Canon EOS M50

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja jka71 »

pkMac kirjoitti:Eipä ole tälle palstalle kertynyt yhtään kommenttia sitten 2018 kesän. Täällä olisi haluja keventää kuvauskalustoa. Nyt kamerarepussa EOS 7D ja joukko putkia. Itse kameran ja jonkun putken voisi laittaa vaihtoon ja hankkia kevyemmän kameran. Kinokennoa en ole vielä koskaan omistanut, joten kiinnostus EOS RP:n on suuri. Mutta siihen lasit ovat turkasen kalliita. Melkein täytyy pysyä Canonissa, kun on siihen kelkkaan aikanaan lähdetty. Halvempi vaihtari olisi EOS M50. Mutta sen kittilinssit taas vähän arvelluttavat. Seikassa on vakiona ollut ESF 15–85. Taitaa kuitenkin olla liian painava M50:n vakkarilinssiksi. Tuohon 15 – 45 ... olisi hyvä saada valovoimainen (2.8) linssi. Adapteri täytyy joka tapauksessa hankkia, niin silloin muunkin merkkiset lasit ovat vaihtoehtoja. Mitä suosituksia digicameran jäsenet voisivat antaa?
Minun kokemus on, että M-sarjan optiikka on laadukasta laidasta laitaan. Minulla on käytössä 11-22 ja 28/3.5. Noilla olen pärjännyt jo pidemmän aikaan. Tässä yhteydssä en puhu kakkoskamerasta koska M5 + 11-22 ja 28 on lähes aina matkassa ja kaveri vaihtuu 5DIV ja RX10IV välillä.

Adaptereilla mielestäni menee äMMän idea olla pieni ja helposti mukana pidettävä :)

Kuuden vuoden kokemus M-sarjasta(M1,M3, M5, 11-22, 18-55, 55-200, 22/2 ja 28/3.5) https://jarkko.1g.fi/kuvat/Kuva-arkisto ... iat/EOS+M/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut jka71, Maalis 04, 2019 19 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

pkMac kirjoitti:Eipä ole tälle palstalle kertynyt yhtään kommenttia sitten 2018 kesän. Täällä olisi haluja keventää kuvauskalustoa. Nyt kamerarepussa EOS 7D ja joukko putkia. Itse kameran ja jonkun putken voisi laittaa vaihtoon ja hankkia kevyemmän kameran. Kinokennoa en ole vielä koskaan omistanut, joten kiinnostus EOS RP:n on suuri. Mutta siihen lasit ovat turkasen kalliita. Melkein täytyy pysyä Canonissa, kun on siihen kelkkaan aikanaan lähdetty. Halvempi vaihtari olisi EOS M50. Mutta sen kittilinssit taas vähän arvelluttavat. Seikassa on vakiona ollut ESF 15–85. Taitaa kuitenkin olla liian painava M50:n vakkarilinssiksi. Tuohon 15 – 45 ... olisi hyvä saada valovoimainen (2.8) linssi. Adapteri täytyy joka tapauksessa hankkia, niin silloin muunkin merkkiset lasit ovat vaihtoehtoja. Mitä suosituksia digicameran jäsenet voisivat antaa?
RP + se mukana tuleva adapteri, ei ole pakko hommata niitä kalliita RF-putkia. Menee nykyisellä putkistolla (EF/EF-S) ja uusii sitten, kun tietää mitä haluaa, tai oikeastaan jos haluaa. Se on mun suunnitelma A. Eipä mulla taida tosin olla enää ainuttakaan EF-S:ää edes jäljellä, ellei laske sitä Sigman turistizoomia, joka on kiinni kakkosrungossa, käytetty viimeksi n. viisi vuotta sitten. Laitan heti kiertoon, kunhan runkopäivitys on tapahtunut. Tai miksei aiemminkin, jos joku kinuaa multa 40D + 18-200 yhdistelmää.

