TV.n calibrointi, rahastustako?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
juhyny1
Viestit: 254
Liittynyt: Loka 19, 2009 1 : 32

TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja juhyny1 »

Olen ostamassa Sony KD55XE8505 televisiota. Kävin eilen Kuopiossa gigantin myymälässä ja sieltä löytyikin tuote onka hinta 1699.- € Gigantista tarjottiin tuotteelle lähes sata euroa maksavaa galibrointia.
En ostanut kun alkoi tympimään se lisämaksu siitä galibroinnista. Siellä myyä laukoi että galibrointi tehdään heidän keskusvarastolla jollakin 60 tuhatta maksavalla laitteella. Eikö tuon hintaiset televisiot lähde tehtaalta galibroituna?
Olen tehnyt valokuvan muokkausta ja minulla on käytössäni 4K näyttö jonka olen galibroinut spyder 5 laiteellani. Lisäksi minulla on läppäri joka on 4K näytöllä ja joka on kasattu ihan ammattimaiseen kuvan käsittelyyn, siinä itsessään on jo galibrointi joka automaattisesti galibroi itsensä kun ohjelma laitetaan päälle.
Kysynkin että tietääkö joku että onko tämä Gigantin keksimä galibrointi vain tarina lisämaksun vuoksi että saadaan vedettyä lisähintaa tuotteille?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Se on: kalibrointi.

Todennäköisesti riittävän hyvän kalibroinnin, tai televisiosta puhuttaessa kuvan säädön luonnollisemmaksi ja lähemmäksi tiettyjä standardeja vastaavaan tasoon säätämisen saat tehtyä itsekin. Apuna voi käyttää esim. iOS:lle ja Androidille löytyvää THX Tune-Up applikaatiota.

En maksaisi palvelusta.
Sapere aude.
---
flickr
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja Pan »

juhyny1 kirjoitti:siinä itsessään on jo galibrointi joka automaattisesti galibroi itsensä kun ohjelma laitetaan päälle
Jotta laitevoisi kalibroida näytön automaattisesti, niin siinä kaiketi pitäisi olla jokin analysaattori, joka arvioi monitorin värejä. Siis kuten Spyderissa ja muissa vastaavissa kalibrointilaitteissa. Vai mihin tuollainen automaattisysteemi perustuu.
Noita kännykkäsoftia en tunne.
juhyny1
Viestit: 254
Liittynyt: Loka 19, 2009 1 : 32

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja juhyny1 »

Joo tuossa Lenovon läppärissä on Windows 10 Pro käyttis ja siinä on sisäpuolella sellainen kirkas lasisilmä joka analysoi ja säätää ohjelmallaan automaattisesti kuten Spyder 5 kin. tässa läppärissä vain pitää kansi sulkea silloin kun se laitetaan kalibroimaan itsensä.
Tuota television kalibrointia en vain ole vielä ihan valmis nielaisemaan ennen kuin kuulenasiastaa enempi asiantuntijoilta, epäilen että siinä on ihan hinnan vedätys.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jotain aiheesta:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/23 ... lukunnossa" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.iltalehti.fi/digi/2016080221989841_du.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
https://tekniikanmaailma.fi/elektroniik ... uvasaadot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
ilmari1970
Viestit: 351
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Tämä on ihan hyvä laskutuslisä niitten aiempien lisävakuutusten ja asennuspakettien kaveriksi. Äkkiä saadaan useampi sata euroa lisäarvoa myytyä, ja näitähän tosiaan tyrkytetään ihan myyjän loukkaantumispisteeseen asti (nyt otat tän tai mä alan mököttää...)

Omassa televisiossani on eri asetukset jopa urheilulle, animaatiolle, elokuvalle, peleille ym. Lisäksi eri ihmiset pitävät erilaisesta kuvasta, toinen kirkkaammasta ja toinen värikkäämmästä. Kauhia työ, kun aina pitää kuskata uusiks kalibroitavaks, pahimmillaan monta kertaa päiväs :)
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Suosittelen kyllä ammattimaisen kalibrointia jos sellaista tarjotaan. Ostin viime vuoden lopulla itse kalliin Samsung SUHD 65" Tv jossa oli kuva tehdasasetuksilla eikä kuvan säädöt olleet läheskään kohdallaan ja olisin maksanut mielelläni kalibroijalle jos sellainen palvelu olisi ollut olemassa. Säätelin sitten itse kuvaa ja siihen meni useita päiviä kun viksailin säätöjä ja värejä mieleisekseni, mutta onnistuihan se sitten loppujen lopuksi mutta kärsivällisyyttä se vaati.
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Koko ajatus kalibroinnista on omituinen, koska se perustuu ajatukseen katsojan "fotometrisestä preferenssistä". Ihmisten mieltymykset ja ympäristöt kuitenkin vaihtelevat.

