Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Posti ilmoittaa, että kiinalaisen ja eurooppalaisen verkkokaupan kilpailuasetelman tasapuolistaminen alkaa heti vuoden vaihduttua.
  • Maailman postiliiton (UPU) päätemaksujen ensimmäinen vaihe alkaa 1.1.2020.
  • 31.1.2020 otetaan käyttöön EU:n veroalueen ulkopuolelta saapuville, tullaukseen jääville tavaralähetyksille uusi käsittelymaksu.
  • 2021 alusta EU:n alv-uudistus: EU:n ulkopuolelta tilattavista lähetyksistä pitää maksaa arvonlisäveroa.
Kuinkahan isoista maksuista mahtaa olla kysymys?
- UPU:n päätemaksun suuruus?
- Tullin uusi käsittelymaksu?
- Arvonlisävero on mun käsityksen mukaan pitänyt maksaa tähänkin asti.

PS.UPU:n päätemaksun suuruus
Päätemaksut saavat UPU:n nyt aikaansaaman päätöksen mukaan olla 70 prosenttia kotimaan hinnoista, ja hintoja on mahdollista korottaa vain vaiheistetusti vuosien 2021–2025 siirtymäaikana sopimuksissa määriteltyjen prosenttien verran.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Jos tuo ALV-juttu tarkoittaakin sitä että nykyinen ALV-raja poistuu tai muuttuu vieläkin tiukemmaksi.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja Pan »

rolsen kirjoitti:Jos tuo ALV-juttu tarkoittaakin sitä että nykyinen ALV-raja poistuu tai muuttuu vieläkin tiukemmaksi.
Tavallaan ALVin määrä nousee, koska se lasketaan myös tullista, posti- ja käsittelykuluista. Noiden halpojen tuotteiden osalta hinta voi olla monikymmenkertainen.
Mutta mitenkähän ne laskevat kotimaisen hinnan tuotteelle, jota ei voi kotimaasta ostaa?
oka
Viestit: 224
Liittynyt: Kesä 15, 2004 13 : 53

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja oka »

Pan kirjoitti:Mutta mitenkähän ne laskevat kotimaisen hinnan tuotteelle, jota ei voi kotimaasta ostaa?
Varmaan ihan samalla logiikalla kuin esimerkiksi nuuskan tuonnista määrätään veroseuraamuksia. Siis tuoteelle, jota Suomessa ei saa myydä, määrätään vero.

Ei, en käytä nuuskaa, mutta mielivalta on pöyristyttävää.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Pan kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Jos tuo ALV-juttu tarkoittaakin sitä että nykyinen ALV-raja poistuu tai muuttuu vieläkin tiukemmaksi.
Tavallaan ALVin määrä nousee, koska se lasketaan myös tullista, posti- ja käsittelykuluista. Noiden halpojen tuotteiden osalta hinta voi olla monikymmenkertainen.
Mutta mitenkähän ne laskevat kotimaisen hinnan tuotteelle, jota ei voi kotimaasta ostaa?
Kun ostin Japanista Fujica GW690 filmi-keskarin muutama vuosi sitten ja se todettiin käyttökelvottomaksi, mutta myyjä ei halunnut sitä palautettavaksi, vaikka sain kaikki rahat takaisin, niin tulli määräsi mut maksamaan kuitenkin pari kymppiä. He nyt voivat vain tehdä niin - eikä veron määrää perusteltu mitenkään. Suomeen ei kuulemma voi tuoda mitään (ilmaistakaan) ilman seuraamuksia.
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 03, 2019 12 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
South
Viestit: 22
Liittynyt: Marras 27, 2004 17 : 30

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja South »

Tässä vähän tietoa maksuista yli 22 euron ostoksista.
http://tinyurl.com/yx3qmvob" onclick="window.open(this.href);return false;
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tuli aamun uutisista vastaan:
Posti ottaa tästä päivästä alkaen käyttöön 2,90 euron käsittelymaksun yli 22 euron arvoisille tavaralähetyksille, jotka tarvitsevat tullausta.
Maksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia lähetyksiä.
Mulla on tulossa 3 pakettia Kiinasta (tilattu ennen Joulua) (näköjään kahdesta lähetyksestä joudun maksamaan käsittelymaksun):
  1. Selens 4 Hotshoes Flash Umbrella Holder Swivel Adjustable Light Stand
    28.22 EUR
  2. 5in1 Bracket S-Type Bowens Mount Handle Holder for Speedlite Flash
    18.81 EUR
  3. Yongnuo YNE3-RX Wireless Flash Receiver ETTL for Yongnuo YN600EX-RT
    36.59 EUR
Katsoin tuon South:n linkin, niin ihmettelin sitä, että ilmoittaako posti vain OmaPosti:n sivulla Postiin tulleesta paketista (jos on rekisteröitynyt OmaPosti käyttäjä) - ei siis edes paperista kirjettä:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikke ... nsimmaiset
Posti kirjoitti:Lähetyksen vastaanottaja saa tulliselvitettävästä tavaralähetyksestä joko paperisen saapumisilmoituksen tai sähköisen ilmoituksen OmaPosti -palveluun.
Saapumisilmoituksessa opastetaan suorittamaan maksu pankkikortilla suojatun posti.fi sivuston kautta.

