Sopiva aloittelijan järkkäri kissakuvaukseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Temppuileva kissa eli pitääkö siitä saada kuva kun se hyppää pöydältä tai näppäsee koiraa nenään? Pitäis sitten tarkentaakin se temppu kohdalleen. Kohta aloittaja tarvitsee D4s:n ja jonku 300/2.8:n että autofocus on tarpeeksi nopea.

Pistää kissan pakkaseen ja ottaa jäisen potretin 45/1.8:lla, mission accomplished.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

TiRy kirjoitti:Joku valokuvauksesta kertova opus kannattaisi plärätä läpi. Vartissa tajuaisit, miksi ne Olyn kuvat näyttivät "tärähtäneiltä". Samaa se Nikonikin tekee, jos et valokuvauksen perussääntöjä opettele vaan kuvaat kuten Olyllä.
Tiryhän tuossa jo tiivisti asian.
Kamera kuin kamera, kyllä sillä saa kohteen pysähtymään ja kuvanlaatu riittää varmasti tuohon blogiisi.
Ostatpa minkä tahansa kameran, niin lue se käyttöohjekirja huolellisesti läpi, että tiedät miten sitä käytetään ja mikä asetus sopii mihinkin kuvaustilanteeseen.
Kokeile, testaa, havannoi..
Oikotietä ei ole onnistuneisiin kuviin..
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Suurkiitos kaikille aktiivisesta ja auttavaisesta kommentoinnista!

Luulenpa, että olen nyt saanut riittävästi apua ja ohjeita, ja tätä ketjua tutkiessani voin vielä tuumia, mitkä asiat ovat nyt minulle ne tärkeimmät.

Tarkoitus ei ole löytää oikotietä onneen ja täydellisiin kuviin. Ymmärrän kyllä varsin hyvin, että valokuvaaminen on taiteenlaji, joka on enemmän kiinni kuvaajan perehtyneisyydestä kuin laitteistosta, joka taianomaisesti itsestään loihtisi uljaita potretteja kärrynpyörää kynttilänvalossa heittävistä katinretaleista.

Tajuan samalla myös sen, että minulla ei tästä aihepiiristä ole riittävästi tietoa. Siksi juuri kysyinkin teidän oikeiden kameraspesialistien mietteitä siitä, millä ALOITTELEVAN ja vain huvin ja täydellisen hömpän vuoksi kuvaavan ihmisyksilön olisi hyvä hommaan ryhtyä. Olisihan se ikävää, jos ostaisin aivan vääränlaisen kameran (esim. itselleni aivan liian hienon ja monimutkaisen) ja kadottaisin tyystin inspiraationi kuvaamiseen.

On myös taito neuvoa ihmistä, joka ei "puhu kameraa". :) Olen saanut tältä palstalta nyt monta erittäin selväsanaista ja minulle sovitettuakin vastausta, joten voin jatkaa kameraselvitystä näihin tietoihin tukeutuen.

En aio ostaa pöläyttää kameroita ja linssejä vain yhden tietyn ohjeen mukaan, vaan seuraavaksi listailen, mitä ne toiveeni tämän laajamittaisen keskustelun pohjalta ovat ja lähden tutkimaan kameroita liikkeisiin kuvaamisesta enemmän ymmärtävän ystäväni kanssa.

Ihan varmasti löytyy minullekin sopiva kamera. Kissoja ei ole tarkoitus jäädyttää pakastimessa niin kuin joku nokkela jo ehti ehdottaa. Jos sirkustemput eivät muuten taltioidu, niin aion tehdä jotakin niinkin radikaalia kuin ottaa videokuvaa. Vaikka sitten sillä kuvaamisen huippulaitteistolla, aifounilla. ;)

