Sopiva aloittelijan järkkäri kissakuvaukseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Sopiva aloittelijan järkkäri kissakuvaukseen

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Hei kaikki kuvataiturit! :)

Sain vinkin, että tältä palstalta voisi löytyä apu seuraavaan pulmaani:

Tarvitsin kameran, jolla voisin ottaa hyviä valokuvia kahdesta sisäkissastani. Kuvia otan kissablogiani (Hupsu ja tosi höpsö osoitteessa www.hupsuja.blogspot.fi) varten, joten kuvista ei ole tarkoitus tehdä suuria printtejä tms. Haluaisin vain tarjota kauniita kuvia lukijoilleni.

Kirjoitan niin työkseni kuin huvikseni, mutta kuvaamisesta minulla ei ole suoraan sanottuna hajuakaan. Yritin kysellä valokuvausliikkeestä apua kameran valintaan, mutta kissabloggaaminen on selvästi hullunkurinen syy hankkia kamera, eikä minua otettu kovin vakavasti. Edelleen kameran silti tarvitsisin ja olisin kiitollinen kaikista vinkeistä.

Tässä toiveeni kameran suhteen:

- Hinta saisi jäädä mielellään alle 400 euron mutta voisin tarvittaessa venyä 500 euroon, jos laatu olisi silloin merkittävästi parempi.

- Tahtoisin saada kissoista sisällä tarkkapiirteisiä kuvia ilman salamaa. Tai vaihtoehtoisesti tarvitsisin kameraan ulkoisen salaman, joka ei sokaisisi katteja, valottaisi liikaa tai aiheuttaisi kiilusilmäefektiä.

- Tahtoisin myös saada kissoista vauhdissa hyviä kuvia. Esim. silloin, kun ne seisovat takatassuillaan, leikkivät, painivat tai vaikkapa hyppäävät esteen yli (toinen kissoista on oikea agilityhirmu)!

- Kamera ei saisi olla liian monimutkainen käyttää, ja pienehkö koko tai keveys olisivat myös eduksi. Olen ottanut kissoista testiksi kuvia Olympus PEN E-PL3 -minijärkkärillä (kokeilusta voi lukea lisää täältä: http://hupsuja.blogspot.fi/2014/11/jark ... eilya.html) mutta kyseisellä kameralla oli hankala saada tarkkoja kuvia, jos kissa yhtään liikahti. Kamera ei pystynyt myöskään tarkentamaan toisen kissan tummahipiäiseen naamaan.

- Kameran ei tarvitsisi olla uusi, vaan oikein mielelläni voisin ostaa myös käytetyn, ehjän kameran.

Toivottavasti annoin nyt tarpeeksi infoa käyttötarkoituksestani. Olisin tosiaan hurjan kiitollinen mistä tahansa vinkeistä. Kameroita on niin valtavasti ja maailma on minulle täysin vieras, joten en edes tiedä, mistä lähtisin liikkeelle.

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen! :)

T. Sandra, Nuppu ja Juju
(www.hupsuja.blogspot.fi)[/url]
Viimeksi muokannut SandraNyp, Joulu 07, 2014 10 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Voi olla sisätiloissa hieman haastavaa kuvata liikkuvaa kissaa, TTL salama ja valovoimainen lasi toimii vallan mainiosti. Runkona joku vanhempi PRO runko esim.

Toki jos valaistus kunnossa, voi salaman unohtaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Kiitos vastauksesta!

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Termit menivät heti jo vähän yli hilseen, mutta onneksi Google auttaa ja pääsen heti asiaa tutkimaan ja muistiinpanoja tekemään! :)

Taidan tosiaan toivoa hieman liikoja, kun haluaisin hämärässä hiippailevista kissoista tarkkoja kuvia, mutta vaikka en täydellisyyteen varmasti tällä budjetilla pääsekään, toivon tietenkin päätyväni siihen parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun.

Suurkiitos avusta!

Sandra
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Runkoja on hieman hankala suositella, mutta jokaiselta valmistajalta varmaan löytyy tarkoitukseen sopiva yhdistelmä, ulkopuolista salamaa käytettäessä pitää rungon pystyä ohjaamaan salamaa.

Toisilla se onnistuu suoraan rungosta, toisiin pitää ostaa härpäkkeitä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Voisitko heittää jotain noita blogisi tärähtäneempiä kuvia suoraan jakoon siten, että niissä olisi mukana exif-tiedot? Eli jos laitat suoraan kamerasta tulleita kuvia vaikka Dropboxiin tai vastaavaan etkä tuonne blogialustalle. Näistä voisi katsoa hiukan käyttämiäsi asetuksia ja saada osviittaa siitä että riittääkö kämpässäsi valo ilman salamalaitetta (luultavasti ei riitä).