Lähetyksen verot ja käsittelymaksu tulee maksaa 20 päivän kuluttua lähetyksen saapumispäivästä. Kun molemmat maksut on suoritettu, Posti toimittaa sen viipymättä vastaanottajalle.
Täytyykin mennä heti vilkaisemaan, josko mulla on ollut jo paketit odottamassa!
Viimeksi muokannut jaava, Tammi 31, 2020 11 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kirjauduin OmaPosti:iin (https://oma.posti.fi/fi/login), joka ilmoittaa: "Sinulla ei ole paketteja".

Mistä mä tiedän, että mulle on tullut OmaPosti:iin lasku, kirje tai lähetys? Onko sinne kirjauduttava päivittäin. En ainakaan muista saaneeni sinne tulleesta tapahtumasta ilmoitusta mun sähköpostiin.

Pitääkö mun ladata kännyyn OmaPosti-sovellus ja osaako sekään kertoa tuosta.
Viimeksi muokannut jaava, Tammi 31, 2020 11 : 40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

jaava kirjoitti: Pitääkö mun ladata kännyyn OmaPosti-sovellus ja osaako sekään kertoa tuosta.
Pitää. Sekään ei tosin ole tie onneen ja autuuteen, vaan tuntuvat nämä sovellukset olevan kovin paljon riippuvaisia puhelimen käyttöjärjestelmän asetuksista ja vinkauksista. Optimaalisessa tilassa puhelimesi hälyttää saapuneesta paketista/kirjeestä jne, tai vähintään näyttää kuvaketta ilmoituspalkissa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Tilasin 5m HDMI -kaapelin AliExpresistä.
Tuli Suomeen Kiinasta 2 päivässä, oli ulkomaanterminaalissa 11 päivää ja juuri äsken kopsahti postiluukusta. Mitään tulleja / alveja ei tarvinnut maksaa kun hinta oli alle 7 dollaria.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Juha Sa kirjoitti: Tuli Suomeen Kiinasta 2 päivässä, oli ulkomaanterminaalissa 11 päivää ja juuri äsken kopsahti postiluukusta.
On muuten käsittämätöntä miten pakettien matka tyssää kun ne saapuvat Suomeen. Tilasin jenkeistä paksuhkoa nahkaa yhteen projektiin maanantaina, kuriiri toi paketin ovelle keskiviikkona. Jos näissä on jossain kohtaa Posti osallisena, niin sitten kestää, kestää ja kestää.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

rolsen kirjoitti:
Juha Sa kirjoitti: Tuli Suomeen Kiinasta 2 päivässä, oli ulkomaanterminaalissa 11 päivää ja juuri äsken kopsahti postiluukusta.
On muuten käsittämätöntä miten pakettien matka tyssää kun ne saapuvat Suomeen. Tilasin jenkeistä paksuhkoa nahkaa yhteen projektiin maanantaina, kuriiri toi paketin ovelle keskiviikkona. Jos näissä on jossain kohtaa Posti osallisena, niin sitten kestää, kestää ja kestää.
Mutta kun UPS yrittää tuoda vähänkin pääkaupunkiseudun yläpuolelle, niin se vasta kestää. Lopuuksi posti toi kun UPS:lla ei onnistunut.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No jos kuljetus = iParcel (iPaskel) niin kannattaa vaihtaa toimitustapaa tai kauppaa. iParcel on UPS halpakuljetus.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja mirrored »

2,90 käsittelymaksun saa muutettua 0,90 euroksi kun tullaa etukäteen. Eikö tässä niin kerrota?

https://www.youtube.com/watch?v=53lLkqZ ... e=emb_logo" onclick="window.open(this.href);return false;


https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/vas ... /muutokset" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.posti.com/media/mediauutise ... hkoisesti/" onclick="window.open(this.href);return false;


Ensi vuonna sitten ilmeisesti alvit lankeaa pienimmistäkin maahantuonneista.


Ja mitäs muuta .. Maailman Postiliitto on päässyt sopuun päätemaksujen korotuksista kiinantavaralle joten ostokset kallistuvat
https://www.tivi.fi/uutiset/maailman-po ... ab16e5d501" onclick="window.open(this.href);return false;
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

jaava kirjoitti:Mulla on tulossa 3 pakettia Kiinasta (tilattu ennen Joulua) (näköjään kahdesta lähetyksestä joudun maksamaan käsittelymaksun):
  1. Selens 4 Hotshoes Flash Umbrella Holder Swivel Adjustable Light Stand
    28.22 EUR
  2. 5in1 Bracket S-Type Bowens Mount Handle Holder for Speedlite Flash
    18.81 EUR
  3. Yongnuo YNE3-RX Wireless Flash Receiver ETTL for Yongnuo YN600EX-RT
    36.59 EUR
Noiden viimeinen saapumispäivä on nyt ohitettu:
  1. 3.2.2020 Selens 4 Hotshoes Flash Umbrella Holder
  2. 6.2.2020 5in1 Bracket S-Type Bowens Mount Handle Holder for Speedlite Flash
  3. 31.1.2020 Yongnuo YNE3-RX
Jonotin postin asiakaspalveluun, mutta eihän sinne päässyt vaikka olin jonon ensimmäinen 15 minuuttia. Toisaalta mä en edes tiedä tuleeko noista yksikään postille. Niissä ei myöskään ole seurantakoodia, joten mulla ei ole mitään käsitystä pakettien olinpaikasta.

