Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja Pan »

2017 leikattin molemmat silmät, mutta yksi kerrallaan n. kuukauden välein. Jo ekan operaation jälkeen näkö kirkastui huomattavasti ja selvisi, miksi kuvissani oli värit hieman oudot. Vaikka näyttökin oli kalibroitu ja kuvat olivat mielestäni Ok. Joten kokeilin, etsiä millaisilla säädöillä löytyisi se oikea valkoinen. Laitoin PS:ssä ruudun kahtia ja ensin molemmat valkoisena. Sitten laitoin pahvin silmieni väliin ja sen reuna kiinni monitoriin. Tällöin kumpikin silmä näki vain oman osansa. Sitten aloin etsiä miten saisin eri puoliskot saman värisiksi säätämällä korjatun silmän puoleista ruutua. Päänuppi on siitä merkillinen, että selvityksen pystyi tekemään tällä tavalla. Eli tässä on kaihin vaikutus kuvaan. Tässä kuvan oikealle puolelle olen laittanut maskin kaihin vaikutuksesta. Toki ko. väri oli minun tilanne, mutta antaa osviittaa mikä vaikutus on. Jälkitarkastuksessa silmäkirurgi sanoi sen poistetun moskan olevan yleensä juuri tuollaista punertavan kukertavaa.
Kuva
Olisin kuulemma saattanut päästä julkisella puolella jo aiemmin leikkauksiin, jos olisin kertonut valokuvausharrastuksestani. Mutta kun en huomannut asiaa tuoda esille, niin pääsy julkiselle viivästyi.

Toki yksityisellä homman saa kerralla kuntooan, n. 1500€/silmä. Siinä pystytään samalla korjaamaan todennäköinen ikänäkö asentamalla toinen silmä kauko- ja toinen lähinäköön.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Melkoisen villi tuo ero!

Mulla löyty kuukausi sitten harmaakaihi kummastakin, toinen jo pitkälle kehittynyt ja toisessa selkeä alku. Saas nähdä koska menen leikkaukseen - tää on minusta tullut noin vuoden aikana.
Sumeus on huonommassa selkeä (heh), mutta silmien välillä ei ole värivirhettä.

Onnistuuko sulla nykyään valokuvaus ongelmitta?
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja Pan »

jaava kirjoitti:Sumeus on huonommassa selkeä (heh), mutta silmien välillä ei ole värivirhettä
Mistäs tiedät?
jaava kirjoitti:Onnistuuko sulla nykyään valokuvaus ongelmitta?
Juu, no problem. Mutta onnistui se kuvaaminen aiemminkin. Kun ei tiedä paremmasta, niin sitä ei huomaa itse. Kun huononeminen on vähittäistä, niin pääkoppa jotenkin pystyy konsoimaan muutosta.

Kun kaihi alkaa, niin sen huomaa aluksi pimeällä ajamisessa. Vastaantulijoliden valot alkavat häikäistä aiempaa enemmän ja valopisteiden ympärille laajenee "huntu". Etenkin sateella pimeässä on hankalaa. Toinen indikaattori on ikänäön siirtyminen plussalta miinukselle.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Pan kirjoitti:
jaava kirjoitti:Sumeus on huonommassa selkeä (heh), mutta silmien välillä ei ole värivirhettä
Mistäs tiedät?
Kun sulkee silmän kerrallaan, niin samalta näyttää värit.
Ehkä tuossa aivot tekee temput:)

