää akku muovipussiin ennen taskuun pistämistä.
Samoin on parempi laittaa kamera muovipussiin ennen kylmästä sisälle tuomista ja säilyttää siinä kunnes kameran lämpötila on noussut huonelämpöön.

Sitten tuo lämmin akku kylmään kameraan:
Lämmin akku lämmittää kameran sisällä olevaa ilmaa, joka laajenee ... kamera hengittää ulospäin. Kun lämmennyt ilma jäähtyy, syntyy kameraan alipainetta ja alkaa kameran sisäänhengitys.
Tuossa ei juurikaan taida olla mukana kosteusvaikutuksia, mutta kameran hengitys ei ole ollenkaan hyvästä pölyn takia.

PS. Hermeettistä kaupallista kameraa ei ole ilman lisäkuoria. Edes sukelluksessa käytettävät ei ole kaikki hermeettisiä. Siis kamerat hengittää.
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 03, 2019 10 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei niitä todellakaan ängetä siellä viimassa ja pakkasessa minnekään povitaskuun. Seurauksena ruumiinlämpö laskee ja tulee vain ongelmia. Kuvauspäivä lyhenee tunneilla tuollaiseen perseilyyn. Toisekseen, takista ja käsistä putoilee tavaroita kun alkaa räpläilemään epähuomiossa takkia auki ja siinä samalla näppäilee hanskoja ja rojuja kädessä.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Ei niitä todellakaan ängetä siellä viimassa ja pakkasessa minnekään povitaskuun.
Mun vaatteet vuotaa hiki-ilmaa läpi ulos asti. Ei kannata pistää mihinkään taskuun akkua tai muistikorttia ilman Minigrippiä.
Kylmä on vaarallista: Meinasin kerran jäätyä matkalle, kun satoi märkää räntää teevadin kokoisina hiutaleita ja uusi Fjällräven:n kalvotakki vuoti sisään ruokatauolla (huomasin sen vasta silloin). En meinannut saada enää rinkan rensseleitä kiinni koko miehen kohmeuden takia ja matkaa maalikyliinkin oli pari päivämatkaa. Maahantuoja sai kipakan käyttäjäraportin (kerroin että meinas mennä henki ja siltä se tuntui vielä 10 minuuttia tauon jälkeenkin vaikka yritin pitää hikivauhtia) ja he palautti rahat. Valitteli kun olin huuhdellut takin.

Jos/kun kameraan vaihtaa akun, muistikortin tai objektiivin lämpimässä tilassa (missä ilmaan mahtuva absoluuttisen kosteuden määrä on moninkertainen ulkoilmaan verraten), niin siinä vaiheessa kun tuot kameran ulos tuo kameran sisään päässyt lämpimän ilman kosteus alkaa tiivistyä kylmeneviin kameran sisäosiin.
Kuinka tuo DSLR:n osien vaihto pitäis tehdä oikeaoppisesti eräolosuhteissa?
Teltassa missä osat ei pääse hukkumaan ja ilman absoluuttinen kosteus on alhainen?
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä lämmitän akkuja eristävässä pussukassa, mikä ny voi olla vaikka kasa sukkia tai muuta paremmin sopivaa. Se on sitten repussa valmiina ja poimin sieltä haalean akun kameraan repimättä palttoota tai muutakaan auki. Toiminu jo vuosia. Myös Sonyn Npfw50 kilikalipattereilla.

Hyytyneet voi laittaa virkoamaan toiseen säkkiin missä hieman lämpöä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

Arza22 kirjoitti:
hama kirjoitti: Tällaista kuraa saa kyllä vielä paljon halvemmalla pokkarilla, turha maksaa 400€:a Tuossa kuvassa on nimittäin niin vähän tähtiä näkyvissä, että jos tuo riittää niin kannattaisi ostaa uudehko parin kympin käytetty pokkari, ajaa ihan saman asian.
Onko herkkyys ISO 100 vai 200 ja missä se kuutamo on, kun tällaista väitit ja missä on tästä väitteestäsi esimerkkikuva?

Tuossa muutama tämän panasonic rimpulan huonoista puolista.

