Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
Vastaa Viestiin
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

Hey, mitäs mieltä ootte, että onko miten tarkoituksenmukaista?

Jos esim ostan Jaappanista 30 vuotta vanhan käytetyn objektiivin (hinta 100€+30€ postikulut) yht. 130€, niin joudun maksamaan koko summasta 24% verot suomeen, eli reilut 30€ mokomasta kierrätyskamasta!!

Eikä tulli edes luovuta, ennenkuin maksettu. Vou lollikata sentään. Huh!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Valtio tarvitsee rahaa, että se voi elättää kaiken maailman hampparit ja koneinsinöörit.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja jaava »

temama kirjoitti:Hey, mitäs mieltä ootte, että onko miten tarkoituksenmukaista?

Jos esim ostan Jaappanista 30 vuotta vanhan käytetyn objektiivin (hinta 100€+30€ postikulut) yht. 130€, niin joudun maksamaan koko summasta 24% verot suomeen, eli reilut 30€ mokomasta kierrätyskamasta!!

Eikä tulli edes luovuta, ennenkuin maksettu. Vou lollikata sentään. Huh!
Mites tää Japanin ja EU:n vapaakauppasopimus:

EU-Japani -vapaakauppasopimus voimaan helmikuussa 2019
https://ek.fi/ajankohtaista/uutiset/201 ... ussa-2019/
Japanin kannalta merkittävintä on autojen ja elektroniikan tuontitullien poistuminen.
Eikös tuo sitten koske kameroita?
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Alv täytyy maksaa vaikka tullimaksu poistuisikin.
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

Juha Sa kirjoitti:Alv täytyy maksaa vaikka tullimaksu poistuisikin.
Niinpä tietysti. Kyllä meitä EU pakotteet koskee, mutta ei vapautukset. tää on just niin tätä. Jaappanista tosiaan tilasin.

En muutenkaan ymmärrä, miksi postimaksuista täytyy maksaa Alvia. Mutta niin paljon on asioita joita en ymmärrä.

Ei kuitenkaan kovin reilulta tunnu, että käytetystä täytyy Alvit maksaa siinä kuin täysin uudesta tavarasta. Ja millä ihmeen perusteella vielä postikuluista? Häh?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
JL Anttola

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Jos tarvitaan joku instanssi hoitamaan yhteisiä asioita, sille on annettava resursseja. Aikojen alussa tämä yhteisten asioitten hoito tarkoitti sohimista ja sotimista joka suuntaan, ja kuninkaan piti saada varoja sotalaitoksen ylläpitoon, sittemmin on valtionhallinnolle joitain muitakin velvoitteita valitsemamme lainlaatijat keksineet, niinkuin tuossa jo huomattiinkin. Ensin keksittiin, että kun ihmiselle tulee rahaa, siitä voidaan osa ottaa yhteiskunnan käyttöön. Kun sillä tavalla ei saatu tarpeeksi, keksittiin uusi tapa; kun ihmiseltä menee rahaa, otetaan siitäkin osa yhteiskunnan käyttöön. Siis ensin tulovero, ja sitten arvonlisävero. Tästä on kyse, ei mistään tullista. Kuten sekin jo tuossa edellä todettiin.

Kyllä minustakin sellainen verojärjestelmä olisi parempi, että verot perittäisiin vain muilta, ei minulta... Mutta pahoin pelkään, että nykyhallitus ei tule eläkkeiden erillistä raippaveroa poistamaan, vaan päinvastoin tulee sekä pudottamaan kipurajaa (että pääsevät yhä useammat osallisiksi) että nostamaan rosenttia (jotta sillä edes nimellinen vaikutus olisi valtion talouteen). Pientä on sen rinnalla kerran kymmenessä vuodessa idästä tilatun muutaman kympin ostoksen alvit, mutta varsinaisesti en silti valita. Hyvä yhteiskunta meillä on, puutteineenkin. On antanut mahdollisuuden koulunkäyntiin ja sitä kautta kohtuullisen toimeentulon. Toki siinä on tuuriakin tarvittu.

