Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin monta isoa vedosta on tullut teetettyä että tulee väkisin kiinnitettyä huomiota myös taulun valaisuun. Perus pimeä suomalainen olohuone ei vain toimi. Metrin kokoiseen tauluun jo omat valot tai hyvin valaistu seinäpinta. Canvas on kaikkein vaikein tapaus.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja olli R »

Maffer kirjoitti:Niin monta isoa vedosta on tullut teetettyä että tulee väkisin kiinnitettyä huomiota myös taulun valaisuun.
Totta, tämä on oikeasti tärkeä asia. Ei vaan aina helpointa kotioloissa.

Minulla ratkaisuna on katossa oleva usean spotin valaisin, joka on suunnattu seinille. Se päälle kun halutaan kuvien näkyvän. Perusvalaistus sitten erillisillä jalkalampuilla.

Mainittakoon se toinen näitä kuvia varten tehty ratkaisu. Meillä on betoniseinät, johin on ihan pirullista laittaa mitään ripustuskoukkuja. Ensimmäisen porailun jälkeen hankin ns. galleriakiskot. Eli katonrajassa on kisko, johon koukulla laitetaan siimoja riippumaan. Siimassa sitten on liikuteltava ripustinkoukku, johon taulun saa kiinni. Lopputuloksena voi ripustaa mihin tahansa ja mille korkeudelle tahansa, myös useamman kuvan päällekäin.
Tässä jotain kuviakin aiheesta : http://comprovisual.blogspot.com/2014/0 ... kisko.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Mutta tietty tässä nyt aletaan keskustella aika innokkaasta kuvien näyttämisestä. Eli se, että haluaa oman kuvan seinälle, ei välttämättä vaadi jotain hienoa kalibrointia, kuvankäsittelyä, erikoista tulostusta ja valoja. Se että yleensä laittaa omia kuvia esille, on jo hyvä juttu ja kuvista tulee esineinä huomattavasti uskottavampia. Ei sen ensimmäisen kuvankaan tarvitse vielä olla mikään täydellinen, tämäkin on vähän oppimislaji.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ois pitäny hoksata laitattaa tuollaiset kiskot osakkeen oston yhteydessä, näihin seiniin ei saa mitään kiinni siististi ilman ammattilaisten vehkeitä, 1970-vuosimallin betonissa on kauhean kokoisia kiviäki seassa. Kukkalautaa on parempi puolisko pyytänyt keittiöön jo yli 10 vuotta ja saa pyytää jatkossakin, minen poraa enää yhtään reikää näihin seiniin.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

tehodia kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Pelkkä näytön kirkkauden säätö ja kalibrointi ei takaa oikean tummuisia kuvia.
Myös työskentelytilan valaistukseen, väreihin ja vakioimiseen pitää kiinnittää huomiota.

Tulostan itse kaikki kuvani. Jos käsittelen kuvat liian hämärässä huoneessa niin tummahko kuva näyttää näytöllä kirkkaalta mutta on tumma tulosteena.
Eikös tuossa voisi käyttää myös jotain ohjelmallista värimittaria? Sehän näyttäisi aina samoja arvoja näytöstä ja valaistuksesta riippumatta. Hieman opettelemalla voisi auttaa, jos muuten ei tunnu kirkkaus tulosteessa menevän kohdilleen.
Voihan sihä Photoshopissa mittailla eri pisteiden arvoja, mutta parempi on opetella katsomaan kuvaa kokonaisuutena. Itsekkin tulee mittailtua välillä ja ihonsävyjä tarkastelen ja säädän CMYK-arvojen mukaan.

Itse oon tehnyt harmaakiilan 0-255 välille lisäten aina valoisuutta 4 pykälän verran. Tämän kun tulostaa/teettää kuvaksi ja vertaa kuinka hyvin palkit toistuu tulosteella ja näytöllä niin pääsee käsitykseen onko homma hanskassa.
Vanhalla Eizon Flexscan näytöllä ja normaalilla kalibroinnilla en saanut tummaa päätä toistumaan kunnolla vaikka mitä teki. Säädin kalibroinnin jälkeen näytönohjaimesta gammaa muutaman pykälän niin sitten homma onnistui melko hyvin.