EVF is small and subject to color tearing
Lens is slow at the long end
Lens can be very soft at some focal lengths
Yellows and skin tones tend to be greenish
Noise reduction obliterates detail at higher ISOs
Hybrid OIS system struggles when panning during video capture
Tilting LCD would've been nice
Body material is slippery and a fingerprint magnet
Lacks NFC, which would make pairing and sharing easier with Android devices
Lack of external charger makes it hard to keep a spare battery topped-up
Tuo on parempi kuva kuin yksikään sinun esille laittamasi kuva. Etkö uskalla omia kuviasi laittaa foorumille esille?
Minä saan rahaa kuvistani, niitä ei tarvitse jakaa ilmaiseksi mihinkään, sun kuvilla se ei kyllä ole mahdollista.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja rolsen »

^
Ystävällisempi sävy huomioisi ja kunnioittaisi muita foorumilaisia.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
janne.
Viestit: 2458
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja janne. »

rolsen kirjoitti:^
Ystävällisempi sävy huomioisi ja kunnioittaisi muita foorumilaisia.
toisaalta pompous pro photographer on jokaisen valokuvausaiheisen nettikeskustelun vakiokasvo joka yleensä käy raivoamassa jostain aiheeseen liittymättömästä, osoitetaan vääräksi ja lähtee sitten ovet paukkuen menemään
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Provot on ihan jees kun kyseessä romut mitä saa kaupasta. Henkilöarvioinnit on vyönalusen potkimista. Pakkasessa pärjätköön kukin tavallaan kunhan muistaa itsestä pitää huolen ennen kameraa. Mukavampi niitä lumivällyjä on katsella kuin kuvata.

Kuva

Huawei pakkasessa.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

janne. kirjoitti:
rolsen kirjoitti:^
Ystävällisempi sävy huomioisi ja kunnioittaisi muita foorumilaisia.
toisaalta pompous pro photographer on jokaisen valokuvausaiheisen nettikeskustelun vakiokasvo joka yleensä käy raivoamassa jostain aiheeseen liittymättömästä, osoitetaan vääräksi ja lähtee sitten ovet paukkuen menemään
Kyllä sulta janne tulee paljon enemmän aiheeseen liittymätöntä kuin minulta, vai miten tämä liittyi akkujen pakkasenkestoon?

"muistaakseni noi tonnisarjan nikonit voi käyttää 9 volttia, kameran tyypikilvessä on merkittynä kaksi eri jännitettä - toinen akulta ja toinen virtalähteeltä. esim. d800 käyttää 12 volttia tai akulta n. 8v tjsp"

TAI

"logaritminen asteikko" , jos ei asiasta mitään ymmärrä niin ei siihen myöskään kannata viitata.

"käy raivoamassa" , kuka on käynyt raivoamassa?
"osoitetaan vääräksi" , mikä on osoitettu vääräksi?
"lähtee sitten ovet paukkuen menemään" , kuka on lähtenyt menemään?
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

hama kirjoitti:...

Minä saan rahaa kuvistani, niitä ei tarvitse jakaa ilmaiseksi mihinkään, sun kuvilla se ei kyllä ole mahdollista.
Onnekseni minulle tämä on vain harrastus ja siksi minun ei tarvitse suhtautua valokuvaukseen noin kireästi. :)
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja hama »

Arza22 kirjoitti:
hama kirjoitti:...

Minä saan rahaa kuvistani, niitä ei tarvitse jakaa ilmaiseksi mihinkään, sun kuvilla se ei kyllä ole mahdollista.
Onnekseni minulle tämä on vain harrastus ja siksi minun ei tarvitse suhtautua valokuvaukseen noin kireästi. :)
"Tää kireys" on sun kuvitelmaa ja mä pystyn kyllä myöntämään jos olen väärässä tai vaihtoehtoisesti todistamaan väitteeni paikkansapitäviksi.
Sulta se ei näyttäisi onnistuvan.
©pjm
Viestit: 6017
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Laturit kait epäkunnossa kun päässy parit akut ylilatautumaan?
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Mafferin kuvaa ei äkkisiltään uskoisi älyluurilla otetuksi ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä isoakkuinen luuri on kestävimmästä päästä kylmässä nykyään. Mutta sitä rajoittaa huomattavasti sormien hajoaminen kylymään. P20 Pron suurin ongelma on ärsyttävä dialogi joka napsahtelee väliajoin: "Lämpötila liian alhainen salaman käytölle". Lähinnä sekin kun vain vaihtaa moodista toiseen. Iltahämärällä ei tarvi kovin kirkasta näyttöäkään niin sekin auttaa virran kulutuksessa. Sama pätee kyllä kameroihinkin. Varsinkin EVF on virtasyöppö ja kirkkaus kannattaa alentaa pari pykälää jos silmät kestää.