JL Anttola

PS. Jos tuollainen arvonlisävero on käytössä, on ainoa edes jotenkin oikeudenmukainen tapa, että se peritään saman prosentin mukaisena kaikesta, mistä maksamme. Nythän on ruoka, lääkkeet ja jotakin muuta jo joko kokonaan ulkopuolella tai pienemmän alvin alueella. Mitä enemmän on poikkeuksia, sitä suuremmat mahdollisuudet väärinkäyttöön annetaan.

Kysynkin nyt sinulta temama, että mitä et ymmärrä? Sitä, että miksi kuljetuskustannuksista pitää maksaa alvia? Vai sitä, että miksi sinun pitää maksaa alvia, eikö se riittäisi, että muut maksavat?
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

JL Anttola kirjoitti:
Kysynkin nyt sinulta temama, että mitä et ymmärrä? Sitä, että miksi kuljetuskustannuksista pitää maksaa alvia? Vai sitä, että miksi sinun pitää maksaa alvia, eikö se riittäisi, että muut maksavat?
Niin. Juuh. Kysyn tässä vielä samalla, että kuinka moneen kertaa mun täytyy maksaa veroja niistä onnettomista fyrkistä joita olen elämäni aikana tienannut siitä työstä joka on hyödyttänyt sitä tahoa joka minulle on palkkaa maksanut. Kun ottaa vielä huomioon, että se taho joka minulle on maksanut palkkaa on maksanut vielä omat veronsa liiketoiminnastaan!?
Että jos minä yksityinen ihminen ostan niillä rahoillani jotka minulle on verojen jälkeen jäänyt käteen, jonkun kuppasen käytetyn tavaran oikein Jaappanista, niin minun täytyy maksaa siitä vielä extra veroja, vaikka kyseistä hyödykettä tai edes korvaavaa hyödykettä valmisteta tässä rakkaassa melkein itsenäisessä (EU kurimuksessa) isänmaassa, jotta voisin kannattaa kotimaista työtä?
Ja, että minun täytyy maksaa vielä extra veroja siitä rahasummasta joka kyseisen hyödykkeen rahtaaminen minulle maksoi postikuluina?

Ja tämän kaiken maksamisen keskellä täytyy vielä ihmetellä suurten yritysten veronkiertoa veroparatiisien avulla. Samojen yritysten, joiden palveluista maksamme täällä niistä rahoista jotka veroituksen jälkeen on jäänyt käyttöömme.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Minunkin oli tarkoitus ostaa uusi iMac Applen sivuilta verkosta, mutta satuin kävelee sitä ennen Aleksilla ja astuin 1Storen ovesta sisään tarkoituksena hypistellä siellä fyysisesti uutta iMacia. Ystävällinen myyjä tuli palvelee ja sanoin että olen ostamassa verkosta tällaista, johon hän että hän voisi hieman tarkistaa tuota hintaa ja jos ostat täältä ja silloin verotkin jäisi myös Suomeen. Tätä en ollutkaan sen tarkemmin itse ajatellutkaan (kun verkosta paljon ostan) ja niin mentiin tiskille keskustelee ja kustomoitiin minulle sitten uusi iMac 2019 ja laitettiin tilaus sisään, ja näin jäi Suomeen 3500€ verotettavaa tuloa valtiolle ja kivijalka kaupalle hieman lisää tukea....tuli hyvä mieli.
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