Kun lääkäri näytti mulle kuvaa huonommasta silmästä, niin olihan siinä sameuden lisäksi hyvä värivirhekin (luulisi sen vaikuttavan nähtyihin väreihin). Paremmassa ei vielä juurikaan mitään maallikon silmin havaittavaa.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Kaihista ja ajamisesta: Tähtiharrastuksen myötä tuli seurattua oman kaihini vaikutuksia ehkä keskimääräistä monipuolisemmin. Lasit joilla päivällä näki kohtuu hyvin (luokkaa -2.5) olivat yöllä varsin surkeat, seulaset kyllä paikansi, lukumäärän laskeminen oli niinnäin. Ursan punapistetähtäin osoittautui lahjomattomaksi tarkastusvälineeksi. Yöllä piste, joka noilla laseilla oli päivällä ehyt pyöreä piste, levisi melkoiseksi haulikkokuvioksi. Menin tutulle optikolle pohtimaan tilannetta. Pimennettiin tutkimushuone ja katsottiin punatähmellä sopivat lasit : päädyttiin alueelle -3.5. Soitti siitä sitten lasini määränneelle silmälekurille(pikkukaupungin etuja, alan ihmiset tuntevat toisensa) joka antoi luvan tehdä minulle ns yölasit. (optikko ei saa määrätä kaihiseen silmään itse laseja).
Optikoille oli jollain koulutuksella kyllä kerrottu että jotkut voivat tarvita jopa kolmet lasit eri valoisuuksille. Seuraavalla lääkärikäynnillä minulla oli tuo punatähtäin mukana ja tehtiin samoin erikseen yö- ja päivälasit. Hän oli varsin vaikuttunut kun pystyin tuolla tähtäimellä näkemään alle 0.25 poikkeamat kokeilulinsseissä. Myös astigmaattisuuden(hajataiton) näkee tuossa pisteessä, tulee ehjään palloon röpöä virheelliselle puolelle kun lasit on muuten oikein. Viimeksi ennen leikkausta oli mulla yölasit luokkaa -5 päivä -3.25.
Ylläoleva johdantona yöllä autoiluun. Häikäisy on todellinen haitta , sitä pahentaa ylläkuvattu vahvempien lasien tarve pimeällä. Liikenteessä on taatusti paljon ihmisiä jotka päivällä näkevät suht kelvollisesti, yöllä varsin kehnosti. Henkilöautokortin näköraja on sinällään jo aika vaatimaton.
Jälkiviisautena: jos aikoo yksityiselle leikkaukseen niin parempi aikaisemmin kuin myöhään.
Itsellä leikattiin samalla reisulla(yhdellä jännityksellä, ressillä) molemmat silmät. Ai että kuinka sinivoittoinen maailma oli jonkun viikon.
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja Pan »

jaava kirjoitti:Kun sulkee silmän kerrallaan, niin samalta näyttää värit.
Ehkä tuossa aivot tekee temput:)
Niinpä tietysti. Samalla tavalla testasin tuon em. eron, mutta pitäen molemmat silmät auki.
Pääkoppa jotenkin vaan painottaa vahvemman silmän mukaan.
JL Anttola

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tulin sunnuntaina Jyväskylästä Anttolaan (puoltoistasattaa kilometriä suunnilleen), ja jäi sen verran myöhäiseksi lähtö (piti käydä ostamassa tään palstan myynti-ilmotuksen perästä salamasetti matkalla...), että puolmatkassa iski pimmeen puolelle. Vettä sato, välillä räntää. Ei ollu kauheen kivaa ajaminen; onkohan oiretta? Siskolla, joka on viis vuotta minua vanhempi, tais alkaa oireet suunnilleen viis vuotta sitten, hänellä on jo leikattu ja kunnossa nyt.

Ulkomaan kamerapalstalla - varmaan mu-43, kun en just muita seuraa - yks kuvaaja kirjotti, että lähipiiri alko ihmetellä kuvien käsittelyä, kun väriä ilmesty kuviin päivä päivältä enemmän. Kun silmät oli leikattu, kerto joutuneensa käsittelemään uudestaan parin vuoden kuvat.