Ennenvanhaan ei ollut mikään ongelma _säätää_ telkkareita. Jos kuva on liian tumma, väännetään valoisemmaksi. Jos liian harmaa, säädetään värikkäämmäksi.
Matti Vuori
markkut
Viestit: 33
Liittynyt: Tammi 24, 2003 22 : 06

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja markkut »

Terve.
Ko. television säädöt löytyvät sivulta https://tekniikanmaailma.fi/elektroniik ... uvasaadot/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Toimii varmasti olen säätänyt 5 erimerkkistä telkkaria tm tiedoilla ja aina toimineet, kaikki ilmaista.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

kairaba kirjoitti:Suosittelen kyllä ammattimaisen kalibrointia jos sellaista tarjotaan. Ostin viime vuoden lopulla itse kalliin Samsung SUHD 65" Tv jossa oli kuva tehdasasetuksilla eikä kuvan säädöt olleet läheskään kohdallaan ja olisin maksanut mielelläni kalibroijalle jos sellainen palvelu olisi ollut olemassa. Säätelin sitten itse kuvaa ja siihen meni useita päiviä kun viksailin säätöjä ja värejä mieleisekseni, mutta onnistuihan se sitten loppujen lopuksi mutta kärsivällisyyttä se vaati.
Kannattaa tutustua tuohon THX Tune-up sovellukseen. Väitän, että sen avulla tavallinen käyttäjä saa televisionsa helposti säädettyä enemmän, kuin tyydyttäväksi. Aikaakaan ei kulu kauan. Sovellus ohjaa selkeästi. Lisäksi tarvitaan Apple TV tai Chromecast, tai muu tuettu laite, jolla referenssikuvat saadaan television näytölle.
Sapere aude.
---
flickr
RT--
Viestit: 100
Liittynyt: Maalis 01, 2015 13 : 10
Paikkakunta: Orivesi

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja RT-- »

Sen sijaan, että maksaa kalibroinnista, voi ostaa oman laitteen, millä voi sitten kalibroida kaikki omat näytöt ja telkkarit. Muistetaan myös se, että asetukset pitää sovittaa omiin katseluolosuhteisiin, ja käyttötuntien kertyessä tarvitaan uudelleenkalibrointi.
Halvimmaksi tulee toki säätää kuva silmämääräisesti itselle sopivaksi.
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja kairaba »

RT-- kirjoitti:Sen sijaan, että maksaa kalibroinnista, voi ostaa oman laitteen, millä voi sitten kalibroida kaikki omat näytöt ja telkkarit. Muistetaan myös se, että asetukset pitää sovittaa omiin katseluolosuhteisiin, ja käyttötuntien kertyessä tarvitaan uudelleenkalibrointi.
Halvimmaksi tulee toki säätää kuva silmämääräisesti itselle sopivaksi.
Minulla on X-Rite PRO kalibrointilaite mutta enpä usko että tuolla voi Tv:n kalibroida...tai ei ainakaan mistään löydy ohjeita miten se tehtäisiin?
markku63
Viestit: 52
Liittynyt: Kesä 10, 2008 12 : 48

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja markku63 »

kairaba kirjoitti:Minulla on X-Rite PRO kalibrointilaite mutta enpä usko että tuolla voi Tv:n kalibroida...tai ei ainakaan mistään löydy ohjeita miten se tehtäisiin?
Kyllä voi, esim. HCFR-ohjelman avulla: https://sourceforge.net/projects/hcfr/
Ohjeet löytyvät AVS Forumilta: http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... tware.html
aladdin
Viestit: 56
Liittynyt: Helmi 02, 2003 11 : 56

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja aladdin »

Ostin tuollaisen 4K-telkkarin kalibroituna ja ainakin omissa katseluolosuhteissani kuva on miellyttävä ja luonnollinen, läppäriin (kalibroituun) verrattuna ehkä aavistuksen kirkkaampi. Käyttötarkoitus TV:lle on kuvankäsittely. Ei tuo kalibrointi missään tapauksessa turha ole; sama sitten ostaako palveluna vai tekeekö itse.
gebardi
Viestit: 287
Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja gebardi »

markkut kirjoitti:Terve.
Ko. television säädöt löytyvät sivulta https://tekniikanmaailma.fi/elektroniik ... uvasaadot/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Toimii varmasti olen säätänyt 5 erimerkkistä telkkaria tm tiedoilla ja aina toimineet, kaikki ilmaista.
Juuri näin ja toimii. Tekniikan Maailman ohjeilla säätänyt eikä mitään muuta kalibrointia tarvita. Vertailuna kalibroitu tietsikka ja poltetut BD-levyt eroa ei huomaa.
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja kairaba »