Joskus mulla on ollut photoshopissa makro, joka vaalentaa kuvan tummaa päätä hieman kun kuva tulostetaan. Itse koko kuvan kirkkaus ei ole vikana, vaan pelkän tumman pään tukkoisuus.

Kun ostin Eizo ColorEdgen ja Spyder 4 Studio kalibrointilaitteen niin sain heti kalibroinnin onnistumaan kunhan huoneen valaistus on sopivan kirkas. ColorEdgessä on rautakalibrointi, joka tehdään Eizon omalla ohjelmalla. Tarkistan kalibroinnin joka 200 tunnin välein.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Muutama vedospaja Suomessa suosii tuota tumman pään lisäavaamista ennen vedostusta.
RS86
Viestit: 109
Liittynyt: Huhti 03, 2018 8 : 12

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja RS86 »

Kiitos vastauksista. Tosiaan tuo vaihdettavaksi paspistauluksi printtaaminen olisi yksi hyvä ehdotus. Itse tosin haluaisin kuvani vähintään 40cm x 30 cm kokoisina. Eli A4 kuvan kokona ei olisi vielä riittävä. Onkohan tämän koon tekeminen yhtä helppoa, eli siis vaikka niiden kehyksien hommaaminen halvalla? En siis aio itse printata niitä kuitenkaan, koska siihen tarvitsee kai melko hyvän printterin ja musteet maksavat maltaita?
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Valokuvakehyksiä on toki monen kokoisia tarjolla eikä ne kovin kalliitakaan ole, 10-30 euroa.

Käy vaikka Prismassa tai Clas Ohlsonilla niitä katselemassa, kannattaa samalla tarkistaa niiden kuvasuhde, kehyksiä löytyy esim. 30*40, 40*50, 50*70, 70*100 ja neliön muotoisia 30*30, 40*40, 50*50.

Ilman paspiksia noihin sopii tietenkin koon mukainen kuva, jos paspiksen haluaa kannattaa tarkistaa minkä kokoinen kuva valmiiseen paspikseen sopii.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Pan »

Pislan Easy on erinomainen ripustussysteemi http://www.pisla.fi/uploads/files/Pisla ... teA4_W.pdf tauluille. Kiskon voi kiinnittää kattoon tai seinään. Eikä seinään tule ylimääräisiä reikiä ja koloja. Eri kokoisia tauluja ja niiden paikkoja voi sitten vaihdella ongelmitta ja nopeasti. Ripustuslanka on läpinäkyvää perlonia, johon taulukoukku ruuvataan kiinni. Joissain ripustuksissa on jousilla olevat koukut, mutta perlonlangassa ne eivät kunnolla pidä isompia kehyksiä paikoillaan ja taulu valuu hissukseen alaspäin, kunnes putoaa lattialle.

Näitä löytyy kaikista rautakaupoista. Olen käyttänyt Ikean mustia Ribba 40*50cm kehyksia ja Clas Ohlsonin mustia paspiksia (kuvan reikä 29*39cm) A3/A3+ kokoisille printeille. Tulostan siis itse Epson SC-P600:lla. Jos käyttää 30*40 kehystä, niin silloin voi A3/A3+ koon paperille tehdä tarvittaessa feikkipaspiksen kuvankäsittelyllä ja leikata kuva kehykseen sopivaksi. feikkipaspiksella hoituu myös vakiokoosta poikkeavat rajaukset. Sen voi myös tehdä muualla printattaviin kuviin.Kuten tämä aiemmin täällä esillä olleessa kuvassa
Kuva
Snagge
Viestit: 340
Liittynyt: Elo 21, 2009 18 : 46