kairaba kirjoitti:Minunkin oli tarkoitus ostaa uusi iMac Applen sivuilta verkosta, mutta satuin kävelee sitä ennen Aleksilla ja astuin 1Storen ovesta sisään tarkoituksena hypistellä siellä fyysisesti uutta iMacia. Ystävällinen myyjä tuli palvelee ja sanoin että olen ostamassa verkosta tällaista, johon hän että hän voisi hieman tarkistaa tuota hintaa ja jos ostat täältä ja silloin verotkin jäisi myös Suomeen. Tätä en ollutkaan sen tarkemmin itse ajatellutkaan (kun verkosta paljon ostan) ja niin mentiin tiskille keskustelee ja kustomoitiin minulle sitten uusi iMac 2019 ja laitettiin tilaus sisään, ja näin jäi Suomeen 3500€ verotettavaa tuloa valtiolle ja kivijalka kaupalle hieman lisää tukea....tuli hyvä mieli.
Mjoo. Meneehän siitä Applen verkko ostoksestakin verot valtiolle?

Paljonko jouduit sponssaamaan kivijalkaliikettä? (mikä sinänsä hyvä juttu tietenkin), eli olisitko saanut verkosta paljon halvemmalla?

Tää nyt ei muutenkaan ollut aivan samanlainen keissi kun tuo mun esimerkki. Sä kuitenkin ostit ihan uutta tavaraa.

Verot ovat aina olleet kova puheenaihe. Joku järki verotuksessa pitäisi kuitenkin olla.
Tuloerot ovat kasvaneet Suomessa kiivasta tahtia. Kuulut ilmeisesti siihen onnelliseen osaan suomalaisista joille esim. 3500e tietokoneen hankinta ei ole kohtuuton kuluerä vuosiansioihin nähden, yli puolelle suomen väestöstä se kuitenkin on!

Tyhjästä on paha nyhjästä, mutta vielä löytyy onneksi niitä menestyjiä jotka saa nyhjästyä vaikka niiltä jotka ei saa nyhjästyä enää edes tuhkiaa pesästä, omaan käyttöönsä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mut toisaalta oikeaa hintaa/veroa ei ole olemassakaan - erityisesti markkinatalouteen ja talousteoriaan uskovat rakastavat malleja jossa kustannukset/hyöty lasketaan sillee kivasti, et jätetään pari pikku muuttujaa huomioimatta (externalities). Kyseinen kerman kuorinta tunnetaan myös nimellä minun ansioni muiden syy - joka yleensä piilotetaan näennäisen liberalismin alle (vapautta minulle ja mun kolmelle parhaalle kaverille tai mulle palkka sulle saasteet). YK:lla on ollut muutaman vuoden projekti jossa esim. saastuminen on pyritty huomioimaan ja niillä laskemilla vaikkapa kivihiili tuottaa persnettoa oikein kunnolla - mikä ei estä silti tuottamasta nykyjärjestelmällä ko. alalla voittoa rutkasti. Et ymmärryksen lisäämiseksi suosittelen lisälukemista ehkä käsitys reiluudesta muuttuu siinä matkan varrella (ai niin - yksi ajattelun perusvirheistä on uskoa siihen, et maailma on reilu eli vastaus on triviaali). Seuraava kysynys.
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

ttuplai kirjoitti:Mut toisaalta oikeaa hintaa/veroa ei ole olemassakaan - erityisesti markkinatalouteen ja talousteoriaan uskovat rakastavat malleja jossa kustannukset/hyöty lasketaan sillee kivasti, et jätetään pari pikku muuttujaa huomioimatta (externalities). Kyseinen kerman kuorinta tunnetaan myös nimellä minun ansioni muiden syy - joka yleensä piilotetaan näennäisen liberalismin alle (vapautta minulle ja mun kolmelle parhaalle kaverille tai mulle palkka sulle saasteet). YK:lla on ollut muutaman vuoden projekti jossa esim. saastuminen on pyritty huomioimaan ja niillä laskemilla vaikkapa kivihiili tuottaa persnettoa oikein kunnolla - mikä ei estä silti tuottamasta nykyjärjestelmällä ko. alalla voittoa rutkasti. Et ymmärryksen lisäämiseksi suosittelen lisälukemista ehkä käsitys reiluudesta muuttuu siinä matkan varrella (ai niin - yksi ajattelun perusvirheistä on uskoa siihen, et maailma on reilu eli vastaus on triviaali). Seuraava kysynys.
Ai seuraava kumysys? hehehe.