gebardi kirjoitti:
markkut kirjoitti:Terve.
Ko. television säädöt löytyvät sivulta https://tekniikanmaailma.fi/elektroniik ... uvasaadot/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Toimii varmasti olen säätänyt 5 erimerkkistä telkkaria tm tiedoilla ja aina toimineet, kaikki ilmaista.
Juuri näin ja toimii. Tekniikan Maailman ohjeilla säätänyt eikä mitään muuta kalibrointia tarvita. Vertailuna kalibroitu tietsikka ja poltetut BD-levyt eroa ei huomaa.
Enpä kyllä lähtisi säätämään omaa vuoden vanhaa Samsung SUHD Smart 65KS9005 tv:n peksejä noilla Tekniikan Maailman ohjeilla, ohjekirjakaan ei tue noita säätö ohjeita. Paras tv:n kuvan säätö on perustana ohjekirja ja omat silmät. Monta päivää minullakin meni hienosäätöjä viritellessä mutta kun sain ne sitten kohdalleen niitä ei ole tarvinnut sen koommin muunnella.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Pitää nyt huomioida sllainen seikka, että saman mallimerkinnän omaavissa televisioissa saattaa tehtaalta lähtiessä olla yksilökohtaisia eroja, jolloin noilla TM:n verrokkisäädöillä ei välttämättä saada optimaalista lopputulosta aikaiseksi. Kas kun ne paneelit niissä televisioissa eivät ole identtisiä.

Sinällään hauskaa että jotkut ovat valmiita laittamaan tuhansi euroja televisioon, mutta satasen kalibrointi on ylivoimainen summa kun haetaan optimaalista kuvanlaatua ?

Ystäväni osti tuossa taannoin vajaan kolmen tonnin LG OLED:n ja se tultiin kalibroimaan kotiin, kun tv oli ollut hänellä pari päivää. Näin liikkeen säätämättömän kuvan, säädimme sitä itse ja kolmantena oli tuo laitetason kalibrointi. Ero oli melko iso, eli kyllä kannatti.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
gebardi
Viestit: 287
Liittynyt: Tammi 22, 2003 7 : 42
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja gebardi »

Omat silmät tietysti, mutta niille joilla ei ole hajuakaan mistä alkaa TM säädöillä perusasetuksen kuntoon ja oman maun mukkaan lisää viilausta. Mielestäni jos tietsikan ja BD-kuva ovat identtiset, eikö säädöt silloin ole kohdallaan, ei siinä mitään erikoisasiantuntijaa enää tarvita.

Valtaosa ihmisistä luulee, että telkun kuva on jo tehtaalla viritetty parhaaseen katselukuntoon.
Ihminen, joka osaa käyttää toisten aivoja työnsä tekemiseen, on suuri. °·­­T·°
http://www.dpk.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coyotefilm.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
cameraworks.fi
instagram.com/coyotefilmfi/
odzmo
Viestit: 279
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja odzmo »

gebardi kirjoitti:Omat silmät tietysti, mutta niille joilla ei ole hajuakaan mistä alkaa TM säädöillä perusasetuksen kuntoon ja oman maun mukkaan lisää viilausta.
- - -
Valtaosa ihmisistä luulee, että telkun kuva on jo tehtaalla viritetty parhaaseen katselukuntoon.
Iso osa näitä "hyväsilmäisiä" tosiaan "säätää" televisioitaan itse ja vielä "oman maun mukaan" ... siinä on vain se haittapuoli, että oma silmä tottuu virheisiin. Tästä esimerkkinä muistuu elävästi mieleeni tapaus wanhalta hywältä kuvaputkitelkkariajalta. Isäntä kehui yli kymmenen vuotta vanhan (kuvaputki)television kuvaa. En muita (säätö)virheitä tai (-)puutteita kuvassa edes etsinyt, kun jo kulunut kuvaputki näytti Arvin Lindin naaman somasti vihertyneenä.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: TV.n calibrointi, rahastustako?

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mikä ei ole rahastusta? Muuttuuko Game of Thronesin viimeinen kausi kliseisestä sonnasta hienoksi fantasiasarjaksi jos TV:n kalibroi tai onko sen jälkeen Vain Elämää muusikoiden syvällistä filosofointia oman egon ja levymyynnin kasvatuksen sijaan? Linnan juhlien pukuloisto on jo sellaisenaan korkeakulttuuria, mutta oikeissa väreissä se on Jumalaista. Tämä koskee tietenkin televisiota itseäänkin. Vain markkitaloudellisessa harhassa, jossa kysyntä ja tarjonta ovat toisistaan riippumattomia muuttujia, jossa ihminen on tekee rationaalisia päätöksiä maksimoidessaan utiliteettinsa, kysymys on aiheellinen. Kaikkialla muualla vastaus on aina kyllä ja nyt pitää vaan miettiä, et tuleeko itsellä parempi mieli vai ei (eli pystyykö rahastuksen valehtelemaan itselleen sopivasti) - kukaan muu kysymykseen ei voi vastata.

Minä ehdotan rahan käyttämistä psykedeeleihin - värit eivät ehkä ole kohillaan, mutta niillä on suurempi vaikutus katselukokemukseen ja henkilökohtaisesti en koe niihin upotettua rahasummaa rahastuksena.
Vastaa Viestiin