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Itse olen toteuttanut budjettitaulut näin:

30x40 kuvat fotoyks.fi 5,40e/kpl
Ikean kehykset 40x50 (paspis 30x40) 8e/kpl
Näkymättömään ripustukseen Clas Ohlson Taulukiinnike Command 7e/6kpl

Eli 20e/kuva
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Pan »

Snagge kirjoitti:Näkymättömään ripustukseen Clas Ohlson Taulukiinnike Command 7e/6kpl
Tarrakiinnityksistä mulla on huonoja kokemuksia, piti viikon ja sitten taulu oli lattialla. Ja tapettiin jää varmasti jälki, kun maaliinkin.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Pan kirjoitti:
Snagge kirjoitti:Näkymättömään ripustukseen Clas Ohlson Taulukiinnike Command 7e/6kpl
Tarrakiinnityksistä mulla on huonoja kokemuksia, piti viikon ja sitten taulu oli lattialla. Ja tapettiin jää varmasti jälki, kun maaliinkin.
Mulla on ollu yli 11v kiinni pari kapalevylle pohjustettua valokuvaa kiinni karvaperstarroilla, toinen ovessa, toinen kiviseinässä. Ihan sanosin että kohtuullisesti pysyy kun pitää kuorman maltillisena.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Pan »

rolsen kirjoitti:Ihan sanosin että kohtuullisesti pysyy kun pitää kuorman maltillisena.
Kapalevyt ovat köykäistä verrattuna esim. Ikean Ribbaan. Tuo 40*50cm Ribba painaa parin kilon paikkeilla, 10mm paksuinen Kapafix kuvineen 50*70 n. kilon.

Pislan Easy on toki tarroja kalliimpi, mutta myös varmempi ja joustavampi sijoittelun sekä kehysten koon vaihteluun. Vaikka kerran päivässä.
jomy
Viestit: 581
Liittynyt: Maalis 13, 2003 16 : 32
Paikkakunta: Oulu

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja jomy »

Mielestäni valokuviin ei sovi mustat kehykset, paitsi hautajaiskuviin.
Varsinkin mustavalkokuvissa musta kehys on liian hallitseva. Tämä on minun mielipiteeni.
On minulla muitakin mielipiteitä:)
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja rolsen »

jomy kirjoitti:Mielestäni valokuviin ei sovi mustat kehykset, paitsi hautajaiskuviin.
Varsinkin mustavalkokuvissa musta kehys on liian hallitseva. Tämä on minun mielipiteeni.
On minulla muitakin mielipiteitä:)
Kehyksen tyyppiä ja leveyttä muuttamalla tästäkin angstista voi päästä eroon. Nimim. alalla työskennellyt. No, toisaalta osa ihmisistä ei voi sietää valkoisia kukkiakaan koska hautajaiset, nää on niin hlökohtaisia juttuja.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja jaava »

jomy kirjoitti:Mielestäni valokuviin ei sovi mustat kehykset, paitsi hautajaiskuviin.
Varsinkin mustavalkokuvissa musta kehys on liian hallitseva.
Katsoin hieman näkemyksiä ATK:lta ja löysin tällaista (joku mamma vissiin kirjoittanut viisaita):
Passepartout (ikkunapahvi, paspatuuri, paspa, paspartu)
http://kysymammalta.blogspot.com/2010/0 ... en-ja.html
Akvarellit, piirustukset, grafiikka tarvitsevat passepartout'n, jotta ne eivät ota kehystyslasiin kiinni, lisäksi paspa antaa kuvalle avaruutta. (Edit. Sama pätee usein valokuville)

Älä käytä koskaan happoista hiokekartonkia, vaan valitse museo- eli konservointikartonki, joka on hapotonta. Hapollinen kartonkin pilaa työn nopeasti. (Edit. myös valokuvan)