Automaagitarkennus pois päältä jos ei aivan välttämättä tarvi - säästää isosti akkua. Joistain uudemmista kameroista saa pudotettua liveview nopeutta (fps) joten sekin minimiin. Pimeän ruudun valotus pois - tuplaa pidemmät valotukset ja ei modernit CMOS-kamerat sellaista tarvi kylmässä. Jopa Sonyn lämpöherkkä 42MP kenno kestää -30C 8-10min valotuksen suoraan naks.
salla_
Viestit: 4
Liittynyt: Marras 26, 2019 11 : 15

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja salla_ »

Tää on vähän kun sellainen vanha television "ping-pong" peli. Suunnasta tai nopeudesta riippumatta on aina vastassa seinä johonka törmää...

En toivonut, että kysymykseni olisi herättnyt tällaisia tunnekuohuja tai tämän tyylistä keskustelua. Toisaalta kuvittelin, että koska tämä on kesksutelupalsta ja ilmiselvästi täällä on kuitenkin asiantutemustakin ja knoppitietoa, olisi se myös johtanut tiedon jakamiseen. Noh keskustelun suunta ja lopputulos on aina hämärän peitossa.

Olin jollakin tasolla tietoinen akkujen ongelmista laskevissa lämpötiloissa, koska olin käytännössä törmännyt sellaisiin ongelmiin. Juuri reissua varten ladattu akku (lue; kamera) ei sitten aamulla enää inahtanutkaan. Joskus tavalla joka sai verenkin kiehahtamaan, eli kuva on jäänyt ottamatta niissä tilanteissa kun sen olisi kovasti halunnut ottaa. Valitettavasti näin.

En ole ollut tietoinen (enkä niin kovin edes kiinnostunutkaan) akkuteknologian viimeisistä tuulahduksista. Jotenkin toivoin, että se olisi ottanut uusia harppaksia ja jotain ennen kuulumatonta olisi keksitty. Nyt näyttää tilanne siltä, että ei ole keksitty, eikä ole ottanut edistys askeliakaan. Jotenkin "laiskana" ihmisenä toivoin, että nämä ongelmat olisi jo ratkaistu... kohtahan sitä lennetään jo Marssiinkin?

Olen "pärjännyt" noilla pokkareilla jo vuosikausia ja saanut kuvan ehkä noin 95% tilanteista kun sellaisen on halunnut. Sinällään tätä voitaneen pitää ihan jopa tyydyttävänäkin ratkaisuna? Tietysti aina sitä hieman miettii, että mitä pitää muuttaa jos haluaisi vähän paremman lopputuloksen kuvan laadun, määrän tai onnistumisen suhteen. Tätä pohdintaa tässä siis käydään lävitse.

Puhelin on minulla määrätyllä tavalla turvaväline. Sitä ei käytetä mihinkään muuhun kuin hälyttämiseen tai ehkäpä "ok"-viestin lähettämiseen. Valitettavasti usein se ei kyllä toimi (verkko), mutta siihen on nykyjään toisiakin (huomattavasti tehokkaampiakin) vaihtoehtoja, mutta ne ei varsinaisesti kuulu tähän keskusteluun.

Olen pärjännyt näillä kahdella Cannon pokkarilla, niiden puutteista ja rajoitteista huolimatta. Aina toisinaan ne jaksavat hämmästyttää kuvilla joiden ei edes koskaan uskonut onnistuvankaan. Ehkä ihan hauska näin. Eihän minun kuvani mitään kummoisia olekaan, lähinnä siis vain muistin tueksi otettuja räpsäisyjä - jotka mahdollistavat (elävöittävät) reissujen muistelemista vuosienkin kuluttua. muisti kun niin kovasti kultaa niitä hetkiä...