Tsekkasin nuo M-sarjan tuotteet, mutta kaikissa oli jotain, mikä tappoi ostohalut. Etsin on aivan must, mikä karsii jo osaltaan vaihtoehdot aika vähiin. Eihän tuo M50 + 15-45 mikään kallis paketti kyllä olisi. RP vaan houkuttelee aika paljon enemmän. Ne korkeat ISOt ja USB-latausmahdollisuus.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Jarkko, osuit tärkeään asiaan; helposti mukana pidettävä on minulle myös ensiarvoisen tärkeä! Helposti mukana pidettävänä minulla on viime vuodet ollut Lumix LX100. Ja nyt olisi siis tarkoitus parantaa tätä osiota ja luopua isommasta järkkäristä kokonaan ja siirtyä vain mukana pidettävään kalustoon. Tietty isommat putket (kuten Canonin 70–200 + loittorengas) eivät aina ole mukana; ne ovat kuitenkin käytettävissä ja voidaan tarvittaessa ottaa mukaan ja hyödyntää samassa kamerarungossa.

Tässä nyt puntaroidaan täys- ja croppikennon välisiä eroja. Sinulla Jarkko näyttää olevan molemmista kokemusta. Täyskennolla saadaan enemmän laatua yksityiskohtiin ja dynamiikkaan, mutta varusteet ovat astetta suuremmat ja paljon kalliimmat. Mikä on Jarkko sinun mielipiteesi - tarvitseeko harrastekuvaaja täyskennoa?
evehtari
Viestit: 107
Liittynyt: Maalis 17, 2005 7 : 48

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja evehtari »

Hankin M50:sen viime kesänä vaelluskameraksi ja aluksi oli vain yksi EF-M objektiivi 15-45mm ja sovittimen kanssa pari EF-S objektiivia eli 10-18mm ja 55-250mm. Nyt vaihdoin nuo 11-22mm ja 55-200mm EF-M objektiiveihin. Lisäksi jo aiemmin ostin 22mm/f2.0. Kaikki nuo 4 objektiiviä , vastavalosuojat, suotimet,kaksi akkua, USB-laturi ja vielä 90EX salama mahtuu LowePro 140 AW kameralaukkuun.
Kokonaispaino 1950g, jonka kiinnitän rinnalle rinkan olkaviilekkeihin säädettävillä hihnoilla. Niillä saan laukun sopivalle korkeudelle, jolloin kamera voi olla hihnassa kaulassa, mutta laukussa, josta sen saa nopeasti esille. Myös objektiivien vaihto sujuu helposti.
Mulla on vielä 80D runko ja siihen vielä pari EF-S objektiiviä eli18-135 Nano ja15-85mm, jotka ovat myynnissä "Myytävänä" palstalla.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja pkMac »

evehtari kirjoitti:Hankin M50:sen viime kesänä vaelluskameraksi ja aluksi oli vain yksi EF-M objektiivi 15-45mm ja sovittimen kanssa pari EF-S objektiivia eli 10-18mm ja 55-250mm. Nyt vaihdoin nuo 11-22mm ja 55-200mm EF-M objektiiveihin. Lisäksi jo aiemmin ostin 22mm/f2.0. Kaikki nuo 4 objektiiviä , vastavalosuojat, suotimet,kaksi akkua, USB-laturi ja vielä 90EX salama mahtuu LowePro 140 AW kameralaukkuun.
Kokonaispaino 1950g, jonka kiinnitän rinnalle rinkan olkaviilekkeihin säädettävillä hihnoilla. Niillä saan laukun sopivalle korkeudelle, jolloin kamera voi olla hihnassa kaulassa, mutta laukussa, josta sen saa nopeasti esille. Myös objektiivien vaihto sujuu helposti.
Mulla on vielä 80D runko ja siihen vielä pari EF-S objektiiviä eli18-135 Nano ja15-85mm, jotka ovat myynnissä "Myytävänä" palstalla.
Juuri näin! Kevyt ja kompakti pakkaus.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja jka71 »

pkMac kirjoitti:Tässä nyt puntaroidaan täys- ja croppikennon välisiä eroja. Sinulla Jarkko näyttää olevan molemmista kokemusta. Täyskennolla saadaan enemmän laatua yksityiskohtiin ja dynamiikkaan, mutta varusteet ovat astetta suuremmat ja paljon kalliimmat. Mikä on Jarkko sinun mielipiteesi - tarvitseeko harrastekuvaaja täyskennoa?
Minä koen tarvitsevani. Minulla ei ole kuin nuo 2 mainitsemaani objektiivia joita käytän M5. Teleilyt hoitelen nykyään täyskennosella ja RX10IV. Yö aikaan myöskin täyskäri käytössä sekä silloin harvoin kun kuvaan sisätiloissa.