okey, tää on nyt tietty huikkasen klišeistä vinkua täällä näistä verohommista, mutta mä puhuin lähinnä ihan meidän kotosuomen tilanteesta, missä kansalaiset verotetaan kuoliaaksi.
Kansainvälisen tuulahduksen asiaan voisi heittää vaikkap ylikansalliset yritykset jotka ostaa tätä köyhtyvää maata pala palalta pois. Ja kokkarit juhlii. Vaan juhliiko kauan?
Me voidaan täällä Suomessa hoitaa ympäristöasioita vastuullisesti, mutta en ymmärrä sitä suhteetonta vastuutonta intoa jolla yritämme muka parantaa koko planeetan saastumistilannetta! Eihän meillä ole edes siihen varaa! Jumaliste, tää maa on köyhä!! Ja köyhemmäksi tulee jos jatkaetaan tätä viherpiipärtäjien jeezustelua.

Jees, jos meidän kerran täytyy pitää koko planeetan ympäristökymysyksiä harteillamme, niin annetaan nyt sitten edes yksityisen peruskansalaisen nauttia globaalista laajentumisesta ja ymmärryksestä ilman helevetillistä verotaakkaa! Kuten skriivasin aikaisemmin. eiköhän meitä ole jo verotettu moninkertaisesti??!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

temama kirjoitti:
ttuplai kirjoitti:Mut toisaalta oikeaa hintaa/veroa ei ole olemassakaan - erityisesti markkinatalouteen ja talousteoriaan uskovat rakastavat malleja jossa kustannukset/hyöty lasketaan sillee kivasti, et jätetään pari pikku muuttujaa huomioimatta (externalities). Kyseinen kerman kuorinta tunnetaan myös nimellä minun ansioni muiden syy - joka yleensä piilotetaan näennäisen liberalismin alle (vapautta minulle ja mun kolmelle parhaalle kaverille tai mulle palkka sulle saasteet). YK:lla on ollut muutaman vuoden projekti jossa esim. saastuminen on pyritty huomioimaan ja niillä laskemilla vaikkapa kivihiili tuottaa persnettoa oikein kunnolla - mikä ei estä silti tuottamasta nykyjärjestelmällä ko. alalla voittoa rutkasti. Et ymmärryksen lisäämiseksi suosittelen lisälukemista ehkä käsitys reiluudesta muuttuu siinä matkan varrella (ai niin - yksi ajattelun perusvirheistä on uskoa siihen, et maailma on reilu eli vastaus on triviaali). Seuraava kysynys.
Ai seuraava kumysys? hehehe.

okey, tää on nyt tietty huikkasen klišeistä vinkua täällä näistä verohommista, mutta mä puhuin lähinnä ihan meidän kotosuomen tilanteesta, missä kansalaiset verotetaan kuoliaaksi.
Kansainvälisen tuulahduksen asiaan voisi heittää vaikkap ylikansalliset yritykset jotka ostaa tätä köyhtyvää maata pala palalta pois. Ja kokkarit juhlii. Vaan juhliiko kauan?
Me voidaan täällä Suomessa hoitaa ympäristöasioita vastuullisesti, mutta en ymmärrä sitä suhteetonta vastuutonta intoa jolla yritämme muka parantaa koko planeetan saastumistilannetta! Eihän meillä ole edes siihen varaa! Jumaliste, tää maa on köyhä!! Ja köyhemmäksi tulee jos jatkaetaan tätä viherpiipärtäjien jeezustelua.