Ensimmäinen pokkari "väsähti" jotakin vuosia sitten. Ensin en varmaan huomannut koko asiaa, mutta jossain vaiheessa sitten huomasin kuva-alueen reunoilla "epäterävyyttä" ja lopulta koko kuva oli melko surkea. En tiedä, että väsähtikö kenno, optiikka vai mikä, mutta yhdessä vaiheessa vain huomasi kuvien laadun romahtaneen, senhän huomaa yllättäen ja sen jälkeen se kiusaa kokoajan.

Eihän noissa kummassakaan pokkarissa mitään sääsuojausta ole, mutta olen yrittänyt suojella niitä jollakin tapaa sekä suoralta sateelta, että kosteudelta. Ilmeisesti se on jollakin tasolla onnistunut, kun ensimmäinen kamera, Ixus 60 toimi melkein 10 vuotta. Jotenkin olen vähän välttänyt ihan tiukkaan muovipussiin laittamista koska silloin varmasti kaikki kosteus jää sen pussin sisään, mutta esimerkiksi olen käärinyt niitä suojaavaan kankaaseen tai pitänyt kankaisessa "kuljetus" pussukassa.

Kun on kyse kylmästä "talviajasta", niin sinne "lämpimään" makuupussiin tai takin alle on muutakin tavaraa jonossa saamaan lämpöä kun pelkästään kameran akut (tai ehkä jopa koko kamera). Kamera tai sen akku ei ole se ensimmäinen asia joka sinne on päätymnssä. Valitettavasti näin. Tiedän (kokemuksesta), että jos kuvan haluaa ottaa, pitäisi kameran akkunkin saada lämpöä. Tämän ongelman ratkaisua olen hieman selvittelemässä.

Pokkarissa on tosin sen hyvä puoli, että periaatteessa itse pokkarin laittaminen yöksi makuupussiin on lähes yhtä helppo juttu kun itse sen akkujen kanssa (kokoero ei ole ratkaiseva) . Ehkäpä siksi pokkari onkin suosikkikamerani - sillä saa auttavasti edes jonkinlaisen kuvan jos vaan lämmöistä saa pidettyä huolen. Usein kyllä sen kameran ottaminen lämpimään illalla, unohtuu muiden rutiinien alla ja aamulla on se samainen "pettymys" edessä, kun "lataa tai vaihda akku..."

Tosin jos laittaisin pokkarin makuupussiin, niin silloin laittaisin sen siinä (suojaavassa ja iskuja pehmentävässä) kankaassa minigrip pussiin. Ihminen kuitenkin hikoilee useita desilitroja siinä yön aikana ja siitähän ei taida kamera kauheasti tykätä?

Olen käyttänyt valmistajan "alkuperäis" akkuja kameroissa ja ne ovat kestäneet vuosia vaikka ko. kylmäkesto ei ole mairitteleva. Ilmeisesti merkittömät akut olisivat kestäneet vielä tätäkin huonommin?

Sitten jälleen kysymyksiin;

Mistä ja miten kannattaa kameran akut ostaa? Voiko ostaa verkosta ja onko ulkomaisista sivuista ollut hyviä kokemuksia? Mitä tuollainen akku kestää varastointia, eli onko halvempi akku vain varastossa "seissyt" postotuote? Mistä akkunsa saa tuoreimpana? Onko tässä tarvetta "taktikointiin"?

Voiko alkuperäisakussa käyttää "merkitöntä" laturia? Osaako se ladata akun "oikein"?

Kaikissa kameroissa on alkuperäinen laturi ainakin minulla ollut 230 V verkkolaite. Sillä ei oikein reissussa latailla mitään autossa :-( Mistä siis löytyisi alkuperäinen 12 V laturi?
Maffer
Viestit: 21618
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameran pakkasenkesto

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä tässä on yksi ja toinen kertonut miten toimia, joten ei kun poimit palaset talteen. Lämmitä akkuja sitten miten parhaaksi katsot. Voit käyttää lataamiseen vaikka USB-virtapankkia nykyään. Itse heitän päivän akkusetin eristävään säiliöön ja lämmitän sitä sisältäpäin kertakäyttöisellä kädenlämmittimellä. On selvitty monta kuvauspäivää pohjoisessa.

Jos ei palttoon aukominen haittaa, niin laita vaikka johkin kaulakukkaroon akut ja lykkää paidan alle päiväksi. Siellä ne sitten lämpiää.
Vastaa Viestiin