Minua jonkin verran vanhempi serkku täältä Mikkelistä kertoi omia kokemuksiaan, kevyesti aiheeseen liittyen. Oli isovarvas kipeytynyt kovasti, ja viimein meni lääkäriin, kunnalliselle puolelle. Vuorossa oli Suomessa lääkärinoikeudet omaava, mutta bangladeshiläistaustainen lääkäri. Tohtori tutki jalan, turvotusta oli, punainen oli, ja hemmetin arka isovarpaan yläpinta. Diagnoosi oli selvä, ja tohtori sen selvästi artikuloiden potilaalle ilmoitti: "Teillä on kaihi!"

JL Anttola
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Heh - mun piti heti tarkistaa isovarpaat, josko se näkyy jo molemmissa:)

Mä kävin aiemmin kunnallisella lääkärillä, joka jossain vaiheessa pyysi ottamaan silmät pois. Hieman myös arvelutti hänen silmänpaineiden mittausrupeama, kun joutui kyselemään kuinka laitetta käytetään.

Menin sitten yksityiselle silmälääkärille, joka on myös kirurgi, jolloin homma hoitui hetkessä ja häneen oli helppo luottaa.

Kun mulla on toisessa silmässä jo hyvin kehittynyt harmaakaihi ja toisessa vasta aivan alkuvaiheessa oleva, niin eikös mun pitäis saada digipimiössä erilaiset tulokset eri silmillä (toinen silmä suljettuna)?
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja Pan »

jaava kirjoitti:Kun mulla on toisessa silmässä jo hyvin kehittynyt harmaakaihi ja toisessa vasta aivan alkuvaiheessa oleva, niin eikös mun pitäis saada digipimiössä erilaiset tulokset eri silmillä (toinen silmä suljettuna)?
Kyllä pitäisi. Molemmat silmät auki se terveempi puoli hallistee niin paljon, että aivot kääntyvät ensisijaisesti sen näkemykselle. Itse huomasin sen juuri tuolla tekemälläni testillä ekan leikkauksen jälkeen. Molemmat silmät auki kokonaisnäkymä ilman välipahvia näkymä oli lähes tyystin sen leikatun silmän näkymä.

Mutta älä testaa kuvalla, jonka olet aiemmin säätänyt. Mieluummin sellaisella, jota et ole ruudulla katsonut juuri lainkaan. Silloin nuppi ei pääse muistelemaan millaiset sävyt siinä on.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Nonnii nyt tuli käytyä uudemman kerran silmälääkärissä ja hän anto lähetteen leikkaukseen julkiselle puolelle kummankin silmän osalta.
Olin yllättynyt ja sopersin kuulleeni, ettei julkisella puolella leikata ennen kuin on puolisokea. Leguri naurahti ja sanoi että "sähän olet puolisokea":). Autolla ajamisesta sanoi ettei kannata ajella autoa enää illalla pimeässä.

Hän antoi mun kuvata (kännykälläni) ruudultaan mun silmistä otetut kuvat (otin aika huolimattomasti):
Kuva
Silmien pohjat näkyy sameana, koska harmaakaihi. Sanoi leikkauksen jälkeen pohjien näkyvän terävänä.

Hoitotakuu on kuulemma 5kk, mutta ongelma on se, että joudun pähkäilemaan vielä haluanko kuitenkin yksityiselle:
  • Leikkauksen voi tehdä vain kerran. Sokeutumisen riski on liian suuri uusintaleikkauksessa. Linssejä ei voi vaihtaa jos intoutuu muusta mallista.
  • Alin hinta yksityisellä on luokkaa 1700£ per silmä.
  • Julkisella puolella saa vain peruslinssin (pelkkä muovinen peruslinssi maksaa yksityisellä n.800€)
  • Yksityisellä saa hajataittokorjauksen, linssin joka on tarkka kolmella eri etäisyydellä, tai näiden yhdistelmän. Olikohan yhdistemälinssin hinta tällöin ollut luokkaa 1500€ per silmä.
Kun on sekä hajataittoa että likinäköisyyttä, niin nyt on mahdollisuus päästä silmälaseista kokonaan eroon!