Jees, jos meidän kerran täytyy pitää koko planeetan ympäristökymysyksiä harteillamme, niin annetaan nyt sitten edes yksityisen peruskansalaisen nauttia globaalista laajentumisesta ja ymmärryksestä ilman helevetillistä verotaakkaa! Kuten skriivasin aikaisemmin. eiköhän meitä ole jo verotettu moninkertaisesti??!
No ei mua kiinnosta yhtään sen enempi (eikä myöskään vähempi) Karstulan Jaskan kuin Etiopian Samaran kohtalo (sama kieli tai tietyn värisissä paidoissa heiluva lätkäjoukkue ei automaattisesti herätä mitään suuria haluja tukea yhtä tai dissata toista - voi olla, et Samaralla on jopa parempi takamus ja lätkän seuraajat ovat joka tapauksessa kuonaa) - noin keskimäärin kuitenkin suomalainen köyhäkin on maailmassa melko hyvässä asemassa paitsi omasta tilanteesta vinkumisessa. Eli toistaiseksi sitä hengiltä verottamista ei ole näkynyt. Ja kilpailu retoriikkana on niin moneen käytetty et se alkaa jo kyllästyttämään - esim. happosateiden yhteydessä oli sama virsi - tosin rikkipäästöjen rajoittaminen itseasiassa lopulta paransi tulosta, koska rikin aiheuttamat korjauskustannut jäivät pois. Eli kyse on ikiaikasessa valituksesta, et en mää jos ei muutkaan - ja muiden pitäs tehdä ensin niin sit mä ehkä - tunnetaan myös nimellä kerran 6v aina 6v.

Mut pointi on lähtökohtaisesti siinä, et verot ovat keino ohjata asioita - ovatko ne reiluja ja osuvatko ne oikeaan - se on hankala tarina. Ideana noilla olis korjata ne puutteet joita markkinat ei tunne tai joita markkinatalous ei huomioi - kyse ei siis pelkästään ole ympäristöstä vaan niihin pitäs sisältää melkoinen määrä tekijöitä.
mlphotic
Viestit: 31
Liittynyt: Kesä 23, 2019 10 : 52

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja mlphotic »

Kysymys on laajempi. Suomessa lienee maailman kolmanneksi korkein veroaste. Näkymät ovat lisäksi sellaiset, että verotus ei kevene vaan se kiristyy tulevaisuudessa. Syy on se, että ylläpidämme sellaista hyvinvointivaltion palvelutasoa, joihin meillä ei oikein ole varaa. En ota kantaa politiikkaan. Totesin vain kylmät tosiasiat.
odzmo
Viestit: 280
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja odzmo »

mlphotic kirjoitti:- - - Syy on se, että ylläpidämme sellaista hyvinvointivaltion palvelutasoa, joihin meillä ei oikein ole varaa. En ota kantaa politiikkaan. Totesin vain kylmät tosiasiat.
Tämä juuri on (sinun) poliittinen kanta(si). Joidenkin polittinen kanta on, että omia veroja voisi kasvattaakin palvelujen säilyttämiseksi.
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

odzmo kirjoitti:
mlphotic kirjoitti:- - - Syy on se, että ylläpidämme sellaista hyvinvointivaltion palvelutasoa, joihin meillä ei oikein ole varaa. En ota kantaa politiikkaan. Totesin vain kylmät tosiasiat.
Tämä juuri on (sinun) poliittinen kanta(si). Joidenkin polittinen kanta on, että omia veroja voisi kasvattaakin palvelujen säilyttämiseksi.
Okey-do. Laitoin tän ketjun alunperin pystyyn kun otti pannuun maksaa 30 vuotta vanhasta käytetystä tavarasta (ja postikuluista!) täysmääräiset ALVit. Tämän ei siis ollut välttis tarkoitus olla suuri verokeskustelu, vaikka toki olisin voinut nimetä otsikon paremminkin.