Passpartout'n värin valinta on tärkeää, täysin valkoinen nielee helposti muut värit. Musta on usein liian hallitseva, jos työ on herkkä ja hillitty. Yleensä vaaleat värisävyt ovat hyviä, tummat sopivat tummiin ja dramaattisiin töihin.
Olen samaa mieltä mamman kanssa väristä ja tuosta muustakin.
Erityisesti tuo väriasia on kulttuurisidonnainen.
Kuriositeettina: Jostain kumman syystä länsimaissa ja Japanissa näyttää olevan samantyyppinen tulkinta monille väreille.
Yksilöillä voi olla taas ihan omia henkilökohtaisia merkityksiä eri väreille ja myös niiden vaikutuksen voimakkuus on yksilökohtaista. Toiset saattaavat traumatisoitua ja liittää siihen myös värin ... olen kuullut myös tytöstä joka oli yliherkkä keltaiselle: ei muun muassa voinut tulla luokkahuoneeseen, jossa oli liikaa keltaista.
Musta on sensijaan monen (kuva-)taiteilijan perusväri vaatteilleen: se ei riitele muiden värien kanssa.
Snagge
Viestit: 340
Liittynyt: Elo 21, 2009 18 : 46

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Pan kirjoitti: Kapalevyt ovat köykäistä verrattuna esim. Ikean Ribbaan. Tuo 40*50cm Ribba painaa parin kilon paikkeilla, 10mm paksuinen Kapafix kuvineen 50*70 n. kilon..
40x50 Ribba painaa pakkausmateriaaleineen 1,24 kg

Itse noita tarrakiinnikkeitä käyttänyt 6-7 vuotta ja kun kerran on ohjeiden mukaisesti laittanut kunnolla kiinni, on kestänyt useamman kilon. Tapetille en ehkä suosittelisi, mutta betoni- ja gyprocseinässä pysyy ja irtoaa myös jättämättä jälkiä, kunhan irrottaa ohjeiden mukaisesti.

Vaikka kuinka ohuella siimalla taulu roikkuisikin, niin omasta mielestä kaikki ylimääräinen taulun ympärillä herättää liikaa huomiota, siksi en itse tule noita Pisloja kaikista hyvistä puolista huolimatta käyttämään.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Muistaako sekalainen seurakunta mistä alun alkaen oli kyse?

https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... 1#p1328330" onclick="window.open(this.href);return false;

Miuakin kiinnostaisi aihe mut tää taitaa olla nyt:
Kuinka kiinnitän tauluni varmasti väärällä tavalla?
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Pan »

©pjm kirjoitti:Muistaako sekalainen seurakunta mistä alun alkaen oli kyse?
Myönnän osasyyllisyyteni. Tosin taulut yleensä myös laitetaan esille ja ensisijaisesti jollain tavalla seinälle. Kukin tavallaan. Mutta ehkä emme kinastelleet oikeasta ja väärästä vaan yritimme perustella tapaamme.

Joten eiköhäntämä ollut tässä ja laitetaan alkuperäistä aihetta suoraan koskemattomat viestit uuteen ketjuun.
RS86
Viestit: 109
Liittynyt: Huhti 03, 2018 8 : 12

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja RS86 »

Kyllä minua nämä kiinnitysasiatkin tosiaan kiinnostaa. En tullut oikeastaan edes ajatelleeksi. Tosin esim. noissa metallitauluissa ne kiinnikkeet taitaa olla jo mukana. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan eri puolilta aihetta. Kiitos.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valokuvien teettäminen tauluiksi.

Viesti Kirjoittaja Pan »

Reilu vuosi sitten kuvaajakollegioni teetti näyttelyyn isoja metallikuvia ja niiden kiinnikkeet olivat niin pienet etteivät gallerian ripustuskoukut mahtuneet niihin. Joten kiinnikkeiden väliin piti ensin virittää rautalankaa, jotta taulun sai seinälle.
Vastaa Viestiin