diffuusorikangas

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
antonow
Viestit: 705
Liittynyt: Loka 05, 2008 22 : 43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja antonow »

Silloin tällöin olen nähnyt ledpaneelien diy-diffuusorina käytettävän jotain varsin harvaa kuitukangasta.
Mistäköhän kankaasta on kyse?

Antti
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama
Viestit: 565
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja Kapama »

alla korjattuna (kirjoitusvirheitä)

Kapa
Viimeksi muokannut Kapama, Marras 24, 2019 12 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kapama
Viestit: 565
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja Kapama »

En tiedä, mutta paperilakana on hyvä ja sellainen harso, millä peitetään esim mansikkamaa hallan pelossa. Jos vähemmän ja pienempi riittää, niin miksipä ei suodatinkangas.

Kapa
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Kapama kirjoitti:En tiedä, mutta paperilakana on hyvä ja sellainen harso, millä peitetään esim mansikkamaa hallan pelossa. Jos vähemmän ja pienempi riittää, niin miksipä ei suodatinkangas.
Hakusanana hallaharso on ihan kelvollinen. Peiteharsolla voi myös koittaa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja niffe »

Mitä noissa softboxeissa käytetään sellaista Dacronin tapaista? Onks tiatoo?
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja jaava »

Mä ostin jokin aika sitten Class Ohlson:lta Plant Cover (suomeksi vaan Kuitukangas) tuotteen 2,4m x 10m ja hintaa oli noin 5 euroa koko paketti.
Tuoteselosteen mukaan: Suojaa kasveja pakkaselta ja voimakkaalta auringonpaisteelta, mutta päästää läpi sateen, valon ja veden.

Testasin alustavasti kameran valotusmittarilla, kuinka paljon harsokerrosten määrä vaikuttaa valotukseen. Sehän on hyvä puoli, että kerrosten avulla himmentymisen/valon tasaisuuden saa säätää haluamakseen. Mulle tämän harson vaikutus valkotasapainoon oli myös positiivinen yllätys.

Laajempia testejä tulee, kun pääsen käyttämään salamakalustoani.
Mä aion tehdä harsosta 2,4m x 2,4m neliöitä (yksin tai kaksinkertaisena), jolloin saan hajavaloa ison pinnan (4,8m^2) tasovalosta, jota valaisen takaa salamalla + ladonovella.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

niffe kirjoitti:Mitä noissa softboxeissa käytetään sellaista Dacronin tapaista? Onks tiatoo?
https://www.bhphotovideo.com/explora/ph ... troduction" onclick="window.open(this.href);return false;
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Bauhausista löytyvä hallaharso todettu täällä aika käyttökelpoiseksi. Yksinkerroin pehmentää vähän ja kaksinkerroin enemmän.

Esimerkiksi 1.6m x 9.4m maksaa järkyttävät neljä euroa ja saman pituinen mutta tuplaten leveämpi mielipuoliset seitsemän euroa, joten valokuvaustarvikkeiksi täysin ylihintaisia vaikka noista pystyykin leikkaamaan haluamansa kokoisia ja muotoisia paloja helposti.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Jyväsfoto myy diffuusiokangasta, joka hävittää valoa -1 aukon verran.

https://www.jyvasfoto.com/DIY-Diffuusio ... a-15m-x-3m" onclick="window.open(this.href);return false;

Photoflexillä on vastaavaa. Aikoinaan sitä myi Studiovarustamo. En tiedä löytyisikö kangasta sieltä vielä. Ainakin Photoflex ilmoittaa sivuillaan Studiovarustamon olevan virallinen maahantuoja. Rajala myy Elinchrom- kangasta 10 metrin pätkissä. Pienellä porukalla yhdestä rullasta saisi useammalle henkilölle sopivan palan.

Temperasta löytyy kuultopaperia, joka toimii myös. Minulla on sellaista pari pientä rullaa.

https://www.tempera.com/shop/contents/f ... perit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Digitarvikkeesta löytyy myös diffuusiokangasta.

https://www.digitarvike.fi/product/1120 ... ngas-15x1m" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kiitos, juuri tuollaista olen etsiskellyt, mutta haut eivät ole menneet ilmeisesti nappiin...
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: diffuusorikangas

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Niinpä. Kankaita yms. saa etsiä joskus kissojen ja koirien kanssa. Tästä syystä uskon, että löytöjen jakaminen on yleiseksi iloksi, niin että kaikkien ei tarvitse käydä samoja netin polkuja lävitse.
Vastaa Viestiin