Mutta mähän saisin uuden kameran hintaerolla. Perskuta saakohan tässä enää nukuttua öitään rauhassa.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Tervehdys
Skeptinen kannanotto noihin monitehoisiin juttuihin. Oletko katsellut okulaariin, kamera, kiikari ym, moniteholaseilla. Ei hanki olla luonikasta asentoa millä koko kuvakenttä olisi hallussa. Eikun lasit pois ja katselemaan luontevammin. Miten otat lasit pois jos se onkin silmän sisällä?
Jorma
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

jopisalo kirjoitti:Skeptinen kannanotto noihin monitehoisiin juttuihin. Oletko katsellut okulaariin, kamera, kiikari ym, moniteholaseilla. Ei hanki olla luonikasta asentoa millä koko kuvakenttä olisi hallussa. Eikun lasit pois ja katselemaan luontevammin. Miten otat lasit pois jos se onkin silmän sisällä?
Kysyin että millä periaatteella noi moniteholasit toimii, et onko niin kuin silmälaseissa et alhaalla näkee lähelle ja ylhäällä kauas.
Hän sanoi periaatteen olevan erilainen: sieltä löytyy kolmeen eri etäisyyteen tarkennettu linssin osa, eikä tarvitse yrittää katsoa niin kuin silmälaseilla.
Mun moniteholasit jäi yhteen kertaan - en aikoinaan tykännyt.

Täytyy tutustua aiheeseen yksityiskohtaisemmin, vaikkakin epäilen siellä olevan jonkinlaisen sudenkuopan.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Non nii, kaupunki kustantaa mulle leikkauksen kumpaankin silmään (palveluseteli) ja leikkauspaikan saa valita listasta:
  • Aava Kamppi (jonotus < 3kk)
  • Coronaria Silmäklinuikka Oy (jonotus < 1kk)
  • Espoon Silmäsairaala (jonotus < 4kk)
  • Helsingin Silmäsairaala (jonotus < 4kk)
  • Mehiläinen Oy (jonotus < 2 viikkoa)
  • Oy Silmätalo - Ögoncentral AB (jonotus < 4kk)
  • Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy (jonotus < 1 viikko)
  • Sairaala Eira Oy (jonotus < 4kk)
  • Silmäasema Sairaala Oy (jonotus < 2 viikkoa)
  • Suomen Terveystalo Oy (jonotus < 1kk)
  • Silmäklinikka, johon jonotusaika on pidempi (tekevät vaativia leikkauksia)
Noita monitehoja en halua ottaa, vaikka olishan ilman silmälaseja helpompi elellä. Sen sijaan täytyy selvittää voinko saada taittokorjatut linssit, jos maksan erotuksen (palveluseteli + omasta pussista linssi) itse.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tuo Pan:n kuva on joka katselukerralla sykähdyttävä.

Mä en pääse vaan tuota vertailua itse tekemään, kun tänään on leikkaus, jossa operoidaan kummatkin silmät.
Eilen kävin briefingissä ja samalla mitattiin silmien ominaisuudet. Ei se leikkaus ihan karmealta vaikuta:
  • Mustuainen laajennetaan tipoilla (odottelua puoli tuntia)
  • Silmä puudutetaan tipoilla
  • Asetetaan luomienlevittimet
  • Tehdään 2mm viilto iiriksen reunaan
  • Tyhjennetään ultraäänellä ja imupillillä linssipussi
  • Injektoidaa uusi lerppu linssi ruiskulla geelin kera linssipussiin, jossa se avautuu
  • Poistetaan luomienlevittimet
Aikaa kului itse leikkaukseen 7min per silmä ja kaikkiaan 2,5 - 3 tuntia.

Saas nähdä vieläkö musta on valokuvauksen harrastajaksi tämän päivän jälkeen:)
Kuulemma ongelmia tulee promillen luokkaa leikkauksista.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Non nii, leikkaus meni hyvin ja nyt vaan parannellaan roskantunnetta silmissä muutama päivä.

