Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Lauantaina pitäisi mennä kuvaamaan pyöräkisoja sisähalliin karvalakkikameralla eli Nikon D5500. Suurin ongelma sen kanssa on hidas ja epävarma tarkennus.

Olen tätä aihetta nyt hiukan funtsinut, ja ajattelin koittaa saisinko järjestettyä paikalle parempaa ja enemmän valoa lisäsalamalla. Ajatuksia tässä blogipostauksessa. Mitä muuta ehdottaisitte?

Ainoat siedettävän valovoimaiset lasit telepuolelle minulla on Nikkor 85/1.8 ja Sigma 105/2.8 (toosi hidas tarkennus). Kroppikennolla kuvaan, joten nuo vastaavat noin 130 mm ja 160 mm täyskennoiselle. Laajiksellakin voisi saada kivaa kerrontaa, mutta en todennäköisesti pääse ihan pyöräilijöiden lähelle.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Itse itselleni vastaten: ainakin varmasti helpottaa, jos otan lähtökohtaisesti kuvia sivusta. Ei tule tarkennuksen kanssa niin isoja ongelmia.
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja Olaus »

"ja enemmän valoa lisäsalamalla"

Vaikutus on varmaan vähän kuin pyöräkilpailussa pyörien eteen pyörähtäminen ison kyltin kanssa lähettämään terveisiä. Voi olla, ettet tuon keikan jälkeen viitsi pyöräkilpailuissa uudelleen näyttäytyä.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja Pan »

Olen junnulätkää kuvannut manuaalitarkennuksella johonkin sellaiseen kohtaan, josta aina menevät ohi. Siis esim vastakkaisen puolen B-pisteen kohtaan ja sitten laukonut sarjana, kun menevät siitä kohtaa. Toki 90% kuvista on silloin epätarkkoja, mutta mukana lähes aina ollut riittävän teräväkin joukossa. Ehkä samaa voisi pyörien osalta kokeilla.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Olaus kirjoitti: Maalis 30, 2022 15 : 49 "ja enemmän valoa lisäsalamalla"

Vaikutus on varmaan vähän kuin pyöräkilpailussa pyörien eteen pyörähtäminen ison kyltin kanssa lähettämään terveisiä. Voi olla, ettet tuon keikan jälkeen viitsi pyöräkilpailuissa uudelleen näyttäytyä.
Haha! Ei tosiaan parane ampua päin näköä, mutta viistosta/sivulta sitä käytetään kyllä aika usein. Mutta tuo mun ajatukseni läpiammuttavan sateenvarjon käyttämisestä ei kyllä toimi. Joko se jää niin kauas, että pienellä 32 ohjeluvun salamalla ei auta oikein mitään, tai sitten se pitää vielä niin lähelle, että häiritsee. Oikeastaan voisikin olla ideaa ottaa refla. Sen voisi laittaa kauemmas.
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Pan kirjoitti: Maalis 30, 2022 16 : 46 Olen junnulätkää kuvannut manuaalitarkennuksella johonkin sellaiseen kohtaan, josta aina menevät ohi. Siis esim vastakkaisen puolen B-pisteen kohtaan ja sitten laukonut sarjana, kun menevät siitä kohtaa. Toki 90% kuvista on silloin epätarkkoja, mutta mukana lähes aina ollut riittävän teräväkin joukossa. Ehkä samaa voisi pyörien osalta kokeilla.
Tämä on ilman muuta yksi strategia, kun maaliviiva ja 0-2 metriä sitä ennen on aika varma "B-piste" jossa tapahtuu :)
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Tämä oli riittävän toimiva ratkaisu:
Kuva

Enimmäkseen kuvasin 85/1.8 ja osin 18-105 mm DX-putkella. Osa pannauksista iPhonella. Google-albumissa setti, joka ei ole priimaa mutta kelpaa tarkoitukseensa eli seuran tiedotukseen.
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Lopussa kiitos seisoo, kun kuvat näyttävät noin hyviltä. :-)
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Urheilukuvaus hämärässä hallissa

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Kiitos kannustuksesta. Salama oli hyvä valinta eikä häirinnyt ajajia. Se ei myöskään pompannut hallitsemaan liikaa kuvan valööriä. Tarkensin aina etukäteen tiettyyn pisteeseen. Osa kuvista sutta ja sekundaa, mutta riittävästi on teräviäkin.
Vastaa Viestiin