Kiitos vielä kerran kaikille vaivannäöstä ja ystävällisyydestä. Lupaan lukea ohjekirjat ja katsoa tutoriaalit ja mennä vaikka vielä kuvauskurssillekin. :-D
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Ottamatta kantaa itse laitteisiin, valokuvaamisen (millä tässä yhteydessä tarkoitan ennemminkin kameran käyttöä ja asetuksia) opettelu on hauskaa, suhteellisen helppoa ja laitteiden hankinnan jälkeen lähes ilmaista (sähkö maksaa ;). Eläinkuvauksessa käyttäisin aluksi suljinajan esivalintaa, eli suljinaika valitaan itse ja jätetään loppu rungon huolehdittavaksi. Voihan sitä vetää täysin manuaaliasetuksillakin, mutta alkuun pääsee helpommin, kun säätää itse vain yhtä parametria. Aika nopeasti pääsee jyvälle siitä, millä suljinajalla ja polttovälillä saa sisävalaistuksessa vielä tärähtämättömiä kuvia, jotka miellyttävät omaa silmää (syväterävyys!). Jos on varma valaistuksen riittävyydestä, voi käyttää toki aukon esivalintaakin (syväterävyys!).

Kun tuo aukon+polttovälin+suljinajan (syväterävyys!) pyhä kolminaisuus on käynyt niin tutuksi, ettei tarvitse enää kuvaustilanteessa arpoa aukkoja ja suljinaikoja, voi ottaa mukaan neljännenkin muuttujan, eli herkkyyden esiasetuksen. Ja taas saadaan lisää pelivaraa valotuksiin, kunnes kohina käy sietämättömäksi. Ja sitten voikin aloittaa pyhän sodan eri runkojen korkeiden ISO-arvojen kohinansiedosta.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aika harvoin ne kissat elää jossain muualla kuin lattialla, toki varmaan sohvalla ja ehkä jopa kirjahyllyssä. Kuitenkin tuommoinen Olympus PEN -systeemi on kiva käyttää kääntyvän näytön takia ja helppo hallita kun on kevytkin ja sopii aika pieniin koloihin.

Salama tai ei, niin tuommoinen pieni peilitön olisi kissojen taltioimiseen oma valinta.
mremonen
Viestit: 9288
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jos tästä ketjusta ei mene sekaisin, niin ei sitten mistään :)

Mullekin alkaa olemaan epäselvää, millä niitä kissoja nyt sitten yrittäisin kuvata. Toisaalta meidän katti vihaa kameraa yli kaiken, että sen kuvaamiseen pitäisi olla tällainen...

Sen verran kuitenkin, että joku 50/1.4 -objektiivi ei nyt sovi oikein kuin yhdenlaisien kuvien ottamiseen. Sitä valovoimaa pitäisi löytyä joko rungosta tai muista valoista, jos meinaa blokikuvia saada. Muitakin kuin ylitaiteellisia.

Missäs OskuK on terävine kommentteineen? Eikös Oskari ole armoitettu kissakuvaaja?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

mremonen kirjoitti:Jos tästä ketjusta ei mene sekaisin, niin ei sitten mistään :)

Mullekin alkaa olemaan epäselvää, millä niitä kissoja nyt sitten yrittäisin kuvata ?
Vähän sama vika, taidan myydä d300 ja ostaa jotain muuta kun homma selviää.. ilmeisesti ei ainakaan JÄRKÄLE kamera ole se oikea :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Maffer kirjoitti:Aika harvoin ne kissat elää jossain muualla kuin lattialla, toki varmaan sohvalla ja ehkä jopa kirjahyllyssä. Kuitenkin tuommoinen Olympus PEN -systeemi on kiva käyttää kääntyvän näytön takia ja helppo hallita kun on kevytkin ja sopii aika pieniin koloihin.

Salama tai ei, niin tuommoinen pieni peilitön olisi kissojen taltioimiseen oma valinta.
Jos ne nukkuvat paikallaan, niin joo. Mutta minä en peilitöntä ottaisi liikkuvien eläinten kuvaamiseen, vaikka kuinka olisi tarkennus parantunut ensimmäisen sukupolven laitteista. Sillä kääntyvällä näytöllä ei tee yhtään mitään siinä vaiheessa, kun elukat touhuavat jotain mielenkiintoista. Silloin tarvitaan kunnon etsin ja hyvät refleksit. Ja toki siinä vaiheessa pitää osata käyttää kameraansa niin hyvin, että tarkennuspisteen valinta on hyvin hallussa.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Lohdullista, että muutkin alkavat jo ajautua infotulvassa sekaville vesille!

