Objektiivi luontokuvaukseen?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

mirlo kirjoitti:Tiedän että tarvitsen monta erinlaista objektiiviä, mutta nyt alkajaisiksi haluan vain sen yhden, perushyvän objektin jolla pääsen alkuun, vaikkeis sillä niitä maailman parhaimpia kuvia saisikaan.
Täällä lienee jo käyty kaikki edulliset teleobjektiivit läpi, mutta jos ajatellaan toisin, toimisiko joku 18-200 -tyyppinen ratkaisu? Niillä on pitkä lista huonoja ominaisuuksia, mutta monet pitävät niistä juuri tuontapaisessa kuvaamisessa, jossa ei päätetä etukäteen mitä kuvataan ja millaisessa geometriassa, vaan räpsitään kaikkea mielenkiintoista mitä vastaan tulee.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
pelai65

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Mielenkiintoinen keskustelu luontokuvauksesta ja välineistä. Välillä tuntuu (palstoja seuratessa), että tämä on enemmän välineurheilua kuin luonnon tuntemista.

Itsekin olen aloittelija ja nyt vasta alkaa hahmottua, että luontokuvaaminen on enemmän luonnon tuntemista kuin välineurheilua. Pitää tietää mistä löytää kohteet, kuinka lähestyä sekä tarvitaanko mahdollisia piiloja/kojuja yms.

Sitten tulee oman laitteiston tunteminen ja kameran käyttö. Raw/jpg, nopeus/syvyysterävyys, tarkennuspisteet, ylivalotus/alivaloitus, iso jne.

Välineet antavat tietysti reunaehdot joiden sisällä on toimittava ja laatu välineillä saa hienoja kuvia varmemmin ja vaikeammissa olosuhteissa, mutta myös vaatimattomammalla varustuksella onnistuu.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

No tämähän onkin digicamera.net foorumi. Luontokuvauksesta liittyvää keskustelua löytää paremmin vaikka luontokuva.org foorumilta ;)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
pelai65

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Kyllä kyllä, ja onhan ne hienot tekniset vimpaimet mukavia :)
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Canonille kannattaa pohtia 70-300 L IS:ää. Pieni, kevyt ja huippulaadukas zoomi jolla kuvailee elukat porosta perhosiin.
Apexi

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Ostin vähän aikaan sitten luontokuvaus tarkoitukseen Nikon 80-200mm f/2.8 D ED objektiivin (Runkona minulla on D7000).

Oon nyt vähän aikaa testaillu ja pakko sanoo, että oon kyllä pettynyt. Backfocusta aika paljon. -20 laitettu af-tunesta, eikä siltikkään kohdillaan. Hiukan jos himmentää, niin sit saattaa paremmin tarkennus osua kohdilleen.

Runko on käynyt aikasemmin JAS:lla tarkennuksen säädätyksessä, koska muihin linsseihin ei meinannut af-tunen säätövara riittää, mutta nyt nekin on kohdillaan (primet).

Tekisi mieli myydä toi 80-200mm pois ja ostaa esim. Nikonin 180mm kintee putki (Mitäs mieltä olette tuosta putkesta?), koska tuntuu että parhaiten noi primet "sopii" tähän mun runkoon, eikä olisi noita focus ongelmia.

Merkillä ei oo mitään väliä, kunhan tarkennus osuisi kohdilleen ja mielellään f/2.8 putki.

Alkaa menee hermot näiden focus ongelmien kanssa..
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Linssi vain JASsille.
180/2.8 on kyllä aivan liian hidas tarkentamaan kaikkeen muuhun paitsi maisemakuvaukseen.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Apexi

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Jotenkin luulin, että mun pitäisi runko myös lähettää Nikon 80-200mm kaverina sinne. No kaippa ne tarkennus osuu sitten mun omassa rungossa kohdilleen, kun optiikka on käyny siellä.

Onko tietoa paljonko maksaa pelkän optiikan kalibrointi?

Rungon ja Nikon 35mm säädätys maksoi sen lähemmäs 200e..
Vastaa Viestiin