Tästä foorumitouhusta ei tule vielä mitää, kun joudun armaan niin paljon. Kuulemma huomenna pitäis olla parempi.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Ei mennyt ihan putkeen edellinen viesti:)
Tänään on jo tosi hyvä tilanne. Ei ole roskan tunnetta, ja maailma on sekä kirkkaampi että tarkempi. Myös värit näkyy toisenlaisina ... kirkkaampina.
Tippoja pitää laittaa päivässä 5 kertaa: 4 kertaa voiteluainetta ja yöksi antibioottia, jossa on ilmeisesti puuduttavakin osa. Voitelua 2 ja antibioottia 3 viikkoa.

Toisin aiemmin parempi oikea silmä on nyt vasenta sumuisempi (onko siinä voiteluainetta enemmän?), mutta vasen on tarkka kuin mikä. Ja valoa tulee sisään niin paljon, että tää tietokoneen näyttökin tuppaa häikäisemään.
Syväterävyysalue on kapea ja vain noin 50cm päässä, kun tuo säätö nyt sitten puuttuu kokonaan. Vanhat kaukolasit kelpaa edelleen, mutta lääkärintarkastuksesta kuukauden päästä saan uusille laseille arvot.

Voiko olla mahdollista: Mun pitää perskuta alkaa tähtäämään kameralla vasemmalla silmällä.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuvaa vain mustavalkokameralla niin ei kaihi pääse värejä sotkemaan. On mullakin bugiset silmät, toisella näkee läheltä kauas erittäin tarkasti (vasen) ja oikea on dominoivana silmänä surkastunut piloille päätetyössä. Muistakaa kieltää muksuilta kaikki kännykät ja nintendot etteivät pilaa silmiään heti kättelyssä mikäli uravalintana ei ole E-Urheilu. Koodata voi nykyään e-ink näytöillä koska niitä saa jo isossa koossakin. Kakarat metsään ja urheilemaan näyttöjen tuijotuksen sijaan.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti: Elo 25, 2021 12 : 14 Kuvaa vain mustavalkokameralla niin ei kaihi pääse värejä sotkemaan. On mullakin bugiset silmät, toisella näkee läheltä kauas erittäin tarkasti (vasen) ja oikea on dominoivana silmänä surkastunut piloille päätetyössä. Muistakaa kieltää muksuilta kaikki kännykät ja nintendot etteivät pilaa silmiään heti kättelyssä mikäli uravalintana ei ole E-Urheilu. Koodata voi nykyään e-ink näytöillä koska niitä saa jo isossa koossakin. Kakarat metsään ja urheilemaan näyttöjen tuijotuksen sijaan.
Pihlajalinnan optikko sano leikkauksen briefingissä ihmisen linssien olevan parhaimmillaan 20-vuotiaana. Sen jälkeen se on alamäkeä. Ilmeisesti alamäki ei ole kuitenkaan tasaista laskua.
Kuulemma aiemmin kaihi leikattiin niin, että puoli silmää viillettiin auki, samentunut mykiö poistettiin ja loput kursittiin kiinni ilman mitään linssiä. Leikkauksen jälkeen käytettiin pullonpohjalaseja luokkaa 10 - 20 diopteria.