Kieltämättä näytti tuo triljoona freimiä sekunnissa kuvaava vehje aika pätevältä! :-D Oikeastaan voisi tuunata koko asunnon yhdeksi suureksi kameraksi, niin johan lähtisi blogi lentoon. Ei ole helppoa, ei.

Meillä toinen kissa poseeraa ihan mielellään (välillä taiteellisesti mietiskellen, välillä ihan vain ruokakupilla arkisesti kökötellen) mutta toinen sanoo äkäisesti "Mmmmäh" kameran tai puhelimenkin nähdessään ja livahtaa helposti tiehensä. Joten siitä syystä kameran nopeus olisi valttia.

Luin eräästä toisesta blogista, että Sonyn minijärkkäri A5100 olisi unelma lemmikin kuvaajalle. Mutta toimiiko tuokaan sitten sisätiloissa ilman erillistä salamaveivausta? Hintakin taitaa olla yli budjettini, jos kameraa edes vielä kaupoista saa.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Jos haluat ottaa kuvia nopeasti liikkuvista kissoista talvi-iltoina sisätiloissa on pakko käyttää salamaa sikäli kun asunto on valaistu ns. normaalisti riippumatta siitä mikä kamera on käytössä.

Infoa tulee paljon koska asiaan ei ole yhtä oikeaa vastausta ja jokaisella on oma mielipide :) Joku tykkää pikkukamerasta ja jonkun tassuun sopii paremmin isompi järkäle. Noita kannattaa käydä vaikka Gigantissa tai Verkkiksessä käpistelemässä kauppareissun yhteydessä.

Salama-asiasta olen kuitenkin täysin vakuuttunut ja ihmettelen jos joku väittää jotain muuta.
Fogfighter
Viestit: 107
Liittynyt: Loka 29, 2009 19 : 54
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fogfighter »

Hyviä vinkkejä on porukka antanut aloittajalle. En lähde enää niitä toistamaan. Paitsi tämän:
Jos siulla on mahdollista käydä jossain kaupassa kokeilemassa eri vaihtoehtoja, käy se tekemässä. Itse meinasin kerran jo ostaa netistä yhden järkkärin mutta onneksi kävin käpistelemässä samaa mallia kaupassa. Ko kamera ei käynytkään omaan käteen ei sitten alkuunkaan. No miulla onkin aika iso räpylä mutta kumminkin.
KTH
Viestit: 634
Liittynyt: Loka 30, 2011 18 : 11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KTH »

Fogfighter kirjoitti:Hyviä vinkkejä on porukka antanut aloittajalle. En lähde enää niitä toistamaan. Paitsi tämän:
Jos siulla on mahdollista käydä jossain kaupassa kokeilemassa eri vaihtoehtoja, käy se tekemässä. Itse meinasin kerran jo ostaa netistä yhden järkkärin mutta onneksi kävin käpistelemässä samaa mallia kaupassa. Ko kamera ei käynytkään omaan käteen ei sitten alkuunkaan. No miulla onkin aika iso räpylä mutta kumminkin.
Jos ystäväpiiristä löytyy järjestelmäkameran omistajia niin kannattaa pyytää kameraa ja eri objektiivejä kokeiltavaksi,samalla voi saada käyttöopastusta ja vinkkejä.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

KTH kirjoitti:
Fogfighter kirjoitti:Hyviä vinkkejä on porukka antanut aloittajalle. En lähde enää niitä toistamaan. Paitsi tämän:
Jos siulla on mahdollista käydä jossain kaupassa kokeilemassa eri vaihtoehtoja, käy se tekemässä. Itse meinasin kerran jo ostaa netistä yhden järkkärin mutta onneksi kävin käpistelemässä samaa mallia kaupassa. Ko kamera ei käynytkään omaan käteen ei sitten alkuunkaan. No miulla onkin aika iso räpylä mutta kumminkin.
Jos ystäväpiiristä löytyy järjestelmäkameran omistajia niin kannattaa pyytää kameraa ja eri objektiivejä kokeiltavaksi,samalla voi saada käyttöopastusta ja vinkkejä.
Sikäli hyvä neuvo, että se antanee myös realismia siihen minkälaista on kuvata kissoja kotona pimeänä talvi-iltana.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kiitos vielä uusillekin kommentoijille! :)

Kyllä vaikuttaa nyt vahvasti siltä, että seuraava siirto on näiden tietopläjäysten jälkeen tosiaan mennä kameroista enemmän tajuavan ystävän kanssa katsomaan kaupan tarjontaa.