Kuvailen itse enimmäkseen Nikonin kalustolla joten seuraavat suositukset Nikonin leiristä käytettyjen kameroiden puolelta:

- Rungoksi D90 (~200€) tai mieluummin D7000 (~350€). Molemmissa näissä on kohtuullinen automaattitarkennus ja lisäksi mahdollisuus ohjata salamalaitteita suoraan rungosta ilman että itse salama on kamerassa kiinni.
- SB-600 salama (~130€) (tai joku missä on isompi numero). Tämän saa näppärästi vaikka pöydän päälle osoittamaan kattoon. Kun salama valaisee katon saat pehmeää valoa kissoillesi eikä silmiin tulee liikaa kummallisia heijastuksia. Noi heijastukset johtuvat siitä että valo tulee suoraan kameran suunnasta.
- Objektiiviksi AF-S 18-55/3.5-5.6G VR (~80€) joka on hyvä ja halpa perusobjektiivi. Tämän kanssa pitää kuitenkin käyttää salamaa kun valoa on vähän.

Käytettyä kamerakamaa kannattaa hakea http://www.omaetsin.fi palvelulla.

On varmasti muitakin käyttötarkoitukseen soveltuvia vehkeitä mutta tässä yksi budjettiin osuva paketti.
SnaG_
Viestit: 164
Liittynyt: Huhti 24, 2010 17 : 35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SnaG_ »

Kiilusilmät saa heleposti muokattua pois kuvankäsittelyohjelmalla, joten sellainen ehdottomasti myös mukaan.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Kiitos, Ville ja SnaG!

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Mahtavaa saada näin nopsasti apua ja ihan listattuna runkojen nimiä. Olen tosiaan aivan täydellinen keltanokka, joten jokainen vinkki on varsinainen kultakimpale. :)

Minulla ei ole Dropboxista kokemusta, joten ihan äkkiseltään en tiedä, mihin kuvat lataisin. Mutta paneudun asiaan ja ilmoitan, jos/kun saan kuvan ladattua suoraan kamerasta sopivaan paikkaan. Veikkaan silti itsekin, ettei valaistusta ole riittävästi, sillä ehdin kuvata kissoja yleensä vain iltaisin, jolloin ulkoa ei tule mitään lisävaloa. Eli ihan vain on normaali sisävalaistus.

Osaan käyttää auttavasti Photoshopia ja muita kuvankäsittelyohjelmia, mutta luulen, että ulkoinen salama olisi parempi kuin suora salama ihan jo siitä syystä, etteivät kuvauskohteet oikein pidä suorasta salamasta. Monet kissabloggaajaystävätkin käyttävät ulkoista salamaa, joten se näyttää toimivan hyvin. Mutta kun omat tiedot ovat näin vähäiset, niin pelkkä "ulkoinen salama" ei oikein sano minulle mitään. En tiedä, mihin kameraan sellaisen voi liittää ja mikä runko ja objektiivi toimisi parhaiten.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

SnaG_ kirjoitti:Kiilusilmät saa heleposti muokattua pois kuvankäsittelyohjelmalla, joten sellainen ehdottomasti myös mukaan.
Minusta tuolla ei saa oikein koskaan hääviä tulosta vaan homma on parempi hoitaa heti kuvausvaiheessa.

Siitä olen samaa mieltä että joku kuvankäsittelyohjelma on hyvä olla. Oma suosikkini yleiseen kuvaamiseen on Lightroom. Sillä pystyy käpistelemään nopeasti suuren määrän kuvia paremmin kuin Photoshopilla.

Myös joku valokuvausopas lienee hyvä valinta mutta netti on kyllä pullollaan kaikenlaisia tutoriaaleja. Tosiasia on kuitenkin se, että pelkästään uudet kamat ostamalla kuvat ei kovin paljoa parane vaan opettelua tarvitaan.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Kiitos vielä tarkennuksesta!

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Onpa hyvä, että mainitsit, Ville, tuon Lightroomin. Olen kuullut, että sellainen ohjelma on olemassa, mutta en taas tiennyt, kannattaisiko se hankkia vai säätää Photoshopin tms. kanssa.

Nikon voisi olla hyvä merkkivalinta, ja kiitos vielä, että olit laittanut objektiivista, salamasta ym. tarkat tiedot ja hinta-arviot! Mielestäni tuollainen setti kuulostaisi erinomaiselta. Nikon varmaan on sellainen merkki, johon löytyy paljon lisäosia, kunhan perusteet saa haltuun.