Mä en edes huomannut värivirhettä, siihen ehtii adaptoitumaan, mutta sumeus oli jo melkoinen ongelma, kun ei tahtonut saada selvää tekstistä.
Nyt sitten jännitetään jälkikaihin (​tarkoittaa kaihileikkauksen jälkeen ilmaantuvaa samentumaa tekomykiön taakse. ) tuloa, jonka saa 2-20% leikatuista.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys puukotetulle
jaava kirjoitti: Elo 25, 2021 11 : 09 Syväterävyysalue on kapea ja vain noin 50cm päässä, kun tuo säätö nyt sitten puuttuu kokonaan. Vanhat kaukolasit kelpaa edelleen, mutta lääkärintarkastuksesta kuukauden päästä saan uusille laseille arvot.
Himmennin kuitenkin toimii, kirkkaassa valossa terävyysalue kasvaa. Varmaan teet tyylisi mukaan vaikkapa taulukon terävyysalueesta erilaisissa valoissa. Sittekun tipoitus loppuu... Jälkikaihia ei varsinaisesti kannata jännittää, mulla pari vuotta leikkauksen jälkeen lekuri totesi toisessa silmässä hiukan(huomaa itsekin vastavalossa), tarkkaillaan, voi mennä monta vuotta ettei tarvi tehdä mitään.
Eikös olekin maailma sinertävä, mulla leikattiin lumikeleillä niin silloin sen erityisesti huomasi.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Harmaakaihin vaikutus lopputulokseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

jopisalo kirjoitti: Elo 25, 2021 14 : 11 tervehdys puukotetulle
jaava kirjoitti: Elo 25, 2021 11 : 09 Syväterävyysalue on kapea ja vain noin 50cm päässä, kun tuo säätö nyt sitten puuttuu kokonaan. Vanhat kaukolasit kelpaa edelleen, mutta lääkärintarkastuksesta kuukauden päästä saan uusille laseille arvot.
Himmennin kuitenkin toimii, kirkkaassa valossa terävyysalue kasvaa.
Eilen leikkauspäivänä ei himmentimet toimineet yhtään: kun tulin Tilkasta ulko-ovelle auringonpaisteeseen, niin ei voinut pitää silmiä auki kuin siristellen ja silloinkin ne tulvi vettä. Onneksi vaimolla oli aurinkolasit autossa.
Apteekkiin menin mustassa maskissa ja tummissa naisten aurinkolaseissa - farmaseutti sanoi arvanneensa heti mitä on tehty.

Nyt mukautuu silmät jo paremmin valon määrään, mutta edelleen tää PC:n näyttö vaikuttaa ylettömän kirkkaalta. Ja valkoinen on valkoista:)
Kun olen näitä näyttöjä säätänyt kalibrointilaitteella, niin on ollut vaikea uskoa säädön onnistuneen ihan nappiin. Varsinkaan kirkkauden.
jopisalo kirjoitti: Elo 25, 2021 14 : 11Varmaan teet tyylisi mukaan vaikkapa taulukon terävyysalueesta erilaisissa valoissa.
Heh, vai sellainen käsitys musta on tullut:) Hmm ... saatan tehdäkin, varsinkin jos aiheesta on mielenkiintoista vääntää jokin tietokoneohjelma:)
jopisalo kirjoitti: Elo 25, 2021 14 : 11Eikös olekin maailma sinertävä, mulla leikattiin lumikeleillä niin silloin sen erityisesti huomasi.
Nyt kun sanot, niin kyllä tuo sinertävä kuvaa tätä näköaistimusta.
Kaikkiaan värit on huomattavan selkeät ja vasemmalla silmällä tuntuu kuin näkisin näytön pikselitkin tässä decnetin vaalean harmaassa osassa. Pikselien välissä näkyy tummemmat juovat, joita en oikealla nää (Näytön tarkkuus 1920 x 1080).

Optikko kertoi erään leidin luulleen takkinsa varastetuksi, kun ei leikkauksen jälkeen tunnistanut sitä väriltään. Mutta taskuissa olevat tavarat oli kuitenkin hänen:)

Mulla oli takki leikkaussalissa naulassa roikkumassa, kun se vastaa naisten käsilaukkua. Ja tietysti mun puhelin soi, kun olin muovien alla leikkauspöydällä ensimmäisen silmän operaatio menossa. Sanoin sen olevan mun puhelin ja kirurgi totesi, ettei ole hätää - jos leikkaavat laserilla, niin puhelin saattaa häiritä sitä. Ylttäsköhän se otsalohkoon sopivasti häirittynä:)
Vastaa Viestiin