Tarvitsen siis jonkin peruskameran rungon, joka sopii minun käteeni ja johon voi ostaa valovoimaisia objektiiveja ja sen ulkoisen salaman, joka varmasti on oikeasti tarpeellinen.

Saisin myös joulun jälkeen Nikonin järkkärin lainaan. Ongelma vain on, että alan olla jo niin täpinöissäni, etten malttaisi odottaa enää paria viikkoa vaan kuvata täyttä höyryä jo joululomalla. Tai siis lukea sitä ohjekirjaa tietty! o:-) Ja vähän testata säätöjä. Sekin oli hyvä pointti, että aluksi kannattaa opetella yksi juttu kerrallaan, jotta alkaa tajuta, miten homma toimii.

Luulen, että tarvitsisin ennemminkin sen peilillisen kameran kuin kääntyvän näytön, koska kissani ovat suuria ragdolleja, jotka eivät kovin hankaliin paikkoihin edes pääse. Toinen on aika näppärä pomppimaan (ei tosin pääse kirjahyllylle) mutta toinen tarvitsee jakkaran kavutakseen ikkunalaudalle. Liikettä silti riittää, joten kamera ei saisi jäädä kovin pitkäksi aikaa surrailemaan.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Kokeilinpa huvikseen ottaa toimintakuvia oleellisesti samanlaisilla spekseillä kuin mitä itse aiemmin ilmoitin. Kamera on eri, mutta täysin samat kuvat voi ottaa ehdottamallani setillä.

Kissaa ei valitettavasti löytynyt mutta tässä on 8v chihu :)

#1
Kuva

#2
Kuva

#3
Kuva

Vinkulelu ei niin innostanut, mutta pallo oli saatava :)

Kamera on manuaaliasetuksella suljinaika 1/250, aukko f/11 ja iso800 jotta salaman ei tartte tehdä niin paljoa töitä. Salama on automaattivalotuksella ja ammun sen kattoon suoraan mun taakse.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Ihan mielettömän upeita kuvia, Ville!!!

Nyt kyllä sait todistettua kerta heitolla (kirjaimellisesti!), että tiedät, mistä puhut.

Leukani loksahti yhtä auki kuin kuvien söpöllä mallilla viimeisessä kuvassa! :-O

Miten ihmeessä voi saada tennispallonkin "pysähtämään" ilmaan? Yritin epäuskoisena tihrustaa, onko katosta viritetty jokin läpinnäkyvä lanka. ;) Mutta chihu hyvin pysäytettyine liikkeineen todistaa, että tilanne on täysin aito ja speksit erittäin kohdillaan.

Juuri tällaisia kuvia kaipaan kissoistanikin (he tosin pyydystävät hieman pienempiä palloja, vaikka ovatkin koiraasi huomattavasti suurempia... :-D), ja kameraa lähden metsästämään ensi viikolla ystäväni kanssa. Antamasi setti on kirjattu tarkasti ylös, joten kiitokset vielä kerran! En malttaisi enää edes odottaa, että pääsen opiskelemaan kuvaamista oman kameran kanssa!

Jos joskus elämässäni vielä onnistun nappaamaan kisuistani vauhtikuvan, käyn ehdottomasti lisäämässä sen tähän ketjuun!
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

SandraNyp kirjoitti:
Miten ihmeessä voi saada tennispallonkin "pysähtämään" ilmaan?
Kun käyttää salamaa -salamalla pysähtyy vaikka tippa nokkaan.


...eikä tässäkään kuvassa ole kuin 1/60s. ja voisi olla hitaampikin ;-)
Kuva

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Pysäytetään nyt teemanmukaisemmin katti...


Kuva

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Tuo levitoiva kissa on kyllä mainio.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Nyt on todistetta todisteen perään, että kissat, vesipisarat, koirat, pallot sun muut voi saada levitoimaan, kun on taitoa, oikeat välineet ja varmaan vähän tuuriakin. :-)

Ällistyneenä ja ihastuneena näitä taideteoksia katselen!
Vastaa Viestiin