Maastossa liikkuessani minulla jää objektiivin vaihdot minimiin kun täyskärissä on 70-200 tai 400. M5 on kiinni yleensä makro 28/3.5. Irto ojektiivina sitten vain ef-m 11-22.

Et tainnut kertoa mitä kuvaat. Ja vaikka olisitkin on vähän vaikea arvioida toisen puolesta. Omalta kohdalta ajateltuna niin en tarvitsisi täyskennosta ,jos kuvaisin enimmäkseen maisemaa ja makroa. Telemaisemiin varmaankin hommaisin uudestaan ef-m 55-200.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja pkMac »

jka71 kirjoitti:
pkMac kirjoitti:Tässä nyt puntaroidaan täys- ja croppikennon välisiä eroja. Sinulla Jarkko näyttää olevan molemmista kokemusta. Täyskennolla saadaan enemmän laatua yksityiskohtiin ja dynamiikkaan, mutta varusteet ovat astetta suuremmat ja paljon kalliimmat. Mikä on Jarkko sinun mielipiteesi - tarvitseeko harrastekuvaaja täyskennoa?
Minä koen tarvitsevani. Minulla ei ole kuin nuo 2 mainitsemaani objektiivia joita käytän M5. Teleilyt hoitelen nykyään täyskennosella ja RX10IV. Yö aikaan myöskin täyskäri käytössä sekä silloin harvoin kun kuvaan sisätiloissa.

Maastossa liikkuessani minulla jää objektiivin vaihdot minimiin kun täyskärissä on 70-200 tai 400. M5 on kiinni yleensä makro 28/3.5. Irto ojektiivina sitten vain ef-m 11-22.

Et tainnut kertoa mitä kuvaat. Ja vaikka olisitkin on vähän vaikea arvioida toisen puolesta. Omalta kohdalta ajateltuna niin en tarvitsisi täyskennosta ,jos kuvaisin enimmäkseen maisemaa ja makroa. Telemaisemiin varmaankin hommaisin uudestaan ef-m 55-200.
Kuvaan enimmäkseen juuri maisemaa. Makrokin kiinnostaa ja kohta siihen ehkä alkaa löytyä aikaakin eläkepäivien myötä.

Olen aina ollut Canonmies (paitsi pokkari on Lumix), mutta voisihan sitä myös harkita muitakin vaihtoehtoja. Fujilta on tulossa uutuusmalli XT-30. Siitä löytyi jo dpreview-sivustolta testikuvia. Kenno on samankokoinen kuin M50:ssä ja XT-30:n kuvat näyttivät alustavan tarkastelun perusteella aika hyviltä juuri terävyyden osalta. Ja Fujilla näyttää olevan paljon enemmän obtiikkavalikoimaa kuin Canonin M-sarja tarjoaa. Minulla on Canonin 70-200/L4 + loittorengas ja siitä en nyt ihan heti haluaisi luopua. Adapteri FE>Fujin X löytyy, niin että telen saa kiinni Fujiin, mutta toimiiko kaikki niin kuin pitää; kuvanvakaaja? Onko jollain tästä kokemusta?

Jos löydän riittävä laadukkaan CMOS-kennolla varustetun kameran ja kohtuuhintaan, niin sillä pärjäisin. Nyt tuo kaluston keveys painaa aika paljon vaakakupissa.
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS M50

Viesti Kirjoittaja mvert »

Magic Lantern tulossa M50:lle? Mielenkiintoista nähdä saavatko toimimaan myös dpaf:n.

https://www.magiclantern.fm/forum/index ... c=23296.75" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin