muistitikuista

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

muistitikuista

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Kysymys elektroniikan sielunelämään perehtyneille.
Minulla on muistitikuille tallennettuna aihepiireittäin ns valmiita koosteita. Tikut peltikaapissa joka kait antaa ainakin jonkinverran suojaa sähköpurkauksilta.
Pitäisikö noita tikkuja käyttää silloin tällöin koneessa vai onko tuo muistitekniikka semmoisenaan säilyttävää ja kuinkako kauan?

Kuriositeettina kerrottakoon: minulla on qompac presario läppäri vuosimallia 1999. Olen sitä säilyttänyt korppuaseman takia, siis jos jollekin iskee nostalgian tutkimushalu. Laite on ollut ehkä 8v koskemattomana, vaan hyvin käynnistyi ja ainakin pelit toimivat.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janne.
Viestit: 2458
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: muistitikuista

Viesti Kirjoittaja janne. »

flash-muisti tyhjenee ajan kanssa mutta on melko mahdotonta sano mikä tämä aika on että kannattaa kytkeä tikkuja virtoihin muutaman vuoden välein tms
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Guzzi
Viestit: 47
Liittynyt: Tammi 15, 2004 14 : 38

Re: muistitikuista

Viesti Kirjoittaja Guzzi »

jopisalo kirjoitti: Kuriositeettina kerrottakoon: minulla on qompac presario läppäri vuosimallia 1999. Olen sitä säilyttänyt korppuaseman takia, siis jos jollekin iskee nostalgian tutkimushalu. Laite on ollut ehkä 8v koskemattomana, vaan hyvin käynnistyi ja ainakin pelit toimivat.
Jonain päivänä se lakkaa käynnistymästä kun BIOSin paristo tyhjenee. Paristo on luultavasti
nappilitium ja se on kätkettynä johonkin laitteen sisuksiin. Nettihaulla varmaan löytyy ohjeet.
Levykeasemia saa ainakin vielä toistaiseksi ulkoisina USB-liitäntäisinä, toimii myös Win10.
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: muistitikuista

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jopisalo kirjoitti:tervehdys
Kysymys elektroniikan sielunelämään perehtyneille.
Minulla on muistitikuille tallennettuna aihepiireittäin ns valmiita koosteita. Tikut peltikaapissa joka kait antaa ainakin jonkinverran suojaa sähköpurkauksilta.
Pitäisikö noita tikkuja käyttää silloin tällöin koneessa vai onko tuo muistitekniikka semmoisenaan säilyttävää ja kuinkako kauan?
Ei siitä ole mitään hyötyä käyttää niitä tietokoneessa. Mutta muistitikku voi menettää datansa kokonaan tai osittain niin kuin mikä tahansa tallennusväline. Yhdellä tikulla oleva data on siis käytännössä heitteillä. Ne valmistajien 100 vuoden aikalupaukset koskevat laboratoriossa olevaa muistipiiriä, se oheiselektroniikka ja pakkaus ympärillä on mitoitettu parin vuoden käyttöiälle.
Kuriositeettina kerrottakoon: minulla on qompac presario läppäri vuosimallia 1999. Olen sitä säilyttänyt korppuaseman takia, siis jos jollekin iskee nostalgian tutkimushalu. Laite on ollut ehkä 8v koskemattomana, vaan hyvin käynnistyi ja ainakin pelit toimivat.
Tietokoneissa on elektrolyyttikonkkia, joita pitäisi aina välillä varata. Mutta muistitikuissa ei ole.
Hannu
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: muistitikuista

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Kiittelen. On mulla kuvat fyysisesti kolmessa eri paikassa kiintolevyillä, kuvausjärjestyksessä. Tikuilla sitten joitain aiheittain koottuja, kai nekin voisi levyttää, on niin halpaa nykyään.

Kun ei tuota läppäriä/korppuasemaa ole 8 vuoteen tai enemmänkin, kaivattu niin eipä tuo taida olla varsinaisesti tappio vaikka kyykkäisikin.
rtiainen
Viestit: 30
Liittynyt: Heinä 05, 2009 19 : 11
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: muistitikuista

Viesti Kirjoittaja rtiainen »

Flash-muisti ei loputtomiin kestä. Käyttöikä riippuu itse muistin tekniikasta että kirjoitusten määrästä. Lähtökohtaisesti tikut ja muistikortit ovat halvalla tehtyjä ja kulutustavaraksi tarkoitettu, joten en niihin luottaisi pitkäaikaisessa säilytyksessä. Lisäksi jos kuvat ovat vain yhdessä fyysisessä paikassa, vaikka kotona, niin nehän tuhoutuvat jos ko. paikkaan iskee joku katastrofi.

Kovalevyt, nimeomaan pyörivät kiekot, ovat halpoja ja toimintavarmoja sekä pitkäaikaiseen tallennukseen varmempia. Toki yhden kortin varaan ei kannata koskaan tietojansa tai kuviansa laittaa. Pilvitila on nykyään myös melko halpaa, ja sen käyttö varmuuskopiointiin voipi olla järkevää.

Itse olen vähän vainoharhainen, mutta lähtökohtaisesti kaikki mikä ei ole tallennettu vähintään kahteen paikkaan on sellaista jonka voi hymyillen menettää. Esimerkiksi omat säilytettäväksi tarkoitetut valokuvat ovat ainakin kahdessa eri pilvessä, Suomessa ja Yhdysvalloissa, tietokoneen ssd-levyllä sekä paikallisella varmistuslevyllä.
Vastaa Viestiin