Miten saan kuvani pois exältäni?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
AnJu
Viestit: 1
Liittynyt: Loka 12, 2021 20 : 29

Miten saan kuvani pois exältäni?

Viesti Kirjoittaja AnJu »

Hei! Sattui ikävästi nyt, että kumppanin kanssa meni sukset pahasti ristiin ja ero tuli. Ei se mitään, siitä selviää kyllä. Mutta isompi probleema on seuraavanlainen. Olen käyttänyt hänen tietokonettaan kuvankäsittelyyn, mutta Lightroomin ja Photoshopin linsessit hänenn koneella, ovat olleet minun.

Kuvasin kolmisen viikkoa sitten häät. Kuvamassa oli valtava. Kuvat käsittelin Lightroomilla ja ehdin asiakkaalle toimittaa FB-kuvakoolla kirkko ja juhlakuvat (n. 500 kpl), koska näin oli sovittu. Samoin oli sovittu, että toimitan vielä hääkuvat täydellä resoluutiolla muistitikulle tallennettuna, jotta voivat sitten teettää haluamansa kuvat haluamallaan kuvakoolla (hääpotretit ym.).

Nyt exäni ei suostu exporttaan Lightroomista valmiita kuvia minulle täydellä resoluutiolla. Vetoaa siihen, että minulla on alkuperäiset tiedostot, joten voin käsitellä kuvat uudestaan omalla läppärilläni. Sehän on ihan valtaisa työ aloittaa taas alusta! Menee kymmeniä tunteja, koska en ole maailman nopein kuvankäsittelijä. Exäni myös ilmoitti poistaneensa koneeltaan kuvani ja Lightroomin sekä Photoshopin. Mitä ihmettä voin tehdä?

Täyttyykö tässä rikoksen tunnusmerkistö? Voinko vaatia korvauksia? Olen järkyttynyt tästä tilanteesta, ymmällään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
P2
Viestit: 121
Liittynyt: Syys 23, 2013 12 : 50

Re: Miten saan kuvani pois exältäni?

Viesti Kirjoittaja P2 »

Koska hänen oma kone niin ei taida rikoksen tunnukset täyttyä. Rikos olisi ollut jatkaa sinun lisenssin käyttöä, joten poisto voidaan selittää tapahtuneeksi ilman hyötyä tai kostoa.
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Re: Miten saan kuvani pois exältäni?

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Parisuhteen loppu on aina pieni kuolema. Pahoitteluni.

Ohjelmien lisenssit kannattaa siirtää pois exän koneelta. Se käynee omalta koneeltasi netissä.

500 kuvan lupaaminen on aika monta kuvaa. Työtuntien määrä on tosiaan valtava, jos jokaisen kuvan käsittelee erikseen. Onneksi kuvankäsittelyohjelmasi on mahdollista "ohjelmoida" tekemään työ automaattisesti. Opetat ohjelmalle, mitä haluat sen (ohjelman) tekevän, mistä kansiosta alkuperäinen otetaan ja mihin työstetty tallennetaan. Näppäät koneen aloittamaan työn, otat kupin kahvia ja pullan. Kun palaat koneellesi, löydät valmiit tiedostot osoittamastasi kansiosta.
jmagic
Viestit: 260
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Re: Miten saan kuvani pois exältäni?

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Kuulostaa siis siltä, että sinulla on alkuperäiset raakakuvat ja pienet .jpg versiot, mutta ei katalogia (.lrcat) missä käsittelyt olisivat. Jos olet exportannut pienet kuvat täysillä metadatoilla, niin .jpg tiedoston sisällä on .xmp muodossa raakakuvien säädöt, jotka on mahdollista sieltä onkia esim exiftool:lla ja Lightroom osaa näitä .xmp tiedostoja ladata raakakuvien vierestä (sidecar).

Jos kyseessä on originaaleina .jpg kuvat, niin tuo .xmp operaatio menee vielä vähän monimutkaisemmaksi Lightroomin kannalta, joudut vaihtamaan .xmp tiedoista AlreadyApplied kenttään False (exportissa se on True, koska muutokset on poltettu jo kuvaan) ja lisäämään alkuperäisiin kuviin tämän muokatun .xmp lohkon.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Miten saan kuvani pois exältäni?

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Niin - Suomessa v-mäisyys ja rikos ovat aika kaukana toisistaan ja lain rajoissa voi heittäytyä kyl aika hankalaksi. Avioero tuo joskus ihmisestä kaikkein ikävimmät puolet esiin - tosinaan laantuu nopeastikin ja joskus kestää hautaan saakka. Osa tappelee lusikoista oikeudessa hyvinkin pitkään. Siihen jaksamista - kuvat on paljon ihmisiä helpompia ja yksinkertaisempi.

Ite toimitan pareille suunnilleen samanlaisia määriä hääkuvia - suurin osa tai liki kaikki on vain raw-editorilla käyty läpi (ei siis fotarointia paitti joskus ryhmäkuviin pitää vaihtaa päitä). Lopulliset potretit fotaroin erikseen, mut niit on aika vähän - niihin menee noin vartti-1/2h per kuva. Mä teen ton massaeditin suunnilleen parissa työpäivässä - nopeammin jos olisin tehnyt sen jo setille kerran. Sillä perusteella jos vaihtoehto olis vääntää exän kanssa tai tehdä uusiksi, niin valitsisin silmiä räpäyttämättä jälkimmäisen. Valtaisa on toki suhteellinen käsite, mut mulle exän kanssa tappelu on valtaisa vuori ylitettäväksi ja parin vuorokauden duuni sellanen business as usual - ei kiva tehdä kahteen kertaan, mut on sattunut kohdalle ilman avioeroakin. Ja ekaan menis itellä tod. näk. enempi aikaa ja paljon enempi hermoja.

Nyt tai lähiaikoina on ehkä oikea aika miettiä omaa prosessia ja sitä minkä määrän haluat editointiin kuluttaa - noilla tuntimäärillä poltat ittes loppuun jos meinaat enempi häitä kuvata. Unohtamatta sitä, et missä on varmistukset - mulla on aina noi kahdessa paikassa eli tän koneen saa vaikka polttaa ja kaikki on tallella.

Nim. muutama kymppitonni opettaa avioehdon ja 25 peräkkäistä hääviikonloppua oikean työnkulun merkityksen. Onneksi elämä tuo uusia tapoja tehdä virheitä jotta ei käy liian tylsäksi.
Vastaa Viestiin