Onko tässä järkevintä vain reklamoida lähettäjille ja katsoa että eBay:ssä on vielä aikaa jäljellä tehdä valitus?
Millä vois kätevästi selvittää mikä kuriiri paketteja käsittelee Suomessa?
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Jos seurantakoodejakaan ei ole, niin näppituntumalta väittäisin niiden menevän Postille. Postihan ei niistä mitään taida tietää, joten eBayn kautta nämä pitää hoitaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Non niin, löytyihän sieltä jonkinlaisia seurantakoodejakin ja prosessoin asian tänään kaikkien kolmen paketin myyjän kanssa ebay:n kautta.
Kaikki tapaukset on nyt ebay:ssä "auki":
ebay kirjoitti:We're sorry to hear that you didn't receive the item you purchased. Your request is open, and we've asked the seller to respond and resolve your issue by Feb 29, 2020.

If you don't hear back or can't work something out, you can ask us to step in beginning Feb 29, 2020. If that happens, we'll review your request, gather any new info we need, and make a decision within 48 hours.
Saas nährä kuinka asiat lutviutuu. Tappionahan tuo ei ole suurikaan (n. 75 EUR yhteensä), mutta olisin nyt halunnut saada ne Suomeen ja nähdä kuinka uudet maksut menee.

PS. On taas kiireinen vuodenvaihde kun pitäs muuttaa takas putkiremontin jälkeiseen kotikoloon ja hoidella yhtä sun toista. Ei meinaa ehtiä valokuva-alaa miettimään juurikaan.
T71
Viestit: 3481
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja T71 »

Saattaa olla Kiinan postitukset aavistuksen sekaisin juuri nyt. Ite en viitsi edes ajatella tilaamista ainakaan kahteen kuukauteen. Ehkä Hong Kong vielä toimii, mutta mannerkiinassahan on täysi kaaos isoissa terminaaleissa.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tällaista asiaa on kiinalaisilla (ebay välittää myyjän viestin):
ebay kirjoitti:Hi Jxxxx,
The seller has responded to you and offered another solution to solve this issue.
Seller's message via ebay kirjoitti: "Hi friend, Really sorry for this late shipment. Due to the outbreak of the disease, the working time was delayed a lot, the post office only worked on last Friday. Your package is queuing for delivering. If you can't wait for it any longer, I'd like to full refund you for sure. Sorry again for this trouble caused. Best regards, Abby"
ebay kirjoitti:If you're satisfied with this solution, you can let the seller know by sending a message in the Resolution Center. If you don't want to accept this offer, we encourage you to send the seller a message with solution that you'd be happy with.
Alkaa näköjään Kiinan logistiikka jo piiputtaa pahasti koronan takia.
Pitäsköhän kuitenkin pyytää jatkamaan lähtysprosessia ihan mielenkiinnosta.

Tokihan tässä jo alkaa arveluttaa muunkin maailman tilanne ja voiko noihin arvioihin viruksen tarttuvuudestakaan luottaa (elääkö ne vielä paketin tullessa Suomeen).

PS. Mä en vieläkään ymmärrä miksi Posti ei ole toimittanut mitään tietoa paketeista mulle (siis kolmesta paketista!). Ne on ilmeisesti käyneet Suomessa ja palautettu, koska en ole noutanut niitä.
Tai kaksi pakettia on on ollut odottamassa lähi R:llä, mutta yhdessä on seurantakoodi, jota postin palvelu ei tunnista.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Loppuuko kameratarvikkeiden ostaminen Kiinasta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Pyysin uudelleenlähetystä kaikilta kolmelta myyjältä.
Tulokset:
  • Yksi kieltäytyi - olisko liian hankalaa, jos postikin on auki vain perjantaisin. Hän palautti rahat, josta jo paypal:kin ehti ilmoittaa "妙娴 刘 palautti 22,98 GBP ostoksestasi 2. joulukuuta 2019."
  • Toinen kertoi uudelleenlähettävänsä paketin:
    "Hi friend, Thanks so much for your kind understand. Do hope you can receive your package very soon. Best regards, Abby"
    Tämä on YN E3, jolla saan laukaistua studiosalaman radiotiellä.
  • Kolmas ei ole vastannut minulle, kun kerroin, ettei paketti ole saapunut mun lähellä oleville postitoimipaikoille. He pyysivät tätä ennen:
    "So sorry for the item delayed,as for this,Could you go to your near post office to check and find it first ?If still not come,pls let us know,we can resend or refund,waiting for your good news"
    Tämä on paketti, jossa on "trackin number", jota meidän postin seuranta ei tunnista.
Jännää hommaa:)
Vastaa Viestiin