Olen maailman huonoin lukemaan käyttöohjeita, vaikka tiedän, että niitä lukemalla säästäisi paljon aikaa ja vaivaa. Onneksi nykyisin löytyy varmasti myös videotutoriaaleja, joiden avulla asiat on helpompi omaksua. Jokin kurssikin voisi varmasti olla hyväksi. Vaikka kirjoittaminen on se oma juttuni, kuvaaminen on alkanut kiehtoa koko ajan enemmän. :)
Karieerik
Viestit: 15
Liittynyt: Marras 22, 2014 17 : 47

Kissojen kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Karieerik »

Hei!
Minulta löytyisi uuden veroinen ja vähän käytetty Nikonin järjestelmä joka sopisi budjettiisi; Nikon D90 runko, 18-105 mm F3.5 - 5.6 G ED VR objektiivi sekä SB600 salama. Nämä ovat myynnissä koska olen päivittänyt kuvauskaluston järeämpään Nikonin mallistoon.
Terveisin Kari Mattila
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kissojen kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja paaton »

Karieerik kirjoitti:Hei!
Minulta löytyisi uuden veroinen ja vähän käytetty Nikonin järjestelmä joka sopisi budjettiisi; Nikon D90 runko, 18-105 mm F3.5 - 5.6 G ED VR objektiivi sekä SB600 salama. Nämä ovat myynnissä koska olen päivittänyt kuvauskaluston järeämpään Nikonin mallistoon.
Terveisin Kari Mattila
Tämä on ihan ok setti, vaikka häviääkin d7000:lle, lisäksi tarvitset vielä valovoimaisen kiinteän.

300e voisi olla passeli hinta paketille.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kissojen kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja paaton »

Karieerik kirjoitti:Hei!
Minulta löytyisi uuden veroinen ja vähän käytetty Nikonin järjestelmä joka sopisi budjettiisi; Nikon D90 runko, 18-105 mm F3.5 - 5.6 G ED VR objektiivi sekä SB600 salama. Nämä ovat myynnissä koska olen päivittänyt kuvauskaluston järeämpään Nikonin mallistoon.
Terveisin Kari Mattila
Tämä on ihan ok setti, vaikka häviääkin d7000:lle, lisäksi tarvitset vielä valovoimaisen kiinteän.

300e voisi olla passeli hinta paketille.
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Kiitos taas avusta! :)

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Nyt tuli taas sen verran monia termejä ja vaihtoehtoja, että täytyy jatkaa tutkimuksia! Nikon on jo kovin vahvoilla!

Onkohan kenelläkään muuten noilla kyseisillä kameroilla napsittuja kuvia jonkin sortin eläimestä sisäolosuhteissa? Mielelläni kurkkaisin, millaisia niillä on mahdollista saada.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Mustasta pörsistä vielä saa tänään ihan suhkot edullisesti noita kameroita. Eli erillisellä koodilla lähtee -10% pois ja tuossa 5200 mallista saa Nikonilta takaisin 50e.

479e - 10% - 50e
https://www.mustaporssi.fi/nikon-d5200- ... f777ca6a2d

349,00 - 10%

https://www.mustaporssi.fi/nikon-d3200- ... Group=3707

Tuolta löytyy myös noita Olympus kameroita jos haluaa samanlaisen merkin mitä ystävällä.

Edit. Kuvausosiosta löytyy kissoille tarkoitettu teema.
Linkki: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... start=2010
Viimeksi muokannut emerik, Joulu 07, 2014 17 : 56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kiitos taas avusta! :)

Viesti Kirjoittaja jperala »

SandraNyp kirjoitti:Nyt tuli taas sen verran monia termejä ja vaihtoehtoja, että täytyy jatkaa tutkimuksia! Nikon on jo kovin vahvoilla!

Onkohan kenelläkään muuten noilla kyseisillä kameroilla napsittuja kuvia jonkin sortin eläimestä sisäolosuhteissa? Mielelläni kurkkaisin, millaisia niillä on mahdollista saada.
Eri kameroila otettuja räpsyjä.

http://esory.kuvat.fi/kuvat/Sissi/

http://esory.kuvat.fi/kuvat/Misu/
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
SandraNyp
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 07, 2014 9 : 44
Viesti:

Hyvät tarjoukset ja kuvat!

Viesti Kirjoittaja SandraNyp »

Kiitos jälleen vinkeistä! Ja aivan huiman hauskoja ja hienoja nuo Sissin ja Misun kuvat! :) Loistavia ilmeitä ja hetkiä on taltioitunut, mikä tietysti innostaa minua entistä enemmän jahtaamaan omia karvakorviani juuri Nikonilla.

Mieluummin kyllä päätyisin esim. juuri Nikoniin kuin Olympukseen, koska vaikka Olympuksen minijärkkäri toimi hyvin ulkona ja paikalleen jämähtänyttä kissaa kuvatessa, sillä ei oikein saanut tarkkoja kuvia, jos kohde vähänkin liikahti. Ja nuo minun kattini ovat varsin liikkuvaa ja touhuavaa sorttia.

Äh, kun tarjoukset tulevat ja menevät niin äkkiä. Tietoa on nyt niin paljon, etten ehdi edes pysyä mukana enkä uskalla heti vain tilata. Nopeat tietty syövät hitaat ja vievät parhaat kamerat nenän edestä. :-o Mutta olen mä jo huimasti valveutuneempi kuin vielä aamupäivällä, kiitos teidän!
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Joku valokuvauksesta kertova opus kannattaisi plärätä läpi. Vartissa tajuaisit, miksi ne Olyn kuvat näyttivät "tärähtäneiltä". Samaa se Nikonikin tekee, jos et valokuvauksen perussääntöjä opettele vaan kuvaat kuten Olyllä.

Niissä tärähtäneissä kuvissa suljinaika on ollut liian pitkä. Suljinaikaa voi lyhentää joko suurentamalla aukkoa (mitä valovoimaisempi objektiivi, sitä suurempi aukko) tai nostamalla herkkyyttä. Et varmaan ylläty jos kerron, että valovoimasemmat objektiivit maksavat enemmän ja korkeita herkkyyksiä kestävät kamerarungot myös.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Hyvät tarjoukset ja kuvat!

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

SandraNyp kirjoitti:Mieluummin kyllä päätyisin esim. juuri Nikoniin kuin Olympukseen, koska vaikka Olympuksen minijärkkäri toimi hyvin ulkona ja paikalleen jämähtänyttä kissaa kuvatessa, sillä ei oikein saanut tarkkoja kuvia, jos kohde vähänkin liikahti.
Peilillisissä (esim. Canon, Nikon) automaattitarkennus on selvästi peilittömiä, kuten tuo Oly, parempi, paitsi jos peilijärkkärilläkin kuvaisit näytön kautta, se olisi huomattavasti hitaampi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Tässä vielä hätäisesti paukautettu Nikon D300 omalla salamalla

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

emerik kirjoitti:Mustasta pörsistä vielä saa tänään ihan suhkot edullisesti noita kameroita. Eli erillisellä koodilla lähtee -10% pois ja tuossa 5200 mallista saa Nikonilta takaisin 50e.

479e - 10% - 50e
https://www.mustaporssi.fi/nikon-d5200- ... f777ca6a2d

349,00 - 10%

https://www.mustaporssi.fi/nikon-d3200- ... Group=3707
Itse en valkkaisi Nikonin entry-runkoja jos on tarkoitus kuvata hiukan enemmän salamavehkeiden kanssa sillä noissa ei ole langatonta salamaohjausta.

Kun salaman ottaa irti kamerasta siitä voi tehdä yhden tehokkaan "valon" kämppään lisää ja kaikki kuvat ovat aina yhtenevästi valaistu. Jos salama on kiinni kamerassa täytyy jatkuvasti pitää huoli siitä että salaman pää on oikein käännetty suhteessa omaan kuvauspaikkaan jos ei tykitä salamalla suoraan päin näköä.
TiRy kirjoitti:Joku valokuvauksesta kertova opus kannattaisi plärätä läpi. Vartissa tajuaisit, miksi ne Olyn kuvat näyttivät "tärähtäneiltä". Samaa se Nikonikin tekee, jos et valokuvauksen perussääntöjä opettele vaan kuvaat kuten Olyllä.

Niissä tärähtäneissä kuvissa suljinaika on ollut liian pitkä. Suljinaikaa voi lyhentää joko suurentamalla aukkoa (mitä valovoimaisempi objektiivi, sitä suurempi aukko) tai nostamalla herkkyyttä. Et varmaan ylläty jos kerron, että valovoimasemmat objektiivit maksavat enemmän ja korkeita herkkyyksiä kestävät kamerarungot myös.
Erityisesti tämä kannattaa huomioida.
Vastaa Viestiin