Vaikka kyllähän näistä veroista täällä verottajan paratiisimaassa sopii aina keskustella, ei siinä mitään. Toi on niin loppuunkuluttettu perustelu, tuo palveluiden säilyttäminen verojen avulla.
Tuloerot vain kasvaa Suomessa , valta ja varsinkin mammona keskittyy yhä pienemmän piirin iloksi!
Loput ovat enemmän tai vähemmän orjakansaa. Ehkä me ollaan onnellisempia orjia kuin monissa muissa maissa, mutta ihan turha selittää, ettää täällä kärvistelee tasavertainen kansa.

Mä olen nykyisin pienituloinen, aikaisemmin kyllä maksoi ihan kunnon veroja ansiotyöstäni Suomeen. Mutta nyt olen pienituloinen. Jos tässä pitäisi mietiskellä ketjun alkuperäistä aihetta, niin maksamani verot pitäisi suhteuttaa vuosituloihini! Jopa edellämainitusta käytetyn tuotteen tuonnista Japanista.KYLLÄ!
Jos tästä maasta haluttaisiin oikeasti tasavertainen, niin tuloerojen kasvu täytyisi pysäyttää keinolla millä hyvänsä ja saada negatiivikseksi, tuloerojen täytyisi tasoittua! MUTTA eihän niin käy. Päinvastoin. Tänne halutaan lisää orjakansaa pyörittämään ruoka- ja asumispalkalla perustaloutta. Parempiosaiset tekevät mitä lystäävät, muuttavat tarvittaessa vaikka rajojen ulkopuolelle.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Käytetyn tavaran tuonnin osalta sen ALV:n ja mahdollisen tullin voi (ehkä) paremmin ymmärtää jos ajattelee sen näin:

Suomeen EU:n ulkopuolelta tuotavasta tuotteesta maksetaan valtiolle ALV (rajan ylittyessä) ja tullirajan ylittäessä myös tulli. Nämä suoritetaan valtiolle kerran, riippumatta siitä, onko tuote uusi vai käytetty. -Eihän käytetystä tavarasta ole peritty vielä sitä ensimmäistäkään ALVia, koska sitä ei ole tuotu aiemmin maahan.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja temama »

Kiitos Rolsen. Onhan se näinkin, mutta kyllä silti sapettaa. Näin varsinkin tavallisena yksityisenä veronmaksajana, että kuinka monta kertaa sitä täytyy ihmisen veroja maksaa roposistaan. Ihan periaatteessa.
Mulla ei ole varaa matkustaa Jaappaniin hakemaan verovapaasti käytettyä objektiivia, mutta jollain muulla ehkä on - niin että vaan hiilijalanjäljet pöllyää! Mutta voi voi kun kun tilaan sellaisen postitse , niin ihan postikuluistakin täytyy maksaa alvit.
Ihan sama. Ei mun rutinat missään tunnu tietenkään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
mlphotic
Viestit: 31
Liittynyt: Kesä 23, 2019 10 : 52

Re: Veroja suomeen - reilua, vai ei?

Viesti Kirjoittaja mlphotic »

odzmo kirjoitti:
mlphotic kirjoitti:- - - Syy on se, että ylläpidämme sellaista hyvinvointivaltion palvelutasoa, joihin meillä ei oikein ole varaa. En ota kantaa politiikkaan. Totesin vain kylmät tosiasiat.
Tämä juuri on (sinun) poliittinen kanta(si). Joidenkin polittinen kanta on, että omia veroja voisi kasvattaakin palvelujen säilyttämiseksi.
Ei kannata sekottaa politiikkaa tosiasioihin: Suomessa on maailman 3.korkein veroaste ja siitä huolimatta julkista velkaa otetaan joka vuosi lisää miljarditolkulla talouden huippusuhdanteessakin. Kyllä siitä hälmökin ymmärtää, että kun rahat eivät riitä, ne vaan eivät riitä. Menoja on liikaa ja tuloja liian vähän. Se ei ole politiikkaa, se on matematiikkaa.
